Ez a Škoda is slágergyanús? Superb Combi árak és menetpróba!

Megnéztük, mit tud az ősellenségnek kikiáltott dízelmotorral a negyedik generációs Superb Combi

Kombit ma már alig találni a piacon, hiszen a SUV-ok fokozatosan kiszorították őket. A Superb viszont kérlelhetetlenül tartja magát, és jobb mint valaha, ráadásul dízelmotorral is.

2001 óta íródik a Superb modern kori történelme, idén viszont egy sokkal grandiózusabb évfordulót ünnepel a típus, hiszen az első autó, amely ezt a nevet kapta 2024-ben lett 90 éves. Ennek apropóján a Škoda elhozott Portugáliába egy ilyen gépet, egészen pontosan egy 1939-es példányt. Valószínűleg a saját múzeumi "polcukról", hiszen manapság nem egyszerű feladat ráakadni egy majd' 100 éves Superbre, ugyanis mindössze 890 készült belőle 1934 és 1949 között.
Hirdetés
A röpke történelemóra után viszont térjünk vissza a főszereplőre, a negyedik generációs Superb kombira. Küllemében éppen annyit változott, hogy modernebbnek hat, mint a kifutó széria, de a jellegzetes vonalai megmaradtak, és a dimenziói sem változtak túl sokat. Az első fényszórók immár LED Matrix technológiával is kaphatóak, míg a hátsó lámpák is korszerűbbek lettek. Oldalról nézve klasszikus kombi sziluett rajzolódik ki, nem is akar másnak tűnni, ami a mai SUV-ok uralta világban igazi felüdülés. Habár a formatervéhez óvatosan nyúltak, az utastérben alapjaitól újragondolták a Superbet. A műszerfalon immár egy 10 colos digitális műszeregység bújik meg a kormány mögött, fölötte opcionálisan HUD is kérhető, középen pedig egy hatalmas, 13 colos multimédiás kijelző jár a magasabban felszerelt példányokba (az olcsóbb kivitelekben ez is 10 colos). Kevés fizikai gomb kerül az autóba, viszont a menü remekül átgondolt, nagyon gyorsan működik, és a sarkokra helyezett gyorsgombok is megkönnyítik a navigációt a szoftverben. Alatta a Škoda nemrég bemutatott, zseniális megoldása látható, amely a Smart Dials névre hallgat. Gyakorlatban három tekerőgombot takar a megnevezés, amelyekkel a klímát is lehet vezérelni. A 32 milliméter átmérőjű paneleket nyomogatni és tekergetni is lehet: előbbivel a funkció választható, míg utóbbival maga a beállítás. A két szélső panellel a vezető- és az utasoldali ülés fűtése, szellőztetése, illetve a hőmérséklet szabályozható, míg középen a hangerő, a vezetési módok, a térkép, és a klíma. Ezzel a megoldással rengeteg gombot spóroltak meg ésszerű és egyben esztétikus módon.
Hirdetés
A középkonzolról eltűnt a váltókar (a kormány mögé helyezték), így rengeteg tárolóhelyet alakíthattak ki, a műszerfalba süllyesztve pedig a 15 wattos telefontöltő pad is megtalálható. A rekeszeken túl két pohártartó, és az elektromos kézifék gombja lelhető még fel a két ülés között. A hátsó üléssorban – az elsőhöz hasonlóan – remek a térkínálat. Az ajtókban már alapból ott figyel a felhúzható napellenző, a kartámaszban pedig nem csak pohártartó van, de könyv/tablet tárolására is alkalmas lehet. Kombi lévén kulcsfontosságú a csomagtartó, ami hatalmasra nőtt, elvégre 30 literrel nagyobb lett a korábbinál, így már 690 liter a kapacitása, az ülések lehajtásával pedig egészen 1920 literig tornázható ez a szám (kivétel a plug-in hibrid, ott ugyanis 510 liter, és 1770 liter ez a szám az akkumulátor helyigénye miatt).
