Kis pénzből nagy egyterűt: VW Sharan vagy Hyundai Trajet?

Használtautó-párbaj: Hyundai Trajet 2.0 CRDi / Volkswagen Sharan 1.9 PD TDI

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Azonos összegért kínálkozik a két koros nagy egyterű, méretük csaknem azonos, különbség azonban bőven van köztük. Melyik lehet a jobb?


Használt kompakt egyterűből is bőven kínálkozik hétüléses verzió, ám azok leghátsó sora rendszerint kevéssé alkalmas felnőtt utaztatására, s a csomagtérről azok összes ülését kihajtogatva rendszerint teljesen le kell mondani, a hét felnőtt mellé rendszerint egy strandoláshoz elegendő mennyiségű cucc sem fér a farukba. Aki valódi hétülésest szeretne, az jobban teszi, ha a nagyobb egyterűekből válogat. A kategóriát gyakorlatilag fémjelző modell a Volkswagen Sharan. Egy 12 éves, hazai származású példányt 270 ezer kilométerrel, 115 lóerős 1.9 PD TDI motorral és 5 fokozatú automata váltóval 1 699 000 forintért találtunk az Autó Néró Rómainál, s adta magát, hogy a szintén a telepen, azonos összegért kínálkozó, 2 évvel fiatalabb, 90 ezer kilométerrel kevesebbet futott, frissen importált Hyundai Trajettel összevessük.
A méretbeli különbségek elenyészőek, a Trajet 6,1 cm-rel hosszabb, tengelytávban azonban a Sharan nyer 1,1 cm-es többlettel, a szélesség 3 cm-es fórt ad a Hyundainak, a magasság 2-t a Volkswagennek. Utóbbiak szinte észrevehetetlen különbségek, a formák azonban más világot jelentenek. Az alapjellemzők azonosak, mindkettő klasszikus ötajtós, meredek farú, ám míg a Sharan megszokott VW-forma, a Hyundai megjelenése csöppet idegen és kissé ódon, a szemlélő csak a sokkal ragyogóbb fényezésből következtethet a koreai modell szerényebb korára.
Hirdetés

A formavilágbeli eltérések az utastérben is megjelennek, a korosabb Sharan egyértelműen modernebb, a Trajet berendezése pedig a példány 2004-es gyártása és a sorozat 1998-as megjelenése ellenére is a kilencvenes évek elejét idézi. Hiába, akkoriban a Hyundai még messze nem ott tartott, ahol ma. Viszont, ha közelebbről is szemügyre vesszük az autókat, bőven tudunk érveket hozni a koreai modell mellett is. A 2 évvel és 90 ezer kilométerrel szerényebb használat eredményét, azaz az autók állapotának különbségét zongorázni lehet. A kárpitozás egyértelműen szerényebb kopású a Hyundai-ban, s ott az ülések kivétel nélkül hibátlanok még. Apropó ülések: a Sharan sofőrüléséből az ülőlap bal szélénél, ahol ki-beszálláskor gyűrődik, mintha hiányozna egy darabka, a 12 éves használat alatt azon része elporladhatott. Nem ez a legnagyobb hiánya: leghátsó ülései hiányoznak, azaz hiába vannak meg a harmadik sori övek is, ez a Sharan egyelőre csak 5 személyes, mindaddig, amíg egy bontóból nem szerez valaki hozzá két további hátsó üléseket - a beszerzésben persze tud segíteni az autót eladásra kínáló kereskedés.

Az azonos méretű, s funkciójukban gyakorlatilag azonos nagy egyterűek közös jellemzője, hogy hátsó üléseik támlája síkba dönthető, az összehajtott székek pedig úgy előrebillenthetők. Ezzel mondjuk a raktér még nem lesz kifejezetten nagy, az ülések összehajtva is sok helyet foglalnak, nem a padlóba rejthetők - mint például a mai Sharan esetében. Ezen egyterűekből a tényleg nagy raktérhez az ülések kiszerelhetők. Egyértelműen a Sharanból könnyebben, üléseinek nem csak szerelhetősége, tömege is könnyebb, aki sokszor szeretne nagy rakteret, az vélhetően e modellt fogja választani. Annak ellenére, hogy literszámra a Hyundai raktere nagyobb, abba akár 3200 literes kocka, akár tartós tej is rakható, míg a Sharanba „mindössze” 2610. Egységes, hogy kisautónyi, a Sharan esetében 255 literes, s a Trajetnél szemre még nagyobb, de ismeretlen literszámú raktér marad a hét ülés mögött, míg csupán öt székkel mindkettőben jóval fél köbméter feletti tér kínálkozik.

