Irány a Frankfurti Autószalon! De hogyan?
Hogyan jussunk el a Frankfurti Autószalonra?
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A kétévente megrendezésre kerülő Frankfurti Autószalon az egyik legtekintélyesebb autós seregszemle, az autómániások kedvelt ámulóhelye. De hogyan célszerű utazni, és mennyiért?
Amíg a sajtónapokon viszonylag nyugodt körülmények közepette lehet dolgozni, fényképezni, addig a közönségnapokon zsúfolásig megtelnek a csarnokok. Aki teheti, áldozzon a 45 eurós (kb. 12 ezer forintos) szakmai jegyre, mert kevesebben vannak, és jobban hozzá lehet férni az autókhoz
Amivel az internet nem veheti fel a versenyt: szép hoszteszeket élőben csak az autószalonokon látni
Ehhez képest manapság, már nem csak a szakma képviselői és az újságírók érkeznek alaposan felkészülve, de a nagyközönség is úgy látogat(hat) ki az eseményre, hogy akár egy-egy típuson belül is voltaképpen mindent tud(hat) a motorvariánsoktól kezdve a kurrensebb technikai dolgokig bezárólag, továbbá a forma sem lesz meghökkentő, mert a világhálón tengernyi kép vár letöltésre. A sajtóanyagok a médiaoldalakról teljes körűen letölthetők, tehát igazából a szépen csomagolt és nyomatott katalógusokért sem érdemes beutazni a fél világot, mi azonban mégsem temetnénk az autószalonokat, mert a hangulatot, a hely varázsát, a pompát és a csillogást nem képesek pótolni a multimédiás eszközök – az optimista informatikusok ehhez vélhetően rögtön hozzáteszik gondolatban, hogy egyelőre.
Egy szó, mint száz, szeptemberben Frankfurtra figyel az autósvilág, és akit érdekel a téma, annak szerintünk ott helye. Megnéztük, milyen kötelező költségekkel kell kalkulálni, és kinek hogyan érdemes utazni.
Pontos cím: Messe Frankfurt, D-60327 Frankfurt am Main, Ludwig-Erhard-Anlage
Belépők
A sajtónapokat a hét elején, 2011. szeptember 13-14. között tartják, ahol csak az előzetesen akkreditált újságírók, illetve a kiállítók munkatársai vehetnek részt. A kiállítás 15-én és 16-án két szakmai nappal nyit, ezekre nem szükséges a regisztráció, ellenben 45 eurós napijegyet kell váltani. A hétvégi (17-én, 18-án, 24-én, 25-én érvényes) jegyek 15, a hétköznapokra szólók (19-től 23-ig) 13 euróba kerülnek, de vannak különféle kedvezmények is. Diákoknak, hallgatóknak szeptember 17-25. között 7,50 euró a látogatás, és létezik esti belépő is – ez délután 3 órától érvényes zárásig, felnőtteknek 8, diákoknak, hallgatóknak 4,50 euró. A kiállítást ingyenesen tekinthetik meg a 7 év alatti gyermekek, illetve a fogyatékkal élők.
Nyitás 9:00, zárás 19:00 órakor.
A jegyek online módon is megvásárolhatók, a lehetőség ide kattintva érhető el.
Ajánlott a rendezvény honlapját felkeresni, ahol fontos információk találhatók – segítségképpen a legfontosabbak innen is letölthetők, angol vagy német nyelven. Érdemes előre átnézni a kiállítók jegyzékét, illetve az IAA kiállításnak otthont adó vásárváros térképét a csarnokok beosztásával – ez utóbbiról megtudható, hol találhatók majd a számunkra érdekes standok, tematikus bemutatók.
Autóval egyszerű a szűk 9 órás út, jól ki van táblázva minden, de manapság már a mobiltelefonokon is futnak a navigációs szoftverek, eltévedni nem lehet. Célszerű többen utazni, és osztozni a költségeken
Ezeken és az üzemanyagköltségen kívül tehát más utazási kiadásunk elvileg nem lesz, azonban arra számítsunk, hogy az IAA területe 2008. október 1-től az úgynevezett alacsony emissziós városi „Umweltzone” besorolás alá esik, azaz itt rendkívül körülményes az autóhasználat. A kiállítás rendezője, a VDA nem tud a jegyek mellé a zónán belüli közlekedést engedélyező plakettet biztosítani, de a parkolók és az autópálya-felhajtók gond nélkül megközelíthetők. Autóval menni igazából csoportosan utazva érheti meg, mert akkor személyenként megoszthatók a költségek.
Útiköltség autóval* | Távolság | Menetidő | Üzemanyagköltség | Útdíj | Végösszeg |
Budapest-Frankfurt és Frankfurt Budapest | 2 x 979 km | 2 x 8 óra 34 perc | 50 506 Ft | 3 783 Ft | 54 289 Ft |
(*: A távolságot és a menetidőt a Viamichelin online útvonaltervezővel kalkuláltuk. Az üzemanyagköltséget 8,0 l/100 km-es átlagfogyasztással, 50 literes tartállyal és benzinmotorral számoltuk, 385 Ft/l-es hazai 95-ös, valamint 1,58 EUR német Super Plus, és 1,38 EUR osztrák 95-ös benzinnel, 1 EUR = 270 HUF árfolyamon. Magyar autópálya matricából 4, osztrákból 10 napossal kalkulálva.
