Már összecsukva is tisztességes a magassága, kinyitva közel 100 méter magas, nem is a Mercedes gyárban készült
A legtöbb esetben rendesen elkerülnek bennünket a haszonjárműves történések, de általában a Mercedes tesz azért, hogy ezt a különleges világot is láthassuk.
A Sprinter külföldi menetpróbája után
itthon is vezettük a friss és ropogós teherautót, ám az újdonsággal kapcsolatban nem a gyári példányok a legérdekesebbek.
Ludwigsfeldében jártunk, ahol a Sprinter gyártás egy része folyik.
Ide a Mercedes legközelebbi partnerei 34 demóautót hoztak el nekünk 9 különbözÅ‘ szektorból, hogy láthassuk annak egy nagyon kis százalékát, valójában mire is használják az ügyfelek a 3,5 tonnától 5,5 tonnás teherbÃrásig terjedÅ‘ új haszonjárművet.
Mindkettő azonos állomáson jár, a Sprinterek 80%-át be sem fejezik Ludwigsfeldében
Sokat fejlÅ‘dött a gyártósor, külsÅ‘ váz segÃti a dolgozókat, virtuális valóság és önjáró robotautók mellett
Első körben érdemes néhány szót ejteni a ludwigsfeldei gyártósorról, ami
1965-ben az IFA gyáraként nyitotta meg kapuit.
Az ismert teherautó már frissÃtett gyártása folyt itt, majd a Mercedes kezébe került és a népszerű Vario teherautó mellett készült itt autóbusz és személyautó is, például a Viano, de már a Sprinter elÅ‘zÅ‘ generációjának egy része is. Karosszériaüzem, fényezÅ‘, összeszerelÅ‘-üzem mellett több fejlesztÅ‘ épület is található a telepen, de a legérdekesebb dolgok leginkább az összeszereléskor történnek. Már csak azért is, mert az itt készülÅ‘ Sprinterek csupán 20%-a hagyja el úgy a gyártósort, hogy kulcsrakész, forgalomban is részt vehet. Ez is csak egyetlen verzió ezen a telepen, a duplafülkés nyitottplatós. A több mint 400 méter hosszú üzemépületet oda-vissza járják meg az autók, amik az elsÅ‘ emeleten érkeznek meg a fényezőüzembÅ‘l. Érdekesség, hogy összesen kettÅ‘ robot vesz részt a gyártásban és mindkettÅ‘ a szélvédÅ‘ beragasztását intézi milliméter pontossággal, minden más állomáson emberek dolgoznak és kézi szerszámokkal helyezik be az alkatrészeket.
Az egyik legnépszerűbb változat az elsőkerekes fülke hátsó rész nélkül, ez csak egy segédkeret rajta a mozgatáshoz
Van, hogy a szállÃtáshoz kettÅ‘t össze is kötnek. Ha már szállÃtás, ilyen tréler is készülhet belÅ‘le, állÃtólag B-s jogsival még vezethetÅ‘ is
A ludwigsfeldei gyártósor alapos modernizáláson ment keresztül az elmúlt években. Az autókhoz tartozó alkatrészeket külön keretekre szortÃrozzák, azokat pedig önjáró kocsik szállÃtják az adott munkaállomásokhoz. Nagy a tisztaság és fÅ‘ként a hely, az elÅ‘bb emlÃtett megoldással lecserélték a korábbi igen nagy konténereket, amikben a beszerelésre váró alkatrészeket tárolták az állomásoknál, most csak az a konkrét alkatrész vár a beszerelésre, ami bele is kerül az autóba. Különleges megoldással találkozhattunk a kezelési útmutatók szortÃrozásánál. Egy U-alakú polcrendszeren pihenÅ‘ több ezer más nyelvű könyvecske között megtalálni a kellÅ‘ darabot roppant idÅ‘igényes, de nem a Sprinter gyártásánál.
Virtuális valóság szemüveg segÃt megtalálni a szükséges füzeteket, az állomáson dolgozó tűpontosan látja a szemüvegen keresztül, melyik polcra kell nyúlnia.
Gyártástechnológiailag már bevett szokás az RFID azonosÃtási forma, ami leginkább olyan, mint az összes bevásárlóközpontban. Ez olyan, mint amikor a mágneskapukon áthaladva pontosan tudja, milyen termékeket hoztunk ki az áruházból, ugyanÃgy működik a Sprinter legutolsó állomása is, csak épp a beszerelt alkatrészeket figyeli, ha az adott autóhoz tartozó valamelyik alkatrész mégis bent maradt volna az épületben, azonnal jelez. Egyre inkább terjednek a dolgozókat segÃtÅ‘ munkaeszközök is, mint az
exoskeletonnak nevezett segédkeret, ami lényegében a fontos végtagokat támasztja szerelés közben. Ennek több fajtája létezik az egészen apró, ujjbegy támasztól a teljes testes vázig, amiben akár le is ülhet a delikvens. Ludwigsfeldében egyelÅ‘re csak ajánlott ezek használata és a munkások úgy 20%-a él vele csupán. Látva, hogy mennyire megkönnyÃti a munkát, én biztos nem utasÃtanám el.
