Nem tud Európában olcsón villanyautót gyártani a Stellantis

Fontolgatja a Stellantis, hogy Indiába költözteti elektromosautó-gyárait az olcsó munkaerő miatt

Úgy tűnik, egyelőre nem igazán éri meg Európában villanyautót gyártani, vagy legalábbis nem eredményez olcsón eladható terméket, ezért más régiókban kell gondolkodni.

Az autóipar egyik legfontosabb piaca mindig is Európa volt mind keresleti, mind kínálati oldalról. Hozzá kell szoknunk azonban, hogy a jövőben ez változhat, és az öreg kontinens a rangsorban hátrébb is kerülhet például az ázsiai piacok miatt. Utóbbiak közül a kínai már most is a legnagyobb, hiszen egyrészt számos olyan új márka tűnt fel az utóbbi években, amelyek már Európa ajtaján is kopogtatnak, leginkább villanyautókkal, másrészt a fejlett töltőhálózat miatt kereslet is van a zéró emissziós modellekre.
Hirdetés
A változásokra az európai márkáknak is reagálniuk kell, és több szempontból is logikus abba az országba helyezni a termelést, ahova egyrészt a legyártott autók jelentős része eleve kerülni fog, másrészt pedig ahol olcsó a munkaerő is. A Stellantis például Indiát fontolgatja, legalábbis ezt nyilatkozta Chennaiban az újságíróknak az Automotive News Europe szerint. Carlos Tavares szerint "jelenleg Európa nem tud megfizethető villanyautókat gyártani, tehát India számára az lenne a nagy lehetőség, ha képesek lennének kompakt elektromos autókat eladni alacsony áron", idézte a Reuters. "Ezen dolgozunk most, de még nem döntöttünk. Ezt próbáljuk megcsinálni." A Stellantis rengeteg új elektromos modell piacra dobását tervezi, miközben már elkezdte a belépést az indiai piacra. A világ legnépesebb országában más igények vannak a járművekkel szemben, főként az olcsóság és a kis méret az elsődleges szempont - ebben pedig több autógyártó nem is tudja felvenni a versenyt a Suzukival és a Hyundaijal, a Ford és a GM például kilépett az országból. A Stellantis viszont már árulja az új C3 indiai változatát, ami egy, az európai villanyautókétól eltérő platformra épül, ami szintén alkalmas az elektromos meghajtás beépítésére. Ennek megfelelően India meg is kaphatja 2023-ban az első Stellantis villanyautót, de a jelek szerint később akár Európának szánt modellek is készülhetnek itt a jóval alacsonyabb bérköltségek miatt. Nem elhanyagolandó az sem, hogy Ázsiát kevésbé érinti az energiaár-robbanás, és amennyiben a jelenlegi árszintekre hosszabb távon be kell rendezkedni, a Stellantishoz hasonlóan más gyártók is inkább a fejlődő piacokon létesíthetnek üzemeket. Kockázat ez többek között hazánk számára is, bár jó hír, hogy az egyik legnagyobb akkumulátorgyártó, a CATL Magyarországon hoz létre gyárat, és mivel a villanyautók legdrágább komponense továbbra is az energiatároló, a gyár közelségéből adódó olcsóbb szállítási költség ellensúlyozhatja a magasabb energiaárakból és a nyugat-európai szintekhez hosszabb távon lassan, de szinte biztosan felzárkózó bérekből származó költségnövekedést.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?