A könnyedség a kulcsszó – Audi Q2 teszt

Audi Q2 Design 1.4 TFSI 150 LE S tronic teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Egy könnyed városi crossover az Audi hidegségével, de annak kényelmével és elismerésre méltó technikai tudásával. Ez az új Audi Q2.


#crossover? Egy évvel genfi debütálása után jutott el hozzánk először tesztre az Audi Q-paletta legkisebb és egyben legifjabb tagja. A kiskategóriás crossoverek prémium szegmensébe érkező Q2 olyan ellenfelekkel száll szembe, mint a Mini Countryman, vagy épp a BMW X1, esetleg a Mercedes-Benz GLA, bár ezek mind nagyobbak nála. Ez az a kategória, ahol többnyire fontosabb szempont a személyre szabhatóság és a divatos, vidám karakter, mint a műszaki tudás. Ennek próbál eleget tenni az Audi, még ha látszólag ez kín is számukra. 150 lóerős TFSI-vel, tangóvörösben, a csúcsnak számító Design felszereltségben és S-Line optikai csomaggal próbáltuk az ingolstadtiak újdonságát. De mi is ez pontosan? Akkor a Q2 most SUV vagy crossover? Azt még az Audi sem tudja igazán eldönteni, ezért hashtagekkel dobálózik reklámjaiban.
Divatkövető. Csak a visszajelzések alapján tudjuk eldönteni, hogy egy modell kinézete mennyire találta el a vevőköre igényeit. Az apró Audi crossover célközönségét jól mutatja, hogy Miss Universe Hungary is Q2-vel jár, és bizony az utcán is inkább a hölgyek néztek vágyakozva utána. Párom a „cuki” szóval jellemezte, de elmondása szerint nem elég a kompakt mérete, a vörös szín is fontos tényező. A külső természetesen valamennyire igazodik a nagyobb testvérek által diktált dizájnvonalhoz, mégis kitűnik közülük. Míg a Q5 lassan megszólalásig hasonlít a Q7-re, addig a Q2 egy szögletesebb, az autón kívül-belül visszaköszönő, egy vonalból kettéágazó formavilágot kapott. A miénk az S line csomaggal különösen sportosra vett, egyedi lökhárítókkal, platinaszürke diffúzorral és hűtőráccsal, valamint króm kipufogóvégekkel, és akkor a megvilágított S logós küszöbléceket nem is említettem. A C-oszlop, azaz Audi nyelven oldalpajzs, további személyreszabhatóságot enged, az autón lévő matt szürkén kívül lehet még karbonmintás vagy akár fehér is.
Több vidámságot! Az Audi féle hidegséget levetkőzni most sem sikerült teljesen, de úgy gondolom, minden tőlük telhetőt megtettek, az értékeik elvesztése vagy meghazudtolása nélkül. A műszerfal és az első ajtók teteje puhább borítást kapott, máshol viszont kopogós, durva fekete plasztikot találunk. Főleg az ajtón lévő hatalmas műanyagfelületek zavaróak egy közel 14 millió forintosra konfigurált modellben. Ha viszont egy alsó-középkategóriás modellként nézünk rá, akkor kevésbé fájó. A többnyire szövet, ám néhol bőrrel megtört ülések kényelmesek, vörös színük a középkonzolon és a műszerfalon is végigfut, valamint a matt ajtóbehúzokon is visszaköszön. A fejtér elöl-hátul tágasnak mondható, a hátsó lábtér Golf-szegmens méretű. Egyenesekkel határolt a csomagtér, alapból is 405 literes puttonya elfogadható a kompaktok között, és támladöntéssel sem lépcsőzetes, bár nem teljesen sík a felület.
A legjobb motorválasztás. Motorfonton sem okoz meglepetést, hozza az Auditól elvárható hibátlan szintet. Az 1,4 literes, 150 lóerős négyhengeres turbós motor ereje több mint elég az 1,3 tonnás, városi crossover mércével bébi kasztni mozgatásához. Dinamikusan lehet vele közlekedni városban, országúton és autópályán egyaránt, turbólyukat pedig szinte egyáltalán nem éreztet. Futóműve épp elég merev, hogy dőlésmentes tartást adjon az alapvetően magas súlypontú Q2-nek, de a rosszabb minőségű burkolatokon sem üt fel igazán és autópályán is stabilnak mondható. 7 sebességes S tronic duplakuplungos automatája finoman kapcsol, ahogy el is várnánk. Az 1-es fokozat nagyon rövid, a többit (higgadt gázpedál-kezelésnél) már 2000 fordulat/perc környékén váltja el, akár vitorlázásra, hajtáslánc-szétkapcsolásra is képes a jobb fogyasztás érdekében. Utóbbin segít egyébként a nagyon finoman leállító, de buzgóbban újraindító stop-start és a hengerlekapcsolás is. A vegyes tesztátlag 7,3 liter/100 km lett, és ebben volt erőpróbálgatás, nyugodt és tömött városi közlekedés, valamint legalább a felét autópályázás tette ki. A golflabda fejű váltókaron biccentéssel előhívható Sport állás hatásos, a gázreakció sokkal közvetlenebb lesz, a fordulatot pedig örömmel tartja a korábban említett 2000/perc fordulat felett. A Q2-höz egyébként rendelhető a drive select menetmódválasztó, ami az opciós quattro összkerékhajtás nélkül is 4 programozott és egy individual módot kínál.
Ezt így kell. Ami a legfontosabb, hogy könnyedségével pont olyan lett, mint amilyennek elképzelnénk egy apró crossovert és amilyennek kéne lennie a szegmens szereplőinek. Persze a Q2 is rendelhető összkerékhajtással, ám az alapját adó A3-hoz képest emelt hasmagasságával (145 mm) sem mondható tereptűrőnek. Nem is oda szánták, épp elég, hogy kevésbé érezni benne a fekvőrendőröket, mint egy hagyományos személyautóban. Komoly felár ellenében ugyan, de az utastér modern hangulatáról gondoskodhat például a 12,3 colos virtual cockpit, amit akár a kormányról is kezelhetünk és millió módon konfigurálhatunk vagy a füzetnyi vékonyságú, hibátlan felbontású 8,3 colos képernyőn futó MMI fedélzeti rendszer. Érintőképernyő továbbra sincs, mindent a karunk alatt lévő tapi görgőről és a mellette lévő gombokról kezelhetünk. Túlbonyolított ugyanakkor a head-up display, ami fura szöge miatt visszatükröződik a szélvédőn, és elég nagy felületet kitakar abból, pedig alapvetően kicsiben írja ki az információkat. Hiányát érezhetjük a tárolórekeszeknek: pohártartó jutott a középkonzolra és az ajtókba is, másnak viszont nincs hely.
Hirdetés

