Frank Williams segít valóra váltani a Jaguar álmát

Gyártásba kerül a szuper Jaguar

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Előreláthatólag 700-900 ezer fontos áron fogják árusítani a Jaguar C-X75 sportkocsi-tanulmány széria változatát, és jelen állás szerint csak 250 autót fognak építeni.


A prémiummárkák világában vannak furcsa íratlan szabályok, például nem árt, ha van a kínálatban egy olyan modell, amelynek a presztízsteremtésen kívül más szerepe nincs igazán. Legyen szó teljesítményről, méretről vagy árról, a lényeg, hogy elmondható legyen a gyár részéről, nekünk ez belefér, megengedhetjük, és büszkén mutogatjuk. Biztosra vehető, hogy a hullámvölgyből felfelé igyekvő, indiai tulajdonba került Jaguarnál is kalkuláltak ehhez hasonló dolgokkal, amikor a tavaly Párizsban bemutatott C-X75 tanulmány megvalósításáról döntöttek. Igen, az XJ220 után újra lesz olyan Jag, amely nem csak felveheti a versenyt a legnagyobb nevű sportkocsikkal, de oda is pörkölhet nekik.
A koncepciójármű különlegessége a hibrid gázturbinás-elektromos meghajtás volt, és ugyan a Jaguar hivatalosan nem cáfolta, hogy ilyen változat nem készülhet, ám ennek a technológiának a fejlesztése nem férne bele a 2013-ra ígért megjelenésbe. Úgy hírlik, a turbinákat belsőégésű erőforrással váltják ki, de a villanymotorokról, és így a hibrid hajtásláncról nem mondanak le – tengelyenként egy-egy elektromos egység kerülne alkalmazásra. A Jaguar tavaly megdöbbentő menetteljesítményeket, ezzel szemben pedig hihetetlenül alacsony fogyasztást, illetve károsanyag-kibocsátást közölt. A tervezők az utcai modellel is szeretnék tartani a korábban vázolt szintet, és ennek érdekében minden lehetséges eszközt megragadnak. A villanymotorokkal 50 km-es zéró emissziós hatótáv lenne megvalósítható, és tévedés azt gondolni, valami gigantikus V8-ast, netán V12-est szerelnének be a karosszériába. Úgy hírlik, 1,6 literes, négyhengeres turbómotor kerülhet az C-X75 pehelykönnyű, szénszálas burkolata alá, és ebben közrejátszik, hogy 2013-tól a Formula-1-ben is ilyen erőforrásokat fognak használni – e motorokra vonatkozó szabály végleges elfogadása rövid időn belül várható.
Ennek azért van jelentősége, mert Sir Frank Williams, a nevét viselő F1 istálló tulajdonosának a cége besegít a fejlesztésben, és ez nagyban könnyítheti a hajtáslánccal kapcsolatos ötletek kivitelezését. Williams úr mindig is többre tartotta vállalkozását egy sportintézménynél, és a Jaguar autóján keresztül most rendkívüli dolgokat lehet megvalósítani. Szakembereinek rengeteg tapasztalata van a kompozit anyagok felhasználásának területén, ugyanilyen fontos az aerodinamika, és ne feledjük, a KERS rendszer fejlesztésére Frank Williams külön céget alapított, és a Porsche is az ő berendezésüket vette át a GT3 hibrid versenyautónál.

Úgy tudni, a Jaguar szerény példányszámban gondolkodik, összesen 250 darab C-X75 legyártása a cél, ám aki megveszi, garantáltan csúcstechnikát fog kapni a pénzéért, mert a piaci viszonyoktól függő 700-900 ezer angol fontos (kb. 210-270 millió forintos) vételár nem azt sejteti, hogy a busás haszon érdekében bármit is kispórolnának belőle.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?