Mit tud a legolcsóbb navi? Kipróbáltuk!

Termékteszt: GoClever N400 navigációs készülék

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Már akár nem egész egy tanknyi üzemanyagért lehet navigációs készüléket venni. Vajon megéri megvásárolni?


Általában aranyszabály, hogy hiába törekszik spórolásra az emberfia, a legolcsóbbat semmiből sem érdemes választani. Most azonban kivételt tettünk és miután mintegy negyed éve inkább középkategóriás, ráadásul teljes Európa-térképpel rendelkező navigációs készülékeket mérkőztettünk, ezúttal a piacon fellelhető létező legolcsóbb készüléket vettük górcső alá, és a 14 990 forintos GoClever N400 esetében megelégedtünk a Magyarország-térképpel. A vételár kapcsán már a kompakt autósok is homlokukra csaphatnak, 14 900 forintért ugyanis ma már egy átlagos tankolásnyi, azaz 40 liternyi üzemanyag sem kapható.

Kezdjük az ismerkedést, a GoClever fényes dobozát sok drágább készülék is megirigyelhetne, sőt a divatos, széleinél fém színű (persze valójában plasztik) készülékház megjelenésével kissé az iPhone4-re hajaz. A méretek igen kompaktak, a csinos, 4,3 collos kijelzőjű N400 keskeny, 1 cm vastag sincs. A külsőségek tökéletesek, és tartozékokból sincs hiány, külön szivargyújtótöltő és USB-csatlakozó, masszív, jól szabályozható tapadókorongos tartó és még tok is jár a gyári csomaggal, így a kesztyűtartóba téve, de még akár kiránduláshoz táskában cipelve sem fog karcolódni a fényes készülékház. Autón kívül, azaz akkumulátorral használva a gyártó szerint is csak 1,5 órás üzemidő lehetséges a lítium-ion teleppel, ám jó hír, hogy ezt az életben is tudja az N400.
Bekapcsolástól számított felállási idejével és útvonaltervezésével abszolút a mai átlagot, sőt talán annál hajszálnyival jobb eredményt is hoz az olcsó, nem neves, de jó 468 Mhz-es, MediaTek 3351 processzorral szerelt, Win CE 6.0 alapú GoClever. A menürendszer egyedi, de jól követhető és akár magyar nyelvű. Az egyes pontok között ráadásul animációval lehet váltani - talán nélküle azonban jobb, gyorsabb lenne. Az útvonal-tervezési paraméterek a szokásosak, meg lehet adni, hogy fizetős utat, kompot, autópályát kerüljön el, valamint természetesen a jármű fajtája vagy épp a gyalogos tervezés is beállítható. Kérhető gyorshajtásra figyelmeztetés, tolerancia-szintet azonban már nem lehet állítani; praktikus azonban, hogy mozgás közben mindig látható az aktuális sebességhatár, így amiatt sosem kell tanakodni. Van automatikus újratervezés (ráadásul ilyenkor nem is sokkol annak említésével a szoftver) és egy-egy elkerülni kívánt útszakasz is kizárható. TMC (Traffic Message Channel), azaz útinformáció az árnak megfelelően nincs.

Noha a készülék megjelenése, menürendszere és még igen friss, 2011 első negyedévéből származó, Teleatlas térképe is elismerésre méltó, navigáláskor felismerhető, hogy a GoClever olcsó készülék. Egyrészt például az útidő becslése nem a legtökéletesebb, másrészt hangutasításaival sem a legpontosabb. Például amikor 152 kilométerre esedékes autópálya-letérőt mutat a kijelző (amúgy nagyon ügyesen, a bal felső sarokban a következő manővert mindig részletesen kiemelve), akkor igen nagyvonalú felfele kerekítéssel "200 kilométer" után következő lehajtást mond be a kissé debil óvónéni, akinek hangja helyett nem lehet másikat állítani. Nem csak hanglejtésével, magyarságával sem a legtökéletesebb, például az "M negyvenhármas úton" helyett "M négy hármon" utasítás jön, magyarán a számokat csak egytől tízig és nem mindenhol megfelelő ragozással mondatták fel a fejlesztők. Még nagyobb probléma, hogy egy Budapest-Szeged, iGO-val és temérdek egyéb navigációval háztól házig rengetegszer bejárt útvonalon az autópálya utáni részen nem a legjobb útvonalakat választva vitt célba a GoClever.

A fő funkció tehát nem a legtökéletesebben, de azért működik. Van még továbbá zene- és videólejátszási lehetőség is, leginkább a fogadott MicroSD/MicroSDHC kártyákról. Ha valaki bővíteni szeretné a térképet, esetleg a gyári helyett másik programot tenne a „vasra”, az szintén leginkább memóriakártyás bővítéssel teheti meg, a belső memória ugyanis csak egy országhoz méretezett, nem egész 200 megabájtos.
Megkerülhetetlen a kérdés: ajánljuk-e az olcsó GoClevert? Annak, aki alapvetően tudja, hogy hova megy, de azért jól jön a vezetés, az utcák, letérések, sebességhatárok, vagy akár a sávok mutatása (a készülék ugyanis ilyen információt is ad), annak csinos házával jó szolgálatot tehet, és akár az autóhoz visszatalálásban is segíthet, ugyanis kicsi, könnyű, tokjával pedig gond nélkül hurcolható.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.31. at 10:32
    Permalink

    Vajon az a fotó, melyen az autó gyári navija, melyen az autó helyzetét a Duna jobb partján mutatja, míg a cikkben szereplő gép a bal parton, az csak tréfa, vagy ekkora az eltérés a két navi pontossága között? Vajon az autó gyári navija a rosszabb???

  • 2017.10.31. at 10:32
    Permalink

    Van olcsóbb is ATD GP 318 9990 FT média márkt vagy most volt auchan ban ugyan ennyiért (igaz hogy ott akcióban) Én ilyet használok kb fél éve és tökéletesen megvagyok elégedve vele igaz a gyári navija elég tré de simán elfut rajta bármilyen igó én a primót használom nagyon egyszerű telepíteni rá

  • 2017.10.31. at 10:32
    Permalink

    van olcsóbb is 10000 ft alatti ,igaz hogy csak 3,5″-os a ki kocka, de szerintem a GoClever N400-at veri közép eu-s térképpel, több féle hangal semmi program késésre utaló jel, és elég gyors is. Az egyik nagy multi forgalmazta.

Vélemény, hozzászólás?