Megtorpant az autópiac augusztusban

Ismét befékez az új autók piaca? Már Daciából is annyi fogyott augusztusban, mint Toyotából!

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Míg a tavaszi erős lassulást júniusban és júliusban már konszolidált eredmény követte az új autók piacán, a nyár végi zárás mégsem alakult jól.

Míg az év elején még bíztató, 4 százalékos növekedéssel indított az új autók piaca, a február már stagnálást, a március-április-május közötti időszak pedig kevéssé meglepő módon jelentős visszaesést hoztak.

Áprilisban és májusban az előző év azonos időszakához mérten több mint 50 százalékkal kevesebb új autót helyeztek forgalomba hazánkban.

Ezt követően júniusban és júliusban már 25 százalék alatti mínuszokat láthattunk. Az idei rekordhónap eddig a július volt, amikor több mint 12 ezer új autót regisztráltak, ami már "csak" 21 százalékkal maradt el az előző évi eredménytől. Rossz hír ugyanakkor, hogy már az augusztus is erősödő, 30 százalékos visszaesést hozott, a koronavírus második hulláma pedig jó eséllyel az autóeladásokra sem lesz jó hatással.
Forgalomba helyezett járművek Magyarországon 2020 augusztusában (Forrás: DATAHOUSE)
2020 2019 Különbség (%)
Személygépkocsi 10 9024 15 618 -30,1%
Kishaszonjármű 1637 2653 -38,3%
Busz 66 14 371,4%
Nagyhaszonjármű 219 261 -16,1%
Motorkerékpár 418 370 18%
Összesen 13 264 18 916 -23,8%
Hirdetés
Különösen megtorpant augusztusban a kishaszonjárművek piaca a forgalomba helyezések alapján, hasított viszont a buszoké, utóbbi az egyetlen szegmens, ami éves szinten is pluszban van, ezt persze a kormányzati beruházások (metrópótlás) is átlag felett befolyásolja. Az idei évben feleződött a nagyhaszonjárművek piaca, összességében a gépjárműpiac negyedével csökkent az idei év eddigi hónapjaiban.
Forgalomba helyezett járművek Magyarországon - 2020. január-augusztus (Forrás: DATAHOUSE)
2020 2019 Különbség (%)
Személygépkocsi 78 649 105 451 -25,4%
Kishaszonjármű 13 399 17 840 -24,9%
Busz 432 363 19%
Nagyhaszonjármű 1970 3941 -50%
Motorkerékpár 3236 3273 -1,1%
Összesen 97 686 130 868 -25,4%
Hirdetés
Augusztusban is az esztergomi gyártású Suzuki Vitarából fogyott a legtöbb, követője a vele egy soron készülő SX4 S-Cross, harmadik helyen pedig a Dacia Duster végzett, a top 5 modell közé még a Skoda Octavia és a nagycsaládos támogatással és falubuszként is kedvelt Ford Tourneo Custom fért be, a többi helyezettről a szerény darabszámból adódóan már nincs sok értelme beszélni.
Top 10 márka és modell (személyautók) - 2020. augusztus (Forrás: DATAHOUSE Kft.)
Helyezés Márka Darabszám Helyezés Modell Darabszám
1. Suzuki 1468 1. Suzuki Vitara 755
2. Ford 1192 2. Suzuki SX4 S-Cross 634
3. Toyota 969 3. Dacia Duster 483
4. Dacia 969 4. Skoda Octavia 395
5. Skoda 798 5. Ford Tourneo Custom 377
6. Volkswagen 715 6. Dacia Lodgy 369
7. Kia 568 7. Toyota Corolla 259
8. Opel 516 8. Jeep Renegade 242
9. Renault 454 9. Fiat 500 228
10. Mercedes-Benz 430 10. Kia Ceed 220
Hirdetés
Az éves eredményekben nyolc hónap után is a Toyota az első márkaszinten, a Suzuki ugyanakkor egyre közelebb áll hozzá, a Dacia pedig a harmadik helyen áll. Augusztusi érdekesség, hogy a nyolcadik hóban darabra pontosan ugyanannyi Dacia fogyott, mint Toyota. Éves szinten a modellek között a Suzuki Vitara, Skoda Octavia, Dacia Lodgy sorrend látható már. Az első félévben még a nagycsaládosok számára 2,5 millió forinttal támogatott hétülésesek piacát továbbra is vezető, ott legolcsóbbnak számító Lodgy vezette a piacot.
Top 10 márka és modell (személyautók) - 2020. január-augusztus (Forrás: DATAHOUSE Kft.)
Helyezés Márka Darabszám Helyezés Modell Darabszám
1. Toyota 7929 1. Suzuki Vitara 3610
2. Suzuki 7631 2. Skoda Octavia 3125
3. Dacia 6762 3. Dacia Lodgy 2802
4. Skoda 6675 4. Suzuki SX4 S-Cross 2769
5. Volkswagen 6667 5. Toyota Corolla 2460
6. Ford 6599 6. Fiat 500 2396
7. Kia 3967 7. Renault Clio 2202
8. Renault 3847 8. Dacia Duster 2105
9. Fiat 3546 9. Ford Tourneo Custom 1993
10. Opel 3439 10. Toyota Yaris 1682
A nagycsaládosok számára nem csak a hétülésesek közül legolcsóbb a Lodgy, semmilyen egyéb modellt sem kapnának meg olcsóbban. A piac legolcsóbbja címet amúgy abszolút értékben is egy Dacia viseli, csak épp egy mindössze 75 lóerős, 1,0 literes szívó benzines Sandero, amiért amúgy többet (alsó hangon 2,749 millió forintot) kell fizetni, mint amennyiért a nagycsaládosok a hétüléses és turbómotoros, klímás Lodgyt kapják a támogatással. A piac tehát erősen torzított, és az előző évnél gyengébben muzsikáló. Ráadásul míg a korábbi hónapokban még volt remény az éves szinten 25 százalék körüli visszaesés év végi apadására, a piac és a koronavírus járvány jelenlegi alakulása alapján inkább az iránt fűzendő remény, hogy az éves elmaradás nem nő tovább.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?