Utazás előtt ismerd meg a behajtási szabályokat!

Több európai nagyvárosban is korlátozzák a behajtást autóval, nehogy meglepetés érjen!

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Érdemes tájékozódniuk a külföldi vakációra készülő autósoknak az utazás megtervezése során, mivel számos népszerű turisztikai célpont szigorításokat vezet be a légszennyezés csökkentése érdekében.

Jelenleg 320 európai városban korlátozzák a régebbi, jellemzően környezetszennyezőbb járművek mozgását, és 2019 óta 40 százalékkal nőtt a számuk - állapította meg a Tiszta Városok Kampány (Clean Cities Campaign) tanulmánya. A tíz legnépszerűbb turisztikai célpontként választott város (közöttük London, Párizs és Berlin) mindegyike károsanyag-kibocsátásuk alapján korlátozza bizonyos területeken a benzin- és dízelüzemű járművek, különösen a személyautók behajtását. Az alacsony kibocsátási zónák, ahova jellemzően az Euro 4-es dízelek és az Euro 3-as benzines, illetve az ezeknél régebbi autók behajtását tiltják, ezek kiterjedhetnek a külvárosokra és a körgyűrűkre is. Országonként és városonként eltérő rendelkezések vannak érvényben (van például, ahol külön díj ellenében szabad a behajtás), ezért utazás előtt mindenképpen érdemes tájékozódni.
Hirdetés
A Tiszta Városok Kampány tanulmánya szerint az alacsony kibocsátási övezetek jelentősen javítják a levegőminőséget és a városok élhetőségét. Ennek jelentőségét pedig egyre több országban, városban ismerik. Az elfogadott tervek és jogszabályok alapján várható, hogy 2025-re 58 százalékkal több "tiltott zóna" lesz, mint ma. Spanyolországban 2023-ra a legalább 50 000 lakosú városokban kötelező alacsony kibocsátási övezetet kijelölni, és így 2025-re 149 új alacsony kibocsátási zónára lehet számítani, míg Olaszországban már most 172 ilyen zóna van. Londonban pedig 379 négyzetkilométeres a zóna és minden gépjárműre kiterjed.Magyarországon már 2013-ban elkészült egy Útmutató alacsony emissziós zónák létrehozásához, azonban a gyakorlatban azóta sem történt előrelépés. Budapesten például már régen korlátozni lehetett volna a legszennyezőbb autók behajtását azokba a védett övezetekbe, ahova csak külön engedéllyel szabad behajtani, például a Margitszigetre és a Budai Várba. A parkolási díjakat is lehetne a személyautók környezetvédelmi besorolásához igazítani” – jelentette ki Vargha Márton, a Levegő Munkacsoport közlekedési témafelelőse.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2022.07.25. at 20:16
    Permalink

    Ez a térkép annyira használhatatlan amennyire csak lehet.
    Nincs valami olyanotok amin releváns adatok vannak?
    Mondjuk besorolás szerinti színezésben, ahelyett hogy hány település?…

    Az itthoni mad max világból ezt nehéz megérteni de bizony a kicsit régebbi autókat már jó ideje irtják a nagyvárosokból, de mondjuk az euro5-ös dízelek kitiltása már más liga, ezek nem a hazai mindent kiüttetett kormoló bontőszökevények hanem környezetvédelmi támogatásban részesült autók amiket akár 7-8 évesek is lehetnek.

    Egyébként ha valami akkor itt jó lenne egy uniós harmonizációs mert már csak a minimum 30 darab különböző környezetvédelmi vinyetta beszerzése is több mint röhejes…

Vélemény, hozzászólás?