Hirdetés

Komolyan veszik a villanyautózás elterjesztését a németek

Jövő év végéig gyorstöltő-hálózat, 2020-ig gigafactory épül Németországban

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Fast-E néven, több érintett cég összefogásával, összesen több száz új gyorstöltő épül 2018-ig Németországban és további három országban.

Az új hálózat gyorstöltői CCS és CHAdeMO csatlakozóval legfeljebb 50 kW teljesítménnyel, illetve Type2 csatlakozóval maximum 43 kW teljesítménnyel töltenek majd. A fotón (elölről hátrafelé) a Renault Zoe, a VW e-Golf, a Nissan Leaf, a BMW i3, hátul pedig még egy Citroën C-Zero/Peugeot iOn, netán Mitubishi i-MiEV is megbújik

A huszadik század végén – az európai gyártók közül – leginkább a francia és a német gyártók gondolták annyira komolyan a villanyautózást, hogy több ilyen típust is kifejlesztettek és piacra dobtak. Így nem csoda, hogy a BMW és a Volkswagen mellett a Renault – és vele együtt persze a Nissan – is részt vesz a Fast-E elnevezésű projektben. E márkákon kívül sok más cég is csatlakozott a kezdeményezéshez, amelyek ugyan nem gyártanak autót, mégis érintettek a villanyautózásban, például mert áramszolgáltatók.

Hirdetés

A projektet koordináló Allego már most is rendelkezik egy 86 gyorstöltőt számláló hálózattal Németország, Belgium és Hollandia területén. Jövő év végétől viszont Németország és Belgium főútjain 80 kilométerenként találnak majd gyorstöltőt a villanyautósok. Ez Németországban 241, Belgiumban pedig 37 új töltőpontot jelent, ám szintén e projekthez kapcsolódva Csehországban és Szlovákiában is épül további 29 új gyorstöltő. A 2017 decemberéig kiépülő hálózat közel 18 millió euróba (bő 5,6 milliárd forintba) kerül, a költségek felét az Európai Unió állja.

Elkészült Európa legnagyobb lítium-ion akkumulátorgyárának első üteme

A Fast-E projekttől függetlenül, egy másik beruházás is elősegítheti a villanyautózás terjedését Németországban, sőt az egész kontinensen. Az Európai Gigafactory néven is emlegetett gyár a BMZ új németországi üzemét takarja, amelynek már el is készült az első ütemben tervezett egysége. Várhatóan 2020-ra összesen 55 ezer négyzetméteresre bővül a gyár, ahol akkor már évi 800 millió lítium-ion akkucella készül majd. Ezek összkapacitása 30 GWh, ami csak tíz százalékkal kevesebb a Tesla Gigafactory 33 GWh tervezett termelési kapacitásánál. Az már más kérdés, hogy a BMZ németországi üzeméből a tervek szerint nem csak járművekbe kerülnek majd akkumulátorok, hanem sok más akkumulátorigényes készülékbe, például robotfűnyíróba is. Sőt, egészen új területek is megnyílhatnak a cég számára, ha sikeresnek bizonyul új terméke, amelynek prototípusa a tervek szerint már idén év végére elkészül. Ez az újfajta akkumulátor állítólag kétszer olyan tartós, 68 százalékkal nagyobb teljesítményű, 60 százalékkal nagyobb kapacitású és ötször akkora árammal tölthető, mint jelenleg elterjedt társai. Ha ilyen energiatárolók lesznek az autókban, az világszerte újabb löketet adhat a villanyautók térhódításának.

Hirdetés

Vélemény, hozzászólás?