Melyik kompakt SUV lehet a család kedvence?
Árak, méretek és műszaki adatok - a Renault Kadjar és kihívói
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Új szereplő a piacon a Renault Kadjar, megnéztük hát, hogy miként áll legfőbb konkurenseivel szemben. Kompakt SUV körkép.
Hazánkban a legnépszerűbb szegmens az újautó-eladásoknál az alsó középkategória, azaz a kompakt osztály, s a második helyen állnak a szabadidő-autók. Így bár luxusnak tűnhet egy SUV, könnyű belátni, hogy kelendő, sokakat érintő szegmens itthon, főként kompakt méretben. Ebbe a mezőnybe érkezett nemrégiben a Renault Kadjar, ami persze inkább crossover jelzőt kapott, hiszen az utóbbi kategória alapítójának számító Nissan Qashqai féltestvére. Vajon lesz-e kannibalizáció, vajon a többi versenytárstól szipkázhat-e vevőket a legújabb Renault? Ennek próbáltunk utánajárni.
A Kadjar legfőbb konkurenseként a Qashqai-on túl a Honda CR-V-t, a Hyundai ix35-öst, a Kia Sportage-t, a Peugeot 3008-ast és a Volkswagen Tiguant említi a forgalmazó. Utóbbit viszont 7,7 millió forintos alapárával jobb csípőből kihagyni az összevetésből. Később persze be kell majd látni, a többiek sem sokkal olcsóbbak. Ám aki nem kifejezetten Volkswagen Tiguant akar, az vélhetően nem fogja azt választatni, aki pedig a márkához (bármilyen okból) hű, azt aligha fogja más márka elcsábítani. A többieknél viszont érdekes az összevetés, kiindulópontként a Kadjar újdonságával, a Honda CR-V nevével és kiforrottságával, a Qashqai ugyancsak múltjával, a Hyundai ix35 és a Kia Sportage a koreaiakat övező hírnévvel és persze garanciájával, míg a Peugeot 3008 legjelentősebb árkedvezményével vonzhat vevőket, de természetesen minden szempontból érdemes megnézni, hogy mennyi az annyi.
Méretek
Hosszúság [mm] | Szélesség [mm] | Magasság [mm] | Tengelytáv [mm] | Csomagtér [l] | |
Honda CR-V | 4605 | 1820 | 1685 | 2630 | 589-1669 |
Hyundai ix35 | 4410 | 1820 | 1660 | 2640 | 591-1436 |
Kia Sportage | 4440 | 1855 | 1635 | 2640 | 564-1353 |
Nissan Qashqai | 4380 | 1806 | 1590 | 2646 | 401-1560 |
Peugeot 3008 | 4365 | 1837 | 1630 | 2613 | 432-1245 |
Renault Kadjar | 4449 | 1836 | 1613 | 2646 | 527-1466 |
Méret alapján a Honda CR-V adja a legtöbbet. Bár csomagtér-alapméret szempontjából a Hyundai ix35 (kemény 2 literrel) veri, a Honda különlegessége, hogy hátsó sorában három isofix csatlakozó van, így a nagycsaládosok kedvence lehet. Mielőtt az ennyi biztonsági gyerekülést bekötni szándékozók bezárnák a cikket, fontos megjegyezni, hogy oda sem rakható akármilyen isofixes ülésből három, a szélesség ugyanis korlátozott, korlátozottabb, mint a független üléses egyterűk esetén. Míg a CR-V 4,6 méterével egyértelműen a leghosszabb az összevetésből, a többiek zöme 4,4 méter körül mozog, a Qashqai és a 3008 alulról közelíti azt. Utóbbi is fontos lehet, ha például korlátozott parkolóhellyel kell számolni, de az is igaz, hogy egyedül e két modell nem ad legalább 500 literes csomagteret, igaz, az jellemzően a konkurenseknél is csak a padló alatti rekesszel van meg.
Bár az összes szerepeltetett SUV/crossover elérhető összkerékhajtással is, mi most az eladások zömét kitevő fronthajtású alapdízeleket tettük egymás mellé. A 3008 esetében amúgy is csak a Hybrid4 esetén van négykerékhajtás, az pedig teljesen egyedi modell. Szóval elöl hajtó alapdízelek, a részletek alább.
