Így kerül a Kia a luxusautók közé!

Bármennyire is furcsa a formaterve, az EV9 kedvelhető autó lett

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Egy darabig el sem hittem, hogy a Kia valóban ebben a formában küldi piacra az EV9-et. Nem feltétlenül Európa a fő piaca, de a saját szegmensében jó ajánlat.

Szokatlan errefelé egy ekkora Kia, és tagadhatatlanul áraszt magából némi amerikai hangulatot. Sőt, valójában a Stinger óta nem érkezett a hazai piacra ennyire amerikai Kia. A képek talán nem is tudják visszaadni, hogy valójában mekkora nagy dög ez a villanyautó, amely akár hétüléses is lehet, ám mi most a hatszemélyes változatot próbáltuk
Hirdetés

Akkor ez most jön, vagy megy?
Egyszerre előnyös és hátrányos, hogy az EV9 formaterve olyan, mintha egyenesen a koncepcióautó érkezett volna meg. A szokatlan részletek valójában egy vérbeli divatterepjárót próbálnak elrejteni. Vagyis hát szó sincs itt elrejtésről, hiszen az öt méternél kicsivel hosszabb, majdnem két méter széles és közel 180 centi magas autó akkor sem tudna elrejtőzni, ha akarna. Nem említettem még a 3 méternél hosszabb tengelytávolságot, ami pedig garantálja a hatalmas utasteret is. Persze ott az érem másik oldala, hogy első pillantásra nem tudják hova tenni az emberek, erről a kommentszekciók tanúskodnak, ahol mindenfélének elhordják ezt a formát. Ám valójában bármennyire is baltával faragottnak tűnik, telis-tele érdekes részletekkel akár elöl, akár hátul, akár az oldalán nézitek meg közelebbről. Szerintem adjatok neki egy esélyt!
Hirdetés

