Körkép: Alternatívák SUV helyett – terepjárósított kombik

Ha már unod a banánt, de tényleg szeretnél valami terepjárós hangulatú autót

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Akinek egy SUV-ra fáj a foga, de fontosnak tartja a valódi használhatóságot is, érdemes kicsit körülnéznie a terepjárósított komik között is

Sokféle érvet hallottam már a SUV-láz magyarázataként. A legtöbben persze a magas üléspozíciót jelölték meg, illetve az ebből adódó biztonságérzetet, de néhányan nem szégyellték bevallani, hogy a státuszimbólumság miatt ácsingóznak a termetes járművek felé, amelyek azért sokszor hagynak maguk után némi kívánnivalót a funkcionalitás terén. Magyarán hiába nagy a kasztni, az utastér már nem az elvárt módon tágas, a variálhatóság pedig elmarad egy klasszikus egyterű mögött. Ilyenkor jöhet jól egy kombi, amelyet a szabadidő-autókra, illetve a terepjárókra emlékeztető stílusjegyekkel ruháztak fel. Nézzük meg kik is jöhetnek szóba!
Hirdetés
A csodaszép Alfa Romeo 156 kombiból alakították ki Crosswagon néven az emelt változatot 2004-ben. Egészen pontosan 6,5 centiméterrel nőtt egy alap 156 fölé. Alapból 17 colos alufelniket kapott, a fényezetlen műanyag karosszériaelemek mellett, amelyek szokás szerint a terepjárós hangulatot hivatottak kihangsúlyozni. A Crosswagon még a 159-es bemutatása után is gyártásban maradt, egészen 2017-ig, ám egész életciklusa alatt csupán egyetlen motorral, a 150 lóerős dízellel forgalmazták az összkerékhajtású modellt. A Hasznaltautó.hu felületén kevés példány található, mindegyik egymillió forint alatt. Habár nem az első induló volt a kategóriában, talán mégis az Audi A6 Allroad quattro tette igazán kívánatossá a megemelt és fényezetlen műanyagokkal teleaggatott kombikat. Először 1999-ben szabadult a világra a négykarikás „terepkombi”, eredetileg szimplán Allroad quattro néven, majd 2006-tól már A6 előtaggal. 2009-ben pedig lefelé bővült a kínálat az Audi A4 Allroad quattróval. A Használtautó.hu felületén körülbelül 800 ezer forinttól kezdődnek a használhatónak tűnő példányok. Többnyire V6-os TDI motorral kínálják a modelleket, míg az A4 esetében szűkebb a kínálat és 3 millió forintról indul az árazás, a kínálat nagyobbrészt 2.0 TDI motoros modellekből áll.
Hirdetés
A Dacia hétüléses kombija is rendelhető terepjárós kivitelben, Stepway néven. A fényezetlen műanyag elemek mellett öt centis emelést kapott még az autó, pedig a Logan eleve a kategóriatársaknál jobban bírja a földutazást. Használtan többnyire szalonautóként érdemes keresni, jellemzően a 0.9 TCe benzinmotorral kínálják.
Hirdetés
Érdekes eset a Focus X Road, hiszen az esetében csupán annyi történt, hogy a típus második generációjához rendelhető egy átalakító szett. Lényegében fényezetlen műanyag díszítőelemekkel ragasztják körbe az autót. Eredetileg a holland importőr találta ki, egy 300 darabos szériát terveztek csupán, végül egész Európában elterjedt. A szettet a márkakereskedők szerelik fel a kombi Focusokra, és ennyi. Nincs hasmagasság-emelés, semmi. Itthon nem kelt el belőle valami sok, szóval ritka, mint a fehér holló. Viszont az aktuális generációból is létezik terepjárós hangulatú változat Active néven, 7 560 000 forinttól. Amikor 2015-ben hivatalosan is visszatért a Lada a hazai újautó-piac vérkeringésébe, az időutazásnak is beillő Kalina típust kínálták Cross változatban is. Ez annyit tesz, hogy a kombi sárvédőit a szokásos módon körbeműanyagozták, hasmagasságát pedig közel négy centivel növelték. Így tényleg egy telekjáró stílusát öltötte magára. A Használtautó.hu felületén is akad egy-két eladó példány - kizárólag 1,6 literes szívó benzinmotorral, egyelőre elég borsos áron, 2,15 millió forinttól. A Mercedes palettáján aránylag újak a terepesített kombik. Az E-osztály All Terrain először 2016-ban jelent meg a piacon, látványos műanyag védőburkolatokkal és 29 milliméterrel megemelt futóművel. Ami légrugózást is kapott, illetve a 4Matic összkerékhajtást sem felejtették ki a képletből. A használt autók piacán is akad belőle néhány keveset futott, még garanciális példány kétliteres dízelmotorral, bőven 10 millió feletti árcédulával. Country Tourer néven az Opel Insignia is elérhető védőelemekkel, avagy műanyag díszekkel, hiszen a karosszérián hatalmas felületek maradnak védtelenül, de ez a legtöbb ilyen kombira igaz. Az ajtókra ugyanis a legtöbben nem szerelnek semmit, csupán a kerékjárati