Értékelhetetlenül alacsony számok az új autók piacán
Még mindig szerény eladások jellemzik az autópiacot
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Márciusban szaporodtak ugyan az autóeladások, ám az első negyedév számai a tavalyinál 10 százalékkal mérsékeltebb keresletről szólnak még úgy is, hogy egyre több itthon vett autó megy külföldre.
A tavalyi évhez képest csökkent ugyanis az idén januári eladás, ráadásul igen jelentős, 26 százalékos mértékben, de nem titok, hogy a tavaly éveleji eladásokat mesterségesen tornászta fel a 2012. január 1-jével apasztott regisztrációs adó. Idén azonban semmiféle adózási változás nem történt, ami a tavalyi évről vásárlásokat hozhatott volna át. Így a piac februári, 9,9 százalékos mínusza is lehet a tavalyi felívelés maradványa, s a márciusi, 13,7 százalékos többlet akár kedvező kilátásokat is adhat, ám a változások a darabszámok tekintetében olyan szerények (a márciusi többlet például mindössze 300 autó), hogy egy-egy komolyabb flotta megrendelése is megváltoztathatja a piaci mozgásokat.
Az autópiac értékesítési számai 2013 és 2012 első negyedévében
Ami viszont biztos, az a márkák és a modellek jelenlegi sorrendje, ami természetesen szintén könnyedén változhat, akár egyik hónapról, egyik megrendelésről a másikra. Jelenleg a személyautók között a Skoda a legkelendőbb márka, s az Octavia a legnépszerűbb modell, a Ford Focus a második, és peregjenek a dobok, egy Dacia, a benzinesként, dízelként és LPG-üzemmel is kapható Duster a harmadik. A sorrend persze bármikor változhat, s ha a személyautókat és a haszonjárműveket együttesen vizsgáljuk, a Ford a piacvezető.
2013 | 2012 | Különbség darabszám/(%) |
|
Személygépkocsi | 12 559 | 13 961 | -1402/(-10%) |
Kishaszonjármű | 2276 | 2803 | -527/(-18.8%) |
Busz | 32 | 10 | 22/(220%) |
Nagyhaszonjármű | 972 | 714 | 258/(36.1%) |
Motorkerékpár | 344 | 335 | 9/(2.7%) |
Összesen | 16 183 | 17 823 | -1640/(-9.2%) |
Legnépszerűbb márkák[/B]
A vevők zöme még ma is túlnyomórészt, mintegy háromnegyed részben céges kuncsaft, s csak a maradék magánvásárló. Ez azt jelenti, hogy az idei év első három hónapjában mindössze 3390 autó kötött ki privát kuncsaftoknál. Míg a személyautóknál negyedéves szinten 10 százalékos a mínusz, a kisméretű haszonjárműveknél még jelentősebb, 19 százalékos az elmúlt évhez képesti lemaradás. A motorkerékpárok és a nagyobb haszonjárművek - még kisebb méretű - piacán azonban egyelőre pozitívak a számok, 2,7, illetve 36 (!) százalékos többlet látható a múlt év eredményeihez képest. Ezen adatok is azt a feltételezést erősíthetik, hogy a hazai autópiac, ha nem is komoly mértékben, de a 2008 óta tartó mélyrepülésből idén végre felfelé ívelhet.
Eladások 2013-ban | Eladások 2012-ben | ||
1. | Skoda | 1487 | 1511 |
2. | Volkswagen | 1310 | 1177 |
3. | Opel | 1241 | 1554 |
4. | Ford | 1131 | 1551 |
5. | Suzuki | 882 | 474 |
6. | Nissan | 650 | 812 |
7. | Renault | 648 | 1303 |
8. | Dacia | 587 | 602 |
9. | Toyota | 476 | 438 |
10. | Audi | 454 | 378 |
Legnépszerűbb modellek 2013 első negyedévében
Modell | Eladott példány | |
1. | Skoda Octavia | 669 |
2. | Ford Focus | 492 |
3. | Dacia Duster | 418 |
4. | Skoda Yeti | 377 |
5. | Suzuki Swift | 363 |
6. | Suzuki SX4 | 351 |
7. | Volkswagen Golf | 338 |
8. | Opel Astra Classic III | 335 |
9. | Nissan Qashqai | 307 |
10. | Opel Astra J | 303 |
A számokat természetesen sok tényező befolyásolhatja még. Míg az előző esztendőben az év zömében tűrhető euróárfolyam kedvezett a használt autók külföldről való behozásának - s ennek köszönhetően a használt autók importja le is körözte az új autók piacát, idén a most nem annyira kedvező árfolyam a külföldi vásárlóknak kedvez. A külföldről érkező vevő természetesen jó hír a kereskedőknek, ám üzletként nem annyira jó, mint a hazai kuncsaft, aki szervizbe is hozzájuk járna. Miként az az MGE, illetve a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) közleményéből is kiderül, az autópiac aktuális volumene még a válság évei alatt 1100-ról 460 tagúra apadt márkakereskedői hálózat eltartásához sem elegendő, így az év során újabb 40-50 telep bezárására is sor kerülhet; még idén is minden tizedik lehúzhatja a rolót. Ez negatív hatással lehet a szolgáltatási színvonalra és a munkaerőpiacra is, amíg azonban talpon vannak a márkakereskedők és -szervizek, a fennmaradásért vívott harcuk a kuncsaftoknak kedvezhet: koros autókra adott munkadíj-kedvezményeikkel, nem idő-, hanem munkaalapú elszámolásukkal sokszor nem drágábbak, sőt, akár olcsóbbak is lehetnek, mint az egyes típusokat nem annyira ismerő márkafüggetlen műhelyek. A modelleket ismerve használt autókat is a piaci átlagnál jobb kondíciókkal kínálhatnak. Ezek fontosak lehetnek, ugyanis amíg a legtöbb vevő új autót nem tud megengedni magának, az is nagyon fontos, hogy használtból legalább jót vegyen, illetve a meglévőt korrekt állapotban tartsa.
