Még a gyártása is környezettudatos – BMW iX3

Az első elektromos BMW SUV-t Kínában fogják gyártani, 460 kilométerre lesz képes

Házon belül gyártják az akkumulátorát, de az iX3 nem Amerikában és nem is Európában fog készülni. Az első elektromos BMW SUV elég erős és hátsókerekes, de főként sokat megy.

Elérkezett az idő arra, hogy a BMW világszerte megkezdhesse a következő generációs elektromos modelljeinek forgalmazását. Sorozatgyártásra érett ugyanis az iX3, mely az i3-mal ellentétben nem a dedikált elektromos modellek táborát erősíti, sokkal inkább egy választási lehetőség hajtásláncok terén az X3 SUV vásárlóinak. A BMW egyik legnépszerűbb modelljével érte el először azt, hogy a vevők összesen négyféle hajtáskombinációt választhatnak benzin, dízel, konnektoros hibrid, vagy elektromos meghajtással. Az iX3 sok tekintetben mérföldkő a márka történetében, és ebből csak a legkisebb az, hogy ez a második tisztán elektromos modelljük. Az iX3 a BMW elektromos modelloffenzívájának első tagja abból a háromból, mely pár éven belül kerül a piacra. Érkezik jövőre az ötajtós 4-es Gran Coupéból készülő i4, és az iX3-nál nagyobb, ám már dedikált elektromos modell, az iNext is. Az iX3 külsőre is alig különbözik egy X3-tól, de a teljesen más, kék belső kontúrral megrajzolt vesék és a kisimított lökhárítók rengeteget elárulnak róla, ahogy az új, légáramlás szempontjából kedvezőbb kialakítású 19 colos felnik is.

Az új modellel kapcsolatban az egyik legfontosabb hír, hogy nem a BMW SUV-kat gyártó spartanburgi (Amerika) üzemben fog készülni, hanem a modell fő piacának vélhető Kínában.

Felmerült a kérdés a nemzetközi sajtó munkatársainál, mit szól majd ehhez a közönség? Ezzel kapcsolatban megnyugtattak mindenkit, hogy a kínai BMW gyártósor tökéletesen megfelel a német gyártástechnológiának, és a minőség-ellenőrzés is épp ugyanazon szempontok szerint zajlik, mint a Föld bármely pontján lévő BMW üzemben, akárcsak az autóipar egyéb szereplőinél is. Az iX3 gyártásának egyik legfontosabb pontja a hajtáslánc elemeinek előállítása. A BMW 80 kWh bruttó kapacitású akkumulátort használ az iX3-ban, melynek kihasználható mérete 74 kWh. Az ehhez szükséges kobalt és lítium bányászatát is felügyeli a gyártó, a modulok pedig a BMW saját gyártósorán készülnek el, ahogy a komplett akkumulátorcsomag is. A moduláris egység nagy előnye, hogy minimális változtatással kerülhet bele több, vagy nagyobb modul, kérdés, milyen modellbe fogják beszerelni.

Ami pedig ennél is fontosabb, hogy az akkupakk előállításának folyamatában egyik állomáson sem keletkezik szén-dioxid.

Az iX3-nál már a gyártás alapjaitól kezdve is szem előtt tartották a fenntartható jövőt. Az akkumulátor teljes feltöltésével az új SAV (Sports Acivity Vehicle) WLTP ciklus szerint 460 kilométer megtételére képes, amit a hajtáslánc többi elemének hatékonysága tesz lehetővé a BMW szerint. Az ötödik generációs BMW eDrive hajtásláncot a lehető legkompaktabb méretbe sűrítették össze. A fő egységek egy házba kerülnek, a töltőegység, az inverter és a villanymotor az erőátvitellel együtt egy blokként kerül beépítésre az iX3 hátsó tengelyére.

A motor 286 lóerős és 400 Nm nyomatékú, vagyis nagyjából az X3 30i hajtáslánc erejére képes.

Ez az egység szintén modulárisan változtatható, a villanymotor mérete attól függ, mibe szánják az egységet, így a gyártás jóval hatékonyabb. Az iX3 akkumulátorát a padlóba, motorját a hátsó tengelyre építik és az első tengelyhez nem is juttatják a hajtást. Mivel az X3 tervezésénél alapvetően még nem számoltak az elektromos hajtás lehetőségével a gyáriak, így az akkumulátor beépítése után nem maradt hely összkerékhajtásnak. Éppen ezért az iX3-ból nem lesz összkerékhajtású modell, sem erősebb villanymotorral szerelt változat, ebben az egy verzióban fog készülni. Nem csak a gyártástechnológiában, de felhasználói szempontból is igyekeztek okosítani a modellt. Töltését akár 150 kW-os
Hirdetés
oszlopról is végezhetjük, mely lehetőség által 10 perc alatt akár 100 kilométernyi hatótávolságot is fel tud venni az iX3. Ekkora erősségre még csak kevés oszlop képes, és a BMW-nek erre is volt ötlete. Az iX3 tulajdonosok olyan chipkártyát kapnak az autó mellé, mellyel Európa-szerte szinte bármely fizetős töltőoszlopon elindítható a töltés, ezzel 150 000 AC és 50 000 DC töltési pont használatának lehetősége adódik az iX3 felhasználóknak, beleértve az IONITY szupergyors töltőket is. Emellett kilowattóránként 0,33 eurócentet fizetnek az iX3 tulajdonosok mindegyik töltőoszlopon, nem kell az aktuális vállalat alkalmazásán keresztül fizetniük. A BMW így tette egyszerűbbé a töltést saját autóinál, az átlagárra persze egyelőre csak Németországban van lehetőség, de vélhetően hamarosan ki fog terjedni Európa-szintűre is. Az elektromos autós előnyök mellett, mint a helyi emissziómentes használat, az adókedvezmények és a behajtási korlátozások mentessége, a BMW nem felejtette el, honnan jött. Az iX3-mal kapcsolatban is úgy fogalmaznak, hogy a villanymotor karakteréről is azonnal fel lehet majd ismerni, hogy egy BMW-t vezetünk, erre az első próbakör alkalmával vélhetően választ is fogunk kapni. Azt sem felejtették el, hogy az praktikumában meg kell maradnia családi autónak, így a csomagtér mérete sem változott jelentősen, mindössze a padló alatti rekesz tűnt el, így is 510 literes. A prémium anyaghasználat mellett az iX3 vásárló metálfényezéssel, teljesen ledes lámpákkal, felhő alapú online navigációval és okostelefon-csatlakozási lehetőségekkel kapja meg autóját a fejlett biztonsági rendszerek alapvető flottájával, melyek még tovább bővíthetőek opcionálisan. Az iX3 új korszakot hoz a BMW-nél, mely hasonló modelleket jelent a jövőre való tekintettel, vagyis több olyan jelenleg is elérhető BMW-ből is várhatunk tisztán elektromosat, melyből jelenleg csak belsőégésű motorral szerelt változat érhető el.
Hirdetés
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?