Mi az ára? A prémium crossoverek között olcsónak számító alapárral kecsegtet az Audi. A háromhengeres 1,0 literes TFSI alapmotorral és kézi váltóval, Basis felszereltségben épp nem éri a 7 millió forintos listaárat. A mi autónk viszont a csúcs Design szintet kapta, és ezzel a motor-váltó kombinációval 8 902 930 Ft a listaára. Az Audinál nem meglepő, hogy minimális extrázással máris nagyot ugrik a fizetendő végösszeg. A gyári konfigurátorban egyetlen kiegészítő hozzáadása további jó néhányat vonz magával. Tesztautónkat a sportos S line csomagot is hozzáadva 13 908 000 Ft-ért kínálják, ami méreteit is tekintve elvérzik a konkurenseivel szemben. Nem feltétlen szükséges az a sportcsomag, hasznosak viszont a nagyszerű sofőrsegédek, mint a finoman fékező adaptív tempomat, az erőszakos sávtartó, ami szó szerint a sávban tartja az autót vagy a holttérfigyelő.
Értékelés
Pozitív
Dinamikus, hengerlekapcsolásos motor, finom futómű és gyors S tronic váltó, gazdag ellátmány, a kategóriának megfelelő méretű belső terek, divatos külső
Negatív
Kevés vidámság, nagy műanyagfelületek, drága extrák, elbénázott head-up display, a gyári értéket jelentősen túlnövő vegyes fogyasztás
Árak
Tesztmodell alapára
8 902 930 Ft (2017.04.29.)
Tesztautó ára
13 908 000 Ft (2017.04.29.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1395 cm3
Teljesítmény:
110 kW (150 LE) 5000-6000 1/min-nél
Nyomaték:
250 Nm 1500-3500 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
8,5 s
Végsebesség:
212 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
5,2 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4191 mm
Szélesség:
1794 mm
Magasság:
1508 mm
Saját tömeg:
1280 kg
Össztömeg:
1840 kg
Terhelhetőség:
670 kg
Tengelytáv:
2601 mm
Karosszéria-kivitel:
crossover
Csomagtér:
405-1050 l
Belső szélesség elöl:
1460 mm
Belső szélesség hátul:
1430 mm
Belmagasság elöl:
930-1020 mm
Belmagasság hátul:
950 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
220 mm
Ülőlap hossza elöl:
490 mm
Ülőlap hossza hátul:
430 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1220 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1000 mm
Csomagtér magassága:
420 mm
Csomagtér hossza:
780 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1520 mm
Raktérnyílás szélessége:
950 mm
Raktérnyílás magassága:
980 mm
Motor és váltó
Motor:
Benzines
Motorosztály:
Euro 6
Hengerűrtartalom:
1395 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
Duplakuplungos automata - 7 fokozatú
Nyomaték:
250 Nm 1500-3500 1/min-nél
Teljesítmény:
110 kW (150 LE) 5000-6000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
212 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
8,5 s
CO2-kibocsátás:
119 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
5,2 l/100km
Fogyasztás a használónál:
7,3 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
63 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
66 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
69 dB(A)
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.27. at 20:02
    Permalink

    Élőben láttam nemrég és elképesztőek jók a formai arányai. Kívül kicsi, belül nagy. Mint a régi A2, de felemelve, jó motorizációval.
    A városi forgalomban formájában, sziluettjében az egyébként szerintem tetszetős Cactus-ra hasonlít, de minden részletében jobb. A csomagtartó pedig sokkal tágasabb, az ergonómia ügyesebb. Ennyiért persze elvárható, sőt, itthon biztos keveset adnak majd el.

  • 2017.10.27. at 20:02
    Permalink

    SUV vagy crossover nem mindegy? Egy kaptafa, semmire sem jó kategória,magasított VW polo Q2 névvel.Szerintem a hátsó lámpája majdnem teljesen a polo-ból való.

  • 2017.10.27. at 20:02
    Permalink

    “Átgondoltak a formák…”

    Az Audinál már rég nem átgondolni, hanem újragondolni kéne a formát:)

    Ez az autó végre nem a nagyobb Q-tesók kicsinyített mása lett, hanem önálló karaktert kapott, és ezt díjazom. Egész tűrhető – ritkán vagyok így egy német autóval, de most várom, hogy lássak ilyet élőben. Kellemes csalódást általában a Mercedes szokott okozni. A Q-tyafáját!:)

Vélemény, hozzászólás?