Terepen és hóban is vallattuk a Suzuki Vitara 4WD-t
Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet 4WD GL+ teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Ismét erősebbik motorjával, de már összkerékhajtással próbáltuk ki az idén megújult Suzuki Vitarát. Most is parádésan szerepelt.
Havat itthon ilyen mennyiségben nem találtunk, elugrottunk hát a frissített Vitarával a Magas-Tátrába. Összkerékhajtása nem csak ott, a Hungaroring Off-road Centrumban is vizsgázott
Járt már nálunk frissített Vitara, s azóta megemlékeztünk a modell 30 éves múltjáról is, de azért van még téma bőségesen az esztergomi SUV-ban, ami abszolút értékben is hazánk legnépszerűbb autója. Az előző tesztben már kitárgyaltuk, hogy a frissítés igencsak jól sikerült: naprakészebb lett a forma, finomabb a beltér, az 1,4-es turbómotor pedig elég élénk, de még takarékos is. Most viszont két olyan területen kellett bizonyítania, amiben eddig még kevéssé vallattuk: hosszú távú utazás és terepjárás, ugyanis ezúttal összkerekes verziót kértünk.
A kéttónusú fényezés felára 180 ezer forint, a lemenő nap fényét idéző "napsárga" szín idén érkezett
A hosszú távú utazás kilométerben nem volt olyan extrém hosszú, ugyanis "csak" a Magas-Tátráig autóztunk a Vitarával, de mivel zömében országúton és falvakon keresztül, a menetidő egy irányban is elérte az 5 órát. Ennyi idő alatt már kijönne, ha rossz lenne az ülés, de nem az. Jól tartanak az elsők, de még a hátsókra sem panaszkodhatunk, tér is meglepően sok van a nem egész 4,2 méteres, tehát városban is könnyedén leparkolható, és nem utolsó sorban jól átlátható SUV-ban. A kilátás ráadásul nem csak a sofőrülésből jó, plusz pontot érdemel, hogy a hátsó sorból a gyerekek is gond nélkül figyelhetik a tájat.
Nem egy nagyautó, 4175 mm-es hosszával még kompaktnak is csak jóindulattal nevezhető a Vitara, mégis egész nagyautós, tágas. A műszerfal felső része immár puha borítású
Meglepően jó a hosszanti helykínálat, átlagtermetű sofőr mögött hasonló méretű felnőtteknek is jut hely a második sorban, jó az ülések tartása is
Az érintőképernyő tolatókamerát és telefonunkról futtatott navigációt is megjeleníthet. A GL+ verzió középső légbeömlői közé egy Suzuki felirat kerül, a GLX már órát kap oda. Az AllGrip összkerékhajtásra nem csak annak módválasztója, műszerfali felirat is utal
A hó akkor sem akadály a Vitarának, ha mélysége a 18,5 centis hasmagasságot közelíti
A Tátrában aztán jött éles havas teszt, s a Vitara gond nélkül ment a keményebb emelkedőkön is, a tapadásvesztésre inkább csak lefelé kellett figyelni. Ez egyébként fontos tanács az összkerekes autóval közlekedőknek: kettő helyett négy tenyérnyi felületen nyilván sokkal több erő adható át, ám lefelé ugyanúgy meg fog csúszni az autó, mintha csak két kerekét hajtaná. A felfelé akadálymentes haladás nem szabad, hogy elfelejtesse velünk az út csúszósságát. Mondjuk annyira nem volt rossz az a Giti gumi, hogy komoly gond legyen, inkább akkor lepett meg, amikor elérkeztünk a következő próbatételhez, az off-road próbához, amit szokás szerint a Hungaroring Off-road Centrumban tartottunk, s előtte még a Tanpálya műgyantás emelkedőjén is megnéztük, hogy mit tud az autó. Pontosan azt, amit vártunk: felfelé nem ismer lehetetlent, lefelé viszont elég rendesen csúszott.
Az ESP differenciálzár funkciós, képes megfékezni az elforgó, akár levegőbe került kerekeket. Bár a Vitara könnyű, karosszériájának merevsége hibátlannak bizonyult az off-roadozás közben is
Terepen viszont meglepetést okozott a Vitara. Bár hasmagassága csupán 18,5 centiméter, s első túlnyúlása is jelentős és odafigyelést is igénylő, a hajtáslánc egészen komoly terepjáróvá teszi. A hobbiterepjárós/crossover pályán nem ismert lehetetlent. Nedves, saras úton is jól ment felfelé, még a legkeményebb emelkedőkön is. Alapvetően két segítségünk van, az első az automatikus vezérlésű összkerékhajtás, ami egy olajban futó lamellás kuplungcsomag, a hátsó kerekek, illetve a hátsó differenciálmű előtt. A kardántengely tehát folyamatosan forog, s ha az elektronika úgy ítéli meg, akkor 0-100%-os zárásra képes a kuplungcsomag. A 100%-os zárás azt jelenti, hogy pontosan 50:50 százalékos osztásarányt kapunk az első és a hátsó kerekek között. Ezt akár "zárhatjuk" is, mármint az 50:50 arányú nyomatékosztást. Ehhez azonban egyrészt alacsony tempó, másrészt az kell, hogy az AllGrip összkerékhajtás módválasztóját előbb a havas, laza talajra való "Snow" módba kapcsoljuk. Ilyenkor a kerekek elpörgése esetén először a motorerőből vesz el a rendszer, az ESP-vel óvatosabban fékezget, hiszen az nem feltétlenül jönne jól csúszós úton.