Melyiket jobb vezetni? Tempomat mindkettőben van, a Volkswagen előnye a kuplungmentes, automataváltós üzem. A váltók egyébként egységesen ötfokozatúak, s sokat kuplungolni a Hyundai-ban sem kell. A 2,0 literes, már közös nyomócsöves befecskendezésű, de nem agyonbonyolított, fix geometriájú turbós motor nyomatékleadása viszonylag egyenletes, 255 Newtonméteres csúcsnyomatéka 2000 1/perctől élvezhető. Jól tűri az autópályás, 130 km/órás tempót, sőt, akár magasabbat is, de akkor már torkos lesz, akár 10 liternyi gázolajat is elégethet 100 kilométerenként, míg egyébként masszív városi használatban is beéri 9-cel, vegyes üzemben pedig 7 l/100 km-es fogyasztást produkál. Hasonló értékeket hoz a Volkswagen 1.9 literes PD TDI motorja, de automata váltójával kevéssel torkosabb, városban gyári érték szerint is 9,5, vegyes üzemben 7,4 litert fogyaszt 100 kilométerenként. Bár 115 lóerejével és 310 Newtonméterével papíron erősebb a Hyundai (112 lóerős, 255 Newtonméter nyomatékú) egységénél, automata váltóval csöppet sem érezni erősebbnek. Mindez a menetdinamikai értékekben is megjelenik, a Trajet 14,2, a Sharan 15,1 másodperc alatt tud 100 km/órára érni, s ez bizony a valóságban is erősen érezhető, így vezetni a Hyundai-t jobb.
Főbb műszaki adatok
Hyundai Trajet
2.0 CRDi, 2004
Volkswagen Sharan
1.9 TDI Tiptr., 2002
Hossz x szélesség x magasság [mm] 4695 x 1840 x 1710 4634 x 1810 x 1730
Tengelytáv [mm] 2830 2841
Csomagtér [l] n.a.-3200 255-2610
Hengerűrtartalom [cm3] 1991 1896
Henger-/szelepszám 4/16 4/8
Teljesítmény [LE(1/perc) 112(4000) 115(4000)
Nyomaték [Nm(1/perc)] 255(2000) 310(1900)
Váltó 5 fok. manuális 5 fok. automata
Fogyasztás -
város/városon kívül/vegyes [l/100 km]
9,3/6,0/7,2 9,5/6,1/7,4
Gyorsulás [0-100 km/h, s] 14,2 15,1
Végsebesség [km/h] 170 177
Vételár 1 699 000 Ft 1 699 000 Ft


