Inkább az ára kéne – BMW 6 Gran Coupé teszt

BMW 640d Gran Coupé teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Milyen is lehetne egy alapból közel 24 millió forintos autó, pláne ha extrázva 37 millióba fáj? Biztos kiváló, és tényleg az. Teszten a BMW első négyajtós kupéja, dízelként.


Nem volt még a BMW-nek négyajtós kupéja, hát csinált egyet a 6-os Coupé alapjaira, s a nem túl fantáziadús Gran Coupé nevet adta neki. Több mint 5 méteres hosszával nem szerény jelenség, ennél már csak az lenne durvább, ha még nyitható is lenne a teteje. De nem az, aki kabriót akar, be kell érje a normál 6-ossal. A GC-nek bezzeg használható méretű a hátsó sora és a csomagtartója is, arra viszont egy csóri magyar autós újságírónak nehéz reális választ adnia, mi szükség is vagyon egy ilyen tárgyra. Ami vagyontárgynak sem az igazi, hiszen éves értékvesztéséből családok élnének meg vígan. Sebaj, ilyen a luxus: értelmetlen.
Hirdetés

Amikor a menetpróba és az elméleti összevetés után egy alapáron 23,8, rendesen fölextrázva meg 37 milliós tesztautóval tölt el néhány napot a magunkfajta, akaratlanul is keresi a csomót a kákán. Lehet kiváló a kocsi (és az is), gyűjtheti be ezerrel a csodáló/irigykedő/gyűlölködő pillantásokat, pukkaszthatja a polgárt, élvezheti a fényűzést, a túlerőt, csak nem hagyják békén az ilyesmi kérdések: Mi szükség erre? (Semmi, de vegye, akinek tetszik.) Miért lenne ez jobb egy 5-ösnél vagy 7-esnél vagy az isten tudja, melyik nagy BMW-nél? (Nem az.) Jobb, miért lenne jobb a rivális Audi A7-nél, az úttörő, már második generációs Mercedes-Benz CLS-nél vagy a Porsche Panameránál? (A fene tudja. Eltérő karakterek. Ez már itt nagyon az ízlések és pofonok meccs.)
Aztán: Hogy nem fér bele 37 millióba egy ülésszellőztetés, egy 1200 wattos Bang and Olufsen hifi, egy hátsó, harmadik-negyedik zónás klíma, második sori ülésfűtés, állóhelyzeti fűtés, tévé, egy infrakamerás Night Vision vagy egy árnyékoló a hátsó oldalablakokra? (Mert nem fért bele. Hogy a panorámatető is csak billenthető, még hagyján. Hogy 4+1 üléses az autó, de hátra középre ember nem fér. Ha valaki valaha lát majd öt utast egy Gran Coupéban, lécci feltétlen örökítse meg. Ajándék vár reá.) Hát milyen ruhában kéne vezetni egy fehér bőrkárpitozású csodát, hogy ne hagyjunk az üléseken maradandó, szánalmas nyomokat? (Mert a tesztautó foteljei igen ramaty állapotban voltak.) Jó-jó, divat a matt külső fény, de milyen már naponta azzal szembesülni, hogy "tiszta" dzsuva a verda? (A legapróbb porszemek is meglátszanak rajta, tisztítása meg külön műfaj: a gépi mosó, bármilyen kefe és vegyszer tiltott, a viaszos sampon is.)

