Egyszerű miniautó, klímával, kevésbé olcsón
Kia Picanto 1.0 MPI LX Exclusive teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Szinte a legalapabb, de így a leglogikusabbnak mondható felszereltségében is kipróbáltuk a vadiúj, harmadik generációs Kia Picanto miniautót.
Csak GT Line-ként mondható fickósabbnak a harmadik generációs Kia Picanto, alapból továbbra is egy szerethető, cuki, csajos, városi miniautó
Alapként bizonyít. A hasonló LX felszereltségű Kia Rio kisautó után, ismét nekem jutott a nemes feladat, hogy szinte alapként, a Kia miniautójának karakterére koncentrálva próbálhassam az új Picantót. Már járt nálunk a harmadik generáció, akkor a nagyobb, négyhengeres benzinesével és GT Line csúcsfelszereltségben. Úgy is jópofa, de a GT Line már túl drága egy miniautóhoz. Leírni persze nem kell, a sportos apróságnak is van értelme, vonzereje, mégis sokkal jobban fogyhat puritánabb kivitelben a Kia legkisebb modellje. Most 1,0 literes, háromhengeres motorjával, LX alapfelszereltségben, a 400 000 Ft felárat jelentő Exclusive csomaggal próbáltuk a Picantót. Így már kevesebb a diszkó, bevásárlókocsinak azonban így is tökéletes lehet.
Egy miniautó ma a legolcsóbb megoldás, ha új, kicsi, sallangmentes városi cirkálóra vágyunk. Az A-szegmensben persze kötelező a cuki és fiatalos karakter is, ugyanis ezt nem az apukák és nem is az autóbuzik fogják venni
Az alap, 14 colos dísztárcsákon persze nem feszít olyan szépen, mint a 16-os kerekeken. Oldalról mutatja meg kocka sziluettjét igazán
Mini városi kocka. Sok kritika érte külseje miatt a szintén nemrég bemutatkozó Kia Riót, hiszen annyira belesimult a dél-koreai gyár komoly dizájnvonalába, hogy elvesztette bohókás karakterét. A Picanto szerencsére megmaradt az utcák megmosolyogtató, vidám jelensége, ahogy azt egy miniautótól elvárnánk. Ahogy az elődnél, itt is nagy és széles az orr, tökéletesen megértem a formatervezőket, hogy miért készülhetett el azonnal a morcosabb GT Line. Ha az előd kocka alakját véljük felfedezni benne, az nem véletlen, ugyanis hossza és szélessége nem változott, pedig teljesen új a padlólemez. Ellenben 15 mm-t nyújtózott a tengelytáv és 5 mm-rel lett magasabb. Így egyébként csak 11 centivel magasabb, mint amilyen széles, tehát a súlypont is elég magas.
Becsülendő, hogy már az alapfelszereltséghez is elég gazdag színpaletta érhető el, persze 120 000 Ft felárat jelent a metálfényezés. Bejövős az aprócska szárny a csomagtérajtón
Talán a hovatartozásra próbálnak utalni a hátsó rendszámtábla körülötti csókos szájra emlékeztető műanyag lemezzel, de lehet, hogy ez csak egy üzenet a mögöttünk jövőknek
Ügyes helykihasználás. Egyáltalán nem mondható vidámnak a belső, mindenhol olcsón kongó műanyagot találunk, még az egyébként egész mutatós és jól kézre eső multikormány és a gömbalakúra formázott váltógomb is érdes műanyagból készült. Persze ez egy olcsó miniautó, így is kell hozzáállni. Ügyesen játszottak a milliméterekkel, a lábtér túlzott csökkentése nélkül sikerült a szegmens legnagyobb csomagterét megalkotniuk. Bírom a Kia filozófiájában, hogy mindig elrejtenek valami apró okosságot. Nem kivétel ez alól a Picanto sem, ahol pillanatok alatt eltüntethető és gombnyomásra kipattintható pohártartót rejtettek el a középkonzolban. Egyébként a központi tároló hiperpraktikus, dupla emeletes, 12 V, USB és AUX csatlakozós.
Nem sok vidámságot ad az utastérnek az EX alapfelszereltség. Executive csomaggal megtámogatva lehet a legjobb döntés, úgy legalább számos hasznos kényelmi funkciót adunk a képhez

Szükséges ellátmány. A Kia miniautója alapként kapja az automata fényszórókapcsolást, a fedélzeti komputert és az alapvető sofőrsegédeket is, köztük a kevésbé alapvető visszagurulás-gátlóval. Az Executive opciós csomagnak köszönhetően már manuális klímát, bluetooth kihangosítást, multikormányt és elektromos ablakemelőket is kapott elöl-hátul – ráadásul a sofőré automata, ezek már kevésbé egyértelmű kiegészítők a szegmensben, bár úgy gondolom, mára elvártak. Kívül ráadásul csak így jár a ködfényszóró, tehát van értelme a felárnak, hisz mindent megkapunk, ami a városi használathoz elengedhetetlen.