Átszállás nélkül, Budapestről, a Keleti pályaudvarról indulva érhető el a frankfurti vasútállomás, ahonnan helyi közlekedéssel mehetünk az IAA helyszínére. A vonattal való utazás azonban kompromisszumokat igényel, mert hosszú órákat kell eltölteni érkezés után és indulás előtt is Frankfurtban. Utóbbi önmagában nem lenne hátrány, de fáradtan mégsem túl kecsegtető a város megtekintése
Mivel az utazás vonattal hosszabb, mint autóval, egy szombat reggeli frankfurti érkezéshez már pénteken kora délután vonatra kell szállni, majd 13 órányi utazás után érhető el a célállomás. A budapesti Keleti pályaudvarról 13:10-kor induló vonat szombat éjjel 00:42-kor érkezik a Frankfurt Hauptbahnhof-ra, azaz a nagypályaudvarra, ahonnan helyi tömegközlekedéssel (S-bahn) érhető el az IAA. Tekintettel a korai érkezésre, a kiállítás nyitásáig bőven marad idő szundikálni a váróteremben, aztán megreggelizni, kinyújtózni, és kitartóan gyalogolni napközben. Este nagyjából hasonló tartalék idővel lehet számolni, a szalon 19 órakor zár, a vonat pedig "már" vasárnap hajnali 05:23-kor indul a főpályaudvarról, majd 16:49-re érkezik a Keletibe, tehát közel 52 órás órás, pörgős út vár a vonatozókra, és további nehezítés, hogy az IAA területe óriási, bejárása fárasztó program – ez a vonatos menet bizony nem sétagalopp, csak megszállottaknak ajánljuk.
Útiköltség vonattal* | Távolság | Menetidő | Vonatjegy | Helyi közlekedés | Összesen |
Bp. Keleti pu. - Frankfurt Hbf. | 861 km | 12 óra 56 perc | 10 530 Ft | S-bahn, 648 Ft | 11 178 Ft |
Frankfurt Hbf - Bp. Keleti pu. | 749 km | 13 óra 49 perc | 10 530 Ft | S-bahn, 648 Ft | 11 178 Ft |
Végösszeg | 22 356 Ft |
(*: Az ár teljes áru felnőtt, 2. osztályú menet- és helyjegyre értendő. A MÁV-START euróban kalkulálja a jegyárakat, de ez a pénztárnál forintban fizetendő. Árkalkuláció 1 EUR = 270 HUF árfolyamon.
Nem sokkal lassabb, mint a vonat, de kevesebb holtidőre kényszerít az autóbusz, és ez sokat számíthat, pláne, hogy az Eurolines jegyek adott esetben olcsóbbak a vasútiaknál. Pontos felvilágosítással a társaság utazási irodája tud szolgálni
Szintén hosszadalmas, de a vonatnál kevesebb tartózkodási idővel kecsegtet a turistabusz, ráadásul a jegy olcsóbb is lehet, mint a vaskerekes járműre. Az Eurolines kényelmes kocsijai a budapesti Népliget állomásól indulnak, és a frankfurti főpályaudvarhoz érkeznek, innen a már ismert S-bahn visz a vásárvároshoz. Ha maradunk a szombati közönségnapnál (09. 17.), akkor a vonathoz hasonlóan pénteken startolunk 15:30-kor, és másnap reggel 05:35-kor érkezünk - ez mégsem éjjeli háromnegyed egy. Visszafelé szombaton 22:15-kor indul az autóbusz, és vasárnap délelőtt 11:15-kor fut be a Népligetbe.
Útiköltség autóbusszal* | Menetidő | Jegyár (foglalástól függően) | Helyi közlekedés | Összesen |
Bp. Népliget - Frankfurt Hbf. | 14 óra 15 perc | 7 100 - 13 100 Ft | S-Bahn, 648 Ft | 7 748 - 13 748 Ft |
Frankfurt Hbf. - Bp. Népliget | 13 óra 00 perc | 5 800 - 12 000 Ft | S-bahn, 648 Ft | 6 448 - 12 648 Ft |
Végösszeg | 14 196 - 26 396 Ft |
(*: Teljes áru felnőtt jegy, 26 és 59 év közötti személy esetén.
