Alap Fabia, vagy fullos Sandero? Melyik mit ad?

Árharc: Dacia Sandero vs. Skoda Fabia

A nagyra nőtt, akár családi használatra is alkalmas kisautók mintapéldája az új, negyedik Skoda Fabia és a tavaly érkezett harmadik generációs Dacia Sandero is. Vajon mit tudnak felmutatni egymás ellen?

Ahol a Fabia kínálata kezdődik, ott a Dacia Sanderóé - legalábbis a nem Stepway változaté - már véget is ér, ugyanis a Fabia kedvezményes alapárú és már korrekt felszereltségű Go szériája 5 298 990 forint (és ebből most már nincs is a bevezetéskor még létező kedvezmény), a Sandero pedig bár 4 389 000 forintról indul, Comfort csúcsverziójával és a már turbós, ráadásul gyári LPG-s motorjával 5 289 000 forintba kerül, tehát hajszálnyit olcsóbb. Lássuk, melyik mit ad a nagyon hasonló összegért!
Dacia Sandero vs. Skoda Fabia - méretek
Hosszúság [mm]Szélesség [mm]Magasság [mm]Tengelytáv [mm]Csomagtér [l]
Dacia Sandero4088184814992604328-1108
Skoda Fabia4108178014592564380-1190
Hirdetés
Méretben minimális az eltérés a két "kisautó" között, azaz mindketten túlnyúlnak a 4 méteren, nagyjából 4,1 méteresek, de a Fabia 2 centivel hosszabb. A Sandero ugyanakkor jelentősebben, 6,8 centivel szélesebb, sőt tengelytávja is nagyobb 4 centiméterrel. Bár a kívülről nagyobb méretek a Sandero belterében nem egyértelműen köszönnek vissza, de kisautós mércével mindkettő tágas. Csomagtérből a Fabia ad nagyobbat, 380 literes értékével a kisautók körében rekorder, de a kategóriaelsőség a Skodától kvázi elvárás. Igazából hiába a Sandero nagyobb külső szélessége és tengelytávja, a Fabia ügyesebb helyhasznosító, beltere, ha csak hajszálnyit is, de tágasabb. Jobb a belső szélesség, egy hajszálnyit hosszabbak az ülések, és a hátsó lábtér is jelentősebb.
Dacia Sandero vs. Skoda Fabia - belső méretek
Dacia SanderoSkoda Fabia
Belső szélesség elöl (mm)14101460
Belső szélesség hátul (mm)14001420
Belmagasság elöl (mm)925-1000920-1010
Belmagasság hátul (mm)940970
Hátsó lábtér 180 cm-es sofőr mögött (mm)225230
Ülőlap hossza elöl (mm)520530
Ülőlap hossza hátul (mm)455460
Csomagtér maximális szélessége (mm)10001230
Csomagtér szélessége a kerékdobok között (mm)10001010
Csomagtér magassága (mm)540-920550-800
Csomagtér hossza (mm)670690
Csomagtér hossza üléshajtással (mm)14301410
Raktérnyílás szélessége (mm)9301070
Raktérnyílás magassága (mm)670840
Hirdetés
Míg az utasterek helykínálata kapcsán nincsenek szignifikáns különbségek, perdöntő lehet, hogy 5,3 millióért a Fabia csakis szívó benzines, de Atkinson ciklussal takarékoskodó alapmotorját adja, míg a Sandero már turbós "csúcsverzióját". Mindkettő 1,0 literes, háromhengeres, sőt még köbcentire is egyeznek. Teljesítményükben még nem is drasztikus a különbség: a Fabia 80 lóerőt ad, a turbós Sandero benzinnel hajtva 90, a hozzá alapáras LPG-vel azonban már 100 pacit, nyomatékban már jelentős a különbség. A Skoda motorja 3700-as fordulattól ad 93 newtonmétert, a Dacia turbósa benzinesként 2100-tól 160, LPG-vel már 2000-től 170 Nm-t.

LPG-vel nem csak élénkebb, a hatósági áras benzin elengedésével olcsóbb üzemű is lesz a Dacia. Ha piaci áron tankoljuk, akkor 100 kilométerenként nagyjából 500 forinttal, 20%-kal olcsóbban autózhatunk a Daciával.

