Szoktatás kérdése – BMW 6-os teszt
BMW 640d M Coupé teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Egy negyvenmilliós, sportos kupé pirosban megvadít mindenkit. Aki vezette, a sperrdifit hiányolja, aki nem, annak marad az ár miatti sírás.
Modern mégis benne van minden klasszikus BMW-s vonás, a veséktől a hokiütőig. Stimmel a hosszú orr, a lejtős tető és a far sziluettje is
Mi benne az új? A BMW idén év elején felfrissítette a négy éve futó F13-as gyári kódú 6-os sorozatot. Az első újkori 6-os 2003-ban jelent meg, hogy az 1976 és 1989 közötti E24-es széria nyomdokaiba lépjen. Azt az autót és nem közvetlen utódját, azaz a nagyobb 8-ast is vezethettem nemrég egy BMW rendezvényen, így még bennem él a régi bajor kupék érzete. Az aktuális 5-ös műszaki bázisát és a már kifutott, előző 7-es stílusát elegyítő 6-os széria egyszerre könyörtelen luxusautó, mégis maradt benne valami a nagy elődök sportosságából is. Így életútja felén túl sem hat még réginek, sőt. Jobb erőben van, mint valaha.
Az Adrian van Hooydonk nevével fémjelzett formák jók, de igazán ízlésessé, ahogy az 1-esnél és a 3-asnál is, csak a ráncfelvarrással váltak. Az üvegtető csak billenthető, de így is jót tesz a térérzetnek
Kinek való? Az autót kipróbáló, autós berkekben mozgó egyik barátunk, sőt kvázi kollégánk megjegyzése foglalkoztatni kezdett. Ő is megjáratta a 6-ost, és minden elismerése mellett úgy fogalmazott, hogy neveltetése miatt milliárdos vagyonnal sem költene el durván negyven milliót egy autóra. A 6-os után az egy kategóriával kisebb, jól felszerelve 20 milliós másik német prémiumautó szálkásnak hat, mint valami összekukázott deszka. Minden relatív, ugye. Akkor kinek is csinálták ezt az autót? A gyári prospektusban egy elegáns zakós, de kigombolt inges, napszemüveges, deres homlokú, de annál csábosabb mosolyú úr állt modellt mintavásárlónak. Ebből látszik, hogy 28 évemmel és kapucnis pulcsimmal minden szempontból kevés lennék én ebbe a szerepbe, pedig nagyon meg tudnám szokni a hangulatot, akár mindennapi járós autónak is.
A LED-es lámpák, az alig észrevehetően átalakított vesék mutatósabbak lettek, az M csomaghoz járó agresszívebb lökhárító és a mélyebb kötény kifejezetten jól áll a szintén új Melbourne vörös metálfényezéshez
Sokan megnéztek benne? Rendszeres olvasóink már biztosan sejtik, hogy ez a tesztautó sem egy feltűnésmentes gép. Az összes rokon fotózkodni akart vele, az utcaszomszédok egy hétig velem, azaz alkalmi transzportommal dicsekedtek látogatóba érkező ismerőseiknek. Fura volt, remélem azért még megismernek a kicsit szakadt, 19 éves Peugeot 106-osunkban is. A vörös belteret megszoktam hamar, innentől a városban elgurulgatva ez is csak egy sportosan kezes BMW volt. Persze a többi közlekedő nem így látta ezt kívülről. Egy hét alatt rekordszámban engedtek el olyan helyzetekben, ahol nekem kellett volna előzékenynek lennem. Bezzeg valami lenézett kocsiban, mint a 106, úgy kell kiharcolni a jogos elsőbbséget is. Jellemző.
