Egy márka nagyot szakít a dízelek keresletcsökkenéséből

Mélyponton a dízelek népszerűsége, kapóra jön ez a Toyotának

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Hazánkban és Európában is történelmi mélypontra süllyedt a dízelek kereslete, ugyanakkor egyéb változások is megfigyelhetők az autópiacon.


Miként arról már január végén beszámoltunk, Európában és a hazai piacon is nagyon régen nem látott szintre süllyedt a gázolajos motorral hajtott autók eladása, sosem látott szintre nőtt ugyanakkor az alternatív hajtású, hibrid és elektromos modellek kereslete. Ha pedig részletesebben is megnézzük a számokat, kiderül, hogy utóbbi legnagyobb nyertese a Toyota, ami az európai hibrid eladások több mint 70 százalékát adja, hazánkban pedig a hibrid eladások 82 százalékát tudhatja magáénak a Lexusszal.
Míg január végén az összesített európai piacok kapcsán még csak háromnegyedéves adatok álltak rendelkezésre, mostanra az egész (2018-as) évre szólók is megérkeztek. Igaz, nagy különbség nem látható. Akár az európai, akár a hazai piacot nézzük, elmondható, hogy mélyrepülésben vannak a dízelek, hiszen keresletük Európában és hazánkban is rég nem látott szintre süllyedt. Míg az öreg kontinens piacán az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) adatai szerint 2007-től egészen 2015-ig több mint 53 százalékban a gázolajos autókat vásárolták, s olyan egészségtelen extremitások is adódtak, mint például Franciaország 2006-2012 között tapasztalható 70 százalék feletti dízel eladása, a 2015 őszén kirobbant dízelbotrány hatására 2016-tól már láthatóan csökkent a gázolajos modellek dominanciája.
Már az említett 2016-os év is 50 százalék alatti dízelarányt hozott az új autók eladásnál, ám a 2017-es 44 százalékos érték után tavaly még jelentősebb ugrással 36 százalékra esett az összeurópai autóeladásokon belül a gázolajos modellek aránya, ugyanakkor az alternatív hajtású, hibrid és elektromos modellek piacrésze immár 6 százalékos. Bár az utca népe számára a konnektoros modellek a leginkább egyértelműen „alternatívok”, azaz a környezetet kevésbé terhelők, fontos megemlíteni, hogy az eladásokban sokkal jelentősebb súlyt képviselnek a Toyota frappáns kifejezésével öntöltőnek hívott hibridek, melyek több mint 70 százalékát és 4 legnépszerűbb modelljét épp a Toyota adja az európai piac számára.
Hirdetés
A hazai piac talán még érzékenyebben reagált a dízelbotrány és a Nyugat-Európa egy-egy városában (például Hamburgban és Stuttgartban, valamint Párizsban) már megjelent erőteljes emissziós korlátozásokra. Bár az árérzékeny magyar piacon az 50 százalékos arányt sosem érte el a dízeleladások aránya, a 2013-ban adódott 46 százalékos szintről már a dízelbotrány kirobbanása előtt is csökkenni kezdett, tavaly 24 százalékra apadt. Ez azt jelenti, hogy bár a piac egésze 17,5 százalékkal bővült, a dízel autók eladása 13,6 százalékkal, közel 4500 példánnyal apadt.
Közben az alternatív hajtású autók aránya hazánkban is 6 százalékosra nőtt, leginkább a hibrid autók eladásának bővülésével – mely több mint 83 százalékos, ugyanis a tavalyi évben hazánkban 6411 hibrid, s 1300 elektromos autó került regisztrálásra. Nem meglepetés, hogy az első Priust több mint 20 évvel ezelőtt kihozó, s ma már teljes hibrid portfóliót kínáló Toyota-csoport rendelkezik a legnagyobb részesedéssel a hibrid eladásokból, prémiummárkájával, a Lexusszal együtt a hazai hibrid-eladások 81,5 százalékát tudhatta magáénak 4511 darab full hybrid hajtásláncú Toyota és 774 darab Lexus értékesítésével. Természetesen az egyes márkákon belül is a Toyota és a Lexus rendelkezik a legnagyobb hibrid eladással, előbbi eladásaiból 37, utóbbiéból 96 százalékos a városi üzem – mérésekkel is bizonyítottan – mintegy 50 százalékában belső égésű motor használata nélkül közlekedő full hybrid hajtásláncú autók aránya.
Fontos ismét megjegyezni, hogy a gázolajos modellektől való elfordulás nem csak az újautó-eladásoknál látható, a dízelek aránya a hazai használtautó-importban is csökken, míg 2013-ban az importált használt autók kétharmada gázolajos volt, tavaly már csupán 46 százalékuk, miközben a hibridek aránya a használtan regisztrált autók körében immár ötezer példány (3%) fölé emelkedett. A dízelek csökkenő keresletéről beszédes adattal szolgál a legnagyobb használtautó kereső oldal, a Használtautó.hu is. Míg náluk 2012-ben az érdeklődők mintegy kétharmada gázolajos autóra szűrt, tavaly már csupán harmaduk volt rájuk kíváncsi.
A legnépszerűbb hibridek eladásai 2018-ban
Európában Magyarországon
modell példányszám modell példányszám
1. Toyota Yaris 129 105 Toyota C-HR 1 390
2. Toyota C-HR 117 631 Toyota RAV4 1 188
3. Toyota Auris 87 148 Toyota Yaris 933
4. Toyota RAV4 59 378 Toyota Auris 904
5. Kia Niro 34 116 Lexus NX 336
Forrás: Jato, DATAHOUSE

