Ez a per vethet véget az önvezető funkciók térhódításának?

Nem csak a Tesla járhat rosszul a legújabb önvezetős perrel, íme a részletek!

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Emberéletet követelt a hibásan működő Tesla Autopilot, a jogi procedúra végeredménye pedig jó eséllyel példaértékű lesz a gyártók felelősségvállalási kötelezettsége terén.

Ki a hibás, ha egy önvezető, vagy automatizált vezetéssegítő funkciókkal rendelkező jármű balesetet okoz? Fontos kérdés ez már a mai közlekedés során is, hiszen már szinte az összes gyártó kínál sávtartó és távolságtartó funkciókat, amelyek autópálya-körülmények között javarészt önálló közlekedésre is képesek. Szabályozzák a gázadást, a fékezést és a kormányzást is, egyes rendszerek pedig akár fél percre is megengedik, hogy a sofőr egyáltalán ne tartsa a kezét a kormányon. Komoly kényelmi funkciók ezek, amelyeket rengetegen használnak.

Így tett egy bizonyos Micah Lee is, aki 100 és 110 km/óra közötti sebességgel, a Teslája Autopilotját használva egy pálmafának csapódott Los Angeles határában, a baleset következtében a helyszínen életét vesztette.

Az esetet képviselő jogászok szerint az autó hibás működése okozta a balesetet, ráadásul a hibáról állításuk szerint már a beszerelés előtt tudtak a gyártó mérnökei. Ezzel szemben a Tesla ügyvédi csapata a sofőr alkoholos befolyásoltságát hozta fel a rendszer védelmére, ám azt fontos hozzátenni, hogy Kaliforniában nincs zéró tolerancia, a klinikai vizsgálatok alapján pedig egyértelmű, hogy Micah Lee véralkohol szintje a legális kereteken belül volt a baleset bekövetkeztekor. A Tesla azóta nyugdíjba küldte az Autopilot érintett generációját, illetve hangsúlyozták, hogy ez még nem egy teljes értékű önvezető rendszer, sőt, nem is annak egy kezdetleges változata. Ehelyett az Autopilot csak egy asszisztens csomag, amelynek feladata valamennyi terhet levenni a sofőr válláról, akinek ennek ellenére ébernek kell lennie. A per azonban közel sem erről az egy esetről szól.

Ha ugyanis a gyártó elveszíti a pert az precedensértékű lehet, ezzel lényegében kijelentené az Egyesült Államok, hogy a gyártóknak kell vállalniuk a felelősséget a hasonló esetekben.

Ha ez bekövetkezik, akkor minden hasonló asszisztenst sokkal tovább, jóval részletesebben kell majd tesztelni. Az sem kizárt továbbá, hogy - amennyiben a döntés nagy nyilvánosságot kap - az amerikai sofőrök is bátrabban merik majd rábízni magukat ezekre az akár kezdetleges rendszerekre is, hiszen nem őket terheli a felelősség. Persze, földrajzi szempontól ez Magyarországtól igen messze történik, ám ne feledjük, hogy az Egyesült Államok komoly piaca és egyben a legnagyobb fejlesztési központja is az önvezető technikának. Így amennyiben a tengeren túl gátat szabnak a fejlődésnek, úgy mi is szinte biztosan elesünk ezektől a rendszerektől, vagy legalábbis az újabb, modernebb változataiktól.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?