John Cooper Works modellekkel edzettünk
Végigvezettük a MINI JCW palettáját
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Európai körútra indultak a felpaprikázott MINI-k, mi pedig itthon el is kaptuk őket, hogy az Euro-Ringen valljanak egy laza pályanap során.
Roadshow-zik a legsportosabb MINI csorda, nálunk az Euro-Ringen bizonyíthatták, hogy nemcsak divatosak, nemcsak prémium minőségűek, de erősek is
Nemrég még Görögországban járt, most viszont hazánkba is elért a MINI edzőtábora, ahol versenypályán próbálhattuk a teljes John Cooper Works palettát. A helyszín az örkényi Euro-Ring volt, a pályanap apropója pedig nem más, mint a legfrissebb családtag érkezése: nemcsak alapmodellként, de JCW változatban is elérhető a Countryman. Persze dízelként és a legvadabb változatban is írtunk már róla, most újra lehetőségünk nyílt közúton vallatni.
A legújabb fiúk kerültek a középpontba. A MINI Countryman JCW a többi modelltől eltérő Brembo fékrendszert kap
Nem úgy, mint a többieket, a 3 ajtós és a kabrió Cooper JCW-t, valamint a Clubman JCW-t már élesben, zárt pályán hajthattuk, hogy megtapasztaljuk, mennyit számít a dicső és számtalan szálon a Forma-1-hez fonódó autósportos múlt. Ugyanis 1959-ben épült az első MINI, és mindössze két év kellett, hogy elkészüljön a Cooper Car Company által felkészített, már 55 lóerős raliautó belőle. A MINI és a Cooper név mára összeolvadt, az 1964-65-ös Monte Carlo Rally győzelmeik pedig legendás szintre emelték az olcsó brit miniautókat. Utóbbi jelző persze mára változott, a BMW Group 1999-ben felvásárolta a MINI-t, majd prémium, fiatalos márkát gyúrt belőle, az autók mérete pedig finoman szólva is nőtt. 2007-ben érkezett az első John Cooper Works névvel illetett, az alapmodellnél jóval vadabb MINI sportmodell, most a folytatást élvezhettük ki.
Hosszúság [mm] | Szélesség [mm] | Magasság [mm] | Tengelytáv [mm] | Csomagtér [l] | |
MINI JCW 3 ajtós | 3874 | 1932 | 1414 | 2495 | 211-731 |
MINI JCW Cabrio | 3874 | 1932 | 1415 | 2495 | 160-215 |
MINI JCW Clubman ALL4 | 4253 | 2022 | 1441 | 2670 | 360-1250 |
MINI JCW Countryman ALL4 | 4299 | 2005 | 1557 | 2595 | 450-1390 |
Cooper, Clubman és Countryman. Egymás mellett a legvadabb MINI-k
A JCW történelem mára közel az összes MINI modellben tovább íródik, hiszen az 5 ajtós Cooperen kívül a teljes palettát felszerelik a 231 lóerős, négyhengeres turbós benzinmotorokkal. Persze a JCW kivitel nem csupán erőtöbbletet takar, hanem egyedi kiegészítőket is. A csúcs-sportmodellekben minden a versenyzésről szól, amit nem csak a kockás zászlók és a hasított bőrborítás tudat velünk, hanem az eszméletlen oldaltartású sportülések, a külső sportcsíkok és az egyedi színárnyalatok, a JCW specifikus kijelzők a head-up displayen, vagy akár a chili red díszlécek éreztetik a csípősséget.
Nem csak SUV karaktere és ALL4 összkerékhajtása miatt lehet nagyszerű túrázó autó az új Countryman. Különleges tetőboxból nyitható sátor is rendelhető hozzá
Először az új összkerekes MINI Countrymant vittük ki hazánk tükörsima vidéki útjaira. Eco és Normál módban nagyszerű utazóautónak bizonyult, Sport módba kapcsolva viszont egyértelműen túl kemény hétköznapi használatra. A BMW mindig is értett az ilyen kettős személyiségekhez, szerencsére a Countrymanben is kamatoztatták tudásukat. Ráadásul a legnagyobb MINI-hez egyedülálló Brembo fékrendszer jár, a hátsó szárny valóban növeli a leszorítóerőt, a nagyobb légbeömlős lökhárítók pedig külön hűtőt kaptak maguk mögé. Élmény volt az erdősávokhoz érve durrogtatni a többi MINI modellnél is öblösebben szóló kipufogórendszert, és például az én kezeim alatt először járt a 8 fokozatú, gyorsan és finoman kapcsoló automata. Sport módban a legapróbb úthibákat is megérezzük a kormányban, ami elképesztő egy ekkora SUV-tól.