A Toyota dominanciája egyértelmű a hibrid modellek népszerűségi listáján. Európa kedvenc hibridjei a Toyota Yaris, C-HR, Auris Hybrid verziója, hazánkban 1390 példánnyal a C-HR lett az első, 1188–cal a RAV4 a második, míg 930-cal a Yaris a harmadik a tavalyi újautó-eladásoknál. A használtautó-importban a Prius a legkedveltebb hibrid, Plug-in verziója a legnagyobb példányszámban regisztrált zöld rendszámos használt autó címet is bezsebelhette.

Akár a zöld rendszámos (plug-in hybrid) és tisztán elektromos, akár az öntöltő hibridek regisztrációját nézzük, mind rekordszámot értek el tavaly európai összesítés és a hazai adatok szerint is. Utóbbi szükséges is ahhoz, hogy tartható legyen az EU törvényhozói által meghatározott, már 2021-re is 95 gramm/kilométeres értékben maximalizált CO2 emissziós érték, majd a további szigorítások, amelyek egyértelműen csak legalább részint, vagy teljes egészében elektromos hajtásláncokkal lesznek elérhetők. Egyértelműen azon márkáknak kell kevésbé félniük az emissziócsökkentés mikéntjétől, amelyek már ki tudták váltani a dízeleket, a nagy gyártók közül utóbbiban toronymagasan élen jár a Toyota.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2019.02.12. at 12:42
    Permalink

    Az egy dolog hogy külön részlege van a Toyotáűnak arra hogy kimagyarázzon dolgokat, de azért egy picivel több ésszel kellene kopipésztelni….

    Szóval a 6%ban benne van az igazi plugin hibrid és a sok országban helyén kezelt “öntöltős” hibvrid is?

    Mert ha igen, nem árt figyelembe venni hogy a Toyota aránya azért ilyen magas, mert ők kivezették a dízelt és helyette kínálják ezt a megoldást.

    A gond most épp az, hogy a 2015-es 53%-ból 2018-ban hiányzó 20%-nyi részt nem a hibrid vátlotta fel (nem is alkalmas rá), hanem a beparáztatott vevők a kevésbé alkalmas benzinsesekkel pótolták, ami viszont azt jelenti hogy a co2 átlag megint durván emelkedik.

    Míg az európai gyártók többsége valódi villamos üzemben használható, tölthető PHEV-eket árul, ami egy picit más dolog árban is és adóterhekben is.

    • 2019.02.19. at 15:34
      Permalink

      Egyszerűen halálos, hogy több mint 13 évnyi folyamatos ámokfutás és pofára esés után – legalább ennyi ideje van szerencsétlenségemre belebotlani a hihetetlen tehetségtelen hozzászólásaidba – még mindig teljes erővel rohansz a zsákutca lezárt vége felé és arcizom rándulás nélkül viseled hogy újra-meg-újra felkenődsz a zsákutca végén levő betonfalra. LOL! =)

      Csak a móka kedvéért: zőődike, az elavult koromdízeled halott, mindig is az volt, akárhogyan szenvedsz is mint disznó a jégen, ezen nem tudsz változtatni, még akkor se, ha leírod százezredjére, hogy a hihetetlen “okos” belga kreténeknek, meg amúgy minden európainak – csak hát szegények túl hülyék hogy felfogják ezt 🙂 – a 100 éve elavult, totális katasztrófa, tüdő- és mindenféle egyéb rák generátor, kerregő, környezetpusztító koromdízeles szarságok kellenek, és azért mert neked ez kattant be 20 éve és azóta sem sikerült kikattannia. Nem, nem kell a kutyának se, kész vége, főőődet rá! LOL! =)

Vélemény, hozzászólás?