Értékelhetetlenül alacsony számok az új autók piacán

Még mindig szerény eladások jellemzik az autópiacot

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Márciusban szaporodtak ugyan az autóeladások, ám az első negyedév számai a tavalyinál 10 százalékkal mérsékeltebb keresletről szólnak még úgy is, hogy egyre több itthon vett autó megy külföldre.

Megkezdődött a második, lezárult az első negyedév. Ez jellemzően az autópiac szempontjából is az első komolyabb elemzéseket is el szokta hozni. Az idei év azonban eltérő, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete szerint a mostani év szerény eladási számai alapján a havonkénti összehasonlításoknak nincs értelme.
A tavalyi évhez képest csökkent ugyanis az idén januári eladás, ráadásul igen jelentős, 26 százalékos mértékben, de nem titok, hogy a tavaly éveleji eladásokat mesterségesen tornászta fel a 2012. január 1-jével apasztott regisztrációs adó. Idén azonban semmiféle adózási változás nem történt, ami a tavalyi évről vásárlásokat hozhatott volna át. Így a piac februári, 9,9 százalékos mínusza is lehet a tavalyi felívelés maradványa, s a márciusi, 13,7 százalékos többlet akár kedvező kilátásokat is adhat, ám a változások a darabszámok tekintetében olyan szerények (a márciusi többlet például mindössze 300 autó), hogy egy-egy komolyabb flotta megrendelése is megváltoztathatja a piaci mozgásokat.
Az autópiac értékesítési számai 2013 és 2012 első negyedévében
2013 2012 Különbség
darabszám/(%)
Személygépkocsi 12 559 13 961 -1402/(-10%)
Kishaszonjármű 2276 2803 -527/(-18.8%)
Busz 32 10 22/(220%)
Nagyhaszonjármű 972 714 258/(36.1%)
Motorkerékpár 344 335 9/(2.7%)
Összesen 16 183 17 823 -1640/(-9.2%)
Ami viszont biztos, az a márkák és a modellek jelenlegi sorrendje, ami természetesen szintén könnyedén változhat, akár egyik hónapról, egyik megrendelésről a másikra. Jelenleg a személyautók között a Skoda a legkelendőbb márka, s az Octavia a legnépszerűbb modell, a Ford Focus a második, és peregjenek a dobok, egy Dacia, a benzinesként, dízelként és LPG-üzemmel is kapható Duster a harmadik. A sorrend persze bármikor változhat, s ha a személyautókat és a haszonjárműveket együttesen vizsgáljuk, a Ford a piacvezető.
Hirdetés
Legnépszerűbb márkák[/B]
Eladások 2013-ban Eladások 2012-ben
1. Skoda 1487 1511
2. Volkswagen 1310 1177
3. Opel 1241 1554
4. Ford 1131 1551
5. Suzuki 882 474
6. Nissan 650 812
7. Renault 648 1303
8. Dacia 587 602
9. Toyota 476 438
10. Audi 454 378
A vevők zöme még ma is túlnyomórészt, mintegy háromnegyed részben céges kuncsaft, s csak a maradék magánvásárló. Ez azt jelenti, hogy az idei év első három hónapjában mindössze 3390 autó kötött ki privát kuncsaftoknál. Míg a személyautóknál negyedéves szinten 10 százalékos a mínusz, a kisméretű haszonjárműveknél még jelentősebb, 19 százalékos az elmúlt évhez képesti lemaradás. A motorkerékpárok és a nagyobb haszonjárművek - még kisebb méretű - piacán azonban egyelőre pozitívak a számok, 2,7, illetve 36 (!) százalékos többlet látható a múlt év eredményeihez képest. Ezen adatok is azt a feltételezést erősíthetik, hogy a hazai autópiac, ha nem is komoly mértékben, de a 2008 óta tartó mélyrepülésből idén végre felfelé ívelhet.
Legnépszerűbb modellek 2013 első negyedévében
Modell Eladott példány
1. Skoda Octavia 669
2. Ford Focus 492
3. Dacia Duster 418
4. Skoda Yeti 377
5. Suzuki Swift 363
6. Suzuki SX4 351
7. Volkswagen Golf 338
8. Opel Astra Classic III 335
9. Nissan Qashqai 307
10. Opel Astra J 303

