A KwikFit kutatása jelentős visszaesést talált a villanyautót venni tervezők számában
A közelmúltban
Ãrtunk róla, hogy Rishi Sunak brit miniszterelnök módosÃtotta az elÅ‘dje, Boris Johnson által életbe léptetett tervet, ami 2030-tól megtiltotta volna a belsőégésű motort használó új autók értékesÃtését a szigetországban. Ez az évszázad közepéig szóló Net Zero ("nettó nulla") klÃmavédelmi program része, amit Sunak továbbra is el szeretne érni, de reálisabbnak tartja, hogy a hagyományos meghajtású autók inkább 2035-ig maradhassanak forgalomban, Ãgy enyhÃtett a szabályozáson.
A legtöbb autógyártó valószÃnűleg nem fogja módosÃtani elektromos átállásuk dátumát a brit kormány döntésének hatására
Az Egyesült Királyságban kiterjedt szervizhálózattal rendelkezÅ‘ KwikFit felmérette az Opinium piackutató szervezettel a bejelentés hatását. Korábban is nyomon követték, a 2030-as céldátum ismeretében mennyien terveztek elektromos vagy hibrid autóra váltani következÅ‘ vásárlásuk alkalmával. A megkérdezettek között évrÅ‘l évre növekedett ez az arány: 2020-ban még csak 33% tervezte úgy, hogy legközelebb alternatÃv meghajtású járművet vásárol, 2023-ra ez már 42%-ra nÅ‘tt. Sunak bejelentése után viszont újra elvégezték a felmérést, és a hangulatváltozás egyértelműen tetten érhetÅ‘: rögtön visszaesett 38%-ra a zöldrendszámos autót fontolgatók száma. A reprezentatÃv minta 2000 személybÅ‘l állt, Ãgy amennyiben ezt megalapozottan kivetÃthetjük a teljes brit lakosságra, akkor a 4 százalékpontos visszaesés akár azt is jelentheti, hogy a következÅ‘ években kétmillióval kevesebb hibrid vagy villanyautó talál majd gazdára.
Az elektromos autók eladásai komoly mértékben csökkenhetnek az Egyesült Királyságban, ha reprezentatÃv a KwikFit kutatása
Ezzel párhuzamosan nÅ‘tt azok aránya, akik benzines vagy dÃzel autót szeretnének venni a közeljövÅ‘ben: 34%-ról 36%-ra. Ezt a növekményt szintén közvetlenül Sunak bejelentése után mérték. A megkérdezettek 46%-a 2035-ig egyáltalán nem szeretne elektromos vagy hibrid autót venni, mÃg 43%-uk a tiltás után is inkább hagyományos meghajtású modelleket vásárolna, használtként. Ugyanakkor arról is érdeklÅ‘dtek a kutatást végzÅ‘k, van-e konkrét hatása a 2030-as céldátum 2035-re való halasztásának, a válaszadók 44%-a viszont szerint nem igazán, mert 2030-ra egyébként is számos autómárka leállÃtja a hagyományos meghajtású modellek gyártását. A megkérdezettek majdnem fele ezzel párhuzamosan úgy gondolja, hogy a módosÃtás miatt nehezebb lesz teljesÃteni a Net Zeróban vállaltakat.