Csalási lehetőség az eredetiségvizsgán

Mennyit ér az eredetiségvizsgálat?

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A címben feltett kérdésre a válasz röviden talán lehetne annyi, hogy igazából semennyit, mivel a problémás autókat nem biztos, hogy ki tudja szűrni.

Az eredetiségvizsgáló rendszer bírálata előtt időben egy kicsit vissza kell menni. A 90-es évek második felében a magas autólopások miatt vezették be a kötelező eredetiségvizsgálatot. Ennek hatására valóban csökkent a lopott autók forgalomba hozatala, ám az idők folyamán az ebből élők szépen kitapasztalták a kiskapukat. Igaz ehhez kellett az is, hogy a jogszabályok is puhuljanak az évek során.
1997-ben öt vállalkozás épített ki egy komoly, országos rendszert, mely jól is működött 2009 végéig. 2010 januárjától viszont változott a jogszabály, az addigi fővállalkozókat kiszorították a piacról, és azóta ezt a feladatot a Nemzeti Közlekedési Hatóság látja el.
Az elmúlt tíz évben egyébként több jogszabály is változott – felpuhult a kezdeti szigorú szabályzás. A legnagyobb hiba, hogy a származás ellenőrzését nem teszi kötelezővé az Európai Unión belülről érkezett magánimportnál. És ez bizony luk a szitán, melyet ki is használnak az ügyeskedők.
Bár nem akarunk tippet adni, de a legegyszerűbb módja a klónozásnak, hogy mondjuk Németországból, egy autókölcsönző cégtől hoznak be egy nagy értékű autót Magyarországra, azt hamis adás-vételi papírokkal és törzskönyvvel levizsgáztatják. Szabályosan kifizetik a kötelező dolgokat, majd az autót visszaviszik Németországba. A rendszer nem dobja ki, hogy az autó lopott lenne, hiszen nem is az, mivel a járgány időre visszakerül az autókölcsönzőhöz. Itthon pedig lesz egy teljesen legálisan, eredetiségvizsgálat nélkül forgalomba helyezett magas listaárú autó - legalábbis papíron. Kötnek rá biztosítást, majd egy idő után bejelentik, hogy az autót ellopták. A biztosító pedig fizet.
Szerencsére ebben változás várható, mivel ez az Unió más országaiban is probléma, hogy nincs egy egységes rendszer, melyben nyomon lehetne követni az autók nemzetközi tulajdonosváltásait.
De térjünk vissza az eredeti témához, hogy mennyit is ér az eredetiségvizsgálat jelenleg? A Nemzeti Közlekedési Hatóság szerint az évi 400 ezer vizsgálatból mindössze egy-kettőről derül ki utóbb, hogy az autóval probléma van, illetve volt. De tény, hogy annak az egy-két autónak az új tulajdonosa bizony fejfájással ébredhet pár hónapig. Nem kell búcsút intenie autójának értékétől, ha a négykerekűt elkobozzák, a nyomozás lezárása után a naiv ügyfél akár pénzéhez is juthat. Az eredetiségvizsgáló cégeknek ugyanis kötelező biztosítást kötniük. Hogy milyet, az már a vizsgáló cégre van bízva, erre a jogszabály nem tér ki. De ha az autó értékét a biztosító nem is fizeti ki, mert a biztosítást mondjuk nem akkora összegre kötötték, elvileg a különbözetet a vizsgálatot végző állomásnak kell kifizetnie.
Fontos viszont tudni, hogy az eredetiségvizsgálatnál azt nem nézik, hogy az adott jármű színe, belső kárpitja stimmel-e. Ha valaki biztosra akar menni, az a vásárlás előtt keresse fel valamely márkaszervizt, ott ugyanis az alváz- és motorszám alapján minden adatot meg tudnak neki mondani – nem csak azt, hogy az autó valóban az aktuális konfigurációjában hagyta-e el a gyárat, hanem, hogy mikor, milyen kilométerállásnál, milyen javításokat végeztek azon. Így aztán joggal tehető fel a kérdés: van értelme a hatósági eredetiségvizsgálatnak? A válasz nyilvánvalóan nem lehet egyértelmű nem, ugyanis azt azért mindenképp el kell ismerni, hogy a gyári rendszerek csak addig látnak rá egy autóra, ameddig az kötelező szervizekbe jár. Az viszont kétségtelenül javukra írható, hogy ők biztosan tudják milyen volt az adott alvázszámú autó eredetileg, ugyanakkor egy módosításokat tartalmazó autó eredete is lehet tiszta. És azt se felejtsük el, hogy annak ellenére, hogy van rés az eredetiségvizsgálat pajzsán, azért az autólopások száma radikálisan visszaesett a 90-es években tapasztalthoz képest.
Megtörtént eset
Cikkünk ötletét egy valós történet adta: egy gyanútlan kuncsaft még 2010. december végén vásárolt egy nagy értékű BMW-t. Mielőtt kifizette volna, az előző tulajdonossal eredetiségvizsgálatra vitte. Ott mindent rendben is találtak.
Az autót megvásárolta, átíratta, majd 2011. január elején kopogtattak nála a rendőrök, hogy az autó lopott. Le is foglalták. Mint utóbb kiderült, az autót még 2010. augusztusában lopták el Bécsben, de már előtte ezzel az alváz és motorszámmal levámolták, levizsgáztatták Magyarországon. Az első hazai tulajdonos sem tudott a dologról.
Hipotézisünk tehát nem alaptalan: évente egy-két ilyen eset előfordul, melyben utóbb kiderül, hogy az autóval nem stimmelnek a dolgok. Ilyenkor viszont az eredetiségvizsgáló cég állja a cechet - illetve a biztosító fizet.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.31. at 12:17
    Permalink