Hatalmasat terpeszt, óriási a tengelytávja és mindezt a két kerek kipufogó, a küszöbtoldat és a 20 colos, dupla küllős M felnik csak fokozzák. Eddig ki nem állhattam a krómozást kiváltó Shadow Line opciót, de itt nagyon jól mutat, még a kipufogóvégeken is
Jó vele utazni? A 6-os BMW kétajtós, igazi kupéként a legszebb. Arányosabb a vászontetős kabriónál is, az ormótlan Gran Coupé nevét meg többet le sem írom. A szépséget viszont - jól tudjuk - soha nem adták ingyen. A hétvégi nagymamafuvar előtt például percekig törtem a fejem és állítgattam az üléseket, hogy négyen, viszonylagos kényelemben elférjünk egy amúgy ekkora dög nagy autóban. Hát, mit ne mondjak, nem jött össze. Hiába, átlagméretű felnőtt hátul nem fér el, ahhoz kicsi a láb- és a fejtér is. Nagyjából 165 centis magasságig jó, kilátni persze se előre, se oldalra nemigen lehet a kupé felépítés miatt. Így viszont többet lehet bíbelődni a beltéri csingilingikkel. A nagyiknak is élmény volt a 6-os előadása, a kiemelkedő centersugárzóval, az elektromos ülésekkel és a szervoajtókkal. Ha ezt a faluban elmesélik...
Hogy elég elegáns-e? Az nem lehet kérdés. A 6-os formája sportos, a vörös szín profán, így ha beállunk vele a sablonos fekete luxusszedánok közé, ott is feltűnő
Keresztbe lehet tenni? A 6-os BMW még 20 colos kerekeken és M sportcsomaggal is egy alapvetően kényelmes autó. Hogy zötyög az úthibákon? Mindez nem számít, mert egyrészt Pesten még egy vajpuha francia autó futóműve is állandóan felüt. Másrészt itt is megvan a kemény BMW-kre és a Minikre is jellemző érzet, hogy az aszfalt folytonossági hiányai ellenére a mi páncélszerkényünket baj nem érheti. És tényleg, ha az ember be nem nyal egy kátyú okozta defektet, más kára nemigen lehet, kanyarban elpattogni nem fog, az biztos. Jó úton viszont miénk a világ. Bár Comfort állásig úgy van hangolva, hogy BMW létére képes az orrát kitolni kanyarból, de a Sport+ elhiteti, hogy te vagy a legnagyobb király. Jó aszfalton nem kihívás fánkokat rajzolni, a körforgalom körbedriftelése meg vele egy rutinművelet. És ha mégsem adná ki, a végén azért elkap a menetstabilizáló. Kikapcsolni csak lezárt magánterületen bátorkodtam, de hamar rájöttem, hogy az 1,8 tonnás vas és az én képességeim/rutinom nem összeillő páros.
A nagyobb BMW-kből ismerős négyórás műszerfal itt vetített képet kapott, az M-es kormány vastag karimájú és jó fogású, a váltófülek hideg fémek, csak a Vermilion vörös kárpit sok kicsit nekem, de ez ízlés dolga
Ne higgyenek a szemüknek, hátul a fejtér és a térdeknek jutó hely is elég szűkös, 165 centis testmagasság felett kínszenvedés, próbáltam. Elöl viszont fejedelmi a térkínálat, kényelmetlenséget csak az okozhat, ha nincs hely a hatalmas oldalajtókat kitárni
Ugye nagyon sokat fogyaszt? Ha úgy tetszik, a 40d változat az alapmotorja a szériának, mivel ez a leggyengébb és a leglassabb, "csak" 313 lóerős és "csak" 5,3-at gyorsul. A nála egymillióval olcsóbb és 7 lóerővel erősebb valódi alapmodell, a 40i értelemszerűen tovább forog, ez viszont jó egyharmaddal nyomatékosabb. Krónikus dízel ellenzőknek, ezt a kétturbós motort is lehetne mutogatni. Amekkorát ez tol ezen a böhöm nagy és nem éppen pehelysúlyú autón, az már arcpirító. Vurstli jelleggel megautóztatott utasaim száján ki is csúszott egy-két ezt leíró trágár szó - erre a gyorsulásélményre az átlagember nem lehet felkészülve. A legszebb mégis az, hogy közepes és kicsi gázon is megvan az a sorhatos moraj, ami balzsam az autórajongó léleknek. A ZF nyolcfokozatú automataváltója meg mindenben partner. Ha munkáltató lennék, hozzá hasonló alkalmazottakat keresnék. Mindehhez mérten a 100 kilométerenként elégetett 11,2 liter gázolaj piszlicsáré tétel, már csak azért is mert minden decit élveztünk.