Nem ideális, de jegyárával olcsó a nagy kitérőre és hosszú tartózkodásra kényszerítő fapados repülés, ellenben a Malév és a Lufthansa kényelmes, gyors, közvetlen frankfurti járatokat kínál - szállásdíj nélkül így a legolcsóbb a cech, az utazás pedig autóval még akkor is olcsóbb, ha egyedül megyünk. Akinek az idő pénz, és egy nap alatt szeretné letudni a látogatást, annak egyértelműen a repülés a megoldás
Fapados járatot a Wizzair indít, de ez a társaság nem közvetlenül Frankfurtba, hanem a várostól mintegy 70 kilométerre, a nyugatra található Frankfurt-Hahn (Lautzenhausen) repülőtérre viszi az utasokat, ahonnan még plusz költséggel és időráfordítással, vonattal vagy autóbusszal érhető el a célállomás. További körülményesség, hogy csak kedden és szombaton indulnak járatok, így ez a lehetőség leginkább a maratoni autószalonozóknak kedvezhet: ha például 17-én, az első szombati közönségnapon érkezünk, akkor 20-án, kedden indul vissza a gép, tehát mindenre van idő. Persze a szállást meg kell oldani 3 éjszakára.
A Malév és a Lufthansa menetrendje ennél sokkal rugalmasabb (megoldható a reggeli érkezés és az esti hazaindulás), de amint a táblázatból kitűnik, nagyságrendekkel drágább is. Nemzeti légitársaságunk 07:55-kor indít egy járatot, amely 09:35-kor érkezik Frankfurtba, este pedig 20:20-kor van a felszállás és 21:55-kor az érkezés Budapestre, a Ferihegyiként közismert Liszt Ferenc repülőtérre. A Lufthansa gépével már 06:35-kor elindulhatunk, és 08:15-re Frankfurtban lehetünk, míg a visszaút 21:05-től 22:35-ig tart. Természetesen ezek az időpontok csak magára a repülésre értendők, a be és kiszállások plusz ideje nincs benne. A vásárvárost egyszerűen vonattal (DB ICE), vagy körülményesebben két buszjárattal - az 58-assal, majd átszállva az 50-essel - lehet elérni a repülőtérről.
IAA repülővel* | Irány | Indulás - érkezés | Legolcsóbb jegy | Helyi közlekedés | Végösszeg |
Malév | Bp - Frankfurt | 07:55 - 09:35 | 62 550 Ft | DB ICE, 3 375 Ft | |
Malév | Frankfurt - Bp | 20:20 - 21:55 | - | DB ICE, 3 375 Ft | 69 300 Ft |
Lufthansa | Bp - Frankfurt | 06:35 - 08:15 | 84 600 Ft | DB ICE, 3 375 Ft | |
Lufthansa | Frankfurt - Bp | 21:05 - 22:35 | - | DB ICE, 3 375 Ft | 91 350 Ft |
Wizzair | Bp - Frankfurt Hahn, szombat | 14:15 - 16:00 | 13 990 Ft | autóbusz, vonat | |
Wizzair | Frankfurt Hahn - Bp, kedd | 17:25 - 19:05 | 5 990 Ft | autóbusz, vonat | 19 980 Ft-tól |
(*: A végösszeg az oda-vissza útra érvényes repülőjegyre és a frankfurti helyi közlekedés költségére értendő. A Wizzair esetében, a több napos tartózkodás és a repülőtér jelentős távolsága a várostól többféle alternatívát kínál a helyi közlekedésben, így ezekkel nem számoltunk.
Napjainkban jelképesek a világpremierek, hiszen már hetekkel a bemutató előtt szinte minden megtudható az interneten. A sajtóanyagokat médiaoldalakról lehet letölteni, így ezért nem éri meg az utazás, de az autószalonok hangulata egyelőre még sokakat vonz
A túrázós hajlamúak, akik nem utaznak sok csomaggal, és nem áll szándékukban prospektus-kötegekkel hazatérni (ezeket a kiadványokat egyébként sem bőkezűen osztogatják a közönségnapokon), választhatják a vonatot, amely ideiglenes hálóhelyük is lehet.
A leghosszabb menetidő az autóbuszhoz kapcsolódik, de akinek nincs saját autója, hogy társakat szerezzen az útra, vagy éppen nem tud sehova beszállni költségcsökkentő utasként, annak ez lehet az ideális megoldás. A vonathoz képest komoly előny, hogy noha ugyanolyan helyi tömegközlekedéssel érhető el az IAA helyszíne, éjjel nem kell hosszú órákat várni sem az érkezéskor, sem az induláskor.
A legnagyobb szabadságot kétségtelenül az autó biztosítja, ahol négy személlyel már nem, hogy vállalhatók, a legalacsonyabbak a költségek, és kvázi háztól házig lehet utazni. Vezetés közben ajánlott a sofőröket váltani, hogy senki se fáradjon el túlzottan. Az autóban alvás nem nagy élmény – ha elbírja a költségvetés, legalább hazafelé, de akár a szalonlátogatás előtt is érdemes egy panzióban töltött éjszakát beiktatni, valamilyen családi jellegű, kis német panzióban.
Végezetül a repülőgépes kiruccanás a legelegánsabb, és a legkevésbé fárasztó utazási mód, de a fapados gép olcsóságát keresztülhúzza a menetrend, a kényszerűségből Frankfurtban töltendő napok szállásköltsége, míg a normál tarifás légitársaságok az átlagember pénztárcájához mérten drágán mérik a kényelmet.