Ki nevet a Viggen? – Saab 9-3 2.3 TS Viggen, 1999

Saab 9-3 Viggen, 1999 - használtteszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Az első generációs 9-3-as sorozat csúcsmodellje igazi ritkaság, mindösszesen 4600 darabot készítettek a 230 lóerős, szétextrázott Viggenből.



A szép metálkékben tündöklő Saab 9-3 egykoron csúcsmodell volt, pályáját 13 évvel ezelőtt kezdte. Nevét a cég 1970 és 1990 között gyártott vadászrepülőjéről, a Saab 37 Viggenről kapta, a szó jelentése mennydörgés. 1998-tól kezdve alig 5 évig gyártották a szériát, összesen 4600 példány készült belőle, úgyhogy ez az autó igazi kuriózum. Értékes, (de egyelőre nem megfizetett) és érzékeny jószág, amin bőséggel van mire vigyázni: turbó, durván mélyre lógó kötények, kétszínű - itt épp kék-fekete - bőrkárpit belül. Cégautó: 9 éve van második tulajdonosánál, valahol 40 000 km környékén vette 3,1 millió bruttó forintért, és most 149 000 felett jár a kilométer-számláló. Mellékesen pedig beszerezhetetlen, gyűjtői példány.
Hirdetés


És egy kegyetlen fenevad. Maximum 1,4 baros töltőnyomással üzemelő Mitsubishi turbó ül a 2,3 literes négyhengeres blokkon, 225 illetve 230 lóerős változatban készült: 98-ban még csak 14, ez pedig az összesen 1099 Viggent termő 1999-es esztendőből származik. Klasszikus turbó, 3000-ig nem történik semmi, sima nagy benzinmotor, aztán egy 1000-essel feljebb az ember azon kapja magát, hogy hátulról tol az utánégető. Jobban mondva a kerekeket cibálja, úgyhogy az egyébként csak tengelyirányban állítható kormányt érdemes erősen megragadni, és csak addig a negyed szemhunyásnyi ideig elengedni fél kézzel, amíg következő fokozatba helyezzük az ötsebességes kézi váltót. Gyorsulási katalógusadata 6,4 másodperc volt, 250 km/h-s, korlátozott végsebességgel, s a német autópályán még mindig elcirkálgat 180 körül hosszú távon, ha arra vezet útja. Vígan.

A Saab a brit TWR-ral közösen fejlesztette az autót, utóbbi felelt a futómű és a kormányzás hangolásáért, és az alapmodellekhez képest a következő alkatrészeket módosították rajta: nagyobb intercooler, vadabb motorvezérlés, sportkipufogó, nagyobb teherbírású kuplung, erősebb ültetőrugók, keményebb lengéscsillapítók, erősebb féltengelyek. A leadott nyomaték fokozatfüggő: egyesben 250, kettesben 330, hármastól felfelé pedig 350 Nm a maximum, ezt elektronika szabályozza. Városban lustán használva 12, autópályán meghajtva ugyanennyi, értelmes, szabályos tempóval pedig 9-10 liter körül fogyaszt.


Tekintve, hogy a maga idejében a Viggen volt a 9-3-ak királya, a 13 évvel ezelőtti állapotoknak megfelelően minden van benne, amit különleges kivitele alapján elvárhatunk tőle. Automata a klíma, elektromosan mozognak a fűtött, memóriás ülések, szintén elektromosak a tükrök és az ablakok, központi a zár, a slusszkulcsot pedig saabos szokás szerint a kézifékkar melletti lyukba kell dugni, kihúzni pedig csak azután lehet, hogy a váltókart rükvercbe húztuk, tehát gyári, hozzáférhetetlen a váltózár. A 9-3 volt az egyik első autó, amelyik maximális pontszámmal vette az EuroNCAP póznateszttel súlyosbított oldalütközéses tesztjeit, ehhez a 900-ashoz képest jelentősen megerősített karosszériája, valamint két első és két ülésbe épített, fejet és mellkast egyaránt óvó oldallégzsákjai segítették.

A csomagtér kulccsal, vagy belülről, az ajtóra helyezett gombbal nyitható, motorháztetejét pedig teleszkópos kitámasztó tartja magasban. Teljesen integrált CD-s rádióval érkezett, a tempomat bajuszkapcsolóról aktiválható, kipörgésgátló csak 2001-től lett elérhető hozzá. Kényelmes, komplett kocsi, de a használat évei erősen meglátszanak rajta. A kikopott, szakadt ülés mellett a kapcsolók, egyéb elemek is magukon viselik az elhasználtság jeleit, a kormánykerék már teljesen katasztrofális állapotban leledzik. Mintha ezt az autót nem az örökkévalóságnak szerelték volna össze a lelkes trolhattani manók, amit a mintájukat vesztett jelvények is jeleznek.


