Hirdetés

Megjavítottam az elektromos Focust – némi segítséggel

Fizetett hirdetés

Adódhatnak nehézségek a villanyautózásban is, de milyen jó megoldani őket!

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Voltak bajok a Focusszal, de nem engedtük el egymás kezét. Már trélert rendeltek hozzá, nekem bérautót, amikor hazai és össz európai segítséggel elhárítottuk a hibát.

Péntek reggel Kutná Horában azzal az érzéssel fotóztam a Focust, hogy jó eséllyel utoljára látom, a szerviz nem fogja tudni megoldani töltési hibáját

Borongósan és szomorúan indult a péntek a mesebeli Kutná Horában. A csütörtökön tölthetetlenné vált Focus ugyanis nem javult meg. Így aztán, miután a mezőny elstartolt, én a legközelebbi Ford márkaszerviz, Kolín felé vettem az irányt, hiszen esélytelen volt, hogy bárhol töltsem az autót. Azt az autót, ami egyre inkább lenyűgöz hatótávjával. Csütörtökön még arra gyúrtunk, hogy elvigyen az aznapi célba, erre még 42 kilométer hatótáv volt benne reggel.

Nem jó jel a töltésszint-jelző LED-jeinek együttes villogása, nem is ment a töltés

Töltés-visszajelző LED-jei folyamatosan villogtak, rendszeresen azt hitte, hogy töltőn van, amikor pedig csatlakoztattuk, a töltés nem indult el. Vicces volt amúgy a Csehországban nem forgalmazott modellel megjelenni a kereskedésnél. Alaposan megnézték a szervizkönyvét, mert ilyet még nem láttak. Aztán a műhelybe való beálláshoz is segítenem kellett. Naná, mert az amúgy remek kulcs nélküli indítás a hiba miatt külön figyelmet igényelt: Start gomb megnyom, kormánykeréken „húzd ki a töltőt” figyelmeztetés elfogadása, Start gomb újra, töltőn van-e az autó kérdés megválaszolása, ok, Start gomb, és ekkor már tényleg készenlétbe került az autó.

Csehországban még nem forgalmazzák az elektromos Focust, így nem meglepő, hogy a szerviz nem volt felkészülve rá. Diagnosztikai szoftver, gyári tudásbázis persze ehhez is van mindenhol

A műhely azonnal fogadott, de bizony volt egy kis fejtörés, hogy mi lehet a baja, több mint 3 munkaórát rászántak, de nem jutottunk előre. Dél körül megszületett a – várható – döntés: nincsenek kiképezve és felkészülve az elektromos Focus javítására, így náluk ez az autó nem lesz megjavítva. Maradt az autó hazatrélerezéséről döntés, nekem rendeltek egy bérautót, ami viszont igencsak lassan érkezett meg. Közben pedig a Ford hazai vevőszolgálati igazgatója faggatta a gyári (európai és amerikai) specialistákat, küldte nekem és a készséges, segítőkész szerviznek is az ötleteket, hogy miket nézzünk meg. Először voltak nyelvi nehézségek, hiszen angolul beszéltem, aztán az Autónavigátor.hu felirat segített, jött egy magyarul beszélő szerelő. Neki külön köszönet, délután kettőkor éhségem csillapítására egy nápolyival is megkínált, de nem fogadtam el, hasonlókkal fel voltam szerelkezve, egy meleg levesért viszont komoly összegeket adtam volna.

Sok-sok trükkel próbálkoztunk, végül egy nagyfeszültségű csatlakozó összébb nyomása oldotta meg a Focus tölthetetlenségét

Közben lebontottuk a középkonzolt, hogy megnézzék, a töltőreteszelő kapcsoló nem szorult-e meg valamitől. Nem. 12 V-os akku levétele (több mint 10 percig). Vissza, semmi változás. Végül kaptunk egy videót, amit meg se néztem, de azt láttam, hogy melyik nagyfeszültségű csatlakozót kellene ellenőrizni. A szervizben senki sem vállalta szívesen. Pedig alaposan be van bugyolálva. Fogtam, összenyomkodtam, aztán jöhetett a következő tanács követése: nézzük meg, alulról nincs-e sérülés, netán valamelyik kábelnél nyest-rágcsálás nyoma. Odagurultak az emelőhöz, én pedig csak sasoltam a kocsiba. Hopppá, nincs hibaüzenet! Nézzük meg a töltőcsatlakozót, nem villog! Próbáljuk ki a töltést – megy! Megoldottuk, délután fél négyre.

