Ez a legdurvább előzés BMW-vel
BMW vezetéssegéd
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
20 éve még csak tudományos vízió volt az olyan autó, amely a vezető beavatkozása nélkül képes haladni. A BMW új rendszere már nem csak az alapokat tudja, de előzésre is képes az autópályán.
Eddig 5 000 km-t futott a legújabb vívmányokkal felvértezett BMW 5-ös ConnectedDrive gyári tesztautó
Radarok, kamerák, ultrahangos készülékek, GPS jeladók - a robotvezérlés kulcskérdése a lehető legprecízebb helyzetmeghatározás, és a közvetlen környezet hibátlan felismerése. Ha ez nem működik jól, akkor életek kerülhetnek súlyos veszélybe
Ehhez hasonló képet már hétköznapi autóról is lehet készíteni. Igazából a BMW is a már meglévő vezetéssegítő rendszereit hangolja jobban össze, új feladatokat bevonva a körbe
Fotón is megdöbbentő a látvány: a rendszer akadályként érzékeli a kamiont, amely lassabban halad, mint a BMW, tehát meg kell előzni. Az autó "tudja", hogy a mellette lévő sávban nem jön senki, ezért végrehajtja a manővert, miközben a vezető csak nyugodtan ül és nem csinál semmit...
A technológia rendkívül bonyolult, hiszen az autónak meg kell tudnia határoznia a helyét a saját sávjában, másodszor pedig képesnek kell lennie tisztán felismerni az összes járművet és tárgyat a szűkebb környezetében. Ennek érdekében a tesztautót helymeghatározást segítő eszközökkel - rendkívül precíz GPS-szel, ultrahangos és videó készülékkel - szerelték fel. A rendszer bekapcsolás után képes automatikusan kontrollálni a gázt, a féket, valamint biztonságosan meg tudja előzni a lassabban haladó járműveket, és mindezen manővereket a vezető közbeavatkozása nélkül.
BMW TrackTrainer: GPS és videóadatok feldolgozásával képes az ideális ívek meghatározására és követésére. A BMW versenypályákon már használja a vezetéstechnikai tréningeken
Akárcsak a VW, a BMW is a már meglévő berendezéseit hangolta össze: többek között a nyomvonalkövetésre alkalmas BMW TrackTrainer, a sebességtartó automatika (ACC), valamint a vészleállító asszisztens (BMW Emergency Stop Assistant) alkot egységet. A projekt vezetője, Dr. Nico Kämpchen elárulta, komoly fejtörést okoztak az autópálya fel- és lehajtók, a forgalomba becsatlakozni kívánó járművek felismerését nem volt egyszerű „megtanítani” a szoftvernek, de a rendszer jelen helyzetben már 130 km/óráig biztonságos. Kämpchen utalt arra is, hogy valóban új élményt jelent a „robotpilóta”, amely azonban nem helyettesíti az emberi figyelmet, maximum segíti azt.
Emergency Stop Assistant: ha a vezető elveszíti uralmát a jármű felett, a vészleállító képes felismerni a helyzetet, és önállóan irányítani az autót. A rendszer automatikusan aktiválja a vészvillogót, a forgalom figyelembevételével lehúzódik az út jobb szélére, és riasztja a hatóságokat
Sok fejtörést okoztak az autópályák ki- és felhajtói, de a BMW vezető mérnöke szerint 130 km/óráig nincs probléma a rendszerrel
A vezetés élménye. – tartja a BMW jelmondata, de úgy tűnik, néhány éven belül vagy új szlogent találnak ki Münchenben, vagy nekünk, autóvásárlóknak kell elfogadni, az élményt az jelenti, hogy nem mi vezetünk.