Két légzsák, félmillió. Maradhat?

Piaci körkép: 2 légzsák félmillióért

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Sokan vannak, akiket nem bűvölnek el az extrák, amikor használt autót vásárolnak, és csak a biztonság kerül előtérbe. Olcsó, 500 ezer forint környéki, legfeljebb tízéves kocsikat kerestünk két légzsákkal.

Kollégánk a minap azzal kopogtatott be hozzánk a szerkesztőségbe, hogy lányának szeretne olcsó használtautót. A lehetőségek erősen korlátozottak, félmillió forint körüli összegnél nem tudnak többet szánni a vásárlásra, nem akarnak tíz évnél öregebb matuzsálemet, az extrák pedig nem számítanak, csupán egyetlen fontos szempont van: legyen a vezető és az utas oldalán légzsák. Ezen paraméterekkel állítottuk hát be a Használtautó.hu professzionális keresőjét, a „félmillió körüli” mozgásra plusz-mínusz 50 ezer forintos ráhagyással. Első körben meglepően sok találatot kaptunk, aztán belemerülve az elemzésbe, elkezdtük tovább szűrni a lista tartalmát, mellőzve a külföldről importált honosítandó, jellemzően jobbkormányos, illetve a karambolos, sérült gépeket. Miután letisztult a kép, egyértelmű lett, hogy a választék kisautókra és kompaktokra korlátozódik, dízelmotornak se híre, se hamva, és a prímet márka szerint a Renault és a Suzuki viszi.
A keresési feltételeknek megfelelt példányok
Teljesítmény Évjárat Futott km Vételár (Ft)
Citroën Xsara Break 1.6i SX 109 LE 2002/3 198 000 550 000
Daewoo Lanos 1.3 S 75 LE 2003 n. a. 540 000
Fiat Brava 1.2 16V SX 82 LE 2001/8 106 000 549 000
Fiat Bravo 1.2 16V SX 82 LE 2001/7 110 000 545 000
Hyundai Accent 1.5i LS 88 LE 2001/8 121 000 519 000
Opel Astra Caravan 1.6i GL 75 LE 2001/4 145 000 490 000
Opel Astra 1.4i GL 60 LE 2001/9 156 000 550 000
Renault Thalia 1.4 75 LE 2001/9 90 000 549 000
Renault Thalia 1.4i 16V 98 LE 2001/6 175 000 529 000
Renault Twingo 1.2 75 LE 2001/11 170 000 499 000
Renault Twingo 1.2 60 LE 2001/6 100 000 519 000
Renault Twingo 1.2 75 LE 2002/4 189 000 550 000
Suzuki Alto 1.1 GL 63 LE 2003/12 82 000 540 000
Suzuki Swift 1.0 GS 3 ajtós 53 LE 2003/2 n. a. 550 000
Suzuki Swift 1.3 GLX 4 ajtós 68 LE 2002/2 93 000 495 000
Suzuki Swift 1.0 GLX 5 ajtós 53 LE 2002/10 87 000 549 000
Suzuki Wagon R+ 1.3 GLX 76 LE 2002/5 170 000 499 000
Suzuki Wagon R+ 1.3 GL Aut. 76 LE 2001/8 124 000 550 000


Amint a táblázatból kiderül, a tíz éves felső korhatár még éppen a realitás határán húzódott, a találatok zöménél 2001-2002-es modellekre akadtunk. Ugyancsak furcsa, de egyáltalán nem meglepő a dízelmotorok hiánya: a gázolajos erőforrással szerelt típusok felára túlment az általunk megszabott tűréshatáron, olyan autókat pedig nem szerettünk volna az ajánlóba tenni, amelyeknél már a hirdetésből kiderülnek a nem egyszer súlyos problémák – ezek javítása azonnali plusz költség. Egyébként, hogy a dízel kinek érné meg, arról korábban már értekeztünk. Örömteli, hogy a két légzsákos kritérium az esetek felében blokkolásgátlóval is kiegészül, és mintegy 20 százalékra tehető a légkondicionálóval felszereltek aránya, amely leginkább a magasabb színvonalat képviselő kompaktokra jellemző.

Mind a Renault, mind a Suzuki úgymond többmodelles résztvevője a mezőnynek. A francia kisautóknál a bohókás Twingo, valamint a Magyarországon leginkább családi igáslónak használt Thalia került a virtuális hálónkba. Előbbinél a futott kilométerekben nagy a szórás, 100 és közel 200 ezer között ingadoznak a közölt adatok, míg Thaliából sokat futott, és megkíméltnek mondott „nagypapás” egyaránt horogra akadt. Olykor érdekes extrákba is belefuthat az ember, például a Twingónál jópofa - és különösen nyáron élvezhető adomány a hatalmasra kitárható vászontető. A Clio puttonyos változata ilyen majomfogó trükköket nem tud, ellenben bőséges, fél köbméteres csomagtartója meggyőrző érv szokott lenni a kispénzű vevők körében.

