Nem zörög, nem csörög: Toyota Avensis használtteszt

Toyota Avensis 2.0 D-4D Sol, 2005 használtteszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Egy elegáns fekete limuzin is lehet takarékos - bizonyítja ezt egy 7 éves, megkímélt állapotú Toyota Avensis.


Ha megkérdeznénk 100 embert, mi jut eszébe a Toyota Avensisről, vélhetően 99 a megbízhatóságot említené. Pedig ez, az amúgy 2003-ban megjelent második generációra már messze nem annyira igaz, mint az elsőre vagy annak elődjére, a Carina E-re. Panaszra azért így sincs ok, továbbra is a megbízhatósági listák élbolyában található a japán gyártó (amúgy angol gyártású) modellje. Használói véleményeink között is alapvetően pozitív tapasztalatokról írnak a széria tulajdonosai, de megbízhatósági osztályzatainak átlaga „csak” 4,5, strapabírási osztályzata 3,5-ös. Van azonban olyan verzió, amely a többinél feltűnően jobb pontokat kapott, ez pedig a belépő, 2,0 literes, 116 lóerős dízel, melynek megbízhatóságát 5-ösre, strapabírását 4-esre, azaz jónak értékelték a tulajdonosok.

A széria további híressége alacsony fogyasztása, van aki városban is (a gyári vegyes értéknek megfelelő) 5,5 liter környékén eljárkál vele, s ahhoz már tényleg állandó padlógáz szükséges, hogy átlagát 6,5 fölé vigyék - bár gyári városi értéke 7,1 l/100 km. Aki tehát takarékos dízelt keres, annak kifejezetten ajánlható a típus. Találtunk is egy megkímélt, próbára érdemes példányt az Autó Néró Római készletében, 2,3 millió forintos árcédulával. Az újkorában a második, Sol felszereltséggel 6,5 millió forintért kínált limuzin tehát árának már közel kétharmadát elveszítette, s felveti a kérdést: mennyit tud újkori jellemzőiből?
Hirdetés

A kívülről fekete, belülről viszont bézs árnyalatú példánynak szerencséje volt - eddig. Egyetlen gazdája láthatóan kímélve használta. Ha nem így lenne, az minden bizonnyal látszódna a világos kárpitozáson. Az viszont makulátlan, nagyon apró kopásnyom csupán csak a váltó gombján látható. Bár a szervizkönyv nem vezetett, az utastér állapota maximális mértékben megfelel a kilométerórában olvasható 126 ezres értéknek.
Első életévében egyébként mindössze 8600 kilométert tett meg az Avensis - ezt még a valahai újautó-értékesítő márkaműhely pecsétje igazolja a szervizkönyvben, utána pedig szintén visszafogott, évi 20 ezer kilométer alatti átlagos futást teljesített.

Ha Sol Technic ellátmányú lenne, visszafogott fémes díszítés húzódna műszerfalán, ez viszont Sol Elegant, kérdőjelezhető szépségű fabetét-imitációval. Az ellátmány azonban adott, sok egyéb mellett kétzónás automata klíma, légzsák elöl, oldalt, az ablakoknál és a vezető térdénél is, 4 elektromos ablak, alufelni, CD-s és kazettás rádió tudható a listán. Továbbá fontos, hogy a helykínálat is jó, elöl teljes mértékben, hátul átlagos termettel, a szélső helyeken hosszú távon is kényelmes, középen kicsit kompromisszumos.
Bár manapság középkategóriásból szinte mindenki kombit szeretne, megfelelő (például a tesztelthez hasonló) állapotú példány esetén érdemes elgondolkozni, lehet, hogy az 520 literes szedán-csomagtér is elegendő lesz. Ha mégsem, a háttámla 2/1 arányú ledöntésével, kissé szűk utastéri átjáróval, de azért bővíthető a tér.
Toyota Avensis 2.0 D-4D, 2005 alkatrészárai
Hátsó kipufogódob 27 110 Ft - Nipparts
Vezérműszíjkészlet 36 870 Ft - Contitech
Első féktárcsa 9 370 Ft/db - Nipparts
Első fékbetét 11 280 Ft - Zimmermann
Hátsó lengéscsillapító 20 420 Ft/oldal - Monroe
Kuplungszett 50 905 Ft - Aisin
Kinyomócsapágy 17 400 Ft - Valeo

Forrás: ZS+U Kft

A használtautó-vásárlás sarkalatos pontja azonban nem a csomagtér pakolási, hanem az autó futáspróbája szokott lenni. Rossz jel az elején, hogy a már jó ideje parkolt autó motorja kissé lagymatagon kel életre. Talán csak az akkumulátor töltöttsége nem megfelelő, néhány lassú forgatás után ugyanis csak beröffen a 2,0 literes dízel, s egyébként nem is rosszul, csekély rezonanciával, egészségesen jár. A nem túlzottan kihegyezett, 116 lóerős, közös nyomócsöves befecskendezésű dízel már alacsony fordulaton, 2000 1/percnél leadja 280 Newtonméteres nyomatékát, s már alapjárat közeléből terhelhető. Nem tűnik egy erőgépnek az 1380 kilogrammos limuzinban, ám ha valaki gyorsulna, 11,2 másodperc alatt érhet vele 100 km/órára, gyorshajtás 195 km/órával lehetséges.

Az élményautót keresőknek nem optimális választás az Avensis. Nincs gond igazából se a váltóval, se a kormánnyal, se semmivel, de összességében mégsem élményautó. Aki viszont higgadt utazótársat áhít, az kedvelni fogja. Váltója ugyan csak ötfokozatú, de kellően hosszúra áttételezett, a 130 km/órás tempó ötödikben 2800 1/perc környékén futható. Higgadt autózáshoz való a mai szemmel már kissé lágy, kellemesen ringató futómű is, ami alapvetően jó, hiszen így nem csak kényelmes, hanem nyugodt autózásra, kedvező fogyasztás elérésére is ösztönöz. A keveset futott kocsiban fontos továbbá, hogy nem húz a kormány, úthibánál sem kopog a futómű, semmi sem zörög, csörög, azaz az Avensis összességében újszerű autó érzetét kelti.
A formájával nem a legnaprakészebb, de alapvetően elegáns limuzinnal továbbá kellően meg is lehet jelenni, világos belsejébe pironkodás nélkül be lehet ültetni a tárgyalópartnereket, de akár a család, vagy a családi nyaralás cucca is beleférhet. A próbált példány egyértelműen nem a kategória legkedvezőbb árajánlata, ha azonban szerény futásra, jó állapotra és megbízható modellre vágyik a kuncsaft, akkor azt nem csak helyesen teszi, hanem jó partnerre is lelhet az általunk próbáltban, vagy egy ahhoz hasonló példányban.
A tesztautót az Autó Néró Rómaitól kaptuk kipróbálásra.
Köszönjük az Autó Néró Római Kft-nek (Budapest III., 11. főút, Tel: +36 1/4530704), hogy használttesztünkhöz kipróbálás céljából autót biztosított. Ezen írásunk a törvényi szabályzás értelmében fizetett hirdetés, habár az saját, a tesztvezetés során szerzett tapasztalataink alapján született, cikkünkbe sem az autót eladásra kínáló kereskedésnek, sem gyártójának nincs beleszólása. Noha a tesztelt autókat igyekszünk minél alaposabban kipróbálni és megtekinteni, azokon részletes műszaki átvizsgálást nem végzünk.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?