Már jövőre áttörést hozhat a Toyota szilárdtest-akkumulátora

10 perc töltési idővel 500 kilométeres hatótávot ígér új akkumulátorával a Toyota

Egy jelentés szerint a Toyota már jövőre hozhatja - a világon elsőként - az áttörést ígérő, extrém gyors töltést és kellően nagy hatótávot adó, maximálisan üzembiztos szilárdtest-akkumulátorát.

Múlt héten érkezett a hír a szintén a Toyota által fejlesztett és a jelenlegi lítiumionosoknál olcsóbb magnéziumionos akkumulátoráról, ami talán a szilárdtestesnél is jobb hatótávval kecsegtet. Az első lépcső azonban utóbbi lesz, a Toyota háza tájáról régóta hallhatunk róla, megjelenése azonban az eddigi információk szerint csak az évtized közepére (2025 tájékára) volt várható. Most úgy néz ki, hogy a Toyota már jövőre színre léphet vele. A Nikkei Asia gazdasági lap ugyanis úgy tudja, a Toyotának sikerült felgyorsítania a fejlesztést, és már 2021-ben bemutathatja első prototípusát, amely ezt a forradalmi technológiát alkalmazza. „Nem sokkal később” pedig a típus szériaérett változata is bemutatkozhat, és megjelenhet a piacokon.

A technológia lényege – ahogy neve is jelzi –, hogy a szokásos folyékony elektrolit helyett szilárd anyag tölti ki az elektródák közötti teret.

Mindez megoldást jelent a villanyautózás szinte minden jelenlegi problémájára: akár kétszer-háromszor nagyobb energiasűrűség, kisebb méret és tömeg, kisebb hőérzékenység, fokozott tűzbiztonság, villámgyors tölthetőség, valamint extrém hosszú élettartam jellemzi a szilárdtest-akkumulátorokat a hírek szerint.
Hirdetés
A legfrissebb hírek szerint egy átlagautónak 10 perces tölthetőséggel 500 kilométeres hatótávot adhat majd a szilárdtest-akkumulátor. Ez a belső égésűekhez hasonló használhatóságot ad majd, szerényebb sűrűségű töltőinfrastruktúrát igényel, ráadásul a jelentősebb energiasűrűség által az autóknak kevesebb plusz súlyt kell cipelniük, csökkenhet a fogyasztásuk, de még méretük is, az egységnyi méretű autók kényelmesebbek lehetnek. Hogy vajon a szilárdtest-akku vagy a magnéziumos lesz-e a jövő befutója, arra már látatlanul választ adhatunk: egyik sem, egymás kiegészítői azonban kiválóan lehetnek, hiszen a szilárdtest-technológia ugyanúgy a véges lítiumra épül, mint a jelenlegi lítiumionosak, ráadásul egyaránt jelentős előrelépést ígérnek az akkumulátor-technológia területén. Valljuk be, fura is látni az elmúlt bő 20 évben a hibridekre esküdő és abban komoly sikereket elérő Toyotától, hogy most milyen mértékben fejlesztik a villanyautózás legfőbb kérdésének számító akkumulátorokat, de voltaképp megszokhattuk, ha valamibe a japánok belefognak, abban komoly eredményt mutatnak fel, s persze az akkukkal már a hibridekkel is bőségesen szereztek tapasztalatot.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2020.12.15. at 21:38
    Permalink

    “…voltaképp megszokhattuk, ha valamibe a japánok belefognak, abban komoly eredményt mutatnak fel…”

    Zöldike: dirr-durr, csitt-csatt, piff-puff 😀

    • 2020.12.16. at 09:50
      Permalink

      “A Toyota és a Honda nem gyárt értékelhető autókat (a Honda 20 éve), egyedül a Mazda állja a sarat a japánok közül. A Toyota csak a marketinget nyomatja. ” (copyright : zöld)

      Érdemes elolvasni a cikk facebook kommentjeit, ott komoly, írástudó emberek fejtegetik, hogy miért lehetetlen még az elképzelés is. Hát hogy lehetne eccerre csillió kilowattal tölteni az összes nullára merült villanyautót, ahhoz kéne még egy raklap Paks, utcánként kettő.
      Egyszerűen fel nem foghatom, hogy miért csak nagyon kevés embernek jut eszébe, hogy hoppá, hiszen meg lehet nézni az éves benzin eladást, abból pedig jól ki lehet számolni, mennyit is futnak az autók. Aztán csodálkozni, hogy alig napi 20 km jön ki átlagosan. Ez kb. 3,5 kWh, 2,5 millió kocsinál évi 3,5 TWh, aminél egyetlen paksi blokk többet termel. Tényleg ennyire nehéz ez?

      • 2020.12.30. at 20:31
        Permalink

        nem akarlak elkeseríteni, de nem lett jobb a te hozzászólásod sem a többi facebooktudósétól ‘:D az pedig elég valós, ha brutális az áramfelvétele az új akksiknak, ahhoz tényleg valami brutálcombos hálozat kell, ha sokan cuppannak rá egyszerre.

        de leginkább én azoknak a vezetékeknek még a közelébe sem szeretnék lenni, amiken ez átfolyik ‘:DDDDD

Vélemény, hozzászólás?