Bent prémium
Az utastérben már más a helyzet, hiszen a nagy téglákként meredő digitális kijelzők korában ezek leuralják a látványt. Itt sincs másként, maga a műszerfal nem okot meglepetést, ami bizony erény is lehet, mert gyorsan ki lehet rajta igazodni. Ergonómia majdnem jeles, egyedül az indítógombot dugták el túlságosan, az egyébként látványos küllőkiosztású kormánykerék mögött, egy bajuszkapcsoló tövébe. Ez a bajuszkapcsoló egyébként az irányválasztó (értsd: sebességváltó) karja is egyben. Na, de térjünk vissza kicsit a Kia saját szavai szerint tripla panoráma kijelzőhöz. Ahogy már említettem, a mai divatnak megfelelően ez egyben a vezető előtti digitális műszeregység (12,3 col) és a multimédiás érintőképernyő is, ami szintén 12,3 colos. De! A kettő között a klímavezérlés külön 5,3 colos területet kapott. Szerencsére akadnak hozzá fizikai gombok is, viszont pont kitakarja a kormánykerék karimája a képernyő ezen részét. Ezen a bakin kívül azonban egy nagyon könnyen kezelhető, logikus felépítésű menürendszerben lehet barangolni. Vagy az autóban hátrafelé, mert tényleg akkora, hogy kisebbfajta túra is szervezhető benne. A hatüléses kivitelben a második sorba két fotel jut, saját kartámaszokkal, mennyei kényelemmel, de ez utóbbi jelző ez az első, fűthető, hűthető, masszírozós ülésekre is igaz. Az E-GMP platformnak hála nincs útban kardánalagút sem, tehát sík a padló, így hatalmas a lábtér és még egy öblös tárolórekesz is kihúzható a két első ülés közötti konzolból. Ja, és majd elfelejtettem, a középső sor foteljei kényelmi csomagtól függően akár 180 fokban elfordíthatók, vagy épp előre hátra csúsztathatók a sínjükben. A harmadik sorba szintén két fotel jutott, amelyeknek az ülőlapja picit rövidebb, de még itt is kényelmesen elfér egyébként két felnőtt. Természetesen, ha ezek a leghátsó ülések használatban vannak akkor a csomagtér leszűkül, de azért a nagybevásárlás szatyrai így is beférnek. A leghátsó üléseket lehajtva már 570 literes a tér, de ez egészen 2,3 köbméterig növelhető. Mindezt megkoronázza, hogy az anyaghasználat a prémiummárkákéval vetekszik, újrahasznosított anyagokkal is. A szövetfelületek például PET-palackok reinkarnációi, és az ülések is műbőrrel, vagy napjaink elegánsabb kifejezésmódjával élve vegán bőrrel burkoltak. A lényeg, hogy mindenhol kellemes tapintásúak az anyagok.
Mitől megy?
Bazierős villanymotoroktól. A tesztpéldány egy GT-Line változat, amelynek az első és a hátsó tengelyén is dolgozik egy-egy elektromos motor, összesen 380 lóerő teljesítménnyel és 700 Nm forgatónyomatékkal. Adott tehát az összkerékhajtás, de kell is erő az üresen több, mint 2,5 tonnás masina mozgatásához. De nem kell félteni, mert sportautókat is megeszik reggelire az 5 másodperces gyorsulásával. A futóművel is jó munkát végeztek a mérnökök, mert bár érezni, hogy tempós kanyarokban megdől a kasztni, de egy pillanatra sincs bizonytalan érzet, tapad az aszfalthoz mintha odaragasztották volna, ám a legfőbb erénye a kényelem. Úgy siklik át az úthibákon, mintha ott sem lennének. Mondanám, hogy igazi utazóautó, de hát villany hajtja, akkor ugyebár nem megy ki a világból, mint mondjuk egy dízel? Nem, annyit nem tud hatótávban, viszont becsületére válik, hogy papíron 500 kilométer felett mehet. Pardon, nem ez válik becsületére, hanem az, hogy a téli viszonyok között, hóban bolondozva, fűtve, hegyen-völgyön át 20 kWh/100 kilométer alatt maradt a fogyasztása. Így simán tudott 450 kilométeres hatótávot a 99,8 kilowattórás akkumulátorral. Amit természetesen lehet villámtölteni, akár 24 perc alatt 10-80 százalékra. Utcai oszlopról 11 kilowattal kb. 10 óra a teljes töltés.
Mennyibe fáj?
Mitől lesz luxusautó az EV9. Egyrészt a már felsorolt tulajdonságai, másrészt az ára miatt. Ugyanis 29 990 000 forintról indul az árlista, az erősebb GT-Line pedig már alapból 33 650 000 forint. Viszont ebben szinte minden kényelmi, illetve aktív/biztonsági berendezés széria. Itt még néhány szóval meg kell említenem, hogy a kiváló 360 fokos kamerarendszernek és a radaroknak hála igazából pofonegyszerű parkolni ezzel a monstrummal, ami hatalmas pirospont.
Csak őszintén
Kiteregessem a szennyest a magánvéleményemmel? Nincs szennyes! Amikor megláttam a szériaváltozatot én is azt gondoltam, hogy utálni fogom. Furcsa is, villanyos is, drága is, ám ez egy nagyon jól átgondolt autó. Továbbra is örülök minden egyes furcsa formatervnek, amit szériagyártásba mernek küldeni. Függetlenül attól, hogy személy szerint nekem tetszik-e vagy sem. Minden örvendetes, ami nem simul bele az unalom tengerébe. Az EV9 pedig pontosan ezt a merészséget testesíti meg. Aztán, ahogy egyre több időt töltöttem vele, egyszerűen megkedveltem. A külső megfog, a belső megtart? Hát a külső nem fogott meg, de végül a belső megtartott. Egyszerűen jó vele közlekedni, praktikus és ad egyfajta 15 perc hírnevet, ahogy bámulják a járókelők. Ráadásul a méretei ellenére nagyon könnyen kezelhető, még a szűk városi utcákban is. Hamar otthonosan érzi magát benne az ember, ez egy jó családi autó azok számára, akiknek telik rá.
Értékelés
Pozitív
Feltűnő formaterv, praktikum, könnyű kezelhetőség
Negatív
Ár, indítógomb pozíciója
Árak
Tesztmodell alapára
33 650 000 Ft (2024.01.05.)
Tesztautó ára
34 365 000 Ft (2024.01.05.)
Műszaki adatok
Teljesítmény:
283 kW (385 LE)
Nyomaték:
700 Nm
Gyorsulás 100 km/h-ra:
5.0 s
Végsebesség:
200 km/h
Méretek
Hosszúság:
5015 mm
Szélesség:
1980 mm
Magasság:
1780 mm
Saját tömeg:
2580 kg
Össztömeg:
3220 kg
Tengelytáv:
3100 mm
Karosszéria-kivitel:
SUV
Csomagtér:
312 - 2393 l
Motor és váltó
Motor:
villanymotor
Sebességváltó:
irányváltó
Nyomaték:
700 Nm
Teljesítmény:
283 kW (385 LE)
Menetteljesítmény
Végsebesség:
200 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
5.0 s
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?