Tényleg csak a SUV-ok maradnak?

Tombol a SUV-láz, de mennyire?

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Vajon csak ijesztgetés, hogy eltűnnek a kisautók, illetve a kompakt és középkategóriás szedánok, vagy tényleg bedarálják őket a városi terepjárók?

Sorra érkeznek a hírek, hogy bizonyos kisautók gyártását beszüntetik, vagy bizonyos piacokon leveszik őket a palettáról. Ugyanez a helyzet az alsó-középkategóriában, de a középkategóriás szedánok sincsenek rózsás helyzetben. De tényleg ennyire csak a SUV-okat veszik az emberek? Gyorsan körbelestem a különböző márkák kínálatában, és most megmutatom azokat, ahol tényleg durván kiszorították a SUV-ok a normális modelleket.
Hirdetés
Ám előtte egy kis adalék a témához: 2021-ben a SUV-ok a globális új járműeladások közel 42 százalékát adták. A fogyasztók világszerte közel 31,9 millió ilyen járművet vásároltak, ami 13 százalékos növekedést jelent a 2020-as adatokhoz képest. A növekedés hatalmas, különösen a többi szegmenshez képest: a személyautók (az A-F szegmens) csupán 1 százalékkal, a pickupok pedig 3 százalékkal nőttek. Tavaly az előzetes adatok szerint a SUV-ok a globális személyautó-eladások 45-46 százalékát tették ki. Olyan országokban, mint India, Németország, az Egyesült Királyság, Mexikó, Indonézia, Törökország, Malajzia, Vietnam, Dél-Afrika, Thaiföld és a Fülöp-szigetek, erőteljes növekedés volt tapasztalható. A világ második legnagyobb piacán, az Egyesült Államokban azonban 7 százalékkal csökkent a kereslet. Kínában 2 százalékkal 10,4 millió darabra esett vissza. Ez már csak azért is érdekes, mert az USA-ban kezdtem a nézelődést, ahol eleve nagy keletje van a hatalmas méretű, pazarló járműveknek.
Hirdetés
A Forddal kezdem, ahol nem is tagadják, hogy szándékosan a SUV-okra helyezik a hangsúlyt. Persze hozzá kell tenni, hogy más márkáknál sem rejtik véka alá, hogy ezeken a modelleken tudják a legtöbb hasznot realizálni. Nos, Ford USA: nincs, ismétlem nincs a Mustangon kívül semmi a kínálatban, ami nem valamiféle hobbi, vagy igazi terepjáró. Na jó, még ott a Ford GT, de annak is harangoztak, és nem egy megszokott személyautó. Szóval Ecosport, Edge, Explorer, F-150, Escape, Bronco, Mustang Mach-E, Maverick, Ranger, van itt minden csak hagyományos szedánok és ferdehátúak nincsenek. Szép új világ? Európa? Itthon kicsit jobb a helyzet, de a tendencia egyértelmű. Hamarosan eltűnik a kínálatból a Focus és a Fiesta, így már csak SUV-ok maradnak, illetve üde színfoltként egyterűek, de valószínűleg az S-MAX/Galaxy páros is utód nélkül eltűnik.
Hirdetés
A kékoválosok luxusmárkájánál ugyanez a helyzet. A Lincoln jelenlegi kínálatában csak SUV-ok találhatók: Corsair, Nautilus, Aviator, Navigator. Nézzük a nagy ellenfelet a General Motorst. A GMC-t hagyjuk, mert a Land Roverhez hasonlóan eleve csak terepjárókkal foglalkoznak. Na, de mi a helyzet a Chevynél? Halványan, de jobba helyzet. Még ott a palettán a Bolt villanyautó, habár már ebből is készül „suvos” változat, de a Camaro és a Corvette stabilan ott a kínálatban. Illetve tartja még magát a Malibu szedán is. De a napjai meg vannak számlálva. Ellenben tárt karokkal várja a vásárlókat a: Trax, Trailblazer, Equinox, Blazer, Traverse, Tahoe, Suburban, Colorado, Silverado. A Stellantisnál más okból sem rózsás a helyzet. A Chrysler tetszhalott állapotban. bár tény, hogy nincs SUV-uk (300 és Pacifica), a Dodge-nál pedig fele-fele az arány. Az ősrégi Charger-Challenger páros mellett a Durango és a Hornet SUV-ok kelletik