Népszerű a lakóautó szegmens, sokszor a fülke is egyedi, az alváz pedig összkerekes, emelt hasmagasságú is lehet
A food truck alapok nem Ludwigsfeldében készülnek, ezek is olyan belsőt kaphatnak, amit a vevő igényel
Hogy mi történik a termelés maradék 80%-ával, miért nem fejezik be őket és hogyan is néznek ki a Sprinterek, amikor elhagyják a gyártósort? Ez itt az érdekes része, ugyanis a Sprintergyártás minden egyes állomása testreszabható, teljesen egyedi igények alapján készülhetnek el az autók. Ennek ellenére vannak különböző változatok, amiket a Mercedes sorozatban gyárt. Van olyan, amit
tractor head-nek neveznek, ez lényegében csak a fülkét jelenti, meg persze a motort, elsÅ‘kerékhajtást és a fÅ‘ kezelÅ‘szerveket, hátrafelé nyitott, vagyis lehet rá épÃteni bármit. Hátsókerekes alvázból is van ugyanilyen, de ott legtöbbször még a fülke sem kerül rá, ezeket jellemzÅ‘en lakóautó gyártásokra használják fel a megrendelÅ‘k. Ez annyira csupasz, hogy még az ülés helyére is csak egy kis fa szék kerül a szállÃtás megkönnyÃtése végett, erre már egyedi fülkét is épÃt az aktuális partner. Végtelen lehetÅ‘ségeket nyit ez a kiszolgáló cégek felé, a kiállÃtott 34 autó, amit megtekinthettünk csak egy nagyon kis töredéke annak, ahány arcát képes mutatni a Sprinter.
34 példát láthattunk arra, mi lehet a SprinterbÅ‘l, balra a személyszállÃtók, hátul az épÃtkezésben segÃtÅ‘k, jobbra pedig a teherszállÃtók láthatóak, van amelyikben még ágy is helyet kapott
Az elsÅ‘kerékhajtású fülke legnagyobb elÅ‘nye, hogy mögé egészen alacsony padlós felépÃtmény is kerülhet, vagy éppen autószállÃtó tréler, majdnem 100 méter magas összecsukható daru, vagy egyszerű kiszállÃtóautóként egy jól rendszerezhetÅ‘ doboz. A Mercedes közeli partnerei között jelentÅ‘s a személyszállÃtó cégek jelenléte, a Mercedes-Benz Minibus Gmbh City 75 nevű alacsonypadlós városi buszát az Év Városi Autóbuszának is választották. Kidolgozása, helykÃnálata valóban meghozza az ember kedvét egy kis buszozáshoz, mozgássérült feljárót is alkalmaztak rajta. A kerekesszékesek mozgatását külön cég is képviselte, akik nem csak Sprintert, de Vitót, sÅ‘t, eVitót is hoztak. Ezen a ponton érdemes külön hangsúlyt fektetni az elektromos személy- és kisáruszállÃtásra, ugyanis a kiállÃtott autók között meglepÅ‘en sokban nem volt belsőégésű motor.
A City 75 nevű autóbusz lett a 2019-es Év Városi Autóbusza
Érdekes és praktikus a tolóajtós megoldás, csomagszállÃtáshoz tökéletes
Az eVito és eSprinter felhasználása újabb dimenziókat nyit, fÅ‘ként a belvárosi szállÃtmányozásban a jövÅ‘re való tekintettel.
A helyi emissziómentes közlekedés egyre fontosabbá válik, és erre készülnek is a Mercedes partnerei. Az Arctic Fox névre keresztelt városi áruszállÃtó ráadásul ennek élbÅ‘l az egyik legextrémebb példánya, ugyanis hűtÅ‘kocsiként funkcionál, vagyis teljesen leszigetelték a rakteret és hűtÅ‘berendezés került rá az érintett áruk frissen tartása érdekében. Az amúgy is jelentÅ‘s plusz súlyba nem számÃt bele a hűtÅ‘berendezés energiaellátása, azt ugyanis az eVito saját akkumulátora intézi. Jogosan merülhet fel a kérdés, mire megy egy villanyautó, ha még egy hűtÅ‘t is kell üzemeltetnie? Nos, a Mercedes érintett fejlesztÅ‘részlege ezt élÅ‘ben tesztelte egy Belga kiszállÃtó vállalat flottájában, a teszt alatt átlagosan 50 kiszállÃtást tudtak vele megtenni. Ezek hosszát nem tudni pontosan, de ha a plusz berendezéssel csak a gyári kicsit több mint 400 kilométeres hatótávolság felét hozza, belvárosi kiszállÃtásra Ãgy is tökéletesen alkalmas.
A Mercedes elektromos hajtású teherautói is jó alapként szolgálnak, 400 kilométeres hatótávolságuk már arra is elég, hogy egy hűtőt üzemeltethessenek az akkumulátoráról
A számtalan egyedi megoldás között az épÃtÅ‘ipar, a kisáruszállÃtás, autószállÃtás, lakóautók, food truckok mellett talán a legfontosabb a mentÅ‘autók jelenléte volt. Hazánkban is épp az új Sprinterek állnak szolgálatba folyamatosan, ám a mieink az alap dobozos SprinterbÅ‘l készülnek már Magyarországon. Ludwigsfeldében alvázra épÃtett megoldásokkal találkozhattunk, melyeken a kötelezÅ‘ külsÅ‘ elemek mellett minden egyéb fontos egészségügyi felszerelés helyet kapott a fedélzeten. A sárga mentÅ‘autó felszereléseinek áramellátása külön is érdekes, beépÃtett akkumulátorához egyedi kapcsolótábla tartozik, valamint külsÅ‘ áramforrásról is feltölthetÅ‘, ha pedig szükséges, mindössze négy óra alatt ki tudják cserélni az egész egységet. Elektromos alvázas Sprinter egyelÅ‘re nincs, de ami késik, nem múlik.
Az ezer arcú Sprinterről nem is gondolnánk, mennyi lehetőséget rejt és szolgál bármit, amire csak szükség lehet.
A Mercedes prémium haszonjárművének sokoldalúsága lenyűgöző, ahogy az is, mekkora teret kezd nyerni magának az elektromos hajtás is a szegmensben.
Jelentős az igény a mentőautókra, rohamkocsikra és elsősegélyautókra, a Sprinterből is készül számtalan változat