Mit tegyünk, ha kátyúba hajtottunk?

Kátyúkár: lehet esély a kártérítésre, de biztosítást is köthetünk rá

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A biztosítói statisztikák szerint az első negyedévben rendszeresen kiemelkedő számban fordulnak elő kátyúkárok. Az utakat látva ez egyáltalán nem meglepő. Vajon mit tehetnek az autósok?

Kátyú, kátyú és kátyú - már nem csak az utakon látjuk folyamatosan, csőstül jönnek hírek akár totálkárt okozó károkról, s van olyan útszakasz, melynek kátyúi már több ezer embert késztettek háborgásra. A kátyúkkal, ha keserves is, de úgy néz ki, hogy együtt kell élnünk. Mindenki szeretné elkerülni őket, de sajnos nem mindig megy, a koppanás után pedig csak fohászkodik a peches autós, hogy ne legyen törés a futóműben, szakadás a gumin. De mi a teendő, ha mégis van?
A kérdés sajnos nagyon aktuális, a specializált biztosítása miatt magát "kátyúszakértőnek nevező" KÖBE szerint tavasszal 300 százalékkal nő a kátyúkárok száma. Sajnos ez nem csak a KÖBE tapasztalata, Szűcs Tamás, a felnijavítással is foglalkozó nonstopgumi.hu ügyvezetője is hasonló mértékű kátyúkár-dömpingről számolt be az ezt firtató kérdésünkre. Ő kiemelte, hogy bár külön, nem vészes díjért köthető kiegészítő biztosítás a kátyúkárokra, léteznek olyan abroncsgyártók is, akik eleve kátyúgaranciával adják el legújabb abroncsaikat. Nyilván mindkettő feláras, s érdemes is lehet rájuk költeni, ám az sem kell lemondjon a kártérítésről, aki korosabb abronccsal rendelkezik, s nincs defektbiztosítása.
A kátyú által okozott károkat azonban minden esetben ugyanolyan balesetként kell felfogni, mintha valaki, ismeretlen tettes autónknak ütközne. Azaz annak érdekében, hogy kártérítést kaphassunk, rendőrt kell hívni, fotókat kell készíteni és jegyzőkönyvet kell felvetetni. Hivatalosan rögtön az eset után. Ez azonban csak nagyon komoly károknál adódik lehetőségként, logikusan a helyszínen. Jellemzőbb, hogy csak később vehető észre a defekt. A sofőrnek tehát mindig figyelnie kell, ha komolyabb kátyúba hajt, akkor annak helyét érdemes megjegyezni, hogy ha kiderül a galiba, oda vissza lehessen menni a bejelentés és a jegyzőkönyv érdekében.
Hirdetés

A jegyzőkönyv mellé érdemes fotókat is készíteni - elvileg a rendőrség is készít, de nem árt, ha saját magunk is készítünk, azzal talán egyszerűsíteni fogjuk tudni a kártérítés megkapását. Ajánlott a sérült felnit/abroncsot pont a sérülésnél, pont oda helyezni a kátyúba, ahol kaphatta a végzetes ütést, olyan fotó láttán ugyanis az út kezelője nem fogja tudni visszadobni a legjellemzőbb "a károkozás nem azonosítható" kifogással az ügyet. Fotó és jegyzőkönyv akkor is szükséges, ha van biztosításunk, annak érvényesítéséhez is szükséges ugyanis az. Igazából az ügyintézés macerásságánál válik ketté az, hogy van-e defektbiztosításunk vagy csupán nélküle, az út kezelőjén próbáljuk meg behajtani kárunkat.
Míg defektbiztosítás esetén kárigényünket a biztosítónak jelenthetjük, s az akár napokon belül is megtérítheti kárunkat, ellenkező esetben lakott területen kívüli, azaz országutak esetén a Magyar Közút Zrt., lakott területen belüli utaknál a helyi önkormányzat lesz a "károkozó", akitől, akár szintén biztosítón keresztül, megkaphatjuk majd a kártérítést. Budapesti utak kapcsán még egy kicsit kacifántosabb a helyzet, a főutak "kárai" miatt a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. az illetékes, míg a mellékutcák kapcsán a kerületi önkormányzatoknál kell kopogtatni, lehetőség szerint rögtön az eset után, s előírás szerint is 5 napon belül.