magukat. Európában szerencsére még jobb a helyzet, de itt is akadnak árulkodó jelek. Például a Citroën, amelynek hazai kínálatában már csak a C3 tekinthető hagyományos kisautónak, persze létezik már SUV változata. Habár a C4, a C4 X és a C5 X nem nevezhető kimondottan SUV-nak, azért mégiscsak megemelt öszvérek, amik terepjárónak akarnak tűnik a C5 Aircross pedig egyértelműen városi terepjáró. Az ë-Berlingo menthetné a mundér becsületét, de az meg egy furgonból kialakított személyautó, bár tény, hogy rendelkezik az egyterűek nagyszerű variálhatóságával. Az Alfa Romeo szegényes kínálatába egy szedánra jut két SUV: a Tonale és a Stelvio. Ha már a prémiumszegmens irányába fordultunk, akkor érdemes itt megemlíteni, hogy a német triumvirátus még egészen szép palettát tart fent mindenféle modellből, de a svédeknél már 3.2 az arány a SUV-ok javára, ha a többi típusnál, magyarán az S90-nél és az S60-nál nem számoljuk külön a kombikat (bár saját típusneveik vannak). Ha mégis külön számolnánk, akkor viszont a C40 és a már beárazott EX90 is felkívánkozhat a listára és ismét a SUV-ok kerülnek fölénybe az XC40, XC60 és XC90 típusokkal kiegészülve. Itt hozzá kell tennem azt is, szép és jó, ha villanyhajtású egy SUV, de akkor is energia és nyersanyagpazarló a nagyobb akkumulátora és a nagyobb fogyasztása miatt.
Hirdetés
Maradva a prémium szegmensben, a Lexus is kezdi elengedni a kezét a nem SUV-oknak. Az IS itthon már nincs, az ES és az LS eladásai elenyészőek, akárcsak az LC modelleké. Ellenben szárnyal az NX, az RX és az UX. Hamarosan pedig érkezik az RZ és nem, az sem egy limuzin lesz. Nem sok vizet zavar itthon a Subaru, de náluk is csak az Impreza maradt hagyományos autó, ellenben van XV, Outback, Forester és Solterra. Japán vonalon maradva a Mitsubishinél is a Space Star tartja még a frontot, szintén nem sokáig. Helsette ott az Eclipse Cross, a Renault Captur átemblémázva ASX néven, és az L200 pickup. Szerencsére egyébként a platós járgányokat még sokan veszik célszerszámnak, de nem meglepő már az sem, ha divatterepjárónak viszik haza. Végül az MG tanulságos esetét kell megemlítenem. A kínai kézben lévő brit márka is SUV-okkal tért vissza. Szerencsére lesznek más modelljeik is, de egyszerűen a boldoguláshoz SUV-okkal kellett indítaniuk. Ha tehát valóban az a célja az emberiségnek, a döntéshozóknak, illetve az átlagembereknek, hogy kíméljék a bolygót, akkor be kell látni, hogy a SUV modellek ilyen mértékű elszaporodása mindenféle klímavédelmi cél ellen hat. Európai átlagot számolva 107,9 g/km szén-dioxid kibocsátást produkálnak a hobbiterepjárók. Ez egyértelműen magasabb, mint a városi minik, a kisautók, a kompaktok, sőt még a nagy szedánoké is, amelyek 76,9 gramm, 97,7 gramm, 97,6 gramm, illetve 100,8 g/km-es átlaggal rendelkeznek. Hamarosan tehát el fog jönni a pillanat, amikor a szabályalkotók kénytelenek büntetni a SUV-okat, amik mindenképp nagyobbak és nehezebbek egy „normális” személyautónál. Európában például átlagosan 27 százalékkal nehezebb egy SUV, mint egy kisautó. Az Egyesült Államokban pedig 22 százalékkal nagyobb a tömege, mint egy középkategóriás szedánnak. Itt az ideje tehát elgondolkodni az autóvásárlási szokásokon! A lista persze nem teljes, a Nissan is eszembe jut így utólag, ahol hasonló a tendencia, de szerencsére ott a komment szekció, így ha úgy érzed kimaradt még valamelyik márka a felsorolásból, akkor bátran dobd be a kommentek közé.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2023.03.03. at 23:15
    Permalink

