Több erőt akart a nép, meg is kapta – Toyota GR 86 menetpróba

Versenypályán is kipróbáltuk, hogy mit tud az új Toyota GR 86

GT-ből GR lett, hiszen a Toyota sportos masinái a Gazoo Racing nevet viselik, a 200 lóerőből pedig közkívánatra 234 lett. De a lényeg nem változott, egy igazi élményautó az új GR 86.

„Ennek az autónak a vezetés élményéről kell szólnia”

- ezt maga a Toyota vezére, Akio Toyoda mondta, és már az elején lelövöm a poént: tényleg arról szól! A GR 86 minden porcikájáról sugárzik, hogy a vezetés örömét szolgálja, ahogy a japánok mondják „waku doki”. Egy analóg autó a digitális korban, ami egyáltalán nem szégyen, sokkal inkább erény. Azoknak szól, akik a nyers, puritán élményt keresik a vezetésben, akik nem azért ülnek autóba, hogy az infotainment rendszerrel maszatoljanak, akiknek nem csak az A-ból B-be eljutáshoz szükséges bármilyen négykerekű masina, és nem is azoknak, akik a magamutogatás miatt választanak valami extravagáns gépet. Ám, aki szeretne magának egyet, siessen, hiszen csak két évig marad gyártásban. Aztán nincs tovább, áldozatul esik az aktuálpolitika autóipari „vérengzésének”. Talán elsőre furcsán hangzik, amikor azt mondom, hogy nem a magamutogatásra van, hiszen azért mégis csak egy sportkupé, ezek pedig mindig látványosak. Nincs ez másként a GR 86 esetében sem, de azért, ha ránézünk, nem egy olyan kihívó jelenség, mint mondjuk egy Supra. A GR 86 vonalai láttán nekem az jut eszembe, csupán arra szolgál a karosszéria, hogy takarva legyen a technika, ami az élményt nyújtja. Egyszerű a fényszórók formája elöl és hátul egyaránt, szintén egyszerű trapéz a hűtőrács, de az értő szemek már ennyitől is lúdbőrösek lesznek, hiszen ott van a GR felirat, a fekete díszbetétes légbeömlők oldalt, a vaskos küszöbtoldat, ami gyönyörűen ível hátra és felfelé. A kupés tetővonal olyan, mintha a tankönyvből ugrott volna elő, és a csomagtér fedele is légterelőként végződik. Az összképet még a két kerek kipufogóvég vadítja, illetve a diffúzorra emlékeztető betét, valamint az extraként rendelhető 18 colos felnik fekete színnel, Michelin Pilot Sport 4 abroncsokkal. Ennél tényleg nem is kell több: ízléses, sportos, nem túljátszott. Kicsit a számok nyelvén is nézzük meg a változást: a GT 86-nál 10 milliméterrel alacsonyabb a GR, a tengelytávolsága pedig 5 milliméterrel nőtt.
Hirdetés
Toyota GR 86 - méretek
Hosszúság [mm]Szélesség [mm]Magasság [mm]Tengelytáv [mm]
4265177513102575
Az sem volt túlzás, amikor analógnak neveztem. Az utastérben nem vár hatmillió menüpontos infotainment rendszer, ellenben ott a tökéletes méretű, háromküllős kormánykerék, a fantasztikus váltókar, és nem mellesleg a tökéletesen tartó sportülések. Persze azért digitális a 8 colos műszeregység, és a középkonzol tetején ott a 7 colos érintőképernyő, amelyen okostelefon-kompatibilis infotainment fut, de az sem tűnne fel valójában, ha nem lenne ott. Annyira másodlagos egy ilyen autóban. Izgalmas részlet még a műszerfalon a billenőkapcsolókra emlékeztető gombsor, az ilyesmik egyre inkább hiányoznak a túldigitalizált modellekből. Pedig a GR 86-ban a klasszikus elrendezéssel tökéletes az ergonómia, könnyen kezelhető a klíma is, illetve a kormányról, néhány funkció. Ja, és van még két hátsó ülés is, de ez a hely inkább arra jó, hogy megnövelhessük a csomagtér méretét. Hiszen a hátsó üléseket lehajtva elfér négy kerék, például, ha a pályanapra vinnénk oda illő gumiabroncsokat.
