Ép ésszel szinte felfoghatatlan kísérlet zajlott a villanyautók biztonságosabbá tétele érdekében Kínában.
Igen, az ott egy nagy sebességgel katapultáló akkumulátor (Fotó: Facebook.com/Aurizn)
A villanyautótüzek a közhiedelemmel ellentétben egyáltalán nem gyakoriak, ám hogyha egyszer felcsapnak a lángok, akkor szinte lehetetlen őket eloltani. Éppen ezért továbbra is komoly kihívást jelentenek az autógyártók számára. A mérnökök folyamatosan azon dolgoznak, hogy olyan akkucsomagokat tervezzenek, amelyek elég ellenállóak ahhoz, hogy túléljék a baleseteket lángok nélkül. Kínában azonban egy nagyon eltérő megközelítést mutattak be: egy nagy sebességű katapult rendszert, amely szó szerint kilöki az akkumulátorcsomagot, mint egy lövedéket a járműből vészhelyzet esetén.
Ha ez
számodra biztonságtechnikai áttörés helyett inkább egy még súlyosabb baleseti oknak tűnik, akkor nem vagy egyedül. A szokatlan bemutatót egy Kínában szélsebesen terjedő videón rögzítették. A felvételen egy SUV oldalából egy hatalmas akkumulátor modul nagy sebességgel távozik, mielőtt füst jelenik meg. A jelen lévő biztonságtechnikai szakemberekezt követően szinte azonnal letakarták az akkumulátorcsomagot egy speciális takaróval, miután az egy párnákkal ellátott, kijelölt területre landolt. A kínai jelentések szerint a rendszer hasonló módon működik, mint egy légzsák. Ha a szenzorok hőeseményt észlelnek az akkumulátorcsomagban, a rendszer kevesebb mint egy másodperc alatt aktiválhatja a kilövést, 3–6 méterre lökve az akkumulátort a járműtől. Az ötlet lényege, hogy megvédje az utasokat egy potenciális tűztől vagy akár robbanástól. Természetesen, ahogy sok kommentelő rámutatott, ez a megoldás egyszerűen jelentheti azt is, hogy egy másik mozgó autóra, gyalogosokra, vagy a gyúlékony út széli tarlóra landol a hatalmas lánggal égő akkucsomag. Egy több száz kilós, épp kigyulladó akkumulátor pedig még a fegyveriparban is a legveszélyesebb lövedékek közé tartozna. Ráadásul olyan súlyos balesetekben, ahol azakkutüzek a legvalószínűbbek, az autó szerkezete jó eséllyel annyira összenyomódna, hogy a rendszer egyébként is működésképtelenné válna.
Ki szervezte a bemutatót?
Itt válik érdekessé a dolog. Bár hivatalos információt nem találtunk, a terepjárón található jelölések a Carscoops információi szerint arra utalnak, hogy a tesztet a Kínai Autóipari Balesetmegelőzési és Technológiai Kutatóközpont szervezte. A színpadi grafikák szerint mindez a „Power Battery Launch Technology Demonstration and Exchange Meeting” keretében zajlott 2025. szeptember 19-én. A prototípus aCheryiCar 03T alapjaira épül, az autógyártó azonban a videó felbukkanása után azonnal elhatárolódott a kísérlettől. A kínai közösségi média felületein közzétett bejegyzésében a Chery tulajdonában lévő márka kijelentette: „Ennek semmi köze az iCAR-hoz, kérjük, legyetek racionálisak.” A jelentések azt is állították, hogy a Joyson Group esetleg együttműködött a projektben, de a cég azóta tagadta a részvételt az Epoch Times beszámolója szerint. Remélhetőleg a kínai hatóságok is rájöttek már, hogyaz akkucsomag-katapult rendszer zsákutca. Egy féltonnás akkumulátor forgalomba dobása nem biztonsági funkció, hanem egy még sokkal komolyabb veszélyforrás, ráadásul a valós balesetekben, ahová ez a rendszer elméletileg készült, a mechanizmus valószínűleg már a kilövés előtt tönkremenne. Ez tehát nem előrelépés, hanem cirkusz a népnek, ezen a téren viszont első osztályú a műsor.
A videóban látható iCar T03 gyártója, a Chery azonnal elhatárolódott a kísérlettől, ahogy minden más, az esettel összefüggésbe hozható cég is