Csalódást okozott, de kellemeset! SEAT Ateca menetpróba

SEAT Ateca nemzetközi bemutató és menetpróba

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A SEAT első igaz szabadidő-autója a kompakt méretű Ateca. Spanyol fejlesztés, spanyol modellnév - először Spanyolországban vezethettük.


Igazi spanyol autó az Ateca, az pedig épp konszernszintű optimalizálás, hogy Csehországban készül. Ennek ellenére a múlt héten itthon látott példányt is Spanyolországból hozta haza a forgalmazó, most pedig magunk mentünk a spanyolokhoz, hogy kipróbáljuk az Atecát. Ez a márka legújabb megújulásának első modellje. Jó hír, hogy a már többször identitását kereső márka most nagyon úgy néz ki, hogy jó utat talált, pontosabban kapott. Egyelőre nyoma sincs izmosított, agresszív sportváltozatnak, az Ateca a divatos SUV-hullámra ül fel. Praktikus használhatósággal és olyan vonalakkal, hogy emblémacserével Volkswagennek vagy Audinak is elmenne, ellenben náluk értékarányosabb, értsd: olcsóbb lesz.
Ismerős a technika is, az alap az MQB-platform, azaz elöl MacPherson, hátul multilink a futómű, ami egészen megdöbbentő stabilitással viszi. Hogy miként csillapít, azt majd inkább a hazai teszt után taglalnánk. Az viszont már most biztos, hogy a megjelenéséhez képest is meglepően kompakt, mindössze 4,36 méter hosszú SUV hihetetlenül tágas. Hogy a tervezők ügyesen sáfárkodtak a centiméterekkel, azt jelzi, hogy az utastér hosszanti helykínálata egy kategóriával feljebb is megállná a helyét, csomagtere pedig kétkerékhajtás esetén (és a padló alatti rekeszekkel együtt) 510 literes, az összkerekesek csomagtere sem kicsi, 485 literes. A hátsó üléstámlák a csomagtérből távirányítással is dönthetők, a csomagtérajtó pedig lehet elektromos mozgatású, akár láblendítéssel is nyitható. A 4,4 méter alatti SUV-k közül egyértelműen az Ateca adja a legnagyobb csomagteret és jó eséllyel a leghosszabb utasteret is, hátul terpeszkedni lehet, de elöl is jól el lehet férni, az ülések kényelmesek.
SEAT Ateca - méretek
Hosszúság [mm] Szélesség [mm] Magasság [mm] Tengelytáv [mm] Csomagtér [l]
4363 1841 1601;
4Drive: 1611
2638 510;
4Drive: 485
Hirdetés
Ahogyan arról már beszámoltunk, az Ateca 1.0 (115 LE) és 1.4 TSI (150 LE) benzinmotorokkal, 1.6 TDI (115 LE) és 2.0 TDI (150 és 190 LE) dízelekkel kapható. A nemzetközi bemutatóra csak a nagyobb egységeket hozták ki. A vevők zömét a részterhelésekor hengerlekapcsolásra is képes, így a háromhengeres alapgépnél alig nagyobb (vegyes ciklus szerinti) étvágyú 1.4 TSI-hez várják. Már ez is kapható összkerékhajtással és DSG-váltóval, vagy a kettővel együtt is. Mi viszont arra voltunk kíváncsiak, amit venni is fognak: kézi váltóval, fronthajtással próbáltuk. Ez is meglepően kezes volt a hegyi szerpentineken, bőségesen elegendőnek bizonyult városban, ahol viszont pont a hengerlekapcsolás miatt tud fura hangokat adni, induláskor pedig kell egy kis időt engedni az alapáras stop-startnak. Kézi váltója viszont korrekt. Összességében szerethető gép az 1.4 TSI, ami 250 Nm csúcsnyomatékát már 1500 1/perctől hozza, így forgatni sem nagyon kell, hogy menjen, nem mellesleg 8,5 másodperc alatt futható vele a 100-as sprint - ennél csak a 190 lóerős dízel tud jobbat.
SEAT Ateca - benzines kínálat
1.0 TSI 115 LE 1.4 TSI ACT 150 LE 1.4 TSI ACT 150 LE 4Drive
Emissziós norma Euro 6
Hengerűrtartalom [cm3] 999 1395
Hengerek/szelepek száma 3/12 4/16
Váltófajta/-fokozat kézi/6 kézi/6 (DSG/6)*
Teljesítmény [LE (1/min)] 115 (5000-5500) 150 (5000-6000)
Nyomaték [Nm (1/min)] 200 (2000-3500) 250 (1500-3500)
Gyorsulás 0-100 km/h 11,0 8,5 (8,6)* 9,0 (8,9)*
Végsebesség [km/h] 183 201 (198)* 192 (189)*
Fogyasztás - vegyes [l/100 km] 5,2 5,3 (5,4)* 6,2 (6,1)*
CO2-kibocsátás [g/km] 119 124 (125)* 143 (141)*
Saját tömeg [kg] 1280 1359 (1375)* 1460 (1476)*
Megengedett össztömeg [kg] 1830 1900 (1920)* 2000 (2010)*