A Viggenről az a hír járja, hogy csuklótörő ereje van, ebben az esetben épp csak felpörgettem egyszer-kétszer a turbót, de nem tapasztaltam, hogy ki akarná tépni a kezemből a kormányt, egyszerűen csak megindult, igaz, azt olyan könnyedén, hogy hirtelen nem is értettem, mit keresek a rakparton. Alapjáraton finoman bugyorog, magas fordulaton pedig igen szép érces hangon közli a világgal, vigyázat, felszállás. Pedáljai kicsit kemények, az ötös váltó könnyedén, az ideálisnál valamivel hosszabb utakon közlekedik. Motorteljesítmény és fékek tekintetében semmi baja, az viszont érződik rajta, hogy nem veszett kanyargásra tervezték. Kicsit bután alulkormányzott, és nem is olyan kemény, mint amire számítottam, bár az is biztos, hogy nem volt top állapotban alatta a futómű.


Annak idején biztonsági okokból került gazdájához, a srác előtte Opel Mantát hajtott, majd amikor 40-nel nekimentek, és kigyűrődött alóla az autó, úgy döntött, jobban odafigyel arra, miben teszi ki magát a közlekedők ámokfutásának. Nagyjából ez határozta meg keresését, a Viggen azonnali szerelem volt, s akkor még sokkal jobb állapotú. Autót inkább használó, mint dédelgető ember, ez a képekről is látszik, úgyhogy a Viggen szervizelésének történetéről csak annyit sikerült megtudni, hogy gyertyaproblémák, ékszíjszakadás és sok egyéb apróság színesítette együttlétüket. Az olajat természetesen nagykanállal habzsoló autó a Sziki Car Saab szervizébe jár, de nagyon nagy bajjal eddig még nem kellett számolni. Ehhez a kíméletes használat is hozzájárul, városi forgalomban a turbónak sem kell sokat dolgoznia, az autópálya meg a vérében van.

Állapota miatt normális áron lehetetlen lenne eladni, és amúgy sincs tervben, hiszen a következő szavakkal kaptam meg hozzá a forgalmit és a kulcsot: "ezt az autót még soha senkinek sem adtam kölcsön". Szerelem ez, régóta tartó bizalmas kapcsolat, sírig tartó barátság, s bármennyire is viharvertnek tűnik a mennydörgés, vezetés közben mindig süt rájuk a nap.

Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.30. at 11:23
    Permalink

    50 év felett nem rendezek országúti versenyeket! Szeretek dinamikusan vezetni! Ennyi! Egyébként nem a lóerőkről szólt a hosszá szólás hanem a SAAB-ról! Aki még nem élte át a SAAB nyújtotta élményeket az nem hiszem, hogy hitelt érdemlően tud nyilatkozni róluk! Kis oda figyeléssel, nem nagy szervizigénnyel megbízható autók! Minden autó márkánál a prémium kategóriák vannak a legjobban összerakva! Ezért járok 9.5-ös 2.3 TS AERO-val! Ahogy írtad Roli, akkor nincs gond az előzéssel ha előtted a megengedett sebesség alatt megy valaki! Ez érdekes!Ilyen értelemben a Trabanttal sincs gond!

  • 2017.10.30. at 11:23
    Permalink

    Úgy gondolom ez egy vitafórum. Amiről te beszélsz, közlekedési szempontból, arról már lejárt az idő.
    Az 50 km/h, meg sok helyen kevesebb, meg a 90, meg még a 130 is behatárol mindent. Túlzsúfoltság, szűk kis utak, Radar Ernő. A vagánykodásról lejárt az idő! Ilyen körülmények között jelentőségüket vesztik a lóerők. Műszaki szempontból persze igazad van, használatfüggő, kinek melyik a kedvezőbb, a kicsi, vagy nagyobb motor. Aki sokat megy, és hosszú utakra, egyértelmű, a nagyobb motor a célszerűbb. Tovább tart, mert abból a 200-300 LE-ből úgyis legfeljebb 50 van hasznosítva.

