Megtört a használtautó-piac lendülete az első három hónapban

Korosodik és értéktelenedik a hazai autópark

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Közel kétéves lendületes emelkedést követően 2015 első negyedévében megszakadt a Használtautó-index növekedési trendje.

A 2013 elejétől szakadatlanul emelkedő Használtautó-index, azaz az elkelt használt személygépkocsik összértékének változását jelző mutatószám 134,4-ről 122,8 százalékra, a tavaly félévi szintre esett vissza. Az index előző negyedévhez képest történő visszaesését két tényezőnek köszönhetjük: egyrészt mintegy 3 százalékkal csökkent az eladott autók mennyisége, másrészt 5,7 százalékkal lett alacsonyabb az átlagár, ami a tavaly év eleji szintnek felel meg.
Hirdetés

„Ha az előző év azonos időszakához viszonyítjuk az aktuális számokat, korántsem olyan borús a kép” – magyarázza Fodor László, a Használtautó.hu értékesítési vezetője. – „Az eladott használt autók mennyisége 2014 első negyedévéhez képest több mint 8 százalékkal bővült, és ezzel párhuzamosan 113-ról 122 százalékra változott a Használtautó-index értéke is. A piacon gazdát cserélő autók száma várhatóan az év egészében is meghaladja majd a tavalyi mértéket, ennek ellenére a korábbi növekedési ütemtől valószínűleg egy időre el kell búcsúznunk: negatív jel például, hogy az utánpótlást jelentő újautópiacon márciusban év/év alapon mindössze 2 százalékos volt a bővülés.”
A Használtautó.hu adatbázisából dolgozó Használtautó-index értéke az árak és a forgalom csökkenése miatt is apadt A Használtautó.hu adatbázisából dolgozó Használtautó-index értéke az árak és a forgalom csökkenése miatt is apadt

Mi is az a Használtautó-index?
Használtautó.hu által negyedévente bemutatásra kerülő index egy gyorsmutatója a használtautó-piac aktuális állapotának. Célja, hogy a teljes hazai használtautó-forgalom több mint 80 százalékát felölelő adatbázisa segítségével a hivatalos statisztikai adatok megjelenése előtt hetekkel bemutassa, hogy az éppen lezárt negyedév során hogyan változott ez a piaci szegmens. Ezzel a szolgáltatásával hiánypótló szerepet tölt be. Az index egy arányszám, amely az adott időszakban elkelt használtautók aktuális összértékét viszonyítja a válság kezdetekor, 2009 első negyedévében mért szinthez. 100 százalék feletti állapota azt jelzi, hogy a használtautó-piac lendülete felette jár a bázisnak tekintett időszak teljesítményének.
Mi várható 2015 egészében?
Az elmúlt évben – elsősorban az importautókra tavaly bevezetett vagyonszerzési illetéknek köszönhetően – szinte minden járműkategóriában jelentős áremelkedés zajlott le, a növekedés átlagos mértéke meghaladta a 8 százalékot. Ez az emelkedés azonban csak időleges lehet, hiszen a hazai személyautó-állomány átlagéletkora folyamatosan növekszik, ami a kínálatban megjelenő autók átlagárát hosszú távon mindenképpen lefelé nyomja.
Szintén lefelé mozdulhatnak az árak, amennyiben az év egészére is jellemző lesz a mostani, 300 forint alatti euróárfolyam, amely az olcsóbbá váló importon keresztül a hazai kínálat árát is érezhetően befolyásolja. Amennyiben ez a forgatókönyv valósul meg, hiába a további mennyiségi élénkülés, a Használtautó-index értéke jó eséllyel egész évben a tavalyi 134 százalékos rekordérték alatt marad.
Változatlanul az Opel és a Suzuki teszi ki az eladott használt autók negyedét
Száz eladott hazai használt autóból 14 az Opel, míg 10 a Suzuki emblémáját viseli. Ezt a két márkát sorrendben a Volkswagen (10%), a Ford (8%) és a Renault (7%) követi. Összességében ez az öt márka biztosítja a teljes hazai használtautó-forgalom felét.
Összehasonlításképpen az új autók piacának márkasorrendje a következő volt ugyanebben az időszakban: Skoda (13%), Opel (12%), Ford (11%), Volkswagen (8%), Suzuki (7%). A koncentráció mértéke ezen a piacon is hasonló: öt márka adja a piac forgalmának felét.
A használtautó-piac legfontosabb mutatói - 2015. I. negyedév
Használtautó-index:122,8Kínálati átlagár (ezer Ft):1536
Változás az előző negyedévhez képest (%pont):-11,6Változás az előző negyedévhez képest (%):-5,64
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.28. at 19:17
    Permalink

    — Kempelen,én már erre nem is írok semmit sem… !–Kár,felesleges… !–Akik olvassák az írásomat,azok tudják,hogy miről van szó és értik is !–Gondolom,hogy Katona Mátyás is,aki írta ezt az írást !–Üdv. —

  • 2017.10.28. at 19:17
    Permalink

    Mi a drága? Tudod definiálni? Mikortól drága valami? Kinek drága valami?
    Nem drágák az autók Magyarországon, csak a piac kisámfázta magát hitelekkel. Erről nem az autók tehetnek.