Krómozott hűtőmaszkot már a GL+ ellátmánytól kapunk, a LED főfényszóró a GLX-től jár
A Sport mód a másik véglet állítólag: akkor erőteljesebb ESP-t, érezhetőbb differenciálzár-hatást kapunk, persze csak az ESP és a fékek által. Terepen mindenképp segít utóbbi, ha az egyik, vagy akár két kerék a levegőbe emelkedik, s nincs épp elég lendületünk... Ha már lendület: erőhiány terepen sincs, az 1500-as fordulattól elérhető 220 newtonméteres csúcsnyomaték azt jelenti, hogy gyakorlatilag alapjáraton is elviszi magát a Vitara, pedig természetesen nincs felezőváltó, de még olyan extrém rövid áttétel sem, mint a Dacia Duster esetén. Lejtmenethez a hajtásláncon túl van még egy segítség: a lejtmenetvezérlő, amit csakis az összkerékhajtás Lock módjában használható, s ilyenkor lejtőn fix 10 km/órás tempót az. Közúton utóbbi jó is lehet, ám terepen igen magas.
Télen gyönyörű a Magas-Tátra, s a Vitara sem mutat rosszul!
Ugyanakkor nem csak szép a Tátra, meglehetősen veszélyes is, az utakat sok helyen apróra zúzott kővel borítják, ami gyilkos az autó számára. A szélvédő megúszta, de a lökhárító és a gépháztető is kapott egyet-egyet, utóbbi egy kedves gyorshajtó, előző autótól
Bár a frissített és dízelmotort már nem kínáló Vitara elsőre és csupán fronthajtással is nagyon kellemes meglepetés volt, döbbenetesen kiforrott autó, jó csomag az áráért, de az összkerekes verzió tudása erre még jócskán rátesz. Több van benne, mint amit hinne az ember. Utóbbi akkor is fontos, ha nem is akarjuk terepen használni, közúton is szépen teszi a dolgát a rendszer, nagyjából észrevétlenül, de főként a hegyen lakóknak, az alsóbbrendű, ritkán takarított utakon vagy épp a sípályák felé sokat autózóknak nagyon jó választás a 4WD Vitara. Pláne úgy, hogy a 800 kilométeres teszt átlaga tankolás szerint is 6,5 l/100 km lett, s a turbóra és a váltóra 10 év garanciát kapunk. A GL+ ellátmány az Apple CarPlay kapcsolatos, így telefonunkról a legjobb navigációkat és tolatókamerát is kínáló hifivel, a bőr multikormánnyal és a 7 légzsákkal, valamint a 17 colos alufelnikkel (és persze még temérdek egyébbel) nemigen hagy kívánnivalót maga után. Egyetlen kivétellel: a halogén fényszórók tompítottja nem a legjobb, a LED főfény miatt érdemes lehet a temérdek egyéb extrát, többek között navigációt és kulcs nélküli nyitást, indítást is adó GLX-et választani, bár az igazság az, hogy aki bármilyen új Vitarát rendel, biztosan nem nyúl mellé. A paletta további mustrájával persze nem hagyunk fel, januárra már beírtuk az 1,0 literes, háromhengeres verziót.
Alul a LED menetfény a lökhárító szélén állított alakzattal, beljebb a ködfény, alul középen pedig a távolságtartós tempomat, valamint a ráfutásgátló szenzora
Nekem nincs ilyenem. Én csak egy „UAZ quatro” platójáról néztem, ahogy előttünk megy hólánc nélkül a fagyott-havas Hargita csúcsára. Fönt a parkolóban csak nagynevű 4×4-ek voltak. Ez a hajtáslánc több mint bizalomgerjesztő.
Nem akarom az autó érdemeit csorbítani, de szerintem bármelyik mai 4×4-el fel tudsz menni a Hargita csúcsára, ha tudod hogyan kell terepen vagy éppen havas úton vezetni. Ha nem tudod, akkor egy lánctalpas atomholdjáró is kevés lesz, mert az árokban fogsz kikötni.
Az 1.4 boosterjet viszont telitalálat…full respect
Ezek szerint a Vitara-tulajdonos első dolga vásárlás után az, hogy felrakat egy profi karosszéria fóliát ha nem akarja a narancs fényezésből kikandikáló fehér chipseket nézegetni.
A másik megoldás, hogy évente kétszer fél napig chipsmentesít otthon, de ehhez azért némi tudás szükséges, hogy ne nézzen ki nagyon bénán (javító festéket gondolom a Suzuki is forgalmaz)
Aki nem érti miről beszélek „car chips repair” vagy „stonechip repair” kereső szavak a youtube-n.
Nagyon jó autó. Jó a teszt is. Jó lenne ha a fotók alatt kicsit jobban látható színnel történne a felirat mert nehezen látni 🙂