A kalugai gyártól is szeretne megszabadulni a Volkswagen
Oroszország ukrajnai inváziója rengeteg gazdasági kapcsolat szétszakÃtásához vezetett, ennek egyik nagy áldozata az autóipar. Az autógyártás kifejezetten globális folyamat, Ãgy nem meglepÅ‘, hogy a geopolitikai változások erre is hatással vannak, de a mostanihoz hasonló konfliktus üzletileg irracionálisnak tűnÅ‘ döntések meghozatalát is eredményezte. A Carscoops szerint most a Volkswagen került kellemetlen helyzetbe, bár a Renault-nak is kellett már súlyos veszteséget lenyelnie: mint korábban
Ãrtunk róla (és arról is,
miért), a teljes Lada márkát és gyárát egyetlen rubelért adták el az oroszoknak.
A Volkswagennél más a helyzet: Nyizsnyij Novgorodban a GAZ-zal kötött szerzÅ‘dést a német vállalat, hogy autókat gyártson nekik. Tavaly augusztusban azonban a Volkswagen felmondta a gyártási szerzÅ‘dést, az ukrajnai háború miatt ugyanis - más nyugati vállalatokhoz hasonlóan - meg kÃvánták szakÃtani kapcsolatukat az oroszokkal. Az országba irányuló exportjukat is hamar leállÃtották (szintén hasonlóan más gyártókhoz - azóta az orosz újautó-piac ázsiai márkák modelljeivel telt meg), az oroszországi gyártás leállÃtása azonban nem feltétlenül csak politikai állásfoglalás, hanem a szankciók miatt ellehetetlenülÅ‘ alkatrészáramlás miatt egy elkerülhetetlen döntés is. EttÅ‘l függetlenül a szerzÅ‘désekben foglaltak még kötik a feleket, erre hivatkozva a GAZ meg is támadta a Volkswagen lépését.
A gyártás már leállt, de hogy a vagyon kié lesz, még kérdéses
Azáltal, hogy a Volkswagen már nem gyártat autókat a GAZ-zal (és ezért nem is fizet), az orosz cég működése állÃtásuk szerint veszélybe is került. Ebben lehet is racionalitás, hiszen egy-egy specifikus modell gyártására hosszú távra berendezkedÅ‘, kapacitásait erre a célra lekötÅ‘ cég számára nagy érvágás tud lenni, ha a megrendelÅ‘ hirtelen lemondja az egészet. A Reuters szerint a GAZ ezért keresetet adott be a bÃróságra, 73,7 milliárd forintnyi rubel kártérÃtést követelve. Az orosz bÃróság ezt egyelÅ‘re még nem Ãtélte oda a GAZ-nak, viszont befagyasztotta a Volkswagen oroszországi vagyonát. Ebben benne van a Volkswagen saját orosz gyára is Kalugában, amit tavaly óta szintén szeretnének eladni - a háború kezdete óta azonban az oroszok által nem barátinak tekintett országok cégeinek ilyen jellegű tranzakcióit az orosz állam hagyhatja jóvá. A Volkswagen problémáit tetézi, hogy leányvállalata, a Skoda is szeretne kiszállni az orosz piacról, saját orosz vagyonának értékesÃtése hasonló akadályokba ütközhet.
Fognak még a ruszkik sajnálkozni hogy belekezdtek ebbe az értelmetlen háborúba…
Az autógyártásuk 90%-át eddig nyugati vagy japán/koreai cégeknek köszönhették, most ez is ebek harmincadjára kerül. A Hyundai 200.000 autót gyártott, a Toyota is vagy 100.000 Toyotát és Lexust szerelt össze.
A GAZ közép távon olyan lesz mintha csimpánzokat állÃtanának be a gyári gépsor mellé.
Nem fog ez sokáig Ãgy lenni(amit már1000X kiveséztünk…)
Se a Renault,se a VW,se a Toyota,se a stb. vezetÅ‘sége nem fog ölbe tett kézzel ülni (attól jóval nagyobb haszonlesÅ‘ burzsulyok) hogy jól van akkor kivonultunk az orosz piacról aztán kész… Jó biztos hogy beletelik pár év mire mindegyik (egytÅ‘l egyig) vissza fog gyűrűzni az orosz piacra! Még ha burkoltan is de ott keringenek majd mint a keselyűk és várják hogy mikor csaphassanak le…
Az a helyzet hogy a kretén populista brexiterek pont ezt szajkózták, hogy majd a német autógyárak “becsicskÃtják” Merkelt. Aztán baromira nem az történt, Merkel igazi csapatjátkosként az európai egységet tartotta elsÅ‘dlegesnek. És a backstop / Ãr határ kérdésben inkább kiállt az Ãrek mellett mint az amúgy is ereje teljében lévÅ‘ autóipar kisstÃlű érdekeit nézte volna.
Ne számÃts rá hogy a nyugati (és keleti) országok beáldozzák a stratégiai érdekeiket egy kis aprópénzért. Az inkább az oroszok szokása.
Ráadásul az orosz piac még irrelevánsabb mint a brit, a BMW és a Mercedes kb annyi autót adott el náluk a háború előtt mint pl Belgiumban (picit többet de a nagyságrend hasonló).
A VW-nek kicsit fontosabb volt az orosz piac, de meg lesz nélküle. Ahogy a COCOM listát is mindenki betartotta, és nem az IBM-nek vagy a Compaq-nak volt fájó, hanem nekünk a vasfüggöny mögött.
Felkészülhetnek az oroszok a Mad Max autóparkra, mint amit a kubaiak is próbálnak életben tartani a forradalom óta.
Annyira szánalmas hogy még ahhoz is hülye vagy hogy a saját magad által linkelt cikket megértsd…
Ez nem annyira az Európai mint az amerikai márkák gyengélkedéséről szól.
“Az amerikai cégnek külön gondot okozhat, hogy európai leányvállalatának eladásával mérsékelte globális jelenlétét. A racionalizálásnak éppen az volt az indoka, hogy a cég az amerikai és a kÃnai piacra akar koncentrálni, amelyikbÅ‘l az egyiken éppen visszaszorul.”
Igen, az ázsiai piac sok szempontból hasonló igényeket támaszt mint az Európai, és amikor a GM eladta az Opel/Vauxhall párost közép távon halálra Ãtélte magát a kÃnai piacon, mivel sokáig a kÃnai Buick modellek az Opelek átjelvényezett testvérei voltak.
A Sellantis esetében meg Ãrják, hogy a kÃnai partnere ment csÅ‘dbe.
Az lehet hogy a kÃnaiakra is rátör majd a nemzeti autónacionalizmus, de egyelÅ‘re a teljes társadalom úgy nÅ‘tt fel, hogy az átmaszkozott hosszÃtott Passat meg a Buick jelvényes Insignia volt nekik “az autó” autós életük döntÅ‘ részében.
A másik érdekes gondolat az hogy Å‘k is gÅ‘zerÅ‘vel villamosÃtanak, és aki ebben lemarad az halálra Ãtéli magát. Ebben semmi újdonság nincs, a világ összes fejlett társadalma megindult ezen az úton az EU is ezt teszi és jól is teszi.