Ráadásul nem csak olcsóbban, élénkebben is mozog a Sandero, 100-as sprintje 4 másodperccel jobb, ahogyan 100 km/óra feletti élénksége is, de meg kell hagyni, erejéhez mérten - rövid váltóáttételezésének köszönhetően - a hazai menetpróbán vezetett alap Fabia is meglepően korrekt volt. Apró megjegyzés, hogy bár most már váltóból egységesen ötfokozatút adnak, a Dacia nemrégiben "váltott" a hatos kiosztásról, raktárról talán még megcsíphető azzal is, ami további jó pont nála.
Dacia Sandero Tce 100 LPG Comfort vs. Skoda Fabia 1.0 MPI Go - műszaki adatok
Dacia Sandero TCe 100 LPGSkoda Fabia 1.0 MPI Go
Emissziós normaEuro6
Hengerűrtartalom [cm3]999
Hengerek/szelepek száma3/12
Teljesítmény [LE (1/min)]90 (4800-5000) LPG: 100 (4600-5000)80 (6300)
Nyomaték [Nm (1/min)]160 (2100-3750) LPG: 170 (2000-3500)93 (3700-3900)
Váltófajta/-fokozatkézi/5
Gyorsulás 0-100 km/h [s11,515,5
Végsebesség [km/h]179 LPG: 183179
Fogyasztás [l/100 km]5,3-6,0 LPG: 6,9-7,75,0
CO2-kibocsátás [g/km]119-135 LPG: 106-119114-124
Saját tömeg [kg]11071142
Megengedett össztömeg [kg]15781538
Garancia3 év2+2 év (200 000 km)
Alapár [Ft]5 289 0005 298 990
Az alapfelszereltségek kapcsán elmondható, hogy hiába csak az alap Fabia jön ki a fullos Sandero árából, voltaképp mindketten korrekt ellátmányt adnak, hiszen a Fabia Go szériája egy kedvezményes árú, dúsított alapfelszerelésű belépő verzió, a hazai piac elvárásaihoz szabva. Így sok más mellett van benne manuális légkondi, 4 hangszórós, MP3-lejátszós rádió, városi koccanásgátló (Front Assist), sávtartó (Lane Assist), visszagurulásgátló és fáradtságfigyelő szenzor is, de még a tempomat és a bőr multikormány is benne van. Kerekei 15 colosak, 185/65 R15 abroncsokkal, légzsákból pedig 9-et kap, a hátsó oldallufi és a sofőr térdlégzsákja is alapáras hozzá. Nem hiányzik a Bluetooth telefonkapcsolat és a LED fényszóró sem, így tényleg minden fontos megtalálható benne.
Hirdetés
A Comfort szintű Sandero nevének megfelelően inkább a kényelmi elemekre összpontosít. Azok kivétel nélkül szerepelnek, de biztonsági felszereltsége szerényebb, mint a Fabiának. Kerekei alapáron szintúgy 185/65 R15 abroncsos acélok. Fényszórója csak tompítottjával LED-es, légzsákból csak 6 lapul benne, koccanásgátlója és sávtartója sincs, de a multifunkciós bőrkormány, a sebességhatároló és a tempomat, az elektromos és fűthető tükör és a távirányítós központi zár, valamint a 4 elektromos ablak belőle sem hiányzik, igaz a kábelhiány miatt jelenleg hátsó elektromos ablakok helyett 35 ezer forintos árkedvezményt kap. Vannak továbbá többletek is, például a Sandero a Comfort szinten már adja a Fabia esetén 113 030 forintért mért tolatóradart és a vezetékes telefontükrözésre képes, 8 colos érintőkijelzős, ugyancsak 4 hangszórós infotaiment rendszert, míg a telefontükrözés a Skodánál ugyancsak opciós. Ha ez nem lenne elég, a Dacia olcsóbban kínálja az extrákat, akár olyat is, ami az alap Fabiához nem is elérhető. Például náluk a holttérfigyelő, az első-hátsó parkolóradar és a tolatókamera egyben 150 000 forintos tétel, míg a Fabia Go esetén csak az első-hátsó radar és a tolatókamera 370 840 forintba kerül, holttérfigyelő pedig hozzá még nem kapható. Említhetőek persze olyan tételek is, amelyek csak a Fabia esetén vannak meg: például panorámatető 330 990 forintért, emelt és erősített futómű 76 200-ért, parkolóasszisztens (első-hátsó radarral, de kamera nélkül) 381 000 forintért. Az is elmondható továbbá, hogy bár a Skoda presztízse mára érezhetően magasabb, mint a Daciáé, az alap Fabiában inkább érezzük magunkat bázis autóban, mint a már műszerfalán is szövetbetétes Comfort Sanderóban. De persze az is, hogy ha feljebb lépünk, akkor a Fabiához sokkal több extra, akár négyhengeres motor is elérhető, igaz vételárban akár kétszeres szorzó is adódhat a "fullos" Sanderóhoz mérten. Érv lehet még az egyik és a másik modell mellett, hogy a Dacia garanciája alapból 3 évre szól csak, felárért azonban akár 5 évre toldható. A Skoda a 2 év gyártói mellé márkaszervizes karbantartással +2 év (200 000 km) hosszabbítást ad. És persze az is, hogy a Sandero töréstesztje csak 2, míg a Fabiáé 5 csillagos. Ez még akkor is jelentős különbség, ha a legjelentősebb lemaradást a gyalogosok védelme és a vezetést támogató rendszerek kapcsán mutatta a Dacia, ami kapcsán egyébként előny, hogy jelenleg 6-8 hónapos szállítással elérhető, míg a Fabiára több mint egy évet kell várni. Ez ugyanúgy elfogadandó, ahogyan az is, hogy 5,3 millióért egy kisautóból is csak alapot kaphatunk, hiszen a fullextrás Sandero is leginkább egy alap kisautónak nevezhető, abból viszont teljesen korrekt, ahogyan az alap Fabia is, csak másként. Utóbbi masszívabb, a Sandero pedig jobban motorizált, LPG-rendszerével pedig így is olcsóbb üzemű lehet. Mindenki eldöntheti, hogy neki mi a fontosabb, a kommentek között pedig jöhetnek a voksok és a további érvek az egyik és a másik mellett!
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2022.05.03. at 13:18
    Permalink

    A szokásos (adac) csomagtartó méret tesz eredmény pedig:

    Fabia csomagtartó fedélig 310 liter, a tetőig 355 liter.
    Sandero csomagtartó fedélig 320 liter, a tetőig 440 liter.

  • 2022.05.03. at 19:54
    Permalink

    Minden generációval egyre inkább közelebb került a Polo-hoz a Fabia. S sajnos ezzel arányosan vesztett vonzerejéből, ami valójában soha nem abból adódott, hogy olcsó volt, hanem abból, hogy olcsón egy menő kisautó volt. Egészen nosztalgikus ránézni az ajánlóban felhozott régi 2-es Fabiáról szóló cikkekre, azt szégyen nélkül oda lehetett rakni egy kortárs Clio vagy Swift mellé – ennek már csak a Dacia jutott mint vetélytárs (s az én értelmezésem szerint azzal szemben is csúnyán alulmarad).

Vélemény, hozzászólás?