Kicsik, de legalább hűtenek: olcsó kisautók klímával

Piaci körkép: klímás kisautók egymillió forintért

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Ezúttal nem állítottunk össze bonyolult keresési feltételeket: benzines kisautókat néztünk egymillió forintért, klímával – ahogyan reméltük, a bőség kosarával szembesültünk.


Ismerve az autóárakat, manapság egymillió forinttal az olcsónak mondható piaci kategóriát jellemezhetjük. Ennyiért már akad itt minden, mint a búcsúban: a nagy puttonyos benzines és dízel kombiktól kezdve a lelakott, valószínűleg tucatnyi nepperkézen átment, valaha szebb napokat látott luxusjárgányokig bezárólag rendkívül színes a paletta, vágyainknak szinte csak a képzelet és a józan ész szab határt. Ennek tudatában nem vittük túlzásba az elméleti igények összeállítását, amikor a Használtautó.hu adatbázisban hétköznapi használatra alkalmas, benzinmotorral szerelt, légkondicionálóval ellátott kisautók után kutattunk. Szándékosan nem szabtunk sem futott kilométer, sem évjárat szerinti korlátozást, mert elsősorban arra voltunk kíváncsiak, hogy ezeknél a paramétereknél milyen szórás jellemzi egymillió forintért a felhozatalt, amit a találatok száma alapján egyébként bőségesnek lehet nevezni. Lévén az ár adott (korábbi szokásunkhoz híven, most is plusz-mínusz 50 ezer forintos ráhagyással dolgoztunk), a könnyebb áttekinthetőség érdekében az autókat márkák szerint, ABC sorrendben tárgyaljuk.

A Chevrolet kínálatból az Aveo jöhet szóba. Átlagban 5-6 éves, 1,2 literes motorral szerelt, ötajtós autókra bukkanni, két légzsákkal, blokkolásgátlóval, szervokormánnyal, elektromos ablakkal, és ráadásként az általunk megjelölt légkondicionálóval, amely természetesen egyzónás és manuális. Egy békéscsabai kereskedésben 1,049 millió forintért várja gazdáját a meghirdetett 2005. májusi, 71 ezer kilométert futott Chevy, még jövő augusztusig érvényes műszakival.
Nagyvonalúbb a Citroën C3 felhozatal. Ugyan karosszériaválasztás ennél a típusnál nem lehetséges, mert csak ötajtósként gyártották, ám a motoroknál háromféle alternatíva is adódott a keresésnél. A kisebb erőforrásokra a közepes SX komfortszint a jellemző, mind az 1,1-es, mind az 1,4-es C3 ezzel az ellátmánnyal került forgalomba, míg a modellpaletta csúcsát megtestesítő, 109 lóerős 1,6-os a jól hangzó Exclusive stafírunggal villant – ebben rangjához méltóan már plüss az ülés, és automata klíma fújja a hűs levegőt. Mindhárom kocsi 2003-as évjárat, az árak pedig fordítottan arányosak az iménti felsoroláshoz képest. A 999 000 forintos, bordó metálfényes C3 1.6 kilométerórája 121 ezret mutat, az 1,4-es kerek egymilliót kóstál 98 ezer kilométerrel, míg az 1,1-es 1,02 millióval a legdrágább, igaz, 82 ezerrel a legkevesebbet is hajtották.

A „kettes” Puntónál ízlés szerint választható az eredeti és a ráncfelvarrás utáni karosszéria. Az előbbiből Mosonmagyaróváron találtunk egy világos metálkék példányt, de úgy tűnik, megérné bevállalni érte az utazást. A 2003. júniusi, 1,2-es alapmotoros (60 LE) autón jövő nyáron jár le a műszaki, a számláló 67 ezer kilométernél tart, és ugyan az Active a beugró komfortszintet jelöli, azért a mindennapi élethez szükséges kellékek megvannak. Erőforrását tekintve azonos gép hajtja a szintén világoskék, de „sminkelt” Puntót, sőt, az Active ellátmány vonatkozásában sincs eltérés, a különbség az évjáratban mutatkozik meg: a nagylámpás, belül új kormányos, Dunaújvárosban hirdetett Fiat első forgalomba helyezése 2004. szeptember, viszont párszáz kilométer híján 100 ezer van benne, és sokkal unalmasabb a belső színvilága. Az árak közel azonosak, az idősebb Punto 999, a fiatalabb pedig 969 ezer forintot kóstál.
Az összeállításból nem hagyható ki a Ford, amely az előző Fiesta-generációval képviselteti magát – két kiszemelt autónk a 2005-ös évjáratokkal fiatalabb, mint az eddigi francia és olasz riválisok. Az 1.3 Comfort a drágább, 1,049 millió forintra tartják, a hirdetés szerint állapota sérülésmentes és megkímélt, de az titok, hogy mennyit futott a fehér színű kocsi – a kormány kopásából ítélve mozgalmasan telhetett az elmúlt hat esztendő. Bő fél évvel idősebb, ám tényként közölt 76 ezer kilométerével őszintébb a metálkék 1.4 Fresh, amely fekete lemezfelnivel szomorkodik a képeken – a standard „garázsban tartott, hölgy tulajdonostól” szöveg azért megvan.