Mivel az Ateca (4Drive fantázianévvel) összkerékhajtással is kapható, nem maradhatott el a terepképességek prezentálása. Ehhez azonban nem mentünk terepre, a földutas fotók is privát akciók. A SEAT Barcelona kikötőjében épített az Ateca terepképességeit látványosan bemutató tesztpályát. Kapaszkodóképességet, az összkerekesekhez alapáron adott lejtmenetvezérlőt és oldaldőlést egyaránt tapasztalhattunk. Az ötödik generációs Haldex osztómű az ESP segítségével két, akár átlós kerék tapadásakor is elviszi az autót, aminek egyébként egészen komoly, konkrétan 18,7 centis a hasmagassága - az összkerekesek 1 centis emelésével. Terepképességei pedig sokkalta jobbak, mint amiket valaha kihasználnának a vevők. Bezzeg a különféle asszisztenciák sora, például a parkolóasszisztens bizonyára nagy kedvenc lesz. Teljesen lesötétített autóval próbára tehettük a felülnézeti képet is adó kamerarendszert, ami akár abban is segíthet, hogy egy utánfutó akasztópontjához navigáljon. Vicces, a valódi autó számítógépes játékot idéz: simán elvezethető csupán a központi színes kijelzőt nézve. Ám vigyázat, azon apróban azért könnyebb benézni egy-egy akadályt, mint életnagyságban.
SEAT Ateca - dízel kínálat
1.6 TDI 115 LE 2.0 TDI 150 LE 2.0 TDI 150 LE 4Drive 2.0 TDI 190 LE 4Drive
Emissziós norma Euro 6
Hengerűrtartalom [cm3] 1598 1968
Hengerek/szelepek száma 4/16
Váltófajta/-fokozat kézi/6 kézi/6 (DSG/6)* kézi/6 DSG/6
Teljesítmény [LE (1/min)] 115 (3250-4000) 150 (3500-4000) 190 (3500-4000)
Nyomaték [Nm (1/min)] 250 (1500-3250) 340 (1750-3000) 400 (1750-3250)
Gyorsulás 0-100 km/h 11,5 8,5 9 7,5
Végsebesség [km/h] 184 202 (201)* 196 212
Fogyasztás - vegyes [l/100 km] 4,2 4,3 (4,4)* 5,1 5
CO2-kibocsátás [g/km] 111 113 (115)* 129 131
Saját tömeg [kg] 1375 1417 (1446)* 1548 1589
Megengedett össztömeg [kg] 1910 1950 (1970)* 2100 2130


A tereppályán ugyanazt a 190 lóerős csúcsdízelt nyúztuk, amivel aztán közúton is mentünk. Meggyőző volt a 400 Nm nyomatékú gép a hatfokozatú DSG-vel. Gyorsításkor kicsit kemény a hangja, egyenletes tempónál viszont csendes. Az autópályás használhatóságot távolságtartós tempomat, a városit torlódásasszisztens teszi kényelmesebbé, de autópályán is segíthet a sávtartó. Alapáron jár a városi koccanásgátló, szerepelhet holttérfigyelő és parkolóhelyről kitolatáskor hasznos mögöttes forgalomra figyelmeztetés, ami szükség szerinti vészfékezésre is képes. Az SEAT szokása szerint egy spanyol városkáról elnevezett Ateca mindent tud, amit ma a kompakt SUV-szegmensben kell, alapára 5 millió forint alá tolt, de ami még fontosabb: a többi verzió is a konkurenciához igazított, az ellátmány pedig olcsó csomagokkal tehető átlag felettivé. Ezzel az ár/érték arányban jeleskedő pakkal sikerre esélyes az első SEAT SUV, melynek rendelhetősége hamarosan startol, teljes árlistáját pedig július elején ismerhetjük majd meg.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.28. at 04:13
    Permalink

    azt hallottam a crd camon rali dizel autók motorjai eléggé problémásak,nagyon nehéz az izzító gyertyát kicsavarni belőle,könnyen ki is törhet egy darabka a blokkból igaz ez?

  • 2017.10.28. at 04:13
    Permalink

    azt hallottam a CRD camon rali dizek motorra eléggé sok a probléma,2.0 nehezen kivehető izzító gyertya sőt könnyen ki is törik a blokkból egy darab vele,igaz lehet ez?

  • 2017.10.28. at 04:13
    Permalink

    Nekem nagyon bántja a szemem a csupa nagy betűvel írt SEAT márkanév. Tudjuk, hogy “Sociedad Espanola de Automóviles de Turismo”, de egybeolvasva ejtjük a nevét. A Fiat szintén rövidítés, mégsem láttam még csupa nagy betűvel leírva.

    Egyébként ez a márka még fennállása alatt semmi maradandót nem tett le az asztalra, nem gondolnám, hogy a youngtimer-külsejű Atecával bármi is változni fog. Hiszen a legnagyobb baj, hogy az autóvásárlás előtt álló potenciális vevőknek eszébe sem jut a Seat neve, mint alternatíva, és ez a márka eladásain is meglátszik.

Vélemény, hozzászólás?