Kitart a hidrogén mellett a BMW

Már az utakon a BMW iX5 Hydrogen tesztflotta

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Az akkumulátoros villanyautók mellett a hidrogénhajtásról sem mondott le a BMW. A legújabb fejlesztéseket egy iX5 modellbe szerelték be.

Nem egészen 100 darab üzemanyagcellás BMW X5 rója tesztköreit

A kevesebb, mint száz hidrogénhajtású BMW modellből álló tesztflotta a világ számos pontján feltűnik majd, különböző célcsoportokkal ismertetve és szerettetve meg a jövőbe mutató hajtáslánc-technológiában rejlő innovációkat. A közvetlen vezetési élmény most első ízben ad lehetőséget az embereknek arra, hogy kézzelfogható benyomást szerezzenek a BMW iX5 Hydrogen kvalitásairól.

Az aktuális X5-re épül a hidrogénes modell

Az aktuális BMW X5 műszaki alapjaira fejlesztett BMW iX5 Hydrogen koncepcióautót először 2019-ben, a Frankfurti Nemzetközi Autószalonon mutatta be a bajor prémiumgyártó. Két évvel később, a 2021-es autószalonon a modell kezdeti prototípusai már flottajárművekként szállították az autószalon vendégeit.
Hirdetés
A Münchenben működő Kutatási és Innovációs Központ kísérleti üzemében állítják elő a tesztflotta rendkívül hatékony üzemanyagcella-technológiáját, amely BMW iX5 Hydrogen egyik központi eleme. A mérnökök persze speciális hidrogénkomponenseket is kifejlesztettek az új technológia számára. Ilyen többek között a turbinával dolgozó nagysebességű kompresszor és a nagyfeszültségű hűtővízszivattyú Az autó üzemanyagcelláit viszont a Toyotával való együttműködés eredményei. A két vállalat évek óta ápolja partnerségét, amelynek égisze alatt 2013 óta vállvetve dolgoznak az üzemanyagcellára épülő hajtáslánc-technológia kifejlesztésén és finomhangolásán. Az üzemanyagcella-rendszerek gyártása két fő lépésből áll: az egyes üzemanyagcellákat előbb kötegekbe rendezik, amelyek aztán az összes többi alkatrésszel együtt alkotják az üzemanyagcella-rendszereket.

Münchenben szerelik össze az üzemanyagcellás rendszereket

Az üzemanyagcellák kötegekbe rendezése teljes mértékben automatizált folyamat. Miután az egyes alkatrészeket megvizsgálták, hogy nem sérültek-e meg, a kötegeket gépi erővel, öttonnányi nyomóerővel nyomják össze egy közös házba. Ezt a házat a BMW Landshutban működő üzemének könnyűfémöntödéje állítja elő, speciális homoköntési eljárással.
Utóbbi során az olvadt alumíniumot egy gyantával kevert, sűrített homokból készült formába öntik. Ezt az eljárási folyamatot kifejezetten ehhez a kisszériás járműhöz fejlesztették ki. A nyomólemez – amelynek feladata, hogy hidrogént és oxigént szállítson az üzemanyagcella-kötegekbe – öntött műanyag alkatrészekből és könnyűfém-öntvényekből készül ugyanabban a létesítményben. A nyomólemez gáz- és vízzáró tömítést képez az üzemanyagcella-kötegek háza körül. Az üzemanyagcella-kötegek végső összeszerelésének része a feszültségvizsgálat, valamint az egyes cellákon belüli kémiai reakció átfogó tesztelése is. Az üzemanyagcella-rendszer különböző alkatrészeit végül az összeszerelő fázisban építik össze.

401 lóerős a hidrogénes X5

Itt olyan további alkatrészek kerülnek a helyükre, mint például a kompresszor, az anód és a katód, a nagyfeszültségű hűtővízszivattyú és a kábelköteg. A lemezek alatt a BMW eDrive hajtáslánc-technológia legkorszerűbb, ötödik generációs elektromos motorja, váltója és vezérlőelektronikája nagyteljesítményű akkumulátorral dolgozik együtt, 401 lóerő maximális rendszerteljesítményt kínálva Az energiaforrásként szolgáló hidrogént két darab, egyenként 700 bar nyomású, szénszál-erősítésű műanyagból készült tartály tárolja a BMW iX5 Hydrogen fedélzetén. A két tartály együtt mintegy 6 kilogramm hidrogén tárolására képes, amellyel a modell 504 kilométer megtételére képes (WLTP norma szerint). A hidrogéntartályok újratöltése ráadásul csak három-négy percet vesz igénybe, amely azt jelenti, hogy a BMW iX5 Hydrogen még a hosszabbra nyúló utazások alkalmával is képes a BMW által fémjelzett, hamisítatlan vezetési élményt nyújtani, az utazás során csupán néhány gyors megállóval.

504 kilométer a hatótávolsága


Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?