Buszsávba hajthatnak itthon is a villanyautók

Itthon is kedvezményeket kaphatnak a villanyautók

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Még csak dolgoznak a programon, de adókedvezményekkel és támogatással erősítené a villanyautók elterjedését a Nemzetgazdasági Minisztérium.

Itthon egyelőre nem sok támogatás ösztönzi a vásárlókat a hagyományos motorral hajtottaknál drágább, ám alacsonyabb futásköltségű villanyautók választására. Az mondjuk már rögtön üdvözlendő, hogy a fővárosi taxirendelet a többiénél kevésbé szigorú előírásokat támaszt velük szemben - például a csomagtérméret kapcsán - így már meg is jelenhettek az első elektromos taxik Budapesten. A többi autós számára azonban kevéssé lehet csábító, hogy regisztrációs adó nincsen rájuk, hiszen egy 1.3-as benzines új (Euro5-ös) autóra is csupán 65 000 forint fizetendő. Példa lehetne Norvégia, ahol se áfa, se cégautóadó nincs a villanyautókra, s miként azt a tavalyi menetpróbán élvezhettük, azok a buszsávokba is behajthatnak, ingyenesen parkolhatnak.
Hirdetés

Állítólag hamarosan itthon is hasonló, érezhető ösztönzők támogatják majd a villanyautók népszerűsödését. Miként azt Varga Mihály, az NGM tárcavezetője az MTI-nek nyilatkozta, a kidolgozás alatt álló, Jedlik Ányosról elnevezett intézkedéscsomag által uniós forrásokból támogatnak majd minden olyan tevékenységet, amely a Jedlik-program megvalósítását célozza, legyen szó akár beruházásról, fejlesztésről vagy kutatásról. A meglévő regisztrációs adókedvezmények mellett gépjárműadó-engedményeket is szorgalmaznak majd. Erről tárgyalni kell a helyi önkormányzatokkal, hiszen ezen típusú adó nagy része a települések büdzséjét növeli - tette hozzá.
A tervek között ismertette, hogy cél az is, hogy a környezetkímélő gépkocsikkal a buszsávokban is lehessen közlekedni, esetleg ingyen lehessen azokkal parkolni. A Jedlik-program része lenne ismertetése szerint az is, hogy aki 15 évnél idősebb autóját cseréli le elektromosra, az bónuszt kapna, amellyel más környezetbarát termékeket is vásárolhatna kedvezményesen.
Arra törekszenek, hogy a közbeszerzési kiírások egy részénél részesítsék előnyben az elektromos autókat, például a rendőrség vagy a posta is vásároljon, használjon ilyeneket. Azt is a célok közé sorolta, hogy a fővárosban elterjedjenek az elektromos taxik - ez talán már el is kezdődött.
Végül azt javasolja a tárca, hogy a rendelkezésére álló szén-dioxid-kvótákat az elektromos autók elterjesztését elősegítő programokra váltsa be az ország.
Szeretnék elérni, hogy 2020-ig a nyilvános töltőállomások és az otthoni töltők a jelenleginél sokkal nagyobb mértékben terjedjenek el. A miniszter megemlítette, hogy Nagy-Britanniában is olyan programok futnak, amelyek jelentős mértékben támogatják az otthoni töltés általánossá válását.
A programot azért nevezték el Jedlik Ányosról, mert 1828-ban ő volt az első, aki elektromos autót fejlesztett ki, és elektromos autóra jelentett be szabadalmat. "Más kérdés, hogy aztán a gyártásban már nem jeleskedtünk" - tette hozzá Varga Mihály, de emlékeztetett arra, hogy a kiindulópontnál "ott voltunk".
Ismertette, hogy a kormány már több alkalommal hozott olyan döntéseket, amelyek az elektromos autók terjedését segítették elő, 2010 és 2013 között például 11 projektet támogattak 2,1 milliárd forintból.
Adókedvezményekkel is ösztönözték ezt a közlekedési formát, hiszen az elektromos autók vásárlásakor ma már nem kell regisztrációs adót fizetni, a hibrid autóké pedig a korábbi 190 helyett mindössze 76 ezer forint. Miként azt hangsúlyozta, azért is szükséges a környezetbarát gépjárművek használatát népszerűsíteni, hogy a magyarországi gyakorlat is illeszkedjen az Európai Unió terveihez. Az EU ugyanis azt tűzte ki célul, hogy 2030-ig 4 millió elektromos autó közlekedjen az útjain.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.29. at 11:38
    Permalink

    A 49-en tényleg van egy lakat. De mechanikus, nem elektromos! 🙂

    Már régen induktív töltés kellene, vezeték nélkül, akár menet közben, de állva is. De sajnos megoldhatatlan a feladat!

  • 2017.10.29. at 11:38
    Permalink

    Nézzétek meg a 48. képet a galériában! Nálunk Magyarországon kiemelten fontos megoldani, hogy töltés közben biztonságosan lezárható legyen a vezeték mindkét vége. (Különben ellophatják.)

Vélemény, hozzászólás?