Így viselkedett a BMW i5 a jávorszarvasteszten!

Bóják közé küldték a BMW i5-öt, a jávorszarvas- és a szlalomteszt eredménye meglepően jó

Újabb villanyautó kikerülő manőverezési képességét vizsgálták meg: a BMW i5 hozza a kötelezőt, de nem árt rászánni az extra pénzt a hátsókerék-kormányzásra, ha maximális biztonságot szeretnénk.

Újabb villanyautóról derült ki, hogyan viselkedik kritikus helyzetekben. Az akkumulátoros modellek előnye, hogy a padlóba épített energiatároló miatt alacsonyan tömegközéppont, ami elméletileg jót tesz a stabilitásnak a hirtelen irányváltoztatáskor, akadályok kikerülésekor. Hátrány viszont, hogy a nagyobb tömegű autó mozgásának irányát nehezebb módosítani. Kulcskérdés a kerekek közötti nyomatékelosztás, a jó fékrendszer és a megfelelően hangolt futómű - na és persze a sofőr reakcióideje.
Hirdetés
A km77.com csapata bóják közé küldte a BMW villany-szedánját, az i5-öst. Elsőként a szlalomteszten vizsgálták meg, mennyire bírja a 2,2 tonnás autó az egymás utáni, ellentétes irányváltásokat. Az i5-ös egészen jól teljesített ebben a tesztben. A szakik szerint itt sokat segített az i5 opcionális hátsókerék-kormányzása, ami alacsony sebességnél az elsőkével ellentétes irányba fordítja a hátsó kerekeket, ezáltal élesebben tudja bevenni a kanyart az autó. Szemből az is látható, hogy a karosszéria keveset dől, a feszesre hangolt futómű a szlalomozásnál nagyon jól jön. Oda-vissza a bójákat ugyanannyi idő alatt kerülte meg az i5, mint a nála jóval kisebb és könnyebb Fiat 500e. Ebben a kategóriában a csúcsot a Porsche Taycan GTS tartja, attól azért elmaradt a bajor villanylimuzin, de hatalmas mérete ellenére jól teljesített.
Hirdetés
Ezután következett a jávorszarvas-teszt, amin már valamelyest rosszabb eredményt ért el a BMW. 75-80 km/h körüli bemeneti sebességgel (a cél 77 lenne a csapat nevéből adódóan) az első próbálkozás során három bóját is elvitt a sofőr. Később azért sikerült egy érintés nélküli menetet is megvalósítani. Az elektronikus menetstabilizátor alig avatkozott közbe, az autó alacsony tömegközéppontja elég volt a manőver viszonylag tiszta kivitelezéséhez. A tesztelt i5-ös az eDrive 40 volt, amelynek csak hátsó kerekei hajtottak, az összkerékhajtású változatok jó eséllyel még ennél is jobban teljesítenek. Fontos szempont az is, mekkora mértékű fékenergia-visszanyerést állít be a sofőr - ha ugyanis ez a maximális szintre van tekerve, akkor a gáz elvételekor az autó automatikusan elkezd lassítani a manőver közben is. Ha pedig erős a motorfék, akkor lassabb az autó, így biztonságosabban kikerülhetők az akadályok.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?