A Suzukinál a két generációval korábbi Swift, a dobozforma Wagon R+, valamint szerényebb mennyiségben az Alto képezi a választékot. A leginkább 2002-2003 körüli Swiftből jóformán igény szerint található három-, négy-, vagy ötajtós karosszéria, a megtett kilométerek sem kiugróan magasak, viszont a két légzsák megléte mellett az ABS gyakorlatilag az autók 99 százalékából hiányzik. Motorokból 1,0 és 1,3 literessel találkozni, a négyajtósba tett 1,6-os erőforrás nem jellemző. A Wagon R+ (amely rokon az Opel Agilával) keresése nagyobb türelmet igényel a vevők részéről, mint a Swiftek mazsolázása. Ennél a típusnál eleve nagyobb futásteljesítménnyel szembesültünk, karosszériaválaszték nincs, viszont találtunk egy automata példányt, amellyel leegyszerűsíthető a városi élet; de ez a komfortfokozó extra akkor is hasznos, ha valaki nem őstehetség, és nem szeretne a kuplunggal bajlódni.

A 1,1 literes, előző szériás Alto leginkább aszkétáknak való, és mondjuk ezt úgy, hogy a legújabbhoz volt szerencsénk. Persze, élcelődni nem fogunk, hiszen akinek a tömegközlekedéstől való függetlenség a legfőbb igénye, könnyen megtalálhatja a számítását a parányi, könnyen parkolható, olcsón üzemeltethető japán minivel.

A kompaktok között említésre méltó két Fiat, egy sportosabb fazonú Bravo, és egy ötajtós, józanabb kialakítású Brava – az olasz autók általában nem fapadosak, ezekben légkondicionáló is található. Nem ilyen kényeztetően komfortosak, de a kötelezőt hozzák az első szériás Opel Astra utolsó, Classic kiadásai, ötajtós és kombi felépítménnyel, 1,4-es és 1,6-os motorral, 150 ezres futásteljesítménnyel. Japán modell nem, ám dél-koreai Daewoo Lanos, illetve Hyundai Accent azért akadt mutatóba - utóbbi kívül-belül igen jó kondíciónak örvend a képek alapján -, míg a francia szegmensből egy Citroën Xsara Break 1.6i 16V SX lenne a megfontolandó ajánlat, a teljes mezőnyből a legnagyobb, 198 ezer kilométeres futással.

Légzsákos biztonság félmillióért, tíz éves korhatáron belül? A keresés igazából nem reménytelen, de azért arra mindenki készüljön fel, hogy a márkákat tekintve nem fog a bőség zavarával szembesülni, a tíz év tartható, de fiatalabb autókat nem igazán kínálnak, és zömében kisautókat találni, egy-egy kompakt modell mellett.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.31. at 11:08
    Permalink

    ABS is kell, nem csak 2 lufi. Amellett persze, hogy viszonylag jól tervezett gyűrődő zónával rendelkező autót vesz az ember.

    De csak nekem tűnik fel a listában, hogy 2001-es Thalia 90 ezret futott? Meg ugy az összes autó futása havi 700-1400km között van havonta? Ezek tényleg csak ennyit mennek? Kétlem. A Thalia tipikus család egyetlen autója, munkába járásra is az kell, meg hétvégén a nagyihoz lemenni is az kell, bevásárolni is az kell… budapesti munkahellyel ezt menedzselni legalább 25 ezret jelent egy évben.

  • 2017.10.31. at 11:08
    Permalink

    Ez nagyon fontos,amit ön is írt,az aktív biztonság.Jó futómű,fék,kormányzás,mondhatni fél siker.A mai töréstesztek is 64 km/h sebességgel történnek,tehát ha én 80-90-es tempóval csapódom egy fának,nem garantált,hogy túlélem.Azt hiszem,a cikk mondanivalója nem is igazán a passzív biztonságról szól,csak egy bizonyos összegért mit kap az ember.Itt is leginkább az érvényes,hogy az állapot a legfontosabb,mint minden használt autónál.

  • 2017.10.31. at 11:08
    Permalink

    Nekem Saxo az egyik kocsim. Borzalmas torzulást mutat frontális ütközéskor a karosszéria. Ilyen mértékű roncsolódás esetén még a légzsák sem számít. Ennél a kocsinál nem marad más, mint az aktív biztonság. Az viszont egészen jó nála. Tehát menet közben az úthibákon nem tekeredő, nyugodt, stabil egyenesfutású, rendkívül jó kanyarstabilitású, szélsőséges helyzetekben is nyugodt, kiszámítható viselkedésű kisautó. Sajnos az ütközést nem bírja. De hát az ütközés az a végső fázis, szerencsére.