Hirdetés
Motorfronton – csakúgy mint a Volkswagen a Passat esetében – a Škoda is széles palettát kínál, így benzines, plug-in hibrid, és dízelmotoros opciót is kínálnak a csehek az új Superbhez. A portugál óceánparton tartott menetpróba során a 2,0 literes, 193 lóerős, 400 newtonméter nyomatékkal rendelkező, összkerékhajtású példányt próbálhattuk ki.
1.5 TSI/110 kW ACT (A) 2.0 TSI/195 kW 4×4 (A) 1.5 TSI/150 kW PHEV (A) 2.0 TDI/110 kW (A) 2.0 TDI/142 kW 4×4 (A)
Emissziós norma EU 6 EA EU 6 EA EU 6 EA EU 6 EA EU 6 EA
Hengerűrtartalom 1498 1984 1498 1968 1968
Hengerek/szelepek száma 4/16 4/16 4/16 4/16 4/16
Váltófajta/fokozat DSG/7 DSG/7 DSG/6 DSG/7 DSG/7
Teljesítmény [LE (1/min)] 148 (5000–6000) 262 (5000–6500) 148 (5500–6000) 148 (3000–4200) 193 (3500–4200)
Nyomaték [NM 1/min)] 250 (1500–3500) 400 (1650–4350) 250 (1500–4000) 360 (1600–2750) 400 (1750–3250)
Végsebesség [km/h] 222 250 220 222 230
Gyorsulás 0-100 km/h 9,3 5,7 8,1 9.3 7,6
kombinált fogyasztás [l/100 km] 5,3–5,9 - - 4,9–5,4 5.7–6.3
CO2-kibocsátás[g/km] 121–134 - - 130–143 150–164
Saját tömeg [kg] 1575 1736 1853 1678 1750
Megengedett össztömeg [kg] 2124 2320 2350 2241 2320
A táblázatban – jellel jelölt adatokat egyelőre nem közölte a gyártó
Hirdetés
Egyből egy kellemes szám fogad a Superb digitális kijelzőjén, amikor beröffen a dízelmotor. 900 kilométeres hatótávot ír, ha tele a 66 literes üzemanyagtartály. A kétliteres motor kulturáltan jár, a 400 newtonméteres nyomaték 1750-es percenkénti fordualttól rendelkezésre áll, így Normal módban is rendesen hú, Sportban pedig egészen fürge, amit a 7,6 másodperces 0-100-as gyorsulás is alátámaszt. A hétfokozatú DSG váltó jól szuperál, gyorsan, szinte észrevétlenül kapcsolgat, többnyire a helyzetnek megfelelő fokozatba, viszont ha mégis elszámolja magát, akkor a kormány mögötti váltófülekkel átvehető a vezérszerep. A futómű továbbra is hozza a kötelezőt, nem túl puha, nem túl kemény, igazi arany középút, a kisebb úthibákat szépen kimozogja. A kanyarokkal sincs rossz viszonyban, tempós kanyarokban is stabil az autó, egy pillanatig sem érezni, hogy le akarna esni az útról, összességében tehát kellemes élmény közlekedni vele. Egyedül a tolatókamera gyenge felbontását nézve érheti szó a ház elejét, de ez is megszokható, ám feltűnően spórolós. Jelenleg három felszereltségi szinttel érhető el a Superb Combi. A belépő kivitel az Essence névre hallgat, amely a hazai konfigurátorban 14 455 912 forinttól kezdődik, ettől egy szinttel fentebb helyezkedik el a Selection (15 228 796 forinttól), míg a már sokszor emlegetett L&K csomag 18 223 534 forinton nyit. Ugyanakkor a Škoda elárulta, hogy még az idei év második felében érkezik a Sportline felszereltségi szint is, amely minden kétséget kizáróan a legdrágább alternatíva lesz.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?