Álomautó, amiből mi még nem kapunk
Mesés, de elérhetetlen a Volvo V60 Plug-in Hybrid
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Hiába duplázták meg nemrégiben a Volvo V60 Plug-in Hybrid gyártási kapacitását, hazai megjelenésére 2-3 év múlva számíthatunk csupán. Kár érte!
Konnektorból teletöltött akkumulátorokkal mindössze 1,8 liternyi gázolajjal is megtehet 100 kilométert, igaz, ehhez ki kell aknázni az 50 kilométeres
elektromos hatótávot is
Balra a 2011-ben megjelent, jobbra a már az idei második félévben készülő 2014-es modellévű verzió
Újdonság persze, hogy az új modellévben az akár fűthető kormánykerékről is kapcsolható lesz a 6 fokozatú automata váltó - ami egyébként a stop-startos hibridben kiegészítő olajpumpával szerelt, ám kit érdekel az, amikor nélküle, illetve eddig is temérdek érdekesség volt a V60 Plug-in Hybrid hajtásláncában. A világ első konnektorból tölthető dízel hibridjében a Volvo jól ismert 2,4 literes, öthengeres turbódízele (az első kerekek hajtására) és 70 lóerős villanymotor (a hátsó kerekek forgatására) dolgozik. Mindezt olyan átgondoltan megépítve, hogy a motorban a csapágyazások erősítettek az átlagosnál sokkal izmosabb indítórendszer miatt. A V60 Plug-in ugyanis azon túl, hogy hagyományos önindítóval is rendelkezik, egy indításkor 144 newtonméternyi nyomatékot adó, amúgy 5-13 kW-tal töltő generátorüzemre is képes, a motorhoz extrém feszes ékszíjjal csatlakoztatott villanymotort is kapott. Ez az - egyébként az akkumulátorhoz hasonlóan vízhűtésű - egység egyrészt extrém finom, vélhetően észrevétlen indítást ad, másrészt a dízelmotor üzemelése közben folyamatosan tölti a csomagtérpadlóba helyezett akkucsomagot, s itt van a nagy turpisság, a V60 ugyanis nem csupán olyan villanyautó, ami akkumulátorainak lemerülése után tovább tud menni gázolajjal, hanem dízelmotorjával fel is tudja tölteni akkumulátorait.
Összkerékhajtású, de mindössze 137 mm hasmagasságú
Alapvetően három üzemmódja van, ezek a középkonzolról gombnyomásra kapcsolhatók. A Hybrid alapbeállításként funkcionál, optimális üzemanyag-fogyasztást céloz, igyekszik minél többet árammal hajtani. A Pure csakis a villanymotorokat használja, 125 km/óráig életképes és persze csakis megfelelő akkumulátortöltés, valamint fagypont feletti hőmérséklet esetén. A Power mindent bevet - ebben érhető el a 6,1 másodperces gyorsítás a dízelmotor 215 lóerejével és 440 Newtonméterével, valamint a villanymotor 70 lóerejével és 200 Newtonméterével. Az elektromos hajtás ezen üzemmódban is csak 150 km/órás tempóig él, a villanymotorok felette a túlpörgéstől való megóvás érdekében lekapcsolódnak. Az alapprogramokon túl még két opció választható: AWD, azaz összkerékhajtás és Save, azaz az akkumulátortöltés megtartása, illetve kiegészítő töltése, hogy autópályáról városba érve például villanyautóként funkcionálhasson a V60.
Első és hátsó ülésfűtéssel, opcióként fűthető kormánykerékkel készül, az ősztől kezdődő új modellévben már sportüléseket is kaphat. Sensus digitális műszerfala többféle megjelenítési sémát is kínál
Villanyautóként persze konnektorból töltve is mehet, 50 kilométert, így akár hónapokig is lehet az elektromos klímával szerelt Plug-in Hybriddel üzemanyag-égetés nélkül autózni – ha viszont koros a betöltött gázolaj, a rendszer figyelmeztet, hogy ideje azt elégetni. Az 50 kilométeres emissziómentes hatótávval kalkulálva a 100 kilométerenkénti vegyes fogyasztási érték 1,8 l/100 km, utóbbiból számolva 100 kilométerre 3,6 liternyi gázolaj kell, ha viszont a 900+50 kilométeres (Hybrid + Pure) hatótávot nézzük, 5 literes a vegyes étvágy - mindkettő kimagaslóan jó az üresen is 2 tonnás kombitól.
