Újabb szín jöhet a közlekedési lámpákra! Te kiigazodnál rajta?

A piros, a sárga és a zöld mellé a fehér lámpa is becsatlakozhat a jövőben egy elmélet szerint

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Szerencsére sikeres tesztek esetén is csak évek múlva juthat el Magyarországra az új, fehér jelzés, ám ez még nem jelenti, hogy nem érdemes tudnod, mit jelent. Mutatjuk, hogy mire való és milyen helyzetekben lenne haszna a fehér jelzőlámpa koncepciójának.

Az új, még csak elméleti szinten felmerült, fehér jelzőlámpa az önvezető autók széleskörű elterjedésekor válhat szükségessé az IFLSience cikke szerint. A legújabb szimulációk ugyanis azt mutatják, hogy az önvezető autók elterjedésével a legnagyobb probléma az emberi tényező képletbe emelése lenne. Ebben segíthetne a fehér jelzés, ami a környező önvezető autók viselkedéséről árulna el információkat a sofőröknek.

Továbbra is a zöld lámpa jelentené a szabad jelzést és a piros szólítana fel a megállásra, ám a fehér jelzés esetén kivételes helyzetekben a piroson is át lehetne hajtani a koncepció szerint.

Az önvezető autók ugyanis rendszerként működnek, kommunikálnak a környező autókkal és a lámpákkal is, így sokkal több információjuk van a környezetükről, mint az átlag sofőröknek, lényegében előre tudják, hogy ki, mikor és merre fog fordulni, melyik másik önvezető autó mikor és kinek lesz útban, és így tovább. Ennek következtében hiába piros a lámpa, ha az önvezető autók tudják, hogy nem fogják keresztezni egymás útját a folyamatban, akkor akár át is hajthatnának a piroson, ezzel csökkentve az utazás idejét és üzemanyag-felhasználását, a dugók enyhítésével javítva a városi közlekedést. Ali Hajbabaie, a kísérlettel kapcsolatos tudományos munka szerzője elmondta: ha csak az autók 30 százaléka önvezető volt a szimulációban, már akkor is 10 százalék feletti mértékben javult a fehér lámpás kereszteződések terheltsége. Ha azonban az önvezető autók közé hús-vér sofőrök kerülnek a forgalomban, akkor ez a folyamat megakadhat, hiszen ők nincsenek benne ebben a bonyolult információs rendszerben, így nem látják megfelelő mértékben előre a "jövőt", és csak a megszokott módszerekkel tudják előre jelezni a szándékaikat a többi (önvezető vagy nem önvezető) közlekedőnek.

Ebben segítene a fehér lámpa, ami egyszerűen annyit jelentene: ha az előtted haladó autót követed, akkor behajthatsz a kereszteződésbe.

Ha nincs önvezető autó előtted, vagy nem arra tartasz, amerre ő azt a hagyományos irányjelzőjével is jelezte, akkor a hagyományos lámpák jelzései maradnának a mérvadóak. Természetesen ilyen fehér lámpát csak azok a kereszteződések kapnának, amelynek jelzőlámpái képesek kommunikálni az önvezető autókkal, illetve bevezetésüknek is fontos feltétele az önvezető járművek arányának számottevő növekedése a területen.

Az elméletet a lehetséges bevezetés előtt valós körülmények közt is tesztelni kell, erre elsőként a különböző kikötőkben és forgalmasabb, önvezető autókkal már most is rendelkező területeken kerülhet sor.

Az új lámpák a tesztüzem során ugyanis valószínűleg csak az önvezető autók esetében hoznának a szimulációval azonos eredményt, itt is az emberi tényező a kérdéses, a sofőröknek ugyanis meg kell tanulniuk a rendszer működését és hozzá kell szokniuk a szabályos használatához. Mivel az elméletet először kísérleti projektként tesztelni kell, és az ezt követő esetleges bevezetés után is csak az önvezető autók elterjedésével érne el Magyarországra, ezért mindez még a távoli jövő zenéje, ám maga a koncepció mindenképp érdekes. Szerintetek lenne értelme így gyorsítani a városok forgalmát?
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?