Azért arról nem az újságíró tehet, hogy nálunk ekkora tré van, a közép kategória nem lesz luxus csak mert egyeseknek az, illetve nem lenne szerencsés ezt sugallni. Amúgy nekem az korai magyar suzuki szimpatikusabb volt a fapados kategóriában és ahhoz illő áraival. Kialakult róla egy kép a fejekben ami egész jónak mondható, olcsó, igénytelen és fenntartható városi autó lett nagyon nagy piaccal. Most pedig egy zsúfolásig teli szegmensre hajtanak a “minőség, de nem horror áron” amit más gyártók már sokkal jobban csinálnak és közben az olcsó suzuki eltűnt a palettáról. Szerintem ez olyan két szék közül a pad alá helyzet, de a külföldi piacokon lehet más érvényesül… itt viszont eléggé elcseszték.
A Suzukik felfutásának én is örülök!Az emberek kezdenek észhez térni.
Amellett,hogy a mostani kínálata már kimondottan sokszínű,lassan az árakat is”helyükre teszik”+ jó akcióik vannak.
Csak így tovább!
Remek megfogalmazás. Igen itt tényleg az gond, hogy a magyar piacra számol az anyacég a regadóval és az egyéb költségekkel és így kalkulálja az árat. És ezt kihasználták a általad leírt módon sok kereskedő. És ez elég nagy bevétel kiesés az anyacégnek. Jó nem kell sajnálni pl a VW-t, de globálisan az autóipar viszi nagyon sok ország, főleg No. iparát. Ezekkel a módszerekkel elég jól aláásnak.
vidi500-nak teljesen igaza van.
De nemcsak a gyárak ármeghatározása és extrapolitikája a ludas,de a hazai autós újságírás nagy része is.Ugyanis előszeretettel titulálnak minimál autónak olyan új kocsikat,amire a magyarok 90%-nak csak ÁLOM.
Nagyon hozzászoktak már az agyonextrázott nagykocsikhoz,a tesztek jó része már nem a magyar átlagautósnak szólnak.Nálam pl a Panda,a Twingó,a Citigo és társai az igazi minimálautók.
Egy 301-es,Rapid,Fluance,C-Elysee,Logan sokszor(helytelenül)minimálautó besorolást kap(szerintem nyugatabbra sem azok),pedig abszolút értelemben is jó és persze racionális választás mindegyik.
Ha sokkal több pénzem lenne,akkor sem biztos hogy nagyobb,felszereltebb,drágább kocsit vennék,mert az általam felsorolt típusok is bőven tudják amit kell!
Tisztában vagyok vele és nem is helyezik forgalomba Magyarországon az összes exportra szánt autót. (csak egy töredékét) De mivel elvileg ezt tiltania kellene az importőrnek, így a háttérben kötnek egy olyan megállapodást bizonyos kereskedőkkel a mo-i képviseletek (azokkal a kereskedésekkel, akik eleget fizetnek a felső vezetőknek), hogy a kivitt autók egy részét kötelezően forgalomba kell helyezni Magyarországon. Így jól jár a kereskedő is, mert szemet hunynak az elvileg importőr által tiltott re-export felett (ezáltal extra profitot termelhet), másrészt jól jár az adott ország hivatalos kirendeltsége (Skoda Magyarország, Nissan Magyarország, stb.), mert az ő teljesítményüket az anyacég a mo-i forgalomba helyezések számába méri. Remélem érthetően fogalmaztam. Mondjuk ha rájönnének, hogy valójában mi folyik a háttérben, hullanának a fejek az fix, mert az anyacég így elveszíti a bevételei egy részét mondjuk a német piacon, ahol ugyanazt a terméket drágábban kívánná eladni normál esetben. A márciusi értékesítés is csak ezért lett kiemelkedő és amíg gyenge a forint addig “papíron” szárnyalni fog a magyar új autó piac. 🙂
Ehhez mondjuk nem is kell forgalomba helyezni Mo-n. Coc Papír, netto számla és fel a trélerre, és máris mehet pl No-ba. Rengeteg az ilyen kereskedés, akik Eu import autót árulnak jóval a listaár alatt.
Volt kollégám is a feleségének Mo-ról vett Micrát ilyen módszerrel, jóval olcsóbb, 19% az Áfa No-ban, nincs regadó, forgalomba helyezést pontosan nem tudom olyan 600 euro körül.
A rossz gazdasági helyzet, az emberek alulfizetettsége, és persze az, hogy a gyárak nem egészen olyan paraméterekkel bíró termékeket próbálnak ráerőltetni egy adott ország polgáraira, ami igazodna körülményeikhez, igényeikhez, na és persze nem ezekhez igazodó árakon.
Majd el is hiszem, hogy Mo-n csak úgy viszik az Octavia-t és a Focus-t mint a cukrot, plusz a Yeti is csak úgy fogy. A Dacia Duster is kamu, akárcsak a Nissan Qashqai. Csodálom, hogy a Fiat500 nem fért fel a dobogóra. Persze-persze…
Váááá mekkora kamu számok. Az autók 30 % miután Mo-n forgalomba helyezték megy ki egyből külföldre mint a kis angyal a gyenge Forint/Euro árfolyam miatt. Néhány mo-i importőr csak ebből él meg. 🙂
Suzuki száma egyre szebb!!!! Inkább utazok purítánabb körülmények közt ,mint kényelmesen várni a szerelőt…