Hiába a legnagyobb a Honda CR-V, legnagyobb nyomatékú dízelével a legdinamikusabb is. Ennek persze ára van, az összevetés legdrágábbja, gázolajosként 7 149 000 forintos belépőárral. Viszont árát - minden bizonnyal, illetve az eddigi tapasztalatok szerint - e márka tartja a legjobban, s további előny, hogy a CR-V már alapáron is igen jó ellátmányt ad. A dízelmotorhoz már a második, Comfort szint jár, egyebek mellett sebességhatárolós tempomattal, kétzónás automata klímával, fűthető első ülésekkel, Bluetooth kihangosítóval, stop-start rendszerrel, 6 légzsákkal és persze ESP-vel, valamint 17 colos alufelnikkel. Opcióként szerepelhet tolatókamera, a drágább Elegance verzióval első-hátsó parkolóradar, eső- és fényérzékelő, valamint xenonfényszóró is. Ezek persze ma nem különlegességek, mindegyik modellhez elérhetők, s a vevők keze a csomagpolitikával itt van a legjobban megkötve.
Autóipari jelenség, hogy más-más csomagolással, de lényegében azonos műszakiságú autót jelent a Hyundai ix35 és a Kia Sportage, s hasonló, de azért nem ilyen erős rokonság látható a Nissan Qashqai és a Renault Kadjar között. A koreaiak a mezőny legnagyobb, 1,7, míg a francia-japán páros a legkisebb, 1,5 literes motorját adják. Teljesítményre szinte, nyomatékra pontosan egyeznek. A Kadjar/Qashqai páros csak a Honda CR-V-nél nem fürgébb, ellenben a mezőny legszerényebb fogyasztású tagjai. Stop-start rendszert alapáron egyedül a Hyundai/Kia nem ad, felárért van, de a Kiánál például az igencsak vonzó Jubileum szériához nem kérhető az, pedig amúgy minden fontos extra benne van, s években mérve a Kiánál a leghosszabb a garancia. Kilométerben pedig a Hyundai esetén, 5 év alatt bármennyit lehet autózni a gyári jótállás megőrzésével. Ez bizony fontos szempont lehet.
Műszaki
Honda CR-V | Hyundai ix35 | Kia Sportage | Nissan Qashqai | Peugeot 3008 | Renault Kadjar | |
Motor | 1.6 i-DTEC (120 LE) | 1.7 CRDi (115 LE) | 1.7 CRDi (115 LE) | 1.5 dCi (110 LE) | 1.6 HDi (115 LE) | 1.5 dCi (110 LE) |
Hengerűrtartalom (cm3) | 1597 | 1685 | 1685 | 1461 | 1598 | 1461 |
Hengerek/szelepek száma | 4/16 | 4/8 | ||||
Váltófajta/-fokozat | 6/kézi | |||||
Teljesítmény [LE (1/min)] | 120 (4000) | 115 (4000) | 115 (4000) | 110 (4000) | 115 (3600) | 115 (4000) |
Nyomaték [Nm (1/min)] | 300 (2000) | 260 (1250-2750) | 260 (1250-2750) | 260 (1750-2500) | 270 (1750) | 260 (1750) |
Gyorsulás - 0-100 km/h (s) | 11,2 | 12,4 | 12,3 | 11,9 | 12,2 | 11,9 |
Végsebesség (km/h) | 182 | 173 | 173 | 182 | 181 | 173 |
Fogyasztás (vegyes) [l100 km] | 4,4 | 5,2 | 5,2 | 3,8 | 4,2 | 3,8 |
CO2-kibocsátás [g/km] | 115 | 135 | 135 | 99 | 125 | 99 |
Saját tömeg [kg] | 1545 | 1415 | 1490 | 1365 | 1425 | 1380 |
Alapár [millió Ft] | 7,149 (Comfort) | 6,049(Life) | 5,949 (LX) | 5,980 (Visia) | 5,545 (Access) | 6,740 (Zen) |
Általános garancia | 3év/ 100 000 km |
5 év | 7 év/ 150 000 km |
3 év/ 100 000 km |
2 év | 5 év/ 100 000 km |
A viszonylag koros, ám többször frissített Peugeot 3008 legfőbb ütőkártyája a legalacsonyabb ára. Nem is az alappal, hanem a Style szinttel érdemes kalkulálni, ám még azzal is 6 millió forint alatt maradhatunk, ami a többieknél a valósan megvásárolandó ellátmánnyal aligha jöhet össze. Garanciahosszabbítás (módjával) az alapból legrövidebbet adó Peugeot esetén is vásárolható. Kérhető hosszabbítás a Nissannál is, ahol a kétzónás klímás, Bluetooth kihangosítós verzióért már igencsak több mint 6,5 millió forint fizetendő, érdemes a még számos extrát, okoskulcsos nyitást, indítást is adó N-tec verziót kérni 7,27 millióért.