Ha nem lett volna Type2 kábelem, ha a biztonság kedvéért nem tartom magamnál az egyik cseh töltőkulcsot (RFID bilétát), igencsak időigényes lett volna az akku olyan szintre tornászása, hogy azzal egy villámtöltőhöz eljussak. Így is 2,5 órába került, hogy legyen bő 100 kilométernyi hatótáv

Volt annyi hatótávom, hogy elhajtsak a legközelebbi Type2 töltőig, de azt nem tudtam működésre bírni. Pedig egy benzinkúton van, a hozzá való RFID állítólag a benzinkúton, ahol semmit sem tudtak róla. Volt egy elérhető B terv, további 20 kilométernyire, illetve részint visszafelé, nekem pedig volt 24 kilométer hatótávom. Próbáljuk meg- mondtam magamban, és bejött. A Typ2 töltőn el kellett tölteni bő 2,5 órát, hogy a legközelebbi, 93 kilométerrel odébb lévő CCS-hez biztonsággal indulhassak el (a Focus AC töltésből legfeljebb 6,6 kW-osat, DC-ből jóval komolyabbat 50 kW-osat fogad, így ha számít az idő, érdemesebb utóbbit választani). Közben ettem, pihentem, meg persze kicsit dolgoztam, miután tegnapra végre lett mobilnetem. Az első CCS töltőtől viszont egyenes úton, országonként egy-egy villámtöltéssel mehettem Budapestig. A hazai állapotokat jelzi, hogy a tatabányai töltő van a legmesszebb az autópályától, hiszen azt a Delphi üzemelteti, csupán jófejségből. Utóbbi viszont legalább ingyenes (ahogyan péntekenként érdekes módon a szlovák töltők is), míg a cseh E-on kúton csak teslás eTour-társunknak köszönhettem, hogy elindult az áram az autóba. Neki ugyanis van regisztrációja hozzá, azt mondta nem drága a töltés, meghív rá. Így tényleg könnyű villanyautózni. Az viszont kevésbé volt kellemes, hogy éjszaka, akarom mondani háromnegyed ötkor a budaörsi hotelba érve részleges áramszünet fogadott. Ismét kellett némi varia, a szervezők töltőmesterével kvázi kivártuk az áramszünet végét, utána pedig egy 16 kW-tal töltő mobil DC töltővel tudtuk feltölteni a Focust, hogy néhány órával később ismét útra kelhessünk vele – némi pihenés és egy friss váltótárs érkezése után.

Három ország, három villámtöltés. Persze a késői indulás miatt ismét csúnyán éjszakai autózásba futottam, de nekem legalább működött már a töltő, nem úgy, mint a csapatnak, akik reggel, az előző esti vihar után próbáltak tölteni. Az E-on viszont legalább gyorsan orvosolta az éjszakai villámkár hibáját

Probléma bármelyik autóval adódhat, ezek orvoslása az elektromosoknál talán az átlagautóktól megszokottnál több időt jelent a szervizek számára. Ezt sajnos bele kell kalkulálni a villanyautózásba. Viszont milyen büszkén mesélhetjük majd ezeket a kalandokat unokáinknak. Ilyen volt a hőskor, amikor már örültünk a 200 kilométer feletti (valós) hatótávnak, és bizony szembe kellett nézzünk mind az autók, mind a töltők oldaláról egy-egy hibával. Viszont ezek megoldása az érdekes. Az assistance, ha nem is a leggyorsabb, de azért elintézte volna, hogy tárgynapon hazaérhessek, de még jobb, hogy a „saját” autóval mehettem tovább. Igaz, megint sikerült alaposan éjszakába nyúlóan villanyautózni. Ma pedig irány Zágráb, Ljubljana. Remélhetőleg kevesebb kalanddal.