    Nagyon szép ez az írás! A probléma nem az ereedetiség vizsgálat fontosságában van, hanem abban a horibilis összegben rejlik, amit ki kell fizetni érte egy mindössze 20 percet igénybe vevő vizsgálatért!
    A Magyar bürokráciát jellemzi, hogy míg Hollandiában (Pl.) egy átírás (tulajdonos váltás) ugyan annyiba kerül egy Ferrarinál mint egy Fiat Pandánál, 9 /kilenc/ (!!!!!) euró, addig Magyarországon a legolcsóbb tétel 18 ft/ cm!!!
    Igaz, az adó már drágább! De ez már más dolog!

    A magyar embereknek azért esik nehezükre az eredetiség vizsgálat, mert általában előlre időpontot kell kérni (nem mindenhol), és ki kell mondani, hogy 1 hét alatt szinte lehetetlen minden hivatalos dolgot egy használt autó vásárlásnál lebonyolítani! Nekem szerencsém volt!
    Már előlre tudtam, melyik autót akarom megvenni és már előlre kéthéttel tudtam az átírásra időpontot kérni a helyi okmányirodába! Az erdetíségi vizsgán pedig nem kellett időpontot kérnem, mert nbem volt épp akkor ott senki és mivel személyesen mentem be időpontra, ott és akkor meg csinálták!
    Talán, ha (egy rendőr szavaival élve) Magyarország nem a hivatali pénzlehúzások országa lenne, (és mégsincs pénz soha semmire) akkor olajozottabban menne minden és nem lenne probléma egy autó “legalizálása”!

    Attila
    Nagyjából ez a véleményem!

  • 2017.10.31. at 12:17
    Permalink

    Az eredetvizsgán mióta csinálnak karosszéria tesztet?Gondolom szóltak hogy találtak rajta törésnyomokat, mert lusta voltál egy szervizben 10 ezerért átnézetettni az autót.Amúgy hogy sikerült a vételtől elállnod?A tulajjal együtt vitted eredetvizsgára, vagy már az adásvételi után?Mert ha megvan az adásvételi már veszett fejsze nyele, hiszen te aláírtad hogy az autót megtekintetted és megtekintet állapotát elfogadtad.A volt tulaj meg simán mondhatta volna hogy ne tudott a törésekről, ami igaz is lehetett volna…

  • 2017.10.31. at 12:17
    Permalink

    Én csak pozitívan tudok róla nyilatkozni. Amikor vásárolni akartam egy autót a magam és a családom részére, de az eredetvizsgán kiderült, hogy az autó nem jó, és össze vissza volt törve. Szerintem ez egy jó dolog. Lehet, hogy buktam 18.500 Ft-ot. de nem 3 milliót.

  • 2017.10.31. at 12:17
    Permalink

    Sok értelmetlen helyzet alakult ki az eredetvizsgálatokkal kapcsolatban. Ilyen pl. az is, amikor egy 25 éves, nagy hengerűrtartalmú autón vagyok köteles elvégeztetni, aminek a vételára közelít az eredetiségvizsgálat díjához. Ez már a lónak a másik oldala, a lenyúlás kategóriája. Ilyen esetekben már totál okafogyott az egész. Ha több milliós fiatal autóról van szó, rendben, de más esetben?

  • 2017.10.31. at 12:17
    Permalink

    Ez teljesen egyedülálló az egész világon, hogy mennyi buzera van pl. egy motorcserével, vagy átfestéssel.Röhej, hogy kis hazánkban egy szaros használt romadék lepapírozása akár többnapos program és természetesen egy halom pénz.
    Apropo’s Mi újság a sitten? Néhány évvel ezelőtt a hírekben közölték, hogy ezért a tetves eredetvizsgáért felelős cég, valamilyen Eclipse, tagjai a zavarosban halásztak és megbuktak.Oda utalják a pénzünket is?

  • 2017.10.31. at 12:17
    Permalink

    Simán előfordul az olyan is hogy a már törzskönyves több 10 éve Magyarországon levő autót foglalják le az eredetvizsgán, holott minden adat stimmel.
    Nekem munkatársam járt így!
    Sőt az én 1983-as 626-os Mazdám is másfél órát volt benn eredetvizsgán mire meglett minden, mert AF-es volt a motorszáma, és nem tudták hogy most mi van, holott én is törzskönyvesen vettem ahol már ez volt a motorszám….
    AMúgy meg aki sáros autót akar eldani, az megérdemli hogy lebukjon.Én is cseréltem motort 2 kocsimban is, és nem volt kedvem az átiratási , és műszaki tortúrán hivatalossá tenni, így szépen leradíroztam a régi számot, és beütöttem az újat, mert a fémlerakóban szándékoztam már csak a kocsikat leadni, természetesen adásvételi nélkül újra leradírozott motorszámmal.És így is lett :), bár a másikat “TESÓK” vitték el 🙂

Vélemény, hozzászólás?