  • 2017.10.30. at 11:23
    Permalink

    Nem tudom hogy mennyit vezetsz meg hogy milyen teljesítményű autód van de szívesen vitába szállok veled! Mások hibáját is tudod korrigálni ha van egy kis erőtartalék!Sokat vezetek meg volt is balesetem! Nem az én hibámból! Ha akkor lett volna tartalékban pár száz lóerő nem haltak volna meg ketten! Azóta nagy teljesítményű autót használok! Az sem mindegy mekkora teljesítményű motornak kell leküzdeni a súlyt meg a légellenállást! Arányában akkor melyik motor a gazdaságosabb?

  • 2017.10.30. at 11:23
    Permalink

    [i]“Úgy látom nem voltál még szorult helyzetben! Amikor jó lett volna az pár száz lóerő ami kihúz a slamasztikából!”[/i]
    Ez közlekedési kérdés, és nem műszaki. Ha pár száz lóerő kell ahhoz, hogy kikerülj a slamasztikából, akkor TE HIBÁZTÁL, TE VOLTÁL FELELŐTLEN!
    [i]“A kis teljesítményű motorok is ennyit esznek és még pörgetni is kell őket!”[/i]
    Ez igaz, és miért is? Azért mert a fogyasztás elsősorban a terheléstől (kaszni súlya, légellenállása) függ, nem a hengerűrtartalomtól, és a vele arányos kisebb teljesítménytől.
    [i]“az a motor amelyiket nem kell pörgetni sokkal hosszabb élettartalmú!”[/i]
    Persze, de ennek az ellenkezőjéről nem beszélt itt senki sem.

  • 2017.10.30. at 11:23
    Permalink

    Úgy látom nem voltál még szorult helyzetben! Amikor jó lett volna az pár száz lóerő ami kihúz a slamasztikából! Nem biztos hogy mindig mi hibázunk! Mások is közlekednek az utakon! A 250 lóerős autó is megelékszik 8.5-9 literes fogyasztással! A kis teljesítményű motorok is ennyit esznek és még pörgetni is kell őket! Ha szakmabeli vagy akkor tudnod kell hogy az a motor amelyiket nem kell pörgetni sokkal hosszabb élettartalmú! Ebben az autóban 300.000 km van és a motorja még bontva nem volt, és még az olajat sem eszi!

  • 2017.10.30. at 11:23
    Permalink

    Úgy van , ahogy írod , bonyolult dolog a SAAB csőd , de az összeesküvés elméletek mellett saját magukban is kereshetik a bajok okát . Az hogy az autóikat a piac nem értékelte és nem vette, mert túlárazottak és műszakilag megbízhatatlanok voltak csak gyorsította a bukást .

  • 2017.10.30. at 11:23
    Permalink

    [i]“Kategóriájában verhetetlen az utakon!”[/i]
    Mit értesz ez alatt? A menettulajdonságokat? Az csupán LE, vagy KW kérdése. Kinek melyik egység a szimpatikusabb.
    A nagy menetteljesítményű (sportos) autókról meg lejárt az idő. Minek a több száz LE 50 km/h hoz lakott területen belül? Ahhoz nem kell több mint 10-15. 90 km/hoz meg nem több csak 30-35 LE.
    Autópályán esetleg egy kicsit több a 130-hoz, de egy magasabb szélesebb karosszériát is elvisz 80 LE 170 km/h sebességgel.
    Arról meg nem is beszéljünk, hogy minden 5-ik utcasarkon sunyi módon ott leselkedik mérővel a Radar Ernő.

  • 2017.10.30. at 11:23
    Permalink

    Azért ajánlom átgondolásra , miért ment csődbe a legelsők között Európában a SAAB ? Többek közt azért mert nem vásárolták az emberek . Nekem is volt , de azután nagy ívben kerültem ezt a márkát . A környezetemben lévő régi tulajok közül senki nem vásárolt új SAAB-ot.

  • 2017.10.30. at 11:23
    Permalink

    Azért ajánlom átgondolásra , miért ment csődbe a legelsők között Európában a SAAB ? Többek közt azért mert nem vásárolták az emberek . Nekem is volt , de azután nagy ívben kerültem ezt a márkát . A

  • 2017.10.30. at 11:23
    Permalink

    Csak az szidja SAAB-ot akinek még nem volt! Akinek van az tudja mit jelent az, hogy SAAB! Kategóriájában verhetetlen az utakon! Most az AERO-ra gondolok! Nekem 9.5 2.3 TS AERO-m van és nem cserélném le semmi más hasonló kategóriájú autóra sem! Nem szakszervízben kis oda figyeléssel és olcsón, hosszú élettartalmú autóvá lehet tenni! Bárkinek még az autonavigátornak is felajánlom kipróbálásra, tesztelésre a 2000-es kiadású autómat!