    A válasz egyszerű: a limuzin a létező legkreténebb forma, a praktikum tökéletes ellentéte. Az SUV pedig sikerrel ötvözi az egyterűek, kombik és terepjárók előnyeit.
    Onnantól kezdve hogy egyetlen autót kell használni, nem kérdés hogy ez a tökéletes forma.

    Ami pl az én konkrét dilemmámat illeti, a Volvo pl módszeresen feljebb pozícionálja az XC60-ast, a 2015-ös autóm “megfelelője” most másfélszeresébe kerül, így a megszokott Xc60-as kikerült a lehetőségek közül.

    A Volvo Jelenleg egyetlen számomra használható motort kínál a B3-ast, ami a törpe Xc40-esbe és a kombi V60-asba tesznek. Ez amúgy egy remek motor méltó helyettesítője lehetne a régi D3-asoknak, bár fogyasztásban még a mild-hibrid ellenére is egy bő literrel elmarad.
    Viszont a V60-as egy túl lapos, belül klausztrofób kasztni, amihez jön hogy minden fekvő rendőrön felreccsenő áll.
    A kombi-formának nem érzem semmi előnyét, lehet hogy van amiben jobb csak az nem számít nekem. És mivel van más gyártó aki nem emelt árat (még 8 év alatt sem), én is hajlok arra hogy inkább más márkától vegyek inkább egy SUV-t, mint márkahűséggel visszaülni egy kombiba.

  • 2023.03.07. at 14:55
    Permalink

    A SUV/hobbiterepjáró a fogyasztói társadalom átverése. Az autógyárak hatalmas pénzeket keresnek rajtuk, rajtatok! Mert amúgy ellentmond minden logikának és észérvnek. Terepen a legtöbbjük, kb.: 99% használhatatlan. (Difizár(ak)!! felező és terepgumik nélkül lófaxt sem érnek). Ok, a falu végén a föld úton el lehet velük “bohóckodni”. Városban/közúton a magas építési mód és a plusz súly miatt előnytelenek. Magasabb fogyasztás, ebből fakadóan több káros-anyag kibocsájtás. Az előállításukhoz is több energiára és alapanyagra(nagyobb súly miatt) van szükség=pazarlás. S akkor az érvek: jól pakolható. Egy kombi is pont olyan jól pakolható. Pl.: Passat variant és hasonlók. (számtalan összehasonlító teszt született kifejezetten ebben a témában!) Nagyobb hasmagasság, magasabban ülök, jobban rálátok a forgalomra: Ezzel egyet is értenék, ha nem lenne már minden második autó SUV, szóval ez a magyarázat csak önáltatás, amúgy meg Passat Alltrack, MB E-osztály All Terrain, és hasonlók(és még jól is pakolható). Belül tágasabb. Semmivel sem tágasabbak (az csak egy érzéki csalódás)egy kombinál vagy egyterűnél, Pl.: Touran. Amúgy nem vagyok VW bérenc! Biztonságosabb. Számtalan teszt bizonyítja, hogy csak bizonyos esetekben, amúgy a “magasabbról nagyobbat lehet esni” elv érvényesül, illetve mivel ma már szinte minden második autó SUV ez is csak önámítás. Ami viszont teljesen igaz, hogy könnyebb a ki és beszállás. Ez tény. De semmi több. Szerintem. Csak divat és hóbort az egész. A szubjektív érvekről meg nem lehet, nem érdemes vitatkozni, mert ha az tetszik akkor ez van. Bár, mondjuk nekem is tetszik az X5-ös, megnéztem, kipróbáltam, tök jó, de azért ha választanom kellene, akkor inkább az 5-ös touring.

    • 2023.03.08. at 10:29
      Permalink

      Még szép, hogy a gyártók azon fáradoznak, hogy minél több pénzt keressenek rajtunk… A piac gerjeszti az igényt. A kólára vagy energiaitalra sem volt senkinek sem szüksége, egész addig, amíg fel nem találta valaki: és jó ideje már tömegek isszák. Az a gond, hogy a különböző karosszériaformák régiónként eltérő népszerűségűek: a kombit csak Európa szereti, a szedánt jóformán csak Kína, az egyterűt Ázsia, stb., és kellett valami, egy univerzális, mindet egybefogó svájci bicska, amit mindenhol el lehet adni, nem kell óriási pénzeket elkölteni a különböző szegmensekre. Egy kontinens vagy régió sem fejezi ki ellenérzését vele kapcsolatban, senki sem lázad ellene, hanem mindenkinek jó. Ez lett az SUV. És persze, hogy Amerikából indult az egész, a mai napig ők mozgatják a szálakat a háttérből… Szóval gyártói szemszögből nézd a dolgot, hogy ez micsoda irtózatos kasza – de erre te magad is utaltál…

      • 2023.03.10. at 22:48
        Permalink

        Nyilván senki sem veszi zokon ha a gyártók pénzt keresnek mert ezért maradnak életben.
        De ők sem hülyék, ha egy változat nem működik nem fognak széllel szemben pisálni.

        Viszont ellentétben azzal amit a cikk sugall, nem igaz hogy nem próbálják megmenteni a többi változatot, lásd a fenti példát a V60-as kombival.
        És ezek után azért elgondolkoztató hogy nem egyszerűen divatról van szó hanem valamit tényleg tudnak az SUV-k hogy teljesen különböző piacokon is tarolnak (a SUT esetében viszont amerikai protekcionizmus áll az eladások jelentős része mögött, hasonlóan a japán Kei Carokhoz, vagy a dízelekre szabott európai adórendszerekre).

Vélemény, hozzászólás?