És még: Jó egy ilyen értékű személygépjárműben kis túlzással gányolással, anyagfáradással találkozni? (Illusztrációk mellékelve, illetve a galériában.) Nem lehetett volna okosabban megtervezni az első kilincs, s a hátsó biztonsági öv elhelyezését? (Mert mindkettőhöz kitekert végtagok szükségeltetnek. Sőt, elvárná az ember, hogy egy szorgos kis automatika odanyújtsa az övet, amikor beül az autóba. Ahogy ezt sokan mások tudják.) Miért nem lehet koordinátát, csak címet beírni a navigációba? Miért nem lehet úgy megoldani az állítható combtámaszt a komfortülésen, hogy azt kihúzva ne kelljen azon aggódni, miből mennyi fog a keletkező résbe szóródni? (Oké, nyilván nem kell enni az autóban meg ilyenek, de akkor is.) Végül: Ha már az oldalajtóknál van soft-close, azaz behúzó automatizmus, akkor a csomagtérajtót miért muszáj erővel bezárni? Miért van eldugva a menüben a Surround View kamerás kütyü? (Mellesleg szuper.)
Hogy lesz a 23,8-ból 37 millió?
A BMW 6 Gran Coupé szériában adja például az alábbiakat:
  1. stop-start rendszer
  2. ülésfűtés
  3. "élménykapcsoló" Eco Pro móddal
  4. első-hátsó parkradar
  5. Bluetooth-kihangosító
  6. USB-csatlakozó
  7. külső-belső elektrokróm tükrök
  8. gerinctámasz az első üléseken
  9. távolsági fényszóró asszisztens
  10. alcantara tetőkárpit, bőrülés


Feláras tételek nagyvonalakban, kerekítve:
  1. Individual csomag - 2,3 + 2,8 millió forint
  2. aktív kormány - 640 ezer
  3. 19" kerékgarnitúra - 1 millió
  4. komfortbejutás - 310 ezer
  5. Soft-Close - 220 ezer
  6. napfénytető - 440 ezer
  7. árnyékoló a hátsó szélvédőn - 155 ezer
  8. kerámiafoglalat a kapcsolók körül - 180 ezer
  9. LED-es adaptív kanyarvilágítás - 725 ezer
  10. sávváltásra figyelmeztetés - 205 ezer
  11. adaptív tempomat - 650 ezer
  12. Surround View tükör- és oldalkamerával - 230 ezer
  13. navigáció - 830 ezer
  14. Head-up kijelző - 460 ezer
  15. hővédő üvegezés - 170 ezer
  16. komfortülések - 725 ezer