Tovább az eTour sorozat további cikkeihez.
[hirdetescimke]
Töltőpartnerünk a Schneider Electric, vezetéstechnikai partnerünk a Groupama Tanpálya[/url].

Fizetett hirdetés
Hirdetés

Hozzászólások

  • 2017.10.27. at 17:22
    Permalink

    Szánalmas egy ócskaság ez a Ford. A csatlakozó még csak szét sem csúszott hanem alapból egy fos. Kell még várni ezekre az elektromos kocsikra bőven. Ha kicsit léped neki lemeríted seperc alatt az akksit. Így jó elmenni egy nyaralásra ha napokig a szervízben rohad a verda.

  • 2017.10.27. at 17:22
    Permalink

    Amíg nem oldják meg az 5 perc alatt fullra tankolást, addig nem értelmes első autós alternativa. Kár eröltetni. Csak fix (kiszámítható) ingázásra meg drága játék. A felét nem éri az egész gép.

  • 2017.10.27. at 17:22
    Permalink

    Szánalmas, de tényleg.
    A Ford alátok rak egy Focus-t hogy promozzátok az elektromos autójukat, cserébe szuperlatívuszokban írtok az autóról (már csak a kicsi x hiányzik a cikkek alól), ha nem csúszik szét ez csatlakozó, akkor borítékolható lett volna az összefoglaló cikk eredménye.

    “Szerencsére” volt műszaki hiba, ami miatt a kedves ügyfélszolgálati igazgató vévigtelefonálta a fél világot, hogy ne kelljen Csehországból trélerezni az autót.

    Ez a kedves ügyfélszolgálati igazgató amúgy engem is felhívhatna végre és találhatna megoldást a problémámra, főleg, hogy én magam raktam a kocsit a seggem alá, nem pedig a PR-osztály 😉 (a piros pöttyös ford focus, a telefonszámom ott van az email alján, amire elfelejtettetek válaszolni)

  • 2017.10.27. at 17:22
    Permalink

    Én ettől vesznék meg, hogy állandóan azt nézzem, eljutok-e még a 40km-re lévő töltőhöz úgy hogy 43-at mutat a kocsi. Meg persze attól hogy 2-3 órákat töltsem az autót azért, hogy tudjak vele 100km-t menni..
    Úgy lehet kényelmes, ha mindenhol van ilyen töltő, és pont mentem valahova és amíg ott vagyok tölt magának.. de mi van olyankor, amikor nem jókedvemből állok ott meg, és 2-3 órát malmozzak amíg tölt a kocsi? Az akkor nettó időpocséklás.

  • 2017.10.27. at 17:22
    Permalink

    Lassan a szánalmas.hu-ra való a történet.
    Túlmelegedés hibát megoldja egy csatlakozó megigazítása, hát….
    Minimum hanyag összeszerelés vagy gyenge konstrukció, ha fed comp nem tud róla.

  • 2017.10.27. at 17:22
    Permalink

    Nekem Focusom van, most három éves, 90 e. km van benne, egy izzó égett ki eddig, más baja nem volt. Az elektromos változat meglepő, hogy ilyen macerás. Ezek szerint ez még nincs igazán kiforrva a Fordnál, elég kellemetlen.

  • 2017.10.27. at 17:22
    Permalink

    Nagyfeszültségű csatlakozó összébb nyomása?
    Mi ez 2017-ben? A Ford ott tart hogy egy kábelcsatlakozó egy új autón szétlazul vagy még szét is csúszott?
    Azt hiszem nem a Ford a minőség szinonímája az elektromos autózás terén és nem is lesz az ha ilyenek még előfordulnak.

  • 2017.10.27. at 17:22
    Permalink

    Folyamatosan követem Mátyás és a Focus Electric, cseppet sem eseménytelen Európai útját. Hát mit ne mondjak emelem kalapom, azért kalandból kijutott rendesen. De kitartás, a cél már nincs messze!

  • 2017.10.27. at 17:22
    Permalink

    Nem szeretnék megint negatív lenni, de szerintem egy 50 éves veteránnal kevesebb kompromisszum és kínlódás egy ilyen túra, mint ezzel az elektromos csodával a jövőből.

Vélemény, hozzászólás?