Hirdetés
Most viszont csukjuk le a csomagtér-ajtót és nyissuk ki a motorháztetőt. Itt lecserélték a kétliteres motort, most már 2,4 literes a szívó négyhengeres boxer, amin persze ott a Subaru neve is, hiszen közös projekt keretében született az autó. Bár jómagam azok közé tartoztam, akik szerint elegendő volt a 200 lóerő is a GT 86 kiélvezéséhez, a menetpróbán meggyőzött az erősebb, 234 lovas, na meg a 205 Nm-ről 250-re emelkedő nyomaték. A maximális teljesítményt 7000-es fordulatnál adja le, a maximális nyomatékot viszont már 3700-as fordulattól, ami jelentős javulás az elődhöz képest. Gyönyörű a négyhengeres boxer hangja, 5000 felett vadul be igazán. Ügyesen használva a hatfokozatú manuális sebességváltót 6,3 másodperc alatt százon van, a végsebessége pedig 216 km/h. Aki pedig automatikus váltóval szeretné kérni, megteheti, hiszen rendelhető azzal is.
Toyota GR 86 - műszaki adatok
2.4 D-4S 6MT
Emissziós normaEuro 6d
Hengerűrtartalom [ccm]2387
Hengerek/szelepek száma4/16
Teljesítmény [LE (1/min)]234 (7000)
Nyomaték [Nm (1/min)]250 (3700)
Gyorsulás 0-100 km/h 6,3
Végsebesség [km/h]216
Saját tömeg [kg]1270
Hirdetés
De nem ez a lényeg, hanem a viselkedése a kanyarokban. Mert az fenomenális! Ehhez szükség volt arra is, hogy a torziós merevséget 50 százalékkal növeljék, emellett a tömegelosztás majdnem tökéletes: 53:47. Szóval az autó orra nehezebb kicsit, ezért néha elkönnyül a hátulja, de ettől csak még játékosabb a vezetése. A futómű elöl MacPherson, hátul dupla lengőkaros független, és részlegesen önzáró differenciálművet is kapott. Természetesen csak a hátsó kerekek hajtottak, a nagyobb nyomaték miatt hátul meg is erősítették a futóművet. A kormánykerék pedig 2,5-öt fordul koppanástól koppanásig, magyarán rendkívül közvetlen, nagyon pontosan terelgethető vele az autó. A kanyargós Sevilla környéki utakon annyira függővé tett az élmény, hogy fel-le nyúztuk egy adott szakaszon, nem igazán volt kedvünk megérkezni a célhoz. Pedig az egy versenypálya volt. A szűk, ezerféle-fajta kanyart tartalmazó hegyi utak számítanak a GR 86 igazi otthonának, vagy a rövid, nem túl széles pályák. A spanyol Circuito Monteblanco egy kicsit már nagy neki, de azért nem szomorkodtunk, hogy ott is kipróbálhattuk. Olyan, mintha kitalálná a gondolatainkat az autó. A vezető legapróbb rezdülésére is azonnal reagál, legyen szó gázreakcióról, vagy kormánymozdulatról. Tömege sem vészes, 1270 kg üresen, ami manapság már pillekönnyűnek számít, ez a fogyasztásra is jótékony hatást gyakorol. Bár csak a kijelzőre hagyatkozhattunk, az egyáltalán nem kímélős menetpróba során végig 10-13 liter között maradt az érték. A végére hagytam még egy jó hírt is, ha már az elején a rövid gyártási idővel riogattam. A GR 86 árazása ugyanis nagyon csábító, olcsóbb a GR Yarisnál, hiszen körülbelül 13,3 millió forintról indul, az automatikus váltóval felszerelt példányok ára pedig körülbelül 14 millió forintról. Erre mondják, hogy visszautasíthatatlan ajánlat, már amennyiben tud valaki ennyit szánni a szórakozásra, és amennyiben tud, akkor reménykedjen, hogy jut belőle több is Magyarországra, mint amennyit előre tervezett a hazai importőr. Mert máris módosítaniuk kellett az igényelt darabszámon, akkora az érdeklődés a GR 86 iránt.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?