13 500 Peugeot emblémás G-osztály született a nyolcvanas években
Ahogy egyre több autógyártó esetében, úgy a Peugeot palettáján is látványosan eluralkodtak a szabadidő-autók. Mindenféle méretben, hiszen a
2008 mellett ott van a
3008 és az
5008 is. Természetesen nem a francia márka találta fel a spanyolviaszt, tehát nem ők gyártották az első igazi szabadidő-autót, de érdemes kutakodni kicsit a múltjában, mert a korai nyolcvanas években egy olyan típust terveztek, amely tagadhatatlanul ihletforrásként szolgálhatott a SUV-ok születéséhez.
Az 504 kombi alapjain készült az első Peugeot szabadidő-autó
Nem ez volt persze az első alkalom, hogy a Peugeot új ösvényeket keresett. Már a múlt évszázad elején próbálkoztak valamiféle terepjáró megalkotásával. Ugyanis elég volt egy kiadós eső ahhoz, hogy eltűnjön a különbség az országút és a leküzdhetetlen terep között. A Peugeot egy francia gépészmérnök (Adolphe Kégresse) találmányának segítségével alkotott egy lánctalpas járművet.
A húszas években építették kísérleti járművüket, ám a Peugeot-Kégresse túlságosan nagy kompromisszumot követelt a mindennapi használatban, így nem lett belőle tömeggyártmány.
A vállalat mérnökei aztán a hetvenes években felfigyeltek egy kis francia vállalkozás meglepő újítására. Henry Dangel egy évtizeddel korábban a De Tomaso Mangouste sportautó megalkotójaként szerzett hírnevet magának, ám képzett gépész- és villamosmérnökként figyelme egyre inkább az összkerékhajtási rendszerek felé irányult. Dangel olcsó és egyszerű, de hatékony – és főleg rugalmasan adaptálható – terepjáró konstrukciót tervezett, amely elnyerte a Peugeot döntéshozóinak a tetszését. A két vállalat együttműködése 1976-ban, az akkor már kiforrott és igen népszerű Peugeot 504 átalakításával kezdődött. Ennek kombi változatából készítették el lényegében a világ egyik első önhordó karosszériás, emelt hasmagasságú, összkerékhajtású személygépkocsiját. Magyarán egy korabeli szabadidő-autót.
Megelőzte korát a Dangel Peugeot
Lehet, ha ezt 10 évvel később csinálják, akkor most a Peugeot nevét emlegetnénk a SUV szülőanyjaként. Ám a Dangel-féle 4x4-es kombik (az 504 és a Peugeot 505) azonban jócskán megelőzték a korukat, ezért koncepciójuk nem fogta meg a vásárlóközönséget. Így csak néhány ezer darab készült az autókból. Ezek kisebb részét motorsport célokra rendelték meg, illetve a Dangel készítette fel a Párizs-Dakar ralikon induló Peugeot versenyautókat. Többségük a harmadik világbeli francia külképviseletekhez került, ahol arra használták őket, amire valók voltak, így kevés példány maradt fenn jó állapotban.
Valóban jól boldogult terepen
Az együttműködés azonban nem ért véget, a Dangel kulcsszerepet játszott a 205 T16 rali versenyautó megvalósulásában, később pedig a márka haszonjárművei, illetve az azokra épülő családi és lakóautók számára fejlesztett összkerékhajtási rendszereket. Ennek talán legjobb példája a 2009-től gyártott Peugeot Partner 4x4. Szintén Dangel-innováció a Trek 2WD rendszer, amely megőrizte az emelt futómű előnyét, ám összkerékhajtás helyett az elsőkerék-hajtásba integrált, részlegesen önzáró differenciálművel gondoskodott arról, hogy poros, saras úton is célba érhessen az autó vezetője.
Haszonjárműből kialakított egyterű és hobbiterepjáró egyszerre
Viszont egy érdekes kis mellékvágányról még nem beszéltem, bár tény, hogy ez már egy komoly terepjáróról szól. Méghozzá a Mercedes G-osztályról. Amiből bizony akadnak Peugeot emblémás változatok. Történt ugyanis, hogy a francia hadsereg az 1960-as évek végén úgy döntött, hogy nyugdíjba küldi 10 ezer Jeep terepjáróját.
A pótlásukra a Mercedes-Benzzel kötöttek megállapodást méghozzá úgy, hogy a gyártás folyamatait megosztották. Tehát a Mercedes adta a fő darabokat, a Peugeot pedig elvégezte a végső összeszerelést, belerakta az 504-ből származó motorokat, a 604-ből érkezett váltót, és még a fényezést is magára vállalta.
Ezek után persze Peugeot emblémát biggyesztettek az autó orrára, ami azért így is jól felismerhetően G-osztály maradt. Az első kísérleti példányokat 1978-ban tesztelték Algériában, benzin és dízelmotorokkal egyaránt. Először 15 ezer darabot rendeltek, ám a hadsereg létszámának csökkentésével végül 13 500-ra redukálódótt a megrendelt autók száma 1981-ben. Készült ugyan néhány polgári változat is, de ezek eltűntek a történelem süllyesztőjében.
Készült néhány darab polgári változat is
Később, az 504-es idején még szokatlan, emelt hasú kombi az ezredforduló környékén már divatba jött, így a Peugeot is újra elővette a koncepciót. Először a legkisebb méretosztályban, a 2000-es évek derekán megépült az emelt Peugeot 206 Escapade kombi, majd néhány évvel később érkezett a hasonló 207 SW Outdoor. Létezett még Cross 207 és 307 Cross is, ám ezeket csak Kínában forgalmazták. Ekkor azonban már világszerte tombolt a SUV-láz, a Peugeot pedig előrukkolt a Peugeot 4007 és 4008 típusokkal, ám ezeket még nem saját házon belül fejlesztették. Viszont a 2008, a 3008 és az 5008 már ízig-vérig PSA termék, és mostanra mindegyik részlegesen, vagy teljesen villamosított hajtáslánccal is rendelhető. Ezzel hosszú távon biztosíthatják a divatos kategória fennmaradását.
A 206 Escapade felénk kevésbé ismert