Egyszerűek a szövetborítású ülések, ezek tényleg csak arra vannak, hogy beleüljünk, oldaltartás már kevés van. A hátsó lábtér passzentos, ahogy a fejtér is
Három kör alkotja a műszerblokkot, becsülendő, hogy minden szériához jár a fogyasztásmérős, abroncsnyomás ellenőrzős, fáradtságjelzős fedélzeti komputer
Alapáron sajnos nem duplapadlós, de kategóriája legnagyobbja az ülésdöntéssel lépcsős, 255 literes, bővítve 1010 literes csomagtér
Zajos háromhengeres. Nem titkolja háromhengerességét, morgós és hangos az 1,0 literes szívómotor. A motor felől nem sok zajszigetelést kapott, ahogy a kerékívek felől is hallani minden kavicsot. A mindössze 67 lóerő városban, ahová szánják, egész jól viszi a kis testet, bár ez kevésbé meglepő, ha a mindössze 860 kilós saját tömegre nézünk. Városon kívül, ahol már kevésbé fontos a jó elindulási hajlam, elég erőtlen, de hosszabb autópályázáshoz kell az igazi bátorság. Ez többek között a Kiától megszokottnál pont egy fokkal lazább 5 sebességes kézi váltónak köszönhető. Szó szerint ordít a hatodik fokozatért, hiszen 130 km/h-nál, majdnem 4000 fordulat/percen forog a motor, illetve abban a főtengely. Egyébként pont kétezres fordulatnál jelenik meg a nyilacska, hogy váltsunk fel. Ilyen használatban is a legtakarékosabb, városban ritkán megy 5 liter fölé az átlagfogyasztás, a tesztátlag temérdek klímázós autópályázás után lett 6,3 liter/100 km.
Puritán a háromhengeres 1,0 literes MPI motor, de legalább szívó, így jó az elindulási hajlam. Jó látni, hogy megtalálták az alap Arial betűtípust
Lazább az 5 fokozatú kézi váltó, mint azt a Kia modelljeiben megszokhattuk, de így is egyértelműen kapcsolható. Hagyományos a kézifék, egy tároló öleli körbe. Pohártartó jutott hátra is
Pazar úttartás. A 14,5 másodperces 0-100 nem egy bajnok idő és sajnos a dinamikus autózás is felejtős az ezres motorral. Mindez elsősorban annak köszönhető, hogy a váltások után keményen visszaejti a fordulatot, csak másodsorban tudható be a hosszú sebességi fokozatoknak. Ráadásul a kuplung ráengedésénél egy nagy rántással is számolni kell. Az alapjárati rezonancia kevesebb, mint amit megszokhattunk egy háromhengerestől, de azért jelen van, főleg hidegindításkor. Ami viszont igazán megvett, az a futómű. Nem sok jót várnánk az aranyos 14 colos kerekektől, de ahogy a Rio, a Picanto is meglepően stabilnak bizonyult. Még a Kakucs-Ringen is vallattuk, élvezet volt vele a körözés, hiszen egyáltalán nem tolta az orrát kigyorsításkor. Persze ez nem egy sportautó, így komoly dőléssel is számolni kell, cserébe finoman visz át az úthibákon, legalábbis két utasig. Miniautós szinten a futóműve több mint jó, pedig egy igen egyszerű, elöl MacPharson, hátul csatolt lengőkaros rendszer van alatta.
Leginkább célszerszámként lehet tekinteni az alap Picantóra, sajnos unalmas a vezethetősége, ellenben futóműve meglepően jó. Autópályatempónál már elég instabil, de nem is oda szánták. A komfortérzet tehát minimális, ahogy azt ára is tükrözi
Az általunk is tesztelt konfiguráció 2 769 000 Ft listaáron, erre jött rá a metálfényezés és a 400 000 forintos Executive csomag. A végösszegünk így 3 289 000 Ft. Ez tipikusan az az összeg, amiért a legtöbben inkább egy nagyobb, praktikusabb, de használt autó mellett döntenek, vagy ha már mindenképp új autó a cél, akkor inkább rámennek a szintén nagyobb Daciákra vagy némi ráfizetéssel egy jó Suzuki Swiftre. Sőt, ennyiért házon belül a jóval nagyobb Kia Rio is hazavihető alapként, 1,25 literes benzinesével. Az autópiac már csak ilyen, ráadásul a divatosabb konkurensekhez viszonyítva is inkább a felsőbb szegletben tanyázik árával a Kia Picanto. Van azonban egy nyerő ajánlata, amivel senki sem tud versengeni: a Kia 7 év vagy 150 000 km teljes körű garanciája. Egyébként a következő szint az EX lenne, további 450 000 Ft felárért, ami már tolatóradart, automata légkondit, könyöktámaszt és duplapadlós csomagteret is ad. Érdemes minden lehetőséget megfontolni, de úgy érzem, hogy a Picanto számára a magyar piac lesz a legfőbb.
Komolyabb a Renault Twingónál, ha pedig a minőséget vesszük, van miért félnie a VW-csoport hármasának (Volkswagen up!, SEAT Mii, Skoda Citigo) és méltó ellenfélre talált az Aygo is