A BMW szent és sérthetetlen elrendezésű középkonzolja, előtte a váltó előválasztókarja és a legújabb iDrive kezelőfelülete. A fixen álló, de ízléses kijelző mögött a Bang & Olufsen dizájner hifi bekapcsoláskor kiemelkedő centersugárzója
A levegő a műszerfalból egy lukon kimegy, a másikon meg be az ajtóba, hogy ezeken a rácsokon át az amúgy keret nélküli oldalablakot is párátlanítsa. Egyszerű, okos és a rendes BMW-ken vagy harminc éve használt megoldás
Miket tud? Kamera segít nem csak hátrafelé, de oldalra is látni, ha úgy akarom villanykéz emelgeti a löttyedt hátsómat (valóban jó a masszázsülés), fejem fölött a kevés őszi nap minden sugara bejöhet az üvegtetőn át, és még én ne érezzem jól magamat? A minden irányban elektromosan állítható, két részben dönthető támlájú ülés fűthető és szellőztethető, a memória még a kormány és a külső tükrök helyzetét is gombnyomásra a kért helyzetbe állítja. Még a combtámasz, a deréktámasz és az oldaltartás is villanyosan mozog. Ha kedvencekről beszélgetünk, én egy másik, angol gyártmányú audiofil hifit vennék otthonra (már ha futná rá), de a dán Bang & Olufsen stúdióhangzása és a sajtreszelőre hajazó, lukacsos, hideg fém hangszóró-rácsai előtt is le kell boruljak.
Kékben spórolunk, alapállapotban gurulunk, vörösben csapatunk, ahol az elektronika már csak a végén, a bajban kap el
A beszállás még csak-csak, de ilyen kicsi hely marad a 180 centis átlagsofőr mögött. A csomagtartó ellenben, ha nem is a legjobb formájú, de a méretre rendben van
Ikerház árban. Mindez viszont nincs, egyszerűen nem lehet ingyen. Egy alapból 25 millió forintos autóról beszélünk, amihez a komolyabb extrák annyiba kerülnek, amennyiért más családi autót vesz. Az M sportcsomag például pár ezres híján 2,1 millióba kerül, az Adpative Drive menetmód-állítás 1,3 millió, a bőr műszerfal 480 ezer, a távtartós tempomatot is felvonultató Driving Assistant Plus csomag meg 850 ezer. A bordó tesztautóban ezeken kívül volt még head-up display 460 ezerért, 445 ezres napfénytető és a csodahifi, ami 1,67 milliós felárat jelent. Valamint szinte végtelen számú egyedi apróság, amik együtt kihozták a közel 39 millió forintos listaárat. Szép nagy számok.
A nagy plasztik öbölben aprónak tűnik a N57D30T1 kódú, két turbóval feltöltött sorhatos blokk. Üresben pörgetve megbillegteti az 1,8 tonnás bódét, 630 Nm nyomatékával és 313 lóerejével nem gond az 5,3-as gyorsulás sem
Praktikus, mint egy szivarvágó. A fentiekből remélem átjött, hogy bár a 6-os BMW-nél bár van gyorsabb, kényelmesebb, erősebb és még sportosabb kocsi is, mégis tud valami olyan atmoszférát teremteni, ami teljességgel beszippant. Velem legalábbis így tett. Nos, a bankszámla-egyenlegemet elnézve én sem a jövő héten fogok ilyen 6-ost venni, de azért el tudtam játszani a gondolattal. Kollégáim kevésbé osztoztak a lelkesedésemben, hiszen az egyel kisebb 4-es is bőven drága álomautó a magyarnak. Ha 6-ost vennék, én simán választanám a dízelt a brutális nyomatéka miatt és ugyanezért a bő egymilliós felárat jelentő xDrive összkerékhajtást is kérném hozzá, mert ekkora erő egy nyílt differenciálműves hátsókerékhajtású autónak már bőven túl sok. Mindig csak az álmodozás...
A BMW 6-os kupéja a márka ma gyártott talán legstílusosabb járműve. Súlyos luxustermék, ehhez méltó árral és a márka régi értékihez felérő dinamikai képességekkel. Van, aki vágyni sem mer rá, de nekem nagyon kéne
legjobb,a Trabant,a hazai utakra!
Benzin, benzin, benzin!!!