MINI JCW 3 ajtós | MINI JCW Cabrio | MINI JCW Clubman ALL4 | MINI JCW Countryman ALL4 | |
Emissziós norma | Euro 6 | |||
Hengerűrtartalom [cm3] | 1998 | |||
Hengerek/szelepek száma | 4/16 | |||
Váltófajta/-fokozat | 6/kézi vagy 6/automata | 6/kézi vagy 8/automata | ||
Teljesítmény [LE] | 231 (5200-6000) | |||
Nyomaték [Nm] | 320 (1250-4800) | 350 (1450) | ||
Gyorsulás 0-100 km/h | 6,3 | 6,6 | 6,3 | 6,5 |
Végsebesség [km/h] | 246 | 241 | 238 | 233 |
Kombinált fogyasztás [l/100 km] | 6,3 | 6,5 | 7,4 | |
CO2-kibocsátás [g/km] | 147 | 152 | 168 | 169 |
Saját tömeg [kg] | 1220 | 1370 | 1435 | 1440 |
Nem várnánk egy utcai modelltől, de a MINI Cooper JCW-t valóban versenyautós karakterrel ruházták fel. Egy pillanatra sem fogyott el a versenypályán
Majd jött a versenypálya, ahol az ALL4 összkerekes Clubman és az elöl hajtó 3 ajtós Cooper közti különbséget tapasztalhattam meg. Méghozzá egy pulzusmérővel a karomon, hogy igazán beleélhessem magam a sportos hangulatba. Állítólag néhányan igazán elvetemült arccal szorítottuk a kormányt, ezek tényleg vadító autók. A menetstabilizátort sajnos nem kapcsolhattuk ki, így gyakran fogták vissza magukat a kanyarkijáratokon, a kicsi Cooper azonban így is sokkal jobb játszópajtásnak bizonyult, mint a Clubman. Utóbbiban érezni, hogy nagy és nehézkes, bár az ALL4 szebben hozta ki a kanyarokból, mint ahogy az elsőkerekes Cooper jött. Egy sperr-diffi hiányzik az elsőkerék-hajtáshoz, de persze így is olyan súlyelosztást kapott, amivel megvan az a híres gokart-érzés. Féktávokon kisebb farlöttyintéssel lehetett a kanyarra fordítani, kigyorsításkor pedig minimális volt az alulkormányzottság, többek között az ESP-nek is köszönhetően. Az egész pikantériáját a gázelvételkor és váltáskor megszólaló különböző durrogások és sziszegések adják meg, amik nélkül nem is lenne teljes az összkép.
Listaár [Ft] | |
MINI John Cooper Works 3 ajtós | 8 702 000 |
MINI John Cooper Works Cabrio | 10 103 000 |
MINI John Cooper Works Clubman ALL4 | 11 026 000 |
MINI John Cooper Works Countryman ALL4 | 11 758 000 |
A Clubman inkább praktikus társ, mint pályaautó, de azért jófej a MINI, hogy még belőle is készül JCW változat
Végül a karórák szerint a legmagasabb pulzusszámom 84 volt, bár én láttam 100-at is menet közben. Még az elégetett gumimennyiséget is megmérték a világ legjobb edzőnapján, én mindössze 0,25 mm-t fogyasztottam, ami a kollégák adatait látva nem is olyan rossz. Pedig én is próbáltam a kisautó és a crossover határait feszegetni a versenypályán. Persze mindegyik MINI John Cooper Works modellel jót lehet játszani, ezekkel az üde színfoltokkal elképzelhetetlen, hogy az utazás egyetlen percét is unjuk. Épp ezért nagy öröm, hogy szinte a teljes palettát megszakérti a John Cooper Works csapata is, és szinte almárkának növik ki magukat az egyszerű tuningcég skatulyából. Úgy tartja a mondás, hogy egyszer mindenkinek kell egy MX-5. Én most ezt azzal pótolnám, hogy egyszer mindenkinek kell egy Cooper JCW is mellé. Számomra mindig ő, tehát a miniautó/kisautó marad a valódi MINI.
Csúnyán szólva a legvadabb MINI-kkel izzadtunk az Euro-Ringen. Jópofa edzős körítést kapott a MINI JCW roadshow, még a pulzusunkat is megmérték a menetek végén, az elfogyasztott gumi mennyiségről nem is beszélve