Az avantgárd formákért rajongóknak német és japán típus ajánlható. Az előbbi igazi Mercedes-Benz – már amennyire egy fronthajtásos, miniatürizált kocsi igazi csillagos termék lehet. Az A-osztály a teljes mezőny legöregebbje - hiába, a márkanevet itt kell megfizetni -, és a piros A 160 a maga 177 ezres futásteljesítményével ugyancsak rekorder. Vonzereje, hogy 1 050 000 forintért háromágú csillagot hord az elején, és ez sokak fejét elcsavarhatja – döntéshozás előtt mindenképpen érdemes elolvasni a használói véleményeket. A pécsi illetőségű, szürke színű A 140 hetvenezerrel beljebb van a megtett kilométerek vonatkozásában, teljesítményadója kedvezőbb, és 999 ezres irányárával pont annyival olcsóbb a pirosnál, amennyiből átíratható. A 2006. júniusi Nissan Micra 1.2 Visia Plus valójában 2003-as gyártás (túltárolt példány lehetett), ettől eltekintve figyelemreméltó a különleges hangulatú kis buborékautó: mélykék szín, szép belső, és ha valódi, akkor reálisnak mondható 68 ezer kilométer. 990 ezer forintot szeretnének érte kapni.

Akárcsak a Citroën, az Opel Corsa is három jelölttel került be a válogatásba. A C generációs modellnél (jelenleg a D fut) népszerű volt a belépő 1,0 literes motor – ilyet 2003-as évjárattal találtunk három-, illetve ötajtós karosszériával is, előbbi 70 ezres futással 1,029 millió, utóbbi 78 ezerrel 950 ezer forint. Az 1,2 literes, erősebb motorral valamelyest „dinamikusabb” az Opel, és ez is bőven belefér a keretbe: Debrecenben hirdetnek 989 ezer forintért Comfort kivitelű ötajtóst, 2002. augusztusi évjárattal, 104 ezer kilométerrel.
Újabb francia különítményt képez a Peugeot és a Renault. Az oroszlános márkától a 206-os jöhet szóba, amelynél a normál kivitelek mellett speciális, klímás széria is futott Riviéra néven – ezt 1,1-es és 1,4-es motorral kínálták. Két hasonló autó maradt fenn a szűrőn, mindkettő 2004-es és 120 ezer km körüli a futásteljesítménye, az áraknál pedig az 1,1-es 1,05 milliót, az 1,4-es pedig 980 ezer forintot ér az eladók szerint. A Renault Cliónál hasonló évjárat, valamint 1,2-es és 1,4-es motor a jellemző. Budapesten hirdetnek egy 94 ezret hajtott 1,4-est, 16 szelepes, 100 lovas erőművel, szép állapotban, 990 ezer forintért. 1 029 000 forintért szintén ígéretesnek tűnik azon bordó Clio 1.2 Expression, amely 2005. augusztustól kezdve még csak 41 ezer kilométernél jár.

A VW-csoportos SEAT Ibiza legtöbb példányának fő jellemvonása az 1,4-es, 75 lóerős motor, nekünk is ilyen akadt a horgunkra, 2005. júliusi kiadással, 121 ezer kilométerrel, 999 forintért. A konszern-rokon Skoda sokkal jobban tartja az árát a Fabiával, itt 2002-2003 körül alakulnak az évjáratok, és motorból van jellemzőbb az 1,2-es beugró masina. 999 ezerért éppen ilyen kis blokkos, 2003. novemberi, 110 ezret futott, akciós Best felszerelésű ötajtós várja gazdáját a fővárosban, míg Móron 1,4-es, 2002. márciusi, Elegance kivitelű, metálkék színű Skodát árulnak 98 ezres futással. Ugyan az ABC sorrend miatt a legvégére kerülnének, de következzenek most logikusan a Volkswagenek, konkrétan a Polók, amelyeknél szintén megmutatkozik a jó értéktartás. Már 10 éves (2001. április, ehhez képest csak 107 ezer kilométeren át hajtották…), de még jól tartja magát az a kék 1.4 Comfortline, amely 999 ezer forintért Szegeden található. Ennek ikertestvére a modernebb, kerek lámpás változat (2002. november, 115 ezer kilométerrel), ez vidám sárga színben pompázik, és ugyancsak 999 ezer forintra tartják.

Végezetül egy japán blokk Suzukival és Toyotával. A Suzuki Swift meglepően kiütötte magát, mert a régiek közül a klímások is egymillió alatt, az újak azonban egymillió felett szárnyalnak. Helyettük dömpinget mutat az Ignis, amelynél igazi kuriózum az 1,5 literes motorral szerelt, 4WD hajtáslánccal felvértezett, rikító sárga GS kivitel, 2003. decemberi évjárattal, 83 ezer megtett kilométerrel, rutinosan ezer forinttal egymillió alatt. Akinek a normál Ignis is megteszi, kedvére filézhet, mi egy szintén 2003-as, 80 ezret nyúzott, metálszürke 1.3 GLX mellett landoltunk, 999 000 forintos áron.
A Toyota Yarisnál az első generáció jöhet szóba, és feltűnő módon a kis japán még a Volkswagen Polónál is masszívabban tartja magát. 1,0 és 1,3 literes Linea Sol kiviteleket találtunk, mindkettőt 2000-es kiadással, hasonló árakon. A kisebb motoros futásteljesítménye 93 ezer km, és 995 forintba kerül, míg a „combosabb” Yaris órája 154 ezernél jár, és ennél is a 999 ezres lélektani határ az irányár.

Összegzésképpen elmondható, egymillióval a zsebben messze nem reménytelen olyan elfogadható állaptú kisautót találni, amiben légkondicionáló berendezés fokozza a kényelmet. Amint látható, a paletta nagyon széles, a márkák közötti választás nem okozhat gondot, és igazából nincs komolynak mondható szórás az évjáratokban, de a futásteljesítményekre érdemes odafigyelni.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?