Igazságtalanság volna persze nem megemlíteni, hogy a sorolt alapfelszereltségi elemek mellett még rengeteg mindenért nem kell külön fizetni. Ellenben rengeteg mindenért igenis nem árt, ha valóban exkluzív luxuskupéra vágyódunk, összejöhet a 40 milliós összeg is, de, s ezzel zárjuk is a piszkos anyagiakat: lehet, hogy ez már az a liga, ahol jobb is, ha szörnyű drága az autó... Nem? Nehogy sokan meg tudják venni, hiszen milyen ciki volna már, ha például annyi futkorászna belőle, mint a hozzá képest tucattermék 5-ösből. Különben a 6 Gran Coupé tényleg nagy: két felnőtt hátul is remekül elutazgathat, ha nem nőtt 180 centinél magasabbra. Nem fognak panaszkodni egy Budapest-München úton. Csomagjaiknak is bőven van hely a raktérben - csak a nyílás nem túl méretes, de valószínűleg se babakocsit, se hűtőt nem ilyen fenékbe szokás rámolni. Egy 7-es, főleg a nyújtott tengelytávú nyilván kényelmesebb utazóautó vagy sofőrös limuzin, a GC meg izgalmasabb. Talán.
Mert baromi jó vezetni. Hogy nem összkerekes? Később biztosan lesz xDrive-os dízel is, jelenleg csak a 650i rendelhető téli-hegyi-csúszós útfelületi segédlettel. A 8 fokozatú automata váltó pazar, finoman és gyorsan kapcsol, van Auto Hold funkció is, jeles. Az aktív kormány szédületes, alig forog kettőt, s olyan precízen és könnyen lehet vele terelgetni ezt, a térből nem szerény szeletet kiszakító több mint 1,8 tonnás vasat, hogy a kerekébe kapaszkodónak vigyorogni támad kedve. A biturbó sorhatos gázolajos 313 lóerejét és 630 Nm-es nyomtékát sem nagyon kell magyarázni - a 640d konkrétan úgy megy, mint egy sportkocsi. Már ha keményen odalépünk neki. Százon nem sokkal több mint 5 mp alatt terem, padlógázra gumit füstöl, feneket riszál, kikapcsolt menetstabilizáló elektronikával meg - nem - stílszerű ördögkörözésben is partner.
A futómű komfortosra állítva komfortos (csak a hatalmas, esetünkben 19"-os kerekekre érdemes vigyázni defekttűrő abroncsok ide vagy oda), Sportban feszes, ahogy kell. Ekkor igazi BMW-s a karakter - ütöd-vágod, pillanatok alatt minden szabályt áthágva rútul gyorsan haladsz, az előzés kikerülés, a kanyarodás forszírozva driftközeli, a fogyasztás meg messze nem 5,5 l/100 km, hanem a triplája. Aztán lenyugszol, vonulsz, az adaptív tempomat állóra fékez, elindít, követési távolságot tart, a dízelkerepelésből szerencsére legfeljebb hangyányit mutató motor valahol messze duruzsol, az autópálya-tempó békés-csendes-helyben toporgósnak tűnik, s 6-7 literrel is elkolbászolsz. Az azért döbbenet. A mi tesztátlagunk 8 l/100 km lett, kalap le.
A motorleállító és újraindító stop-start klassz, a tükör oldalára biggyesztett holttérfigyelő szintén, s még nagyon is hasznos, az iDrive-ot csak dicsérni lehet, a Head-up kijelző minden infót a szemed elé vetít, ügyes. Hogy a matt fény meg a fehér-barna, puccparádés belső tetszik vagy sem, tessék eldönteni, az bezzeg tuti, hogy tízből kilencen inkább az árát kérnék, mint az autót. Még akkor is, ha nagyon jó, s még akkor is, ha odavannak a kocsikért. Szokás mondani, hogy mindannyian mások vagyunk, meg, hogy arra van szükség, amit megvesznek, de nekünk ez a 640d Gran Coupé kicsitnagyon sok volt.
Értékelés
Pozitív
Kiváló motor, váltó, kormányzás és futómű, viszonylag szerény fogyasztás, csendes futás, használható méretű hátsó sor és csomagtartó
Negatív
Kényes fényezés és kárpitok, ergonómiai stiklik, rettenet magas ár
Árak
Tesztmodell alapára
23 818 000 Ft (2012.09.08.)
Tesztautó ára
37 013 400 Ft (2012.09.08.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
2993 cm3
Teljesítmény:
230 kW (313 LE) 4400 1/min-nél
Nyomaték:
630 Nm 1500-2500 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
5,4 s
Végsebesség:
250 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
5,5-5,7 l/100km
Méretek
Hosszúság:
5007 mm
Szélesség:
1894 mm
Magasság:
1392 mm
Saját tömeg:
1865 kg
Össztömeg:
2390 kg
Tengelytáv:
2968 mm
Karosszéria-kivitel:
négyajtós kupé
Csomagtér:
460-1265 l
Belső szélesség elöl:
1530 mm
Belső szélesség hátul:
1490 mm
Belmagasság elöl:
860-940 mm
Belmagasság hátul:
900 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
200 mm
Ülőlap hossza elöl:
510-570 mm
Ülőlap hossza hátul:
500 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1360 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
900 mm
Csomagtér magassága:
500 mm
Csomagtér hossza:
1050 mm
Raktérnyílás szélessége:
1040 mm
Raktérnyílás magassága:
410 mm
Motor és váltó
Motor:
Dízel üzemű
Motorosztály:
EURO 5
Hengerűrtartalom:
2993 cm3
Hengerek/szelepek száma:
6/24
Sebességváltó:
automata - 8 fokozatú
Nyomaték:
630 Nm 1500-2500 1/min-nél
Teljesítmény:
230 kW (313 LE) 4400 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
250 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
5,4 s
CO2-kibocsátás:
146-149 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
5,5-5,7 l/100km
Fogyasztás a használónál:
8 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
57 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
60 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
65 dB(A)
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?