"Gyors és egyszerű ügyintézésre sajnos nem, kártérítésre azonban lehet számítani" - biztatja a kártérítés bevasalására és persze megfelelő minőségű új abroncs vásárlására, valamint a sérült felni megjavíttatására az autósokat Szűcs Tamás. Valóban érdemes lehet végigülni, kivárni az ügyintézést, ugyanis egyetlen abroncs esetén is több tíz-, akár százezer forintos károkról lehet szó, még akkor is, ha a futómű elemei nem sérülnek. A biztosítók pedig természetesen megjegyzik, hogy az akár napi 5 forintért elérhető - jellemzően fix költséghatárig térítő - defektbiztosítással a kártérítés macerája mindenképp megspórolható, ugyanis a biztosító az általa térített összegen túlmutató károkat is behajtja az autós számára az út kezelőjén, csak azt nem tudja megelőlegezni.
A kártérítés tehát nem lehetetlen, kátyú pedig sajnos van, alapvető, hogy igyekezni kell őket elkerülni, ám fontos, hogy nem mindenáron! Túlzottan vad manővert egy kátyú miatt nem szabad bevállalni, inkább szakadjon az abroncs, törjön a felni, mintsem az autó boruljon. Persze tudjuk, hogy ezzel a tanáccsal sem védhető ki a nagyobb kátyú miatti karambol, hiszen létezik akkora kátyú, amelybe belehajtva az autó megakadhat, s kanyarban amiatt borulhat. Sajnos – miként az autótolvajok kapcsán – itt is be kell látni, hogy mindig, minden esetben van rizikó az autózásban. Itthon mondjuk egy kissé sok, de ezzel nem lehet mit tenni, úgy néz ki, együtt kell éljünk vele.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.30. at 06:53
    Permalink

    Vicc az egész, a sok tetves tetü testével kellene befoltozni az utakat elöször.A lopáson kivül mást ugysem tesznek.Magyarországon már olyan nagy a jólét, hogy aluminiummal javitják az utakat.Ez nem kátyu, ez egy oriási szégyen (Folt) De ez legalább jól tükrözi az ország állapotát is….

  • 2017.10.30. at 06:53
    Permalink

    Mentem már én is kátyúba, kerékcsere stb. Kihívtam a rendőröket, azok meg azt mondták, ehhez nekik semmi közük. Még hogy jegyzőkönyv, meg fotó, meg a kereket a lyukba, hogy semmi kétség ne legyen! Az egész bizotosítózás egy nagy humbug, pedig én is vettem idénre KÖBE kátyúbiztosítást… De minek?

    Isti

  • 2017.10.30. at 06:53
    Permalink

    Idén többször is láttam hogyan javítanak utat télen, az a meglepő ha két hetet kibír egy ilyen odaköpött, aszfaltnak csúfolt szarkupac miközben 4-5 segédmunkás szemmel simogatja, hogy egyenletesebb legyen. Ezt nyugaton már kandikamerának hinnék és a laikus járókelők is a rejtett kamerát keresnék. Mondjuk ha munkanélküliek lennének is mi tartanánk el őket, meg így is, de nem hiszem el, hogy ennyi pénzből nem lehet normális utat csinálni. Persze nem csak a melós morállal van baj, maga a téli foltozás nem bírt ki még sehol egy fél szezont sem, mégis milliárdok pörögnek el erre… nem mintha az új utak jó minőségűek lennének. Alá temetném az összeset aki pacsira osztja haveroknak a milliárdos melókat és többszörös árért még szart sem tud jól csinálni.

  • 2017.10.30. at 06:53
    Permalink

    Már hogy is telne ha lenyúlnak minden pénzt.Nekem is minden évben cserélni kell valamit a futóműben.Sajnos ilyen országban élünk,de a leghülyébbek mi vagyunk,hogy ezt hagyjuk más országba már rég elhajtották volna ezeket a mocskokat. Nem tudom meddig tűr még a magyar nép.

  • 2017.10.30. at 06:53
    Permalink

    Nekem sajnos robogóval sikerült kátyút fognom Vácrátóton… Összetört az első idom és csoda hogy nem estem el ! Kihívtam a rendőröket jegyzőkönyvet is vettek fel kíváncsi leszek mi lesz a vége .

  • 2017.10.30. at 06:53
    Permalink

    440ft-os benzinárból nem telik normális utakra!? Mire is fizetünk ennyi adót????? Évente tönkremegy valami a futómüben jó Pesti utakon! Tavaj ujonan berakott lengőkar már lóg… hurrá ismét cserélhetem!

Vélemény, hozzászólás?