Nem csak menetdinamikájával jobb, üléseivel is kényelmesebb a Hyundai, talán csak a kevésbé megpuhult szivacsozás miatt, de székei egyértelműen jobban tartanak. Az ülések egyébként mindkét autóban, mind variálhatók, de az alakíthatóság mértéke változó. A Hyundai második sori középső és két leghátsó széke nem tologatható, de a többihez hasonlóan dönthető támlájú. Még leghátul is ki lehet alakítani szinte fekvő pozíciót, hosszú úton a sofőrön kívül akár mindenki szunyókálhat az autóban. A Sharanban az összes szék tologatható, a beltér szellősebb is, a kevésbé kényelmes ülések miatt azonban utazni is a Hyundai-ban jobb.
A könnyebb ide-oda alakíthatóságon túl presztízsben, várható értéktartásban és talán újra-eladhatóságban mégis a Volkswagennél a pont, a Sharan ugyanis fogalom, ismert modell. A Trajet pedig meg kell győzze a vevőt. E példány például most történt, a típus nem ritka váltószinkron-kopását már komplett váltócserével orvosolt, friss kuplungot és komplett új vezérlést is felmutató szervizeléssel is hatni kíván, míg vele szemben a Sharan magyarországi, szervizkönyves múltat, a korhoz és a kilométerekhez képest megkímélt, de egyben sokat is látott állapotot és persze automata váltót tud felmutatni. Mindkettőnek lehetnek szimpatizánsai, a kis pénzből nagy egyterűt keresőknek mi inkább a Hyundai-t tudjuk tanácsolni, de akinek fontos a kuplungmentes üzem, az vélhetően a Sharannal sem fog rosszul járni. Vonóhorga mindkettőnek van, légzsákokból többlet a Sharannál a függönyzsák, klímája kétzónás automata, míg a Hyundai-é csupán manuális, van továbbá navigációja és ESP-je is - kétség kívül jobb ellátmányú és egyben több rizikót magában hordozó.
Köszönjük az Autó Néró Római Kft-nek (Budapest III., 11. főút, Tel: +36 1/4530704), hogy használttesztünkhöz kipróbálás céljából autót biztosított. Ezen írásunk a törvényi szabályzás értelmében fizetett hirdetés, habár az saját, a tesztvezetés során szerzett tapasztalataink alapján született, cikkünkbe sem az autót eladásra kínáló kereskedésnek, sem gyártójának nincs beleszólása. Noha a tesztelt autókat igyekszünk minél alaposabban kipróbálni és megtekinteni, azokon részletes műszaki átvizsgálást nem végzünk.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.30. at 13:02
    Permalink

    Nekem 3 évig volt 2000ccm-es benzines Trajetom LPG-t szereltettem bele. nyomatékban szegényebb mint a dízel de motorikusan nem kellett szerelnem rajta semmit. A kuplungja is olyan még most is mint mikor vettem. 65e km-t tettem bele.
    Dízel Trajet is volt ez idő alatt nálam pár és azokat is kiismertem. Motoron és váltón kívűl szinte minden alkatrész csereszabatos mivel dízelből 1 féle motor van benzinesből meg 2 fajta. Tehát a hűtő klímahűtő, lengéscsillapító gólyaláb kerékcsapágy fékek mind azonosak. Hely a Trajetban tényleg sokkal több még hátul a 3. sorban ülöknek is.

  • 2017.10.30. at 13:02
    Permalink

    Ha figyelmesen elolvasod a cikket, akkor itt két típust hasonlítottal össze a 7 üléses családi autó kategóriában kb ugyanazért az árért. A két kocsi állapotát nézve, igen lehet egy keleti autó jobb vétel mint egy nyugati VW. Ennyiről szólt a cikk.

    Amúgy is badarság kijelenteni melyik a jobb általánosságban, mindegyiknek megvan a maga nyügje és kész.

  • 2017.10.30. at 13:02
    Permalink

    Ez egy jó cikk!
    Nekem egy Hyundai Trajetem van már két éve. Probléma még nem volt vele. A cikkben írt fogyaszást én egy kicsit soknak tartom. Nálam 7.5-8 liter az átlag, bár nem megyek vele 130 felett és nem Pesten lakom. Az ülések tényleg nehezek, nő, vagy reumás öregember meg se próbálja kivenni őket. Nekem bőrbelsős, ülésfűtéses és Digit klímás változat van, formára a műszerfala is szebben néz ki a bemutatott példányé. Vásárlásnál olcsó családi autót kerestem, de a Trajet-ről még nem is hallottam. Egy kereskedésben találtam 1.5milla volt az ára és mind a hét ülés benne volt. A kocsi belseje tele volt gyerek hajcsattal, meg Túro Rudi papírral és nem volt malteros a csomagtartó. Ilyen előélettel és egy köteg számlával igazolt szervízkönyvvel vásároltam meg. A váltó probléma szerintem meg azért jellemző a típusra, mert a kedves tulajdonosok azt hiszik.hogy nem kell váltóolajat cserélni. A olajcsere periódusa 45e. Km.

Vélemény, hozzászólás?