Ahová megyünk, ott nincs szükség utakra – Fiat 500X
Új turbós motorjával próbáltuk - Fiat 500X 1.3 T4 City Cross
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Az utóbbi idők egyik legnagyobb meglepetése volt a friss 500X marketing kampánya. Az örökzöld Vissza a jövőbe tematikára húzták fel, de az 500X sokkal inkább a jelen harcosa, pláne vadonatúj turbómotorjával.
Talán a frissített Fiat 500X reklámvideóját néztem meg legtöbbször az utóbbi időben, számomra bármelyik SuperBowl-os reklámvideónál megkapóbb. Naná, kedvenc filmemhez nyúltak és nem voltak épp felületesek, Doki, vagyis Christopher Lloyd személyesen irányította benne a forgalmat.
A trilógia örökzöld, jó eséllyel még a mai egészen fiatal korosztály is hallott róla, az idősebbek pláne, akárcsak a Fiat 500-ról.
A városi crossover idén frissült, külsőre minimálisan változott, épp csak annyira, mint a kisautó, hogy karakteréből még véletlenül se veszítsen. A front rész meghatározó újításai a teljesen ledes fényszórók és az alattuk mindig világító ledes nappali menetfények. Mivel a forgalmazó tesztparkjában még nem szerepel az új turbómotoros 500X, a Duna Autótól kaptunk egy City Cross külső csomagos modellt a próbakör erejéig, ennek leginkább lökhárítói másak, kicsit magasabbra húzottak és jókora, ebben az esetben félig fényezett koptatóelemet láthatunk elöl-hátul.
A selyemfényű ezüst elemeket bátran használták, mind a négy kilincs is ilyen, ami remekül passzol az Itália kék metál fényezéssel.
Hátul a lámpák szintén frissek, akárcsak az 500-ason és az izgalmas 124 Spideren, középre fényezett elemet kaptak, így a két lámpatest tulajdonképpen egy-egy gyűrű.A stílusos olasz crossovert főként azok választják, akik amúgy is 500-ast használtak, be vannak oltva a márka szeretetével, de a család bővülésével valami alkalmasabbra van szükségük. Nekik fontos, hogy ne csak a külső, hanem a belső is tükrözze a múltidéző kétajtós modellt, így a műszerfal és az ülések is nagyon hasonlóak. Előbbit jókora, a karosszéria színére fényezett elem teszi izgalmassá alapáron, utóbbit pedig a félbőr kárpitozás, ami az egyik legnépszerűbb, mivel ez az egyetlen világos árnyalat. A szövethuzatú ülések hosszú távon otthonosabbak, a rombuszmintás varrással jól is mutatnak, tartásuk kielégítő, az utazási komfortra egyébként egyik sorban sem lehet panasz. Ahogy az anyaghasználat is rengeteget javult a korábbi modellekhez, de még a Tipóhoz képest is.
Az ajtókárpitok fölső része ugyanabból a puhított műanyagból készült, mint a műszerfal teteje, így az összhang remek.
A bőrözött elemek tapintása kellemes, az összeszerelés szintén példás. Az 500X feltűnően merev, mivel padlólemez-testvére valódi terepjárónak készült, az olasz városi crossover is alaposan örökölt a Renegade masszavitásából.A friss 500X-szel persze már találkoztunk, ám a változtatás legfontosabb elemét egészen eddig nem tudtuk kipróbálni, ez pedig az új 1,3 literes turbómotor. Az új Firefly motorcsalád kisebbik tagját már próbálhattuk, a 999 köbcentis turbóst akkor kézi váltóval teszteltük, a nagyobbik testvér viszont csak automatával, pontosabban hatfokozatú duplakuplungossal érhető el. Az új motorok moduláris felépítésűek, az ezres 999 köbcentis, az 1,3-as pedig 1332, vagyis pont 333 köbcentivel nagyobb. Az új turbómotorokat már az európai ízlés szerint fejlesztették, a dél-amerikai piacon ugyanezek hengerenként két szeleppel, szívóként érhetőek el, Észak-Amerikában és nálunk már hengerenként négy szeleppel és turbóval.
Az új 1,3-as, tesztünk alanya mindenképp pozitív a piacon, mivel négyhengeres.
Teljesítménye 150 lóerő, és ellentétben a Jeepnél elérhető erősebb verziókkal, a Fiatnál nem kérhető hozzá összkerékhajtás; aki 4x4-es Fiat 500X-et szeretne, az a 2,0 literes dízellel választhatja.Az új motor meglepően fürgén mozgatja a városi crossovert, járása kiegyensúlyozott és hangja is visszafogott, épp ezért alig vesszük észre, hogy felszalad a sebességmérő. Elinduláskor kissé tétova a duplakuplungos váltó és ha nem nyomjuk túlzottan a gázpedált, nem is hagyja fölöslegesen forogni a motort, hamar fölkapcsolgat. Sportosabb stílus mellett kellőképpen engedi forogni, és villámgyorsan, szinte észrevehetetlenül vált terhelésen is.
Az új motor kellemes karakter és jó párosítás az 500X-hez, kellett már egy nyomatékosabb turbós is az ezres mellé.
A Duna Autónál ez és az 1,6-os szívó a népszerű modellek, és bár épp frissen jelent meg a piacon, már az új turbósból is adtak át ügyfélautókat.Menetteljesítménye talán még több is annál, mint amire a piacnak szüksége lenne, az persze mindenképp jó pont, hogy magasságából adódóan sem billegős, tempós kanyarvételkor is egykedvűen tapad az úton, a biztonságérzet remek. A hazai utak nem kedveznek a nagy felniknek, tesztautónk 17-colosainál nagyobbat is lehet kérni, ám én inkább a kisebb felé húznék, ha még komfortosabb végeredményre vágynék. Az Euro 6d károsanyag-kibocsátási normák miatt alapáras a stop-start elektronika, valamint az aktív sávelhagyás-gátló és a táblafelismerő rendszer is. Tempomat és lejtőn elindulást segítő rendszer is jár, felárért pedig aktív ütközéselkerülő is kérhető.
Szintén nem kell felárat fizetni a 7 colos érintőképernyővel vezérelhető Uconnect rendszerért, amin így alapáras a mobiltelefon tükrözési lehetőség,
valamint a bluetooth kihangosítás, navigációt lehet kérni hozzá pluszban. A friss 500X már 5 millió forint alatt elérhető igencsak gazdag alapellátmánnyal, a nagyobbik turbómotorért minimum 1,5 millióval kell többet fizetni és csak a City Crosshoz érhető el. A tesztautó tekintetében extraként beválogatott LED csomag és Business csomag árát elengedik, de új rendelés esetén is megvan a lehetőség egyéni árak kalkulálására, meg persze a kötelező alkudozásra. A friss 500X sokkal komolyabb autó annál, mint amilyennek elsőre gondolnánk, méltón trónol az 500 család tetején, családi autóként pedig a tulajdonosok szíve csücskében.
Kár hogy itthon nem kerítettek neki nagy felhajtást, pedig tök jól sikerült a reklámja:
https://www.youtube.com/watch?v=yCuBSRfuHoc