A Renault Kadjar előnye, hogy a jelenlegi belépőt jelentő, dízelmotorral 6,74 milliótól kapható Zen verzió is kétzónás automata klímás (a bevezetési kedvezménynél), Renault kártyás, Bluetooth kihangosítós, minden fontosat megadó, így az 5 év/100 000 kilométer garanciás Renault az ár/méret/ellátmány mátrixban jó pozícióba kerülhet. Egyesével is extrázható, de 700 ezer forint felárért az Intens szint nagy csokornyi többletet ad, egyebek mellett automata fényszórót és ablaktörlőt, holttérfigyelőt, parkolóasszisztenst, első-hátsó radarokat és elektrokróm tükröt, valamint R-Link navigációt és tolatókamerát is - így az összevetés egyik legjobban felszerelt tagja lesz a méretben kisebb Nissan Qashqai mellett.
Összkerékhajtás is kéne? Az alapmotorokhoz az bizony nincs, milliós tételekkel lesz drágább a konfiguráció, ha miatta nagyobb motort választunk. Hát az automata váltó elérhető? A Renault Kadjar esetén van duplakuplungos egység, csak a drágább, Intens kivitelhez, húzós, 650 000 forintos felárral. A Peugeot 3008-nál pedig a robotizált, egykuplungos 2TR robotváltó kérhető - mindössze 200 000 forintos felárral. Utóbbi azonban kifutó verzió, rendelni már a frissebb, 120 lóerős 1.6 BlueHDi-t lehet, amihez 360 000 forint az új EAT6, elektromos vezérlésű, hagyományos automata váltó. Ismét azt látjuk hát, hogy a Peugeot olcsó, a legolcsóbb. A Renault Kadjar pedig friss és jól felszerelt, s szinte ugyanez mondható el a tavaly érkezett Nissan Qashqai-ról is. A koreaiak elsősorban garanciájukkal és árukkal, a Honda pedig a márka japánságával, hírnevével, értéktartásával, valamint a többiekénél egy hajszálnyit jobb helykínálatával vonzhat kuncsaftokat. De SUV, szabadidő-autó vagy épp crossover (hívjuk akárhogy) vásárlása esetén persze ne csak ezen irányok mentén válasszunk! Mindegyik márkát érdemes lehet megnézni. Próbakör kötelező, de mondok jobbat: egy kis matekozás is kell, hogy vajon tényleg megéri-e a dízelmotor felára. Meg persze annak eldöntése, hogy mire is lesz az az autó használva. Városi utakra? Akkor eleve felejtős kellene legyen a gázolajos verzió. Márpedig a szabadidő-autó ma alapvetően városi műfaj, ennek ellenére zömében gázolajosként adják el. Divatcikk, ami persze méretes, sokszor nehéz. Jól jön hozzá a dízelmotor nyomatéka, de zömében sík úton autózva nem feltétlenül szükséges az.
Mit vennék én a Kadjar kategóriájából? Azt a házon belüli konkurenst, amit újonnan már nem kínál a Renault. A Scénic XMOD-ot. A cikk írásakor egyetlen példány kínálkozik belőle a Használtautón. Az egykori fehér tesztautó persze jobban mutatott, de talán majd egyszer egy olyat is ki lehet fogni belőle. Ez a példány kétévesen mintegy 40%-kal olcsóbb új, persze sok szempontból többet adó, de nem független üléses konkurenseinél. Mi a konklúzió? Az új autók bizony drágák, ma már egy alapdízeles, fronthajtású kompakt SUV is mintegy 7 millió forint tisztességesebb ellátmánnyal. Kivételek, akciós darabok, szalonautók persze akadhatnak olcsóbban, miként fiatal használtat is ki lehet fogni jó, illetve jobb áron. A Kadjar esetén utóbbiakra még várni kell, a többiek kapcsán lehet nyomkodni, figyelni a Használtautót.
Sajnálom hogy kikopott az Xmod, örülnék neki ha pár év múlva lenne belőle bővebben használt, mert az értelmetlen felpumpált (SUV) autók nem hoznak lázba…
Mindenesetre már pozitívum, hogy nem a lépcsős-hátút gondolják családinak. Kellett egy kis idő mire rendet tettek a fejekben a Lada korszak óta…
és a cx-3-mal mi újság? szerintem az új cx-3 meg a kaskaj2 , ami külsőre jól néz ki, többi elég gnóm 🙂
Dízelmotorral 8,53 millió forint a legolcsóbb változat a CX-5-ből.
Mazda nem fért a büdzsébe?