    Neked lehet, hogy drága, de te nem ezt írtad.
    😀

  • 2017.10.28. at 19:17
    Permalink

    — Ja és nem azt mondtad-írtad,hogy olcsó én sem így értettem,csak azt írtad,hogy ” nem drága “,ha nem drága akkor szerinted olcsó-megfizethető egy mai új autó!–Ne kezd el ezt is magyarázni,mert ami nem olcsó,az drága,legalábbis nekem,de szoktam azt is nézni,hogy milyen az ár-érték aránya valaminek! —

  • 2017.10.28. at 19:17
    Permalink

    —- Kedves Kempelen!–Könyörgök,ne lovagoljál már meg egy kiragadott szöveget,lásd meg az írásban a lényeget !–A 10-évre vett autót azt nulla /000000 % / százalék befizetésével tudták elvinni 2002-2003-ban és komolyan vannak ismerőseim akik ki is fizették ezt, / legalábbis akiket ismerek / de a többség úgy mint én is befizettünk egy fix összeget és elhoztuk általában hat éves / 6 éves / hitelre !– Speciel én a 2-millió 100-ezres Opel Corsa autómra fizettem 25-ezer forint részletet és lejárt volna 2009-ben,nem egy nagy vassziszdasz,de inkább kifizettem,mert úgy voltam vele,hogy hátha elakarom adni,de semmikép ne a banké legyen hat évig !–Aki “bedőltek” azok k@rvára túlvállalták magukat,ez legyen a maguk baja,van ilyen mostanában is!———–De Kempelen,a lényeg az,hogy az új autó eladások akkor lódultak meg és akkor kezdődött el Magyarországon a régi autók “félfrissítése”,annyi új autót a büdös életben nem adtak el magánszemélyeknek és nem is fognak már !–Akkor az autók átlagéletkora nagyon fiatal lett,most 2015-ben meg 13-év körül van és csak rosszabb lesz !–Én nem vagyok egy gazdag pali és azért írtam,hogy kb.2-3.év múlva betudok vállalni egy Dacia autót 2,5-millióig ha lesz még ilyen,lehet,hogy “fapados” de mivel 42-évig teherautó vezető voltam,kamionoztam is az is “fapados” volt és klíma sem volt benne az ablakokat most is jobban szeretem !—–Ez a lényeg,ezt lásd meg benne,hogy a sima mezei állampolgároknak kevés lesz az esélyük a régi / pl. 2002-2003-ban vett / autójukat újra cserélni !–Sajnos !–És ez a környezetnek és a baleseti statisztikáknak sem fog jót tenni !!! —-Üdv.,Kedves Kempelen !!!

  • 2017.10.28. at 19:17
    Permalink

    Rengetegen vettek 10 évre autót. Öngyilkos magatartás volt a kereskedők és a vásárlók részéről egyaránt. Nem kell hozzá semennyi iskola, hogy bárki belássa, soha, egyetlen pillanatra sem tud jól járni az adós ebben a konstrukcióban. És mégis hitelek százezreit vették így föl…

    Mondtam olyat, hogy olcsó? Mi az olcsó? Bele ne kezdj elmagyarázni….

  • 2017.10.28. at 19:17
    Permalink

    Rengetegen vettek 10 évre autót. Öngyilkos magatartás volt a kereskedők és a vásárlók részéről egyaránt. Nem kell hozzá semennyi iskola, hogy bárki belássa, soha, egyetlen pillanatra sem tud jól járni az adós ebben a konstrukcióban. És mégis hitelek százezreit vették így föl…

    Mondtam olyat, hogy olcsó? Mi az olcsó? Bele ne kezdj elmagyarázni….

  • 2017.10.28. at 19:17
    Permalink

    — Igazad van a Dacia ára az valóban nem magas….!–Alapon 2,1-millió kb..ez fasza…!!!–A 10-évet azért írtam,mert volt aki így vett autót,ismerek ilyeneket,de nem is érdekelt,hogy miért így vette,én 6 éves részletre vettem 2003-ban,de 2-év után kifizettem úgy,hogy felvettem egy nagyon jó konstrukciójú hitelt és a kocsi máris törzskönyvvel az én tulajdonom volt!–Nekem most is van tetőcserére felvett hitelem,+ árú vásárlási is,de a Daciát lehet,hogy megfogom venni,mert árban az nem rossz…!—-A többi autó 3,5-4,5 és tovább az drága !–És nem csak nekem!–Neked lehet,hogy olcsó!–Csá !

  • 2017.10.28. at 19:17
    Permalink

    Nem az autók ára magas, hanem a vásárlók hitelterheltsége nagy.
    Amit írsz: aki nagyon okos volt, az 10 évre vette föl a hitelt, lehetőleg 0% önerővel. Így az aktuális tőketartozás és az autó aktuális piaci értéke sosem metszette egymást. Ezzel biztosította magának, hogy legalább 10 évig ne vehessen új autót csak orbitális bukóval, értsd: a normálisnál is durvábbal.
    És akkor a deviza alapú lakáshitelekről szó sem esett.
    Sok magyar családnak van ám ilyen is-olyan is. Meg ha elég “okos” volt, akkor még vagy 2 szabad felhasználású is. Természetesen svájci Frankban.

  • 2017.10.28. at 19:17
    Permalink

    — Erről írtam már itt régebben !–A mai kocsik átlagéletkor 13-év és rohamosan növekszik,hiszen sokunk 2002-2003-ban vette az új autóját 5-10-év közötti hitelre ,amit ki is tudtunk fizetni általában!–A mostani új autók megfizethetetlenek,nincs 2-2,5 millió alatti,legfeljebb a Dacia “fapadosan”,igaz,hogy az legalább új,ahogyan Henry Ford is mondta amikor megkérdezték tőle,hogy….”melyik a legjobb kocsi”…..,mire ő …..”az új kocsi”…..és ezt nem véletlenül mondta !–De 2015-ben kitud venni újat?–A cégek !–Általában…!–Így a további években katasztrofális lesz az autók állapota,mert kevesen tudnak vagy nem akarnak gondoskodni az autójukról,a vizsgán”azért átmennek majd” és ez a lényeg!–Nekik!–

Vélemény, hozzászólás?