    Ütközéskor viszont kell a gyűrődési zóna. Túl merev karosszériánál (Hummer) ütközéskor olyan mértékű a lassulás, hogy az ember belső szervei nem bírják el. Az új kocsiknál emiatt terveznek az utascellán túl még 40-50-60 cm-es gyűrődési zónát is, ami életet ment.

  • 2017.10.31. at 11:08
    Permalink

    Srácok, azért a “nagyautóktól” se szarjatok ám be rögtön! Az oly biztonságos accent, vagy brava is csak 1-2 csillagot tudott összekaparni, a twingo-ról már nem is beszélve.

    A poén kedvéért itt van néhány link, érdemes nézelődni, megnézni a videókat, elolvasni, miket írnak EuroNCAP-ék.

    Fiat Brava – 2 csillag
    http://www.euroncap.com/tests/fiat_brava_1998/32.aspx

    Hyundai accent – 1 csillag
    http://www.euroncap.com/tests/hyundai_accent_1998/36.aspx

    Suzuki swift – 1-2? csillag
    http://www.youtube.com/watch?v=SkgTSaSLO6I

    Renault twingo- 1-2? csillag
    http://www.youtube.com/watch?v=S4Rsqqyt7BU

  • 2017.10.31. at 11:08
    Permalink

    Na igen, a karosszéria merevsége. A közhiedelem, hogy az a jó, ha merev. Nem, nem az a jó, ha merev. Hanem az, ha tervezetten gyűrődik. A Hummer is átmegy a betonfalon. Igaz, aki bent ül, az belehal, de a kocsi sziklaszilárd, merev, nem gyűrődik.
    Szóval inkább légzsákkal csattanok egy Altoban, mintegy légzsák nélküli F Astrában, pláne, ha az már van, vagy 15 éves, és szépen korrodáltak az egykor merev acéllemezek és merevítők.

    Egyébként meg igenis, Thalia vagy Accent. Mindkettő minimálautó, az Accent sokkal megbízhatóbb, de fapados, a másik komolyabb autó, de több baja is lesz. A Fiat Brava is megfelelő az 1.2-es motorral, volt hozzá szerencsém 3 éven át céges autóként, bőven elegendő a teljesítménye, ha 130-nál nem akar valaki gyorsabban menni, akkor kellemesen lehet vele autókázni. Az Accent 1.5-ös motorja persze a legerősebb, de iszákosabb is, 6.5 alatt nem fog megállni országúton. A Thalia megelégszik egy 5.8-6 körüli fogyasztással, a Fiat elmegy 5.5-tel. Mindezt legalább másfél év saját tulajdonlás alapján mondom.

  • 2017.10.31. at 11:08
    Permalink

    Sziasztok! Tudom, hogy sokan menekülnek a Fiat hallatán. Én ezzel nem így vagyok. Tesómnak sokáig volt (Brava 1.2), és én is vezettem (bár én a nagy autókat részesítem előnyben:D) Aztán egyszer beütött a nem várt esemény. Önhibán kívül csatt az M0on. Szerencsésen megúszták! Minden gond nélkül kiszálltak (persze az ilyenkor szokásos, megütöttem kicsit a vállam nem számítom) Aztán láttam azt a Suzukit ami beléjük rongyolt 90el. Na az megért volna egy misét plusszba!!!! Azóta ha nem is nagyon de a Bravat tisztelem maga kategóriájában.

  • 2017.10.31. at 11:08
    Permalink

    Én végignéztem az összes itt felsorolt autó töréstesztjét.Amit én biztonságosnak mondanék,az az Astra,ami meglepő a típus korát ismerve,a másik a Thalia,ami jó,és még a Lanos,ami jónak tűnik,a többi felejtős.Mondjuk az Alto egyáltalán nem rossz,ellentétben a Swifttel,arról sok pozitívumot lehet mondani,de a biztonság nem erőssége,lehet benne akár 20 légzsák is,maximum egy koccanásnál van jelentősége.

  • 2017.10.31. at 11:08
    Permalink

    Légzsák 🙂 Azért megnézném a 800 kilós twingót, meg a 800 kilós swiftet egy karambol után.

    Ajánlanék egy twingo töréstesztet youtube-on 🙂 Halálcsapda minden ilyen kisautó, 2000 előttiek, lehet nézelődni youtube-on, és szörnyülködni

  • 2017.10.31. at 11:08
    Permalink

    Hát megnéznék egy légzsákos Alto vs. légzsák nélküli F Astra tesztet.. Azt hiszem, elég debil dolog csak a légzsákot figyelni, és a karosszéria merevségéről megfeledkezni, kedves cikkírók.

Vélemény, hozzászólás?