Méretek | |
Hosszúság x szélesség x magasság [mm] | 4635 x 1899 x 1484 |
Tengelytáv [mm] | 2776 |
Csomagtér [l] | 305-1126 |
Méretei egyetlen kivétellel pontosan azok, amelyeket a nálunk is kapható V60-tól megszokhattunk: poggyásztere mindössze 305 literes, ha nem is feltűnően (a padlószintet 6,7 cm-rel megemelve), de 125 liternyi helyet foglal a csomagtérpadlóba telepített akkumulátor. Utóbbi baleset esetén önmagától lekapcsolódik, 400 V-os kábelei többszörös szigetelésűek, töltési ideje 16 Amperes konnektorból mindössze 3,5 óra.
Akár 1,8 tonnás utánfutót is húzhat
A hosszútávú utazóautónak is tökéletes, ugyanakkor városi emissziómentes üzemre is képes V60 Plug-in Hybrid alapára Európa nyugati felén (ahol már árulják) kevéssel 65 ezer euró alatti, azaz mintegy 19 millió forint. Nem olcsó, de ellátmánya gazdag – a V60 kínálatából nagyjából a leggazdagabb Summum szinthez hasonló, a komoly sofőrsegédeket, mint például a távolságtartós tempomatot felárért kell megvenni hozzá. Kedvező, hogy az Euro NCAP szerint ez a legbiztonságosabb villanyautó, s az is, hogy ráfutásgátló, sávelhagyásra figyelmeztetés, s gyakorlatilag minden mai sofőrsegéd megkapható hozzá, ahogyan teljes extrakínálata is prémiumos. Számunkra – még 2-3 évig - nem csak ára miatt marad álomautó, egyelőre a fizetőképes kereslet sem fogja megkapni a hazai szalonokból, Nyugat-Európa ugyanis felszippantja az elkövetkezendő évek konnektoros Volvóit.
D6 AWD | |
Motor | dízel |
Hengerűrtartalom [cm3] | 2400 |
Hengerek/szelepek száma | 5/20 |
Váltófajta/-fokozat | automata/6 |
Teljesítmény [LE (1/min)] | 215 (4000) |
Nyomaték [Nm (1/min)] | 440 (1500-3000) |
Villanymotor teljesítménye [LE] | 70 |
Villanymotor nyomatéka [Nm] | 200 |
Gyorsulás 0-100 km/h | 6,1* |
Végsebesség [km/h] | 230 (AWD: 150) |
Kombinált fogyasztás [l/100 km] | 1,8 |
CO2-kibocsátás [g/km] | 48 |
Saját tömeg [kg] | 2058 |
Megengedett össztömeg [kg] | 2505 |
* Power
Nyilván az 1.8as fogyasztához valamilyen ingyenes áramforrás kell, aktívház otthon vagy konnetoros parkoló a munkahelyen.
Akinek van 20 millűja egy új középkat volvo kombira ekkora cs.tartóval aznnak ez sem lehet gond, ha nem néztek be valamit a svédek…
Spec én sokkal értelmesebbnek gondolnám ezt a hajtűásláncot az XC60 kasztnijában.
Igen, számunkra sem egyértelmű, a gyártó 1,8 literes fogyasztást ír – nyilván az elektromos, 50 kilométeres hatótávval kombinálva. Ugyanakkor a 45 literes gázolajtartállyal 900 kilométeres hatótávot említ, ami pedig 5 literes fogyasztásnak felel meg.
Az 50 kilométeres emissziómentes hatótávval kalkulálva a 100 kilométerenkénti vegyes fogyasztási érték 1,8 l/100 km, utóbbiból számolva 100 kilométerre 3,6 liternyi gázolaj kell, ha viszont a 900+50 kilométeres (Hybrid + Pure) hatótávot nézzük, 5 literes a vegyes étvágy − mindkettő kimagaslóan jó az üresen is 2 tonnás kombitól.
A fogyasztás számítással gondok vannak, nálam nem jön ki az 5 literes “vegyes étvágy”.
3,6-ból miként lesz 5 literes fogyasztás, ha elektromos hajtást is használunk?
19millió forint? Muhahahaa… Kizárt, hogy lesz olyan madár itthon akire ezt rá tudják lőcsölni annyiért? 😀