íveket, a küszöböket és a lökhárítókat vértezik fel műanyag burkolatokkal. Az Insignia kombija 2013 óta kínál terepesített, 2 centivel megemelt változatot. A használt autók között nagyítóval kell keresni a kombik, tehát a Sports Tourerek között a Country Tourert. A 2015-ös esztendőnél nem érdemesebb távolabb kutatni, valamint számítsunk a kétliteres dízelmotorok dominanciájára és minimum 3 millió forintos árcédulára. A Peugeot modellpalettájáról két telekjáró modellt is szeretnék megemlíteni, egy kicsit és egy nagyot. A kicsi a 207 Outdoor. A kisautó kombi változatát is feldíszítették terepjárónak, illetve megemelték a hasmagasságát. Elöl 16 milliméterrel, hátul 21 milliméterrel magasabb, mint a sima 207 SW, ám összkerékhajtás nem jár hozzá. Szintén ritka jelenség a használt autók között, de az 1,6 literes dízelmotorral már 900 ezer forinttól rá lehet azért akadni.
Hirdetés
A Peugeot 508 is megkapta a maga természetjáró verzióját RXH néven, bár itt is igaz, hogy a sárvédőívek és egyéb pontok műanyagosításán kívül nem sok minden történt. Óriási lemezfelületek maradtak védtelenül, viszont a hasmagasságot 18,4 centire emelték. Ugyanakkor ez egy hibrid jármű. A kétliteres dízelmotorját egy kicsi villanymotor segíti a hátsó tengelyen, így összkerékhajtásúnak is nevezhetjük az autót. A sok használt SW, tehát kombi között elvétve akad RXH változat 4 millió forinttól, a 2013-as évtől. A Skoda modelljeinél a Scout utónév illeti meg a terepjárós stílussal felruházott példányokat. Kombiként létezik belőle Fabia, Octavia és Superb is, közös jellemzőjük a műanyag burkolatok megléte, viszont az Octavia és a Superb már összkerékhajtást is kap, illetve offroad pontot az üzemmódválasztón. Az Octavia és a Superb ráadásul kicsivel nagyobb hasmagassággal is büszkélkedhet. Itt érdemes megemlíteni, hogy a konszerntárs SEAT is előrukkolt a maga telekjáró kombijával X-Perience néven. A Leon picit megemelt változata ugyanazzal az összkerékhajtással, amit a Skoda is kap, illetve a műanyag idomokkal szintén versengett a SUV-ra vágyók kegyeiért. A használtpiacon kevés a Scout modell, a legkönnyebben Octaviára lehet ráakadni 1,3 millió forinttól kétliteres dízelmotorral, de a Superb és a Fabia esetében elenyésző a választék, ahogy a SEAT modelljéből is. A műfaj egyik legismertebb képviselője a Subaru, hiszen a japán márka már 1994 óta kínálja az Outback modelleket. Az autó különlegességét nem csak az 1,9 centis emelés, illetve a kezdetben valóban nagyobb védelmet nyújtó műanyag kiegészítők növelik, hiszen a boxermotor is ínyencség. Kezdetben 2,2 literes, majd 2,5 literes benzines boxermotor hajtotta. Természetesen ugyanezt az Imprezával is eljátszották. A Használtautó.hu felületén 2001-es évjáratú a legidősebb Legacy Outback 1,1 millió forintért, Imprezából viszont 2006-os, ugyanekkora árért. Volkswagen logó alatt is többféle telekjáró kombi választható. A Golf hetedik generációja és a Passat pedig a B7 generációtól rendelhető Alltrak kivitelben. A Golf esetében 2 centis emelést és összkerékhajtást kap a terepes modell, természetesen a szokásos külső dizájnelemek mellett, míg a Passat Alltrack 3 centivel magasabb és szintén összkerekes. A Golfból nehéz használtan Alltrack verzióra bukkanni, a Passatból nem kevésbé. A keresést 2014-től érdemes indítani a kétliteres dízelmotorokra fókuszálva. Végül elérkeztünk egy újabb ikonikus szereplőhöz, a Volvóhoz. A svéd márka hatalmas kombijai között méltán népszerűek az XC, avagy Cross Country modellek. Már a V70 első generációjából is létezett Cross Country változat. Ezek valóban bátrabban gurulhattak terepre a 3,5 centivel megemelt futóműnek és az összkerékhajtásnak köszönhetően. Természetesen a külső dizájnt is jól felismerhetően átszabták a terepjárós stílusjegyekkel. A V70 példáját más Volvók is követték létezik a palettán több Cross Country, ám kombi karosszériával rajta kívül csak a V90 kapható. A Használtautó.hu-n 2000-es évjárattól érdemes keresni XC70-es Volvókat, árban pedig egymillió forinttól kezdődnek a használhatónak tűnő darabok.
Hirdetés
Amennyiben úgy érzitek a listára kívánkozik még más hasonló jármű is, nyugodtan írjátok meg a kommentek között, hiszen a Toyota is mostanság újít a Corolla Trek modellel, és valószínűleg egyre többen szánják el magukat hasonló lépésre, meglovagolva a SUV-mániát.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2020.05.12. at 06:32
    Permalink

