Megszületett az első törésteszt az Euro NCAP új, 2020-as rendszerével
Miként arról már tavasszal
beszámoltunk, 23 év után megújult az Euro NCAP félátfedéses frontális ütköztetési szabványa, az idei teszteket azonban eddig még a régi szerint végezték. Most publikálták az első új rendszeres teszt eredményét. Egyszerre vizsgázott az új rendszer és a vadonatúj, negyedik generációs Toyota Yaris.
Az új Toyota Yaris az első, egyelőre egyetlen modell, ami már az új szabvány szerinti eredménnyel rendelkezik, rögtön 5 csillagossal
Az új Yaris így az első, egyelőre az egyetlen személyautó, amelyet már az új, 2020-as protokoll szerint teszteltek. A legfontosabb változás, hogy szigorodtak a félátfedéses frontális ütközéses vizsgálat körülményei. Ha 50 km/órával haladunk, hajlamosak vagyunk biztonságban érezni magunkat, pedig ha ilyenkor egy hasonló sebességgel, szemből érkező jármű áttér a sávunkba (mert például a forgalmat nem megfelelően felmérve előzni szeretne), azonnal abban a baleseti szituációban találjuk magunkat, amely a statisztikák szerint a legtöbb halálesetet, illetve súlyos sérülést idézi elő Európa útjain.
Nem csak oldalsó függönylégzsákokat kap a Yaris, az első utasok közé is leereszkedik egy fejlégzsák
Ehhez a riasztó jelenséghez igazodva az Euro NCAP átdolgozta 1997 óta változatlan formában alkalmazott félátfedéses töréstesztjét: az új norma szerint nem álló akadálynak vezetik neki a vizsgálandó gépkocsit, hanem egy olyan 1,4 tonnás, deformálódó tömbnek, amely 50 km/óra sebességgel száguld a hasonló sebességgel mozgó, tesztelt jármű irányába. Az így kapott eredmények alapján sokkal pontosabban jósolható meg az autó viselkedése valós vészhelyzetben. Még életszerűbbé teszi a tesztet, hogy az akadály nem homogén szerkezetű: kívülről befelé haladva progresszívan egyre merevebbé válik, pontosan úgy, mint egy gyűrődőzónákkal kialakított, modern személyautó.
A Yaris előző generációi (2005-ben, 2011-ben és 2017-ben) rendre maximális ötcsillagos eredménnyel zárták a félátfedéses frontális ütköztetést is magában foglaló töréspróbát, így a vadonatúj modellel szemben is magasak voltak az elvárások. Az autó alapját adó TNGA padlólemez kiemelkedő szerkezeti szilárdságának fényében az nem volt kérdés, hogy a 2020-as modell minden elődjénél biztonságosabb, azt azonban nem lehetett előre tudni, hogy ezzel hol helyezkedik majd el a modell az új skálán. Most már tudjuk: legfelül. Annak ellenére, hogy minden eddiginél nagyobb próbatételt kellett kiállnia a karosszériának, a Yaris hatékonyan védelmezte felnőtt utasait. És ami az eddigi vizsgálatokon nem derülhetett ki: a kis Toyota csekély tömegének és gondosan kialakított gyűrődőzónáinak köszönhetően nem súlyosbítja a vele ütköző másik autó utasainak a helyzetét.
Minden tekintetben biztos védelmet ad az új Yaris, jelentősen fejlődött a gyalogosok védelme is
Ami a korábbi szabványból változatlan formában megörökölt további vizsgálatokat (frontális ütközés nem deformálódó akadállyal, oldalirányú ütközés fallal, illetve oszloppal) illeti, a Yaris az elvárásoknak megfelelően látványosan felülmúlta elődeinek teljesítményét, beleértve az ostorcsapás nyaksérülés elleni védelmet is, nem is volt kérdés, hogy az autó megérdemelte a maximális ötcsillagos minősítést.
Ehhez a sikerhez egy további fontos újdonság is hozzájárult: a Toyota Yaris az első olyan autó a világon, amely – innovatív középső légzsákjának köszönhetően – hatékonyan védelmezi elöl ülő utasait az olyan helyzetekben, amikor a Yaris tőlük távolabb eső oldalának csapódik neki egy jármű. Igaz, ma már ugyanilyet kínál a Honda Jazz is, illetve ilyet hoz az új Hyundai Tucson is.
Oldalütközésnél jól látható hatalmas védelmet ad a középső fejlégzsák
A Yaris a többi vizsgált biztonsági területen is kivétel nélkül felülmúlta közvetlen elődjét. Az ülésmagasítón helyet foglaló vagy gyermekülésbe szíjazott gyermekek frontális és oldalirányú ütközés esetén egyaránt kiemelkedő védelmet élveznek. Jelentősen javult a gyalogosok gázolás elleni védelme, részben az orr, a motorház és a szélvédőkeret lágyabb, megbocsátóbb kialakításának, részben a gyalogosokat és kerékpárosokat felismerő, fejlett vészfékező rendszer kiváló teljesítményének köszönhetően. Ugyanez a helyzet a modern vezetőtámogató elektronikus segédrendszerek hatékonyságával – sőt, ezen a két vizsgálati területen évekre visszamenőleg soha nem teljesített ilyen jól egyetlen városi kisautó sem.
Majd meg kellene nézni 12-15-évesen mi lesz majd belőle egy ütközésnél.
Por-se.
Aztán miért?
A 10-15 éve 5 csillagos verdák most is masszívan biztonságosak (minusz amit a rozsdásodás gyengít a merevségen, persze csak amelyiknél ez probléma). Az megvan amikor a használt Modust lökték neki a 900-as volvónak? http://egzostive.com/toresbiztonsag-modus-vs-940/
Semmi sem szemlélteti jobban hogy mennyit fejlődött az autóipar 20 év alatt…
Tök jó, hogy elkezdtünk olyan autókat gyártani, amiből alig lehet kilátni (vagyis sokkal nehezebb a baleseteket megelőzni), cserébe mivel beleraknak egy csomó biztonsági extrát rányomhatják az 5 csillagos plecsnit.
Ezek a kis gyöszök egy ráfutásos balesetnél halálosak a hátul ülőkre nézve.
A 2T+ tömegű SUV szörnyetegekkel szemben pedig semmi esélyük … semelyik irányból 🙁