  • 2017.10.30. at 11:23
    Permalink

    Szerintem vedd meg a tulajtól,újítsd fel,és utána tedd fel róla a képeket. Ha ilyen simán leírod,tutira van rá pénzed,hát gyerünk saabosfiú 😉

  • 2017.10.30. at 11:23
    Permalink

    http://www.google.hu/imgres?q=saab+93+viggen&num=10&hl=hu&biw=1680&bih=853&tbm=isch&tbnid=kS0jRVScdRWS4M:&imgrefurl=http://www.saabsunited.com/2009/02/if-you-own-a-viggen-keep-your-viggen-if-you-dont-own-a-viggen-then-try-and-buy-a-viggen.html&docid=8Nvn88krEBLPEM&imgurl=http://www.saabsunited.com/upload/images2009/02/if_you_own_a_viggen_keep_your_viggen_if_you_dont_own_a_viggen_then_try_and_buy_a_viggen/Saab9-3ViggenStu.jpg&w=800&h=400&ei=JN6nUOzuDoTgtQbS1YCgDQ&zoom=1&iact=rc&dur=328&sig=116600379919866274935&page=1&tbnh=87&tbnw=174&start=0&ndsp=28&ved=1t:429,r:1,s:0,i:73&tx=114&ty=59

    ez a factory kinézet és a követendő állapot. lukacsolt tárcsákkal nem utángyártott fos ate val

  • 2017.10.30. at 11:23
    Permalink

    mekkora egy paraszt a tulaja. egy viggenre vagy egy aeóra vigyázni kell mint a szem fényére. ez egy igénytelen lelakott putri. megérdemelne szegényke egy hozzáértő tulajt aki gatyába rázná. újrapakolná a blokkot váltót. megcsinálná bele a toronymerevítőket előre hátra. kárpitoztatna egy sort.

    alap állapotjavításnak meg kb annyit hogy S.I.D panel 24 ezer örök garanciával. a 2 márkajelzés 14000 forint a két viggen jel meg rendelős darabja 4000 forint. máris jobb az összkép.

    egyébként meg
    maptun.com ennek az való. meg egy jó lakatos/fényező mester. és szigorúan a gyári speciális 17 es fenikkel amivel kiadták. nem ezzel a fossal ami a sima 93/95 re való. ez kommersz…….
    tovább nem is folytatom. szegény autó…. nyugodjon békében a lelkem

  • 2017.10.30. at 11:23
    Permalink

    Nekem rövid ideig volt egy 900-om nem volt a kedvenc autóm. Ahozképest,hogy Svéd viszonyokra csinálták egy váratlanul lehullott 10-15 cm-s hóban életveszélyes volt még lassú menetben is.Fazonra
    nagyon egyedi volt már akkor is de a súlyához képest a kétezres benzines gyengécske volt.
    A fenn bemutatott autó biztos barátságosabb volt már, sok-sok szempontból.-Kuriózumnak persze ma már tökéletes !

  • 2017.10.30. at 11:23
    Permalink

    A TVR egy angol autókészítő, itt nem róluk van szó, hanem a TWR-ről, ami a Tom Walkinshaw Racing rövidítése. Tehát a cikkíró jól tudta.
    Bár földrajzilag te is jó helyre tetted a dolgokat. 🙂

  • 2017.10.30. at 11:23
    Permalink

    nekem is egy Saabra fáj a fogam,csak az újabbik 9-3 kombira.Annyira szép autókat készítettek Ők… ez az autó meg teenager korom álomkocsija volt 🙂

  • 2017.10.30. at 11:23
    Permalink

    AzTeljesen mindegy mennyit mutat a számláló és az is hogy az valós-e, ez az autó konkrétan 300+ ezer kilométeresnek felel meg állapota alapján =)

  • 2017.10.30. at 11:23
    Permalink

    Honnan szereztetek ennyire leharcolt Viggent? 9-3 tulajkent csak sirni tudok. Barki is a tulaja, azonnal el kellene venni tole. Jol irtatok, ebben valoban 149 ezer felett jarhat a szamlalo, tovabbi nehany szazezerrel…

  • 2017.10.30. at 11:23
    Permalink

    Azért ha szerelem köt az autómhoz, legalább néhanapján kitakarítom és egy kicsit jobban vigyázok rá.
    Pedig kár érte, mert nagyon pofás kis autók ezek még most is, de a tesztelt példány sajnos konkrétan egy fostalicska.

Vélemény, hozzászólás?