    Az irreális “hasoncsúszó”, leültetésmánia eredményezte a használhatatlan hasmagasságot. Ennek javítása lett a menőző SUV.
    Pedig csak egy rendes hasmagasságú kombi/egyterű kell!

  • 2020.05.12. at 22:46
    Permalink

    Az All Terrain Merci nagyon tetszik. Még nagyon új, így drága. Kár, hogy a C kombiból nincs ilyen. Kicsit azon is csodálkozom, hogy a BMW nem csinált ilyet a 3-mas vagy az 5-ös kombiból.

  • 2020.05.13. at 18:55
    Permalink

    Én egészen biztosan ide sorolnám a hazai klasszikust: Suzuki SX4
    Nem SUV, nem Crossover hanem egy körbeműanyagozott, erősített és emelt futóműves kisautó.
    Na és ugye a testvére a Fiat Sedici.
    Fiat Panda Trekking: igazi kategória teremtő, már a 80-as évektől gyártják.
    Saab 9-3 X
    Rover 25 Streetwise: régen nagyon bejött kinézetre, hál istennek nem vettem belőle 🙂
    VW Golf II Country: na ha lenne ilyen jó állapotban biztos vennék egyet, na jó árkérdés is.

    • 2020.05.13. at 23:42
      Permalink

      A klasszikus kombik közé nem feltétlenül sorolnám az SX4-et, de valóban helye van itt. A többieknek is, ha nem csak a kombikat nézzük.

    • 2020.05.14. at 08:26
      Permalink

      Az pont egy városi SUV (magyar terminológia szerint biztosan) ami helyett a cikk hasonlóan praktikus de nem olyan magas autót keres.

      Ezek a kombik egyetlen dologban verik az SUV-t: azon ritka helyzetben amikor egy parkolóházban meg van adva a kocsi maximum magassága (én eddig életemben egyszer jártam olyan helyen, ahol egy XC60-ast már nem engedtek volna be).

  • 2020.05.13. at 21:43
    Permalink

    Sziasztok. Öregbe ott a tercel.(ha találsz)vagy néhány mitsu változat esetleg fiatalabb ignis,1-es swift,de a citro hidro futomüvesek is egész jól mozogtak terepen (cx,bx,xm stb stb) aztán végül is vectra is létezett 4×4-ben na ja valaki már irta de azért a golf2 country az egy unikornis, és peugeot 405 4×4, partner berlingo párosban is van valami emelt asszem, de majdnem biztos hogy kango-ban is létezik,aztán ott a scenik-is. Most igy gyorsban ez ugrott be.

  • 2020.05.14. at 09:02
    Permalink

    Nagy külső méret mellett nem elvárt módon tágas az utastér? Valami zavar van itt, mert ezekre pont az jellemző, hogy alig hosszabb karosszériában nyújtanak például nagyobb lábteret a feljebb pozícionált ülések révén az alapot adó testvérmodellhez képest, de sokszor az egy kategóriával feljebb játszó modellekhez képest is.

  • 2020.05.16. at 21:38
    Permalink

    Fiat Stilo Uproad. Magyarországon még nem találkoztam vele, de Európa-szerte forgalmazták. A Focusnak is volt ilyen változata, de kutya legyek, ha emlékszem milyen fantázianéven.

  • 2020.05.29. at 17:45
    Permalink

    Európa legnagyobb autópiacan ,természetesen németországban folyamatosan nő a suv-ok aránya. Ha jol emlékszem már az ujonnan üzembe helyezettek 38 százaléka. Tehát tetszik vagy sem ez kell a “népnek”.

Vélemény, hozzászólás?