Ma is megpróbálják megmenteni az európai autóipart az uniós vezetők

Újabb tárgyalások zajlanak a jelenlegi környezetvédelmi célok ellen: íme az autóipar álláspontja!

A mai napon tartja az idei harmadik és egyben utolsó válságértekezletet az Európai Bizottság "Stratégiai párbeszéd a gépjárműipar jövőjéről" néven: a cél a végveszélyben lévő európai autóipar megmentése.

A kontinens autóipara súlyos csapást szenvedett el: a gyenge eladások, a magas energiaárak, a növekvő globális verseny és a bizonytalan szabályozási és kereskedelmi környezet válságspirálba taszította a szektort. "Valós eshetőség, hogy a globális autóipar jövőbeli térképén Európa nem szerepel majd," mondta Stéphane Séjourné az EU ipari vezetője áprilisban. A szektor legégetőbb kihívásainak kezelésére Ursula von der Leyen, az EU Bizottság elnöke pénteken Brüsszelben fogadja a vezető autóipari vezetőket, hogy kidolgozzanak egy akciótervet. De mik a gépjárműipar öt legfontosabb követelése a von der Leyennel folytatott tárgyalások előtt? Camille Lamarque, az Európai Gépjárműgyártók Szövetségének politikai szóvivője az Euronews portálnak részletezte az ipar álláspontját.

1. Újra kell számolni a kibocsátási célokat

Az akkumulátoros elektromos személyautók piaci részesedése az EU-27 országokban 15,6%, a furgonok esetében pedig 9% volt. A széleskörű tömeges elfogadás még nem történt meg, és nem is fog megtörténni, ha nem gyorsítjuk fel az infrastruktúrát és csökkentjük a költségeket. 2025 májusáig a gyártók közel 290 új modellt mutattak be és több száz milliárd eurót fektettek az átállásba. Lamarque szerint a gyártók Teljesítették a részüket, folytatják a munkát és nincs visszaút. Európai gyárakat építettek vagy alakítottak át, átképezték a munkaerőt. A kormányok és a szabályozók azonban nem tettek eleget: nem fektettek a villanyautózásba és nem is követeltek elegendő szintű infrastruktúra- és hálózatfejlesztést, az ösztönző eszközök pedig következetlenek és sikertelenek voltak. A következmény: a szabályozásban foglalt célok már nem megvalósíthatók. A közúti közlekedés jelenlegi emissziócsökkentési lépcsőfokait újra kell kalibrálni, hogy Európa ipari versenyképességének, a társadalmi kohéziójának és a beszállítói láncok stratégiai ellenálló képességének szétverése nélkül biztosítsák az EU klímacéljainak teljesülését.

2. Sikeres népszerűsítő intézkedések kellenek

Ahhoz, hogy a környezetkímélő járművek reális alternatívát jelentsenek a fogyasztók és a vállalkozások számára, ezeknek a termékeknek vonzóbbnak kell lennie, mint a belső égésű motorral rendelkező járműveknek. Ehhez következetes vásárlási ösztönzők, igazságosabb adózás, alacsonyabb töltési költségek és könnyebb hozzáférés szükséges. Ugyanakkor Európának fel kell gyorsítania a töltő- és üzemanyag-ellátó infrastruktúrát, különösen a nehéz tehergépjárművek esetében, közben modernizálni a hálózatokat és megreformálni az energiapiacot, hogy csökkenhessen az áram ára.

3. Meg kell védeni a technológiai semlegességet

Bár az akkumulátoros elektromos járművek dominálni fogják az átmenetet, nem tudnak kielégíteni minden közlekedési igényt. A konnektoros hibridek, a hidrogén üzemanyagcellák, a megújuló üzemanyaggal működő belső égésű motorok és más megoldások továbbra is létfontosságúak. Jelenleg a hibrid járművek a legnépszerűbbek, a piaci részesedésük közel 35%, a konnektoros hibridek pedig ötödik egymást követő hónapban mutattak erős növekedést, az eladások több mint 56%-kal emelkedtek az ACEA adatsora szerint. Több technológia fenntartása szélesítené a fogyasztói választékot, felgyorsítaná a meglévő flották dekarbonizációját, és fenntartaná Európa ipari és exporterejét.

4. Növelni kell a versenyképességet és a rugalmasságot

Az európai politikai döntéshozók - helyesen - a helyi akkumulátoripar kiépítésére is összpontosítottak, de az iparági szakértők figyelmeztetnek: ennek beindulása időt igényel. Közben Európának erősítenie és diverzifikálnia kell a globális ellátási láncokat az akkumulátorok, félvezetők és kritikus nyersanyagok terén. Stratégiai partnerségek megbízható szövetségesekkel, egyszerűsített uniós szabályozás és célzott támogatás az innováció és a szakképzett munkahelyek számára, mindez elengedhetetlen ahhoz, hogy Európa versenyképes maradjon a komoly globális nyomás mellett is.

5. Testreszabott politika kell a különböző járműcsoportok számára

Nyilvánvaló, hogy három csoportra és testreszabott politikára van szükség minden járműszegmens esetében: külön kell kezelni a személyautókat, furgonokat és a nehéz tehergépjárműveket. A furgonok piaci helyzete, ahol az elektromos részesedés 9%, kritikus, és külön figyelmet igényel. A teherautók és buszok ma mindössze 3,5%-át teszik ki az akkumulátoros elektromos forgalomba helyezéseknek, ami Lamarque szerint az ezt támogató szabályozás és keretrendszer hibája.

A megawattos töltés még szinte álom Európában, a hálózati kapacitás és a vásárlási ösztönzők továbbra is alulfejlettek, mindez jelentősen hátráltatja a fejlődést az egyik legfontosabb ipari szektorban. A cégvezetők szerint az EU nem várhat 2027-ig a nehéz tehergépjárművek CO2-standardjainak felülvizsgálatával, sürgős intézkedésekre van szükség ahhoz, hogy a közúti árufuvarozás a klímasemlegesség felé vegye az irányt. Be kell továbbá vezetni egy ipari és piaci perspektívát az átmenet felgyorsítását szolgáló technológiákra, illetve külön segíteni kell a kisméretű és hatékony elektromos autók elterjedését.

Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre