Korszakváltó Opel?
Opel Insignia 2.0 CDTI Ecotec Cosmo Aut.
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Teszten az Év Autója-gyÅ‘ztes Opel Insignia, 160 lóerÅ‘s dÃzellel, automatával. És minden földi jóval...
Hogy Opelék jó úton járnak, annak ékes bizonyÃtéka többek között, hogy nem csupán az Év Autója-dÃj jogosságán az elmúlt években igencsak fanyalgó szaksajtó, de a vásárlóközönség szerint is megérdemelten gyÅ‘zött a szavazáson az Opel új zászlóshajója, a C Vectrát leváltó és várva várt Insignia. Nem véletlen, hogy a rüsselsheimiek nem egyszerűen D Vectra elnevezéssel illették új, sorsdöntÅ‘ modelljüket. Utód és elÅ‘d közt annyi a hasonlóság kis túlzással, hogy négy kerekük van. Még az Opel emblémát is diszkréten megújÃtották. A villámot körbefogó karima felsÅ‘ részében elhelyezett Opel feliratos cégér kifejezetten veretes, minÅ‘ségi hangulatot áraszt. Amúgy meg az Opel könnyedén megengedhette magának a látványos váltást, hiszen nem annyira volt jellemzÅ‘ modelljeikre a formai hagyományok jelentette megkötés. Gondolatban pörgessék végig mondjuk a Golf 3-4-5-6-ot és az Astra generációkat, és máris megértik, mire gondolok.
Mindenki egyöntetűen üdvözli az Opel tervezÅ‘központjaiban bekövetkezett szemléletváltást, igaz, a helyeslés morajába elvegyül itt-ott néhány plágiumot és kivagyiságot kiáltó hang. Tény, hogy az Insignia formája úgy alkot egyedit, hogy közben több helyrÅ‘l merÃt gazdagon ihletet. Most már persze semmi értelme nem lenne egy ilyen próbának, de ha még a bevezetése elÅ‘tt kirakják az Insigniát jelvények és feliratok nélkül közszemlére, nem biztos, hogy a láttán sokan egy új Opelre tippeltek volna.
Mindegy is, lényeg hogy a forma bejött. A kiemelten fontos németországi piac nem várt lelkesedéssel fogadta, csak úgy záporoztak az elÅ‘rendelések, és még a válság dacára is viszik, mint a friss, meleg kenyeret (persze jól jön, hogy a német állam bevezette a maga roncsautó-becserélési programját, Ãgy az élénkülÅ‘ újautó-eladások egyik ottani nyertese pont az Insignia). Itthon az utca embere elismerÅ‘ arckifejezéssel járja körül, fordul utána. Meglátjuk, fél év múlva nálunk hogy kapkodják, és tÃz év múlva, hogy mennyit öregedett majd, de addig is inkább nézzük, hogy áll az új nagy Opel belbecs tekintetében.
Hát, a tesztre kapott négyajtós, Cosmo felszereltségi szintű automata csúcsdÃzel (a kétturbós, 190 lóerÅ‘s változat majd csak év végétÅ‘l lesz nálunk rendelhetÅ‘) meglehetÅ‘sen jól. SÅ‘t. A 2.0 CDTI még a korábban használt Fiat féle 1,9-es dÃzelen alapszik, jelenlegi legerÅ‘sebb formájában itt 160 lóerÅ‘t és 350 Nm-t hozott, a padlógázos elÅ‘zésekhez pedig túltöltéssel rövid idÅ‘re engedélyezte a 380 Nm-t is. Kipróbáltuk, és azért van az a helyzet, amikor a plusz 30 Newtonméter is jól jön. Amúgy a gyári adat alapján 9,6 másodperc alatt gyorsul százra, ezt érzetre felülmúlta, 215 km/h a végsebessége, ezt óra szerint múlta felül, és 6,7 liter a vegyes üzemű átlagfogyasztása – ezt is sikerült sajnos felülmúlnia a 8-9 liter között alakuló tesztfogyasztásával.
A hatfokozatú – persze, hogy kézzel is kapcsolgatható – automatával a négyajtós Cosmo alapára 8,920 millió forint (épp áprilistól emelték az árakat, esetünkben 8,485-rÅ‘l). Itt azért már kapunk némi ellenértéket a pénzünkért. A hivatalos oldalról letöltött árlistát bogarászva megtudtam, honnan ismerni fel elsÅ‘ pillantásra a cosmós Insigniát (szÃnre fújt kilincs, krómcsÃkkal, bocs), és hogy a multifunkciós bÅ‘rkormány, tempomat, Prémium klÃmacsomag (esőérzékelÅ‘, hátsó légbeömlÅ‘k, hÅ‘visszaverÅ‘ üvegezés), ESP, ABS, négy villanyablak és hat légzsák alapáras, csakúgy, mint az ötcsillagos NCAP törésteszt. Többek között. De továbbmentem. Összeraktam a tesztautó konfigurációját.
Unalmas lesz, de Ãme: Prémium Cosmo csomag (riasztó, 19-es alufelni 245/40-es abroncsokkal, elektromos ülések) 260 ezer, VezetÅ‘ csomag (Kilátás csomag, tolatóradar, adaptÃv, bi-xenon fényszóró) 320 ezer, Téli csomag (fűthetÅ‘ ülések, nagynyomású fényszórómosó) 90 ezer, Komfort üléscsomag 2 (deréktámasz, utasoldali magasságállÃtás a Komfort üléscsomag 1-en felül) 70 ezer, napfénytetÅ‘ 200 ezer, bézs bÅ‘rbelsÅ‘ 320 ezer, elektromosan behajtható külsÅ‘ visszapillantók 40 ezer, DVD 800 Navi rádió 420 ezer és végül a Flex Ride adaptÃv és állÃtható futómű 230 ezerért. Ezzel a szép kis stafÃrunggal máris egy 10,830 milliós autóról beszélünk. Huhh. Ilyenkor nosztalgiával gondolok vissza azon idÅ‘kre, amikor egy Lexusnál csak a metálfényt lehetett extraként rendelni. Vagy a Mark Levinson-féle hifit, már nem emlékszem...
Azt tehát már tudjuk, hogy nagy valószÃnűséggel az Insignia az Opel megmentÅ‘jeként vonul majd be a történelembe (de legalábbis jelenleg a lehetséges cégfelvásárlók szemében igen attraktÃv ajánlatként tünteti fel megalkotóját), vevÅ‘csalogatóan jól néz ki (és még csak most jön majd a telitalálat Sports Tourer kombiváltozat) és Cosmóként egész jól felszerelt, de azért még rákölthetjük egy nagyon kicsi és nagyon olcsó új kisautó árát, hogy kellÅ‘képp felcsomagozzuk. Mert Ãgy válik ugyanis teljessé a kép, és érthetÅ‘vé a modellpolitika. Miszerint prémiumhangulatú, funky külsÅ‘t kÃnálnak prémiumra hajazó minÅ‘ségű, formájú és kialakÃtású beltérrel, prémium szintet hozó technikai kütyükkel, prémium ár alatt (prémiumosan szűkös hátsó ülésekkel, amely második sorbéli helykÃnálat azért szégyen, lássuk be, hiszen régen egy 4,8 méter körüli autóban fetrengeni lehetett!). Mert ha ugyanezt szeretnénk összeállÃtani egy Mercedes, BMW vagy Audi esetében, lényegesen drágábban jönnénk ki. Persze ha a klasszikus, még a Vectránál kialakult vetélytársakat nézzük (Passat, Mondeo, Superb, Laguna, Avensis), már árnyaltabb a kép. Sajátos határmezsgyét lÅ‘tt be tehát magának az Opel, egyfajta igen szűk, piaci senkiföldjét, de úgy tűnik, egyelÅ‘re bejön a számÃtásuk, vásárlót rabolnak innen is, onnan is.
Vezetés közben sem okoz csalódást az Insignia. Legfeljebb egy picit. Mert a kormányzás egyszerűen túl könnyű, itt nem sikerült hozni a komoly nagyautós hangulatot. Persze, lehet éppen a ma trendi, de sokak számára már idegesnek érzékelt agilis kormányzásokkal akartak szembemenni, ez a mélán reagáló kormány ugyanis ad egyfajta nyugalmat, biztonságérzetet. A helyzet még a Flex Ride adaptÃv futómű műszerfalvilágÃtást elvörösÃtÅ‘, gázreakciókat feszesebbre vevÅ‘, futóművet felkeményÃtÅ‘, a motort pirosban forogni hagyó és a kormányszervó rásegÃtésének mértékét csökkentÅ‘ Sport elÅ‘választó gombjának megnyomásával sem változott. A kényelemre hangolt Tour állásban meg aztán pláne. Már az alapfunkciók állÃtgatásához is legalább néhány percnyi nyugodt elÅ‘tanulmányozást megkövetelÅ‘ fedélzeti rendszerben amúgy tetszés szerint beállÃthatjuk, hogy például a Sport program mely jellemzÅ‘it szeretnénk, Ãgy lehet az esti műszerfal fényeihez jobban illÅ‘ vörös mérÅ‘műszer megvilágÃtásunk kényelmes futóművel. De sajnos ez Ãgy kedves parasztvakÃtássá alacsonyodik, mert alapállásban az adaptÃv Flex Ride, mint azt elnevezése is mutatja, azért alkalmazkodik az útviszonyokhoz, és figyeli a vezetési stÃlust, a Sport és Tour lehetÅ‘ségek pedig egész egyszerűen nem elég markánsak.
A gördülési komfortban is volt némi csavar. Mert kifejezetten meglepÅ‘ volt, hogy a /40-es, 19-es kerekek milyen finoman vasalják az úthibákat, és hogy elsÅ‘kerekes létére szinte sÃnautóként dobható befelé a kanyarokba a nagy Opel. Gyanú akkor éledt bennem, amikor jó minÅ‘ségű útfelületen sem akartak szűnni a karosszéria apró kis kirugózós mozgásai, azt az érzetet keltve, hogy milyen pompás finom futóművünk is van. Becsapós a dolog, mert amÃg külön fel nem hÃvta rá a figyelmem a rugózási komfortra kiemelten érzékeny Kiss Feri kollegám, én is örültem, és fennen dicsértem. Nem rossz, csak túlmozgásos. Ez is olyan trükk, amivel majd biztos egyre gyakrabban találkozunk. Végül is az olyan mintha, az már majdnem olyan...
EttÅ‘l függetlenül nálam sikerrel felszÃtotta a birtoklási vágyat (persze kombiváltozatban, kétliteres turbóval, kéziváltóval és a Saab-féle ügyes összkerékhajtással), és csak néhány apróság zavart. Nem tudtam például kivenni az elsÅ‘ fejtámlát, Ãgy az alaphelyzetben 500 literes csomagtartó 1010 literes bÅ‘vÃtését kihasználva egy 2,10-es ikeás szekrényt a sima betolás helyett csak nehézkes ide-oda ráncigálással és helyezgetéssel tudtam hazahozni a négyajtóssal. Furcsa volt még továbbá, hogy ha az amúgy egész logikus, felhasználóbarát és sokat tudó menürendszerbÅ‘l kiválasztottam a kényelmi kiszállás funkciót, akkor az ülés ugyan hátracsúszott, de az eredeti állásba már csak a memóriagomb nyomásával volt hajlandó visszatalálni újrainduláskor. Emellett én csak egyetlen (remélhetÅ‘leg) elsÅ‘szériás szoftverhibát tapasztaltam (az amúgy sem valami fényesen megszólaló hangrendszer az iPod-ot szépen felismerte, elkezdte játszani a kiválasztott számot, de úgymond egy árva hang nem jött ki a torkán). De még ezek tükrében is remek autót tisztelhetünk az Insigniában, amely csak épp hogy, de azért elszalasztotta azon lehetÅ‘ségét, hogy egybÅ‘l a kategória legjobb modelljévé váljon. RemélhetÅ‘leg az Opelt azért megmenti...
Nos egy valami nem fér a fejembe..a xenon lámpákhoz kellene fényszórómosó is a KÖHÉM rendelet szerint, ezt még is külön kell megrendelni?
Amúgy tetszik a kocsi, van a cégnél 3 db, igaz 1.6 benzines turbo OPC line.Belülről nekem kicsi még a vezetőülés is a 130 kilómmal és majd 190 centimmel 🙂