A számokat természetesen sok tényező befolyásolhatja még. Míg az előző esztendőben az év zömében tűrhető euróárfolyam kedvezett a használt autók külföldről való behozásának - s ennek köszönhetően a használt autók importja le is körözte az új autók piacát, idén a most nem annyira kedvező árfolyam a külföldi vásárlóknak kedvez. A külföldről érkező vevő természetesen jó hír a kereskedőknek, ám üzletként nem annyira jó, mint a hazai kuncsaft, aki szervizbe is hozzájuk járna. Miként az az MGE, illetve a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) közleményéből is kiderül, az autópiac aktuális volumene még a válság évei alatt 1100-ról 460 tagúra apadt márkakereskedői hálózat eltartásához sem elegendő, így az év során újabb 40-50 telep bezárására is sor kerülhet; még idén is minden tizedik lehúzhatja a rolót. Ez negatív hatással lehet a szolgáltatási színvonalra és a munkaerőpiacra is, amíg azonban talpon vannak a márkakereskedők és -szervizek, a fennmaradásért vívott harcuk a kuncsaftoknak kedvezhet: koros autókra adott munkadíj-kedvezményeikkel, nem idő-, hanem munkaalapú elszámolásukkal sokszor nem drágábbak, sőt, akár olcsóbbak is lehetnek, mint az egyes típusokat nem annyira ismerő márkafüggetlen műhelyek. A modelleket ismerve használt autókat is a piaci átlagnál jobb kondíciókkal kínálhatnak. Ezek fontosak lehetnek, ugyanis amíg a legtöbb vevő új autót nem tud megengedni magának, az is nagyon fontos, hogy használtból legalább jót vegyen, illetve a meglévőt korrekt állapotban tartsa.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.30. at 05:11
    Permalink

    Azért arról nem az újságíró tehet, hogy nálunk ekkora tré van, a közép kategória nem lesz luxus csak mert egyeseknek az, illetve nem lenne szerencsés ezt sugallni. Amúgy nekem az korai magyar suzuki szimpatikusabb volt a fapados kategóriában és ahhoz illő áraival. Kialakult róla egy kép a fejekben ami egész jónak mondható, olcsó, igénytelen és fenntartható városi autó lett nagyon nagy piaccal. Most pedig egy zsúfolásig teli szegmensre hajtanak a “minőség, de nem horror áron” amit más gyártók már sokkal jobban csinálnak és közben az olcsó suzuki eltűnt a palettáról. Szerintem ez olyan két szék közül a pad alá helyzet, de a külföldi piacokon lehet más érvényesül… itt viszont eléggé elcseszték.

  • 2017.10.30. at 05:11
    Permalink

    A Suzukik felfutásának én is örülök!Az emberek kezdenek észhez térni.
    Amellett,hogy a mostani kínálata már kimondottan sokszínű,lassan az árakat is”helyükre teszik”+ jó akcióik vannak.
    Csak így tovább!

  • 2017.10.30. at 05:11
    Permalink

    Remek megfogalmazás. Igen itt tényleg az gond, hogy a magyar piacra számol az anyacég a regadóval és az egyéb költségekkel és így kalkulálja az árat. És ezt kihasználták a általad leírt módon sok kereskedő. És ez elég nagy bevétel kiesés az anyacégnek. Jó nem kell sajnálni pl a VW-t, de globálisan az autóipar viszi nagyon sok ország, főleg No. iparát. Ezekkel a módszerekkel elég jól aláásnak.

  • 2017.10.30. at 05:11
    Permalink

    vidi500-nak teljesen igaza van.
    De nemcsak a gyárak ármeghatározása és extrapolitikája a ludas,de a hazai autós újságírás nagy része is.Ugyanis előszeretettel titulálnak minimál autónak olyan új kocsikat,amire a magyarok 90%-nak csak ÁLOM.
    Nagyon hozzászoktak már az agyonextrázott nagykocsikhoz,a tesztek jó része már nem a magyar átlagautósnak szólnak.Nálam pl a Panda,a Twingó,a Citigo és társai az igazi minimálautók.

    Egy 301-es,Rapid,Fluance,C-Elysee,Logan sokszor(helytelenül)minimálautó besorolást kap(szerintem nyugatabbra sem azok),pedig abszolút értelemben is jó és persze racionális választás mindegyik.

    Ha sokkal több pénzem lenne,akkor sem biztos hogy nagyobb,felszereltebb,drágább kocsit vennék,mert az általam felsorolt típusok is bőven tudják amit kell!

  • 2017.10.30. at 05:11
    Permalink

    Tisztában vagyok vele és nem is helyezik forgalomba Magyarországon az összes exportra szánt autót. (csak egy töredékét) De mivel elvileg ezt tiltania kellene az importőrnek, így a háttérben kötnek egy olyan megállapodást bizonyos kereskedőkkel a mo-i képviseletek (azokkal a kereskedésekkel, akik eleget fizetnek a felső vezetőknek), hogy a kivitt autók egy részét kötelezően forgalomba kell helyezni Magyarországon. Így jól jár a kereskedő is, mert szemet hunynak az elvileg importőr által tiltott re-export felett (ezáltal extra profitot termelhet), másrészt jól jár az adott ország hivatalos kirendeltsége (Skoda Magyarország, Nissan Magyarország, stb.), mert az ő teljesítményüket az anyacég a mo-i forgalomba helyezések számába méri. Remélem érthetően fogalmaztam. Mondjuk ha rájönnének, hogy valójában mi folyik a háttérben, hullanának a fejek az fix, mert az anyacég így elveszíti a bevételei egy részét mondjuk a német piacon, ahol ugyanazt a terméket drágábban kívánná eladni normál esetben. A márciusi értékesítés is csak ezért lett kiemelkedő és amíg gyenge a forint addig “papíron” szárnyalni fog a magyar új autó piac. 🙂

  • 2017.10.30. at 05:11
    Permalink

    Ehhez mondjuk nem is kell forgalomba helyezni Mo-n. Coc Papír, netto számla és fel a trélerre, és máris mehet pl No-ba. Rengeteg az ilyen kereskedés, akik Eu import autót árulnak jóval a listaár alatt.
    Volt kollégám is a feleségének Mo-ról vett Micrát ilyen módszerrel, jóval olcsóbb, 19% az Áfa No-ban, nincs regadó, forgalomba helyezést pontosan nem tudom olyan 600 euro körül.

  • 2017.10.30. at 05:11
    Permalink

    A rossz gazdasági helyzet, az emberek alulfizetettsége, és persze az, hogy a gyárak nem egészen olyan paraméterekkel bíró termékeket próbálnak ráerőltetni egy adott ország polgáraira, ami igazodna körülményeikhez, igényeikhez, na és persze nem ezekhez igazodó árakon.

  • 2017.10.30. at 05:11
    Permalink

    Majd el is hiszem, hogy Mo-n csak úgy viszik az Octavia-t és a Focus-t mint a cukrot, plusz a Yeti is csak úgy fogy. A Dacia Duster is kamu, akárcsak a Nissan Qashqai. Csodálom, hogy a Fiat500 nem fért fel a dobogóra. Persze-persze…

  • 2017.10.30. at 05:11
    Permalink

    Váááá mekkora kamu számok. Az autók 30 % miután Mo-n forgalomba helyezték megy ki egyből külföldre mint a kis angyal a gyenge Forint/Euro árfolyam miatt. Néhány mo-i importőr csak